Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 429798

Topicstarter
Ik heb een aantal dagen gelden een pc gebouwd,
nou heb ik er 7 120 mm LED fans in gehangen,
het blauwe licht ziet er mooi uit alleen de geluidsproductie is vreselijk.

Nu wil ik er een Fan controller plaatsen, maar als ik mijn fans dan
op een lager RPM zet, gaan dan mijn LEDs minder vel branden ?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:40
Ik even hoe de fans en de led's zijn aangesloten. Het kan goed zijn dat de fan op een 12 V rail hangt, en de led's op een 5 V rail. Mogelijk een type/model/fabrikant van de fans vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En dan gaat het mogelijk ook nog afhangen van hoe je de fans aanstuurt. Regel je het voltage, of doe je dat via PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
TERW_DAN schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:33:
En dan gaat het mogelijk ook nog afhangen van hoe je de fans aanstuurt. Regel je het voltage, of doe je dat via PWM.
het effect is hetzelfde, de capaciteit/inductie van de kabels, LEDs en fans vlakt het PWM signaal af naar een DC. De verliezen zijn alleen lager (en de schakeling duurder).

Maar TS, doe eens een foto of linkje naar je fan. want er is meer dan 1 casefan met blauwe LEDjes op de markt.

[ Voor 12% gewijzigd door RocketKoen op 16-11-2011 14:39 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 14:16

Blord

Hello Kitty !

Ik heb nog geen fan's gezien met aparte 12V voor de fan en 5V voor de LED's. De ventilatoren werken allemaal op 12V. De stroom voor de LED's komen van dezelfde circuit als die van de fan.

Je ontkomt bijna niet aan dat de LED's minder fel zullen branden als de fan's langzamer worden.
Imho LED fan's maken altijd meer lawaai dan hun gewone tegenhanger. Ze staan wel mooi maar het lawaai moet je voor lief nemen.

Als je kunt solderen kan je een aparte stroom kanaal maken voor de LED's maar dat wordt wel een wirwar van draden met je 7 fan's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:22

Fordox

00101010

Blord schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:01:
Ik heb nog geen fan's gezien met aparte 12V voor de fan en 5V voor de LED's. De ventilatoren werken allemaal op 12V. De stroom voor de LED's komen van dezelfde circuit als die van de fan.

Je ontkomt bijna niet aan dat de LED's minder fel zullen branden als de fan's langzamer worden.
Imho LED fan's maken altijd meer lawaai dan hun gewone tegenhanger. Ze staan wel mooi maar het lawaai moet je voor lief nemen.

Als je kunt solderen kan je een aparte stroom kanaal maken voor de LED's maar dat wordt wel een wirwar van draden met je 7 fan's.
en de nexus real silent serie? :P
het is gewoon dat de betere fabrikanten, zoals noiseblocker, niet zo tacky willen overkomen met ledjes. als je een goed merk hebt en een niet al te oude serie,is er niet veel verschil met geluidsproductie.
en ledjes in ventilatoren modden is niet moeilijk als ze er al in zitten.
desoldeer de leds van de print, hang alle kabels aan elkaar, 1k weerstand ertussen, 12 volt lijn eraan (goeie richting, het blijven diodes) en je hebt het werkend.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 20:23

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb dus de Gelid Wing 12PL fans (niet sleeved bearings maar nanoflux bearings, 76CFM en regelbaar van 600-1800 RPM) die echt uitermate goed presteren. Kijk deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/299836_1545556574680_1707991775_778256_1365438042_n.jpg

Dit is de voorkant van mijn huidige PC. Er zitten alleen maar deze gelid fans erin. De bovenste draait op 700RPM en de onderste op de max (1800RPM).
Dus je ziet dat er niet zo gek veel verschil in brightness zit.

Misschien zijn deze fans een optie voor je aangezien ze niet veel brightness verliezen, een goeie levensduur hebben door de bearings, en veel lucht verplaatsen op 1800RPM (76CFM). Je kunt ze regelen van 600rpm - 1800rpm. Ideaal toch?

EDIT: ik vergat erbij te vermelden: dit zijn PWM fans (4pins dus)

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 16-11-2011 16:26 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 429798

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties ,

Deze fans heb ik :
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=4355

Ik wou er ongeveer zn fan controller als op het plaatje dat hierboven is gepost door Deathchant.

Ik weet niet precies hoeveel RPM ze draaien, maar de situatie is onwerkbaar als ze alle 7 zijn aangesloten.
Het zijn trouwens 3 pins aansluitingen.

Maar wat ik van het geposte afbeelding kon waarnemen is dat ze dus wel iets minder vel gaan branden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 07:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik heb veel van die fans gehad en gebruik er momenteel nog 3.

De fans draaien 800-2000 RPM en zijn onder de 1400RPM bijna onhoorbaar.
Standaard 3 pins fans, passen op elke fancontroller en treageren goed op undervolten.

LED's worden minder fel bij 1000RPM ongeveer wat betekend dat zodra de fan een betje draait de LED's bijna meteen op volle sterkte branden.

Fancontroller die ik gebruik is een Deepcool Rockman,
http://azerty.nl/producte...ar-systeemventilator.html

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-03 00:14
Je zou eventueel de voorschakelweerstand van de leds kunnen zoeken, en deze verlagen.
De hoeveelheid licht die een led uitstraalt wordt niet bepaald door de spanning die je er over zet, maar door de stroom die je door de led stuurt.

Het is natuurlijk zo dat als je de spanning verlaagt, de stroom ook verlaagt (I=U/R).
Hierbij is U de spanning, I de stroom en R de weerstand.
Je kan dus de hoeveelheid stroom beïnvloeden door R aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Bitbored schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 09:34:
Je zou eventueel de voorschakelweerstand van de leds kunnen zoeken, en deze verlagen.
De hoeveelheid licht die een led uitstraalt wordt niet bepaald door de spanning die je er over zet, maar door de stroom die je door de led stuurt.

Het is natuurlijk zo dat als je de spanning verlaagt, de stroom ook verlaagt (I=U/R).
Hierbij is U de spanning, I de stroom en R de weerstand.
Je kan dus de hoeveelheid stroom beïnvloeden door R aan te passen.
dat word hem niet gezien de voorschakelweerstand een SMD is in de ventilator zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-03 00:14
Fordox schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:54:
[...]

dat word hem niet gezien de voorschakelweerstand een SMD is in de ventilator zelf.
En waarom zouden SMD componenten niet los gesoldeerd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Bitbored schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 18:41:
[...]

En waarom zouden SMD componenten niet los gesoldeerd kunnen worden?
Kan wel, maar het is meer gedoe dan mijn oplossing. Smd desolderen en er weer 1 terug plaatsen is irriterend werk met een gewone standaard soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:38:
[...]

het effect is hetzelfde, de capaciteit/inductie van de kabels, LEDs en fans vlakt het PWM signaal af naar een DC. De verliezen zijn alleen lager (en de schakeling duurder).
Het aansturen van een fan via pwm heeft als voordeel dat de fan ook op lagere toerentallen geregeld kan worden. In tegenstelling tot een dc regeling heeft de motor meer kracht in een groter regel bereik.

Een led via pwm aansturen gaat er voor zorgen dat de led gaat flikkeren. Omdat onze ogen wat trager zijn, gaan wij dit niet als een flikkering zien maar lijkt het alsof de led minder fel brand.

De spanning naar de motor toe gaat zeer zeker niet afgevlakt worden naar een DC spanning. De capaciteit van de kabels, led en/of fan zijn niet hoog genoeg om enige significante bijdrage te leveren aan een afvlakking.
En een inductie gaat trouwens geen spanning afvlakken, maar gaat de stroom veranderingen tegen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324209

wat ik zelf wel eens heb meegemaakt (ook met blauwe led fan's).
ik wou de fan's gaan schoonmaken met stofzuiger en de fan begint te draaien en toen ging ook de led aan, toen keek ik al raar op maar ik had al snel door dat het via een dynamo ofzo gaat.
Pagina: 1