Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cold boot freeze

Pagina: 1
Acties:

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 18:26
Beste

Eerst wil ik even meedelen dat ik de forum regels heb doorlezen en niet meteen kan vinden waar dit het beste thuishoort. Gelieve een moderator die dit topic kan verplaatsen naar de juiste categorie? Dank daarvoor!

Ok, mijn problemen zijn al een heel tijdje bezig. Als zo'n 2 jaar heb ik last van 'cold boot freezes'. Hiermee bedoel ik dat mijn computer na het opstarten van Windows er zomaar mee op houd waardoor ik niets meer kan doen. Het scherm staat gewoon stil en de computer lijkt niet meer te reageren. Ook als er op het moment van vastlopen muziek speel (bv. van een game) dan blijft die hangen. Het enige wat ik hierna nog kan doen is een 'harde reset'.

De computer moet niet perse ingelogd zijn. Als ik de computer gewoon bij het inlogscherm (waar je je wachtwoord moet invullen) laat staan zal hij ook vastlopen. Het duur ongeveer tussen de 2 - 10 min. alvorens de computer vastloopt na het starten. Het rare is dat dit niet altijd gebeurt. Stel ik zet de computer 's avonds uit, de volgende namiddag start ik deze op en dan loopt hij na enige minuten vast. Maar het kan ook zijn dat hij niet vast loopt en gewoon zijn werk doet. Het is ook vaak met momenten. Soms doet hij het een week of 2 niet, en dan krijg ik het plots bijna iedere dag.

Na een harde reset (herstart) start de computer gewoon normaal op en krijg ik gewoon geen vastlopers meer. Ook als ik de computer bv een week zou gebruiken zonder uit te schakelen werkt deze gewoon perfect. Volgens mij zal het dus echt wel iets te maken hebben met de koude start. Ik heb op bij het opzoeken op internet al vele gevallen gezien waar door een koude start bepaalde dingen soms niet goed connectie maken enzo.

Wat heb ik al geprobeerd:

Heel veel, je zou het niet geloven wat ik in die 2 jaar al allemaal geprobeerd heb.
  • Windows herinstalleren (meermaals gedaan, ook verschillende versies (32- of 64-bit)
  • Andere PSU (al 3 verschillende voedingen geprobeerd, allemaal zelfde probleem)
  • RAM test (paar keer laten draaien voor 2 uur, gaf nooit fouten)
  • HDD test (mijn HDD getest, gaf geen fouten. Externe HDD unplugged, nog freezes)
  • Andere GPU (geen verschil)
  • Alles unpluggen en weer inpluggen (zelfs CPU met nieuwe koelpasta, mocht niet baten)
  • Ontstoft (meermaals ontdaan van stof, alhoewel dit er hoogstwaarschijnlijk niets mee te maken heeft)
  • USB-apparaten unpluggen
  • Headset unpluggen
Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste dingen. Ik heb nog wel wat dingen uitgevoerd die ik me nu niet meteen kan herinneren. Dit probleem is niet van bij de aanschaf van mijn pc. Ik heb de pc nu bijna 4 jaar. Zou dit misschien een probleem kunnen zijn met het moederbord?

Dit zijn mijn specificaties:
  • Intel Q6600 @ 2.4Ghz
  • 5 GB RAM (SAMSUNG M378T2863QZS-CF7)
  • XFX GTS 250 512MB
  • HDD 310 GB
  • Meer over mijn pc kan je hier vinden (niet alle specs. op die site kloppen nog, zoals de HDD en GPU...)
Ik hoop dat jullie hieraan genoeg informatie hebben en mijn met dit zeer lastig probleem kunnen helpen. Vragen naar meer informatie kan natuurlijk zonder enige problemen.

Ik wil jullie nu alvast heel erg bedanken!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2 uur is wel wat kort voor een memtest, die zou ik zeker een nachtje laten lopen. Hoe ziet je geheugenconfig eruit? 5GB is 2x 2GB en 2x 512MB ofzo? In geval van 4 DIMMen kan het ook zo zijn dat de memcontroller niet geneog stroom krijgt, gooi het voltage daarvan eens omhoog met 0.1V, dat kan vaak al eea helpen.

Anders zou ik je moederbord gaan verdenken eerlijk gezegd, omdat je de rest zo'n beetje al uitgesloten hebt.

• Qlii256
@TERW_DAN: Bedankt voor je reactie. Ik beschik over 3 stickjes. 2 van 2 GB en 1 van 1 GB, hier zat ik ook al naar te kijken of dit eigenlijk wel mogelijk is? Windows heeft in taakbeheer wel mooi 5 GB aan. Verder het voltage omhoog doen had ik ook al meerdere malen gelezen. Hoe kan ik dat het veiligst doen? En zou dit mijn probleem oplossen? Want zover ik weet heeft dit niets met koude opstart te maken?

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:00
Als je PSU hebt vervangen en je GPU en je HDD, en je hebt memtest gedaan (Wat terw_dan zegt, laat hem gewoon de hele test runnen). Dan zeg ik moederbord. (Check je moederbord even voor bolle condensatoren aan de kant van je CPU.) Ik zou ook echt dat reepje van 1 eruit halen. Daardoor zorg je ervoor dat Dualchannel niet meer werkt, en dat is gewoon zonde.

@Terw_dan. 2 Zielen 1 Gedachte.

[ Voor 4% gewijzigd door Biersteker op 16-11-2011 15:14 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

5GB zal dan niet of gedeeltelijk in dualchannel draaien.
Prik er gewoon 4GB in, die ene GB gaat het verschil toch niet maken waarschijnlijk (en mocht je daadwerkelijk niet genoeg hebben aan 4GB, prik dan 2 DIMMen bij).

Een te laag voltage kan juist alles te maken hebben hiermee. Kijk in de bios en stel daar het MCHvoltage in. Daar 0.1V bijzetten kan prima, zonder dat je er iets mee gaat slopen. Ga je hoger, dan moet je op gaan letten of dingen niet te heet worden, maar dat zal voor de stabiliteit niet nodig zijn.

• Qlii256
Ok bedankt! Maar, ik heb die stick van 1 GB eruit gehaald. Moet ik nu alsnog die voltage verhogen? En waarom kan ik op internet niets vinden met problemen met dit type pc? En waarom had ik dit probleem dan niet in de eerste 1,5 jaar ofzo? Die memtest heb ik langer dan 2 uur laten lopen trouwens, dit had ik zo maar gezet omdat het een gemiddelde is. Heb hem wel eens een hele nacht laten lopen, ook eens een hele schooldag. Maar omdat het probleem alleen binnen 10 minuten na opstart gebeurt verwacht ik ook niet hierna nog fouten te vinden.
Pagina: 1