Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje;

Ik heb dus een phenom II 1090t processor @ standaard speeds, met een Scythe Katana 3 koeler erop. Het probleem is, op idle is de CPU 34 graden wat ik nog redelijk vind, maar onder full load met prime95 stijgt deze temperatuur al snel boven de 58+ graden met de fan op 100% waardoor ik prime95 snel moet stopzetten, wat mij wel zorgen maakt, aangezien het volgens mij beter is om met deze CPU niet boven de 62 graden te komen.

Ik heb de standaard koelpasta gebruikt, niet te veel maar gewoon een dotje in het midden en toen bevestigd. Alles is ingebouwd in een Sharkoon T9 Value kast, met voldoende airflow en geen kabels die airflow hinderen.

Alvast bedankt,

Léon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 09:30

faust2016

You yes have my shirt

Euh.. Wat is de vraag?

Maargoed, je CPU koeler heeft nou niet echt een groot koelblok, en een 1090T moet toch flink wat warmte kwijt. Probeer eens in je bios de CPU te undervolten (of in ieder geval van de vcore auto af te halen, als je dat nog niet had gedaan).

Daarnaast is het geen ramp als de CPU tijdens primen 60-65 graden wordt, want zo warm wordt ie onder normaal gebruik nooit.
Echter geeft het je wel aan dat er niet veel ruimte meer is om te OC'en.. Maargoed, het stock voltage van een 1090T is 1.3v, dus probeer dat in stapjes te verlagen naar 1.25~1.20v. Dat zal al wat graadjes schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-09 16:16
die temps zouden geen kwaad moeten kunnen hoor... het is inderdaad ook niet een al te groot koelblok, die op een behoorlijk zware CPU zit...

[ Voor 141% gewijzigd door MineTurtle op 16-11-2011 21:29 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
faust2016 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:07:
Euh.. Wat is de vraag?

Maargoed, je CPU koeler heeft nou niet echt een groot koelblok, en een 1090T moet toch flink wat warmte kwijt. Probeer eens in je bios de CPU te undervolten (of in ieder geval van de vcore auto af te halen, als je dat nog niet had gedaan).

Daarnaast is het geen ramp als de CPU tijdens primen 60-65 graden wordt, want zo warm wordt ie onder normaal gebruik nooit.
Echter geeft het je wel aan dat er niet veel ruimte meer is om te OC'en.. Maargoed, het stock voltage van een 1090T is 1.3v, dus probeer dat in stapjes te verlagen naar 1.25~1.20v. Dat zal al wat graadjes schelen.
Ik was niet van plan om te overclocken ^^ maar ik kan proberen de voltage te verminderen, ook fijn om te weten dat hij in normaal gebruik niet zo warm wordt :). Ik zal proberen de voltage iets naar beneden te brengen.
SVGPC schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:15:
En hoe zit het met de airflow in je kast? Zowel voldoende Intake als outtake capaciteit? zo heb ik ooit een X4 965 in een een of ander cheap ass Codegen kastje onder een katana 3 moeten koelen voor een klant, temps liepen al gauw omhoog naar de 70 graden. Toen in overleg met de klant het geheel in een andere kast gebouwd, met wel voldoende ventilatiemogelijkheden (2 140MM's outtake 3 120mm's intake tegenover een enkele 80MM outtake in de codegen kast :P) en de temps zag ik niet meer over de 58 heen komen onder prime. Alleen een goede CPU koeler is dus niet altijd voldoende...
De kast die ik heb heeft 1 120mm fan aan de achterkant en 2 120mm fans aan de voorkant, ze draaien allemaal op volle toeren :p. Dus ik denk dat dat voldoende is, maar kan er natuurlijk naast zitten.

Bedankt voor de snelle reacties ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
sorry had even vlug doorgelezen had de laatste regel over het hoofd gezien :P
Als de temps je echt storen zou je natuurlijk een andere CPU koeler kunnen overwegen (een met een groter koeloppervlak dus)... ik heb zelf ook de 1090T, daar heb ik een Mugen 2 (rev.a) op zitten met een Nexus Real Silent fan met rode LED erin (niet echt hoge luchtverplaasting) en het geheel zit in een CM Storm Sniper BE kast. Temps: Idle 22 graden, Stressed 44 graden :) en dan heb ik cool&quiet uit staan, en hem continu overgeclocked naar 3,45Ghz... (ik doe niet hoger want is niet nodig :P)

[ Voor 83% gewijzigd door MineTurtle op 16-11-2011 21:35 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SVGPC schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:30:
sorry had even vlug doorgelezen had de laatste regel over het hoofd gezien :P
Als de temps je echt storen zou je natuurlijk een andere CPU koeler kunnen overwegen (een met een groter koeloppervlak dus)... ik heb zelf ook de 1090T, daar heb ik een Mugen 2 (rev.a) op zitten met een Nexus Real Silent fan met rode LED erin (niet echt hoge luchtverplaasting) en het geheel zit in een CM Storm Sniper BE kast. Temps: Idle 22 graden, Stressed 44 graden :) en dan heb ik cool&quiet uit staan, en hem continu overgeclocked naar 3,45Ghz... (ik doe niet hoger want is niet nodig :P)
Ik kan natuurlijk altijd een betere koeler overwegen, maar ik had eigenlijk iets meer van deze koeler verwacht, aangezien veel mensen er erg positief over waren, en sommigen er zelfs mee OC-en.

Zou een andere koelpasta ook een groot verschil kunnen uitmaken? :p Zo niet, moet ik maar iets beters uitzoeken of het hier mee doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Andere koelpasta kun je altijd proberen... voel eens aan de koeler zelf, komt er echt warme lucht uit? wordt de basisplaat die op je CPU zit (de kleine heatsink die direct op je CPU zit) erg warm? als de geleiding niet optimaal is naar je koelblok zelf, kan dit natuurlijk ook voor problemen zorgen...

voor zover ik op het net kan vinden, is de koeler eigenlijk ook maar geschikt tot 95Watt TDP processors. de 1090T is 125Watt zo uit mijn hoofd... En het blijft inderdaad een goedkoop koelertje...

[ Voor 24% gewijzigd door MineTurtle op 16-11-2011 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

andere koelpasta zou net 3 graden werken.
maar 62 graden is echt geen enkel probleem, het sloopt je processor niet. ik heb zelf dat ie niet warmer word dan 68 graden.

mensen zijn positief over deze koeler voor prijs prestatie geluid verhouding ;) alles is beter dan een stock koeler en 20 euro is geen geld.

@svgpc de koeler zit goed maar je moet niet teveel verwachten van zon goedkope koeler. besides, mijn koeler blaast met 65 graden ook geen warme lucht :P gevoelstemperatuur is altijd minder.

edit: om nog een paar graadjes weg te schaven, moet je ervoor zorgen dat je airflow optimaal is. op google en vooral hier op de GoT vind je er heel veel over. airflow is een key.

[ Voor 39% gewijzigd door Fordox op 16-11-2011 21:48 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:08
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:29:

De kast die ik heb heeft 1 120mm fan aan de achterkant en 2 120mm fans aan de voorkant, ze draaien allemaal op volle toeren :p. Dus ik denk dat dat voldoende is, maar kan er natuurlijk naast zitten.
Draaien ze ook de juiste kant op? Blazen ze niet toevallig allemaal de kast IN?! Dan kan de warme lucht natuurlijk nooit weg ;) Mijn oom was ooit zo slim geweest om dit ook te doen!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen, ik zal overwegen een betere koeler te kopen :).
Pagina: 1