Credit accepteren? Of omruiling/vervanging mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:23
Beste Tweakers,

Heb net na de overstroming in Thailand 5 tal 2TB schijven gekocht ala 90 euro. Nu is het zo dat de prijzen inmiddels gestegen zijn. enfin 2 schijven geïnstalleerd blijken DOA. Dus RMA aangevraagd en willen ze mij een credit aanbieden. Ben ik verplicht dit te accepteren of kan ik ook aangeven dat ik wil dat het product gerepareerd wordt. Aangezien ik nu niet voor 90 euro een 2TB schijf kan kopen.

How are you doing?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Mij lijkt dat ze een product van gelijkwaardige of betere specificaties moeten leveren. Als ze een betere leveren, dan kunnen ze bijbetaling vragen. Zomaar een credit zou ik niet mee akkoord gaan, maar reparatie kan ook even duren.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als zij niet kunnen repareren of vervangen is de koop ontbinden de enige optie tijdens de garantietermijn. Dit kan niet in de vorm van credit gebeuren maar moet gewoon in euro's.
Dit gaat echter om een DOA, dan zit je nog binnen de afkoelperiode en kan je die periode gebruiken om het product retour te sturen en de koop te ontbinden via de wet koop op afstand.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:59
Kun je ze niet zelf RMA sturen?

Als het geen OEM disks zijn is het voor een webshop natuurlijk momenteel zwaar winstgevend om gewoon 90 eur te crediteren, de disk rma te sturen naar fabrikant, en te verkopen als 'refurbished' voor bv 150 eur.

Levert een stuk meer op dan jouw een vervangende disk sturen....

Tenzij de fabrikant geen vervangende disks meer heeft of het oem/parallelimport is lijkt me dat acceptabeler dan crediteren.

En met de huidige diskprijzen ben je als koper dus de pineut, omdat je nooit meer een disk kan kopen voor die 90 eur
Als die disks ook nog eens in een raidset zitten/zaten wil je nog liever omruiling, en niet een ander model/merk disk. (met kans op kleine verschillen in diskgrootte enz)

Elcheapo oplossing: Ren naar de aldi en koop voor 75 eur de 2Tb disk in de aanbieding van vandaag
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_47/OFF01.SHTML
Dan heb je voor 75 eur een 2Tb disk...

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Tsurany schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:35:
Dit kan niet in de vorm van credit gebeuren maar moet gewoon in euro's.
?

Wikipedia: Credit

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ga uit van credit als in store credit, leek mij de meest logische uitleg gezien de context.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:23
Tsurany schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:55:
Ik ga uit van credit als in store credit, leek mij de meest logische uitleg gezien de context.
Excuses met Credit bedoelde ik geld terug in euro.

How are you doing?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat lijkt mij dat geen probleem, dat mag gewoon volgens de wet voor zover ik weet. Ontbinden van de koop.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DJSmiley schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:42:
Elcheapo oplossing: Ren naar de aldi en koop voor 75 eur de 2Tb disk in de aanbieding van vandaag
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_47/OFF01.SHTML
Dan heb je voor 75 eur een 2Tb disk...
Vanaf Woensdag 23-11-2011 :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51
Die aanbieding gaan ze toch terugtrekken denk ik.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:07:
[...]

Die aanbieding gaan ze toch terugtrekken denk ik.
Of nergens is voorraad, of zogenaamd "uitverkocht".

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Weetniet, vroeger hadden ze wel 17/19" tft schermen voor dumpprijzen, welke ook gewoon verkocht werden. (moest je wel kwart voor 8 voor de winkel liggen wou je kans maken, want 5 minuten de winkel open en alles was op (met een rij tot aan de ingang)

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

ATS

Ik zou op dit moment een vervangend product eisen. Als je de koop ontbindt, dan gaat het je geld kosten, en store credit heeft hetzelfde probleem.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 15:44
Alles behalve store credit.

In principe kan deze schijf gewoon worden gerepareerd. Ze kunnen deze opsturen en krijgen dan "gratis" een nieuwe ik snap het probleem niet. Alleen kan het wel lang duren (dat zullen ze je duidelijk moeten maken).

Anders geld terug, maar dan moet je altijd bij betalen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• dropdeath
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-01 17:27
Bij wd is op het moment de RMA een probleem.
Dat merken hier al dat ze ooit als je een 500GB schijf opstuurd dat je een 640GB schijf terug krijgt.
Wat dus in houdt dat wd bijna gaan schijven meer voor RMA heeft.
Dus mocht je toch willen dat ze gerepareerd worden hou er dan rekening mee dat het zeer lang kan gaan duren.

www.nolimitoss.nl

Verwijderd

De keuze voor ontbinden in plaats van reparatie / vervanging ligt bij de consument, en kan niet zomaar door de winkel genomen worden. Daarnaast dient reparatie binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast plaats te vinden. De winkelier kan dat niet zomaar afschuiven op de fabrikant.

Als er beperkte levering is waardoor een tekort is, is er blijkbaar nog steeds enige vorm van levering. Dat betekent dat er in principe geen overmacht is omdat bijvoorbeeld de productie compleet stilligt.

Een winkelier kan zich enkel beroepen als het niet redelijk is reparatie of vervanging te eisen. Bijvoorbeeld omdat het niet meer gemaakt wordt, er geen vergelijkbare producten bestaan, en reparatie niet meer in verhouding staat tot de aanschafprijs. Mij lijkt daar op dit moment geen sprake van. Kosten die hoger liggen dan de winstmarge zijn onderdeel van het ondernemersrisico.

Je kan de winkel dan ook verzoeken alsnog binnen redelijke termijn reparatie of vervanging te regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 19:26 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:58
Ontbinding van koop kan je accepteren, maar voor dat geld heb je nu geen nieuwe harddisk. Je kunt ze evt RMA naar de fabrikant laten sturen, gaat meestal een week of anderhalf overheen en dan heb je een vervangende schijf. Nieuw is uiteraard mooier, bij RMA krijg je nml een "Recertified" disk terug waarvan je niet weet wat het verleden is, maar in de praktijk is dat geen probleem.

2 weken terug nog een drietal 2TB Hitachi disks RMA gestuurd, nog geen week later had ik vervangende disks terug. 7K2000 en 7K3000, in de gemiddelde webshop niet meer te krijgen, maar de RMA afdeling had ze nog zat.
Pagina: 1