Vraag over het maken van een partitiie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boender070
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-01 22:49
Beste Tweakers,

Ik draai windows 7. Ik heb in mijn systeem twee schijven zitten. De eerste schijf 1TB is tevens de boot C: drive die ik kleiner wil maken. Ik wil 320GB voor C over houden en de rest voor het bewaren van content.

Op dit moment C: 746GB beschikbaar van 910 GB.

Zowel met Windows 7 als met partition wizard lukt het mij niet.

Ik maak C kleiner. Vervolgens wil ik het restant van de drive een partitie maken. Melding:
"no free MBR slots"

Geen idee wat ik fout doe. Bij voorbaat dank voor een reactie.

Groet,

R3B3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ik zou eerst het forum / google eens gaan afzoeken, dit is al zo'n uitgekauwd onderwerp.
Zonder kennis van partitioneren gaan partitioneren is sowieso vragen om problemen, mocht je de kennis wel hebben dan verwijs ik je toch echt door naar google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbarmentlo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:33
plaats eens een screenshot van je "disk management"?

en zoals Mental al zei, zelf ook even googlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kanonnuh, je weet toch wel hoe je moet partitioneren?? Blijkbaar niet, anders had je wel geweten dat je je bootpartitie niet zomaar kan verkleinen (zeker niet als Windows draait, vanwege bestanden die in gebruik zijn). Handigste is een back-up maken van je Windows, dan de schijf herpartitioneren en dan je back-up weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 14:35
Misschien een bootable partitie programma gebruiken. Dan wordt de C:/ schijf niet gebruikt, zou kunnen zijn dat je daarom een foutmelding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19

Valkyre

Kitesurf FTW!

Volgens mij moet je even googlen op fix /mbr en doet ie het weer :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
Pas gaan partitioneren als je Windows opnieuw installeert... Tijdens het kiezen van de installatie-partitie kun je nieuwe partities aanmaken/wijzigen.

Zomaar een bestaande (lees: gebruikte) partitie aanpassen is lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 14:35
Mij is het wel gelukt volgens mij. Gebruikte toen Win7 Home Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Verkeerde manier van aanpak.

* Eerst een back-up maken van je bestanden ( overzetten naar ext hdd o.i.d)
* Clean Instal, met andere woorden W7 dvd erin booten ( mogelijk dat je in de bios boot optie moet aanpassen )
Je krijgt dan een scherm met " Press any button to start from dvd "
* Tijdens de installatie kiezen voor Custom Instal. Hier verwijder je alle partities en creëer je 1 nieuwe ( C ) voor het volume dat jij wilt.

Nadat de instal gelukt is, kan je in computerbeheer / schijfbeheer, het overige niet gebruikte gedeelte partitoneren in zoveel partities als je wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 16-11-2011 14:12 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerjannn schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:01:
Mij is het wel gelukt volgens mij. Gebruikte toen Win7 Home Premium.
Gewoon een back-upje maken, herpartitioneren en back-up terugzetten is de snelste en beste methode om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19
Je kan ook gparted gebruiken hiervoor, zorg wel eerst even voor een backup. Dit werkt ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:37
Ik zweer bij EaseUS Partition Master Home Edition, dat nota bene gratis is.

Oh, en ik mag toch hopen dat je de C-partitie aan de 'goede' kant kleiner maakt?

En luister niet naar Destianto.

[ Voor 44% gewijzigd door mark_vs op 16-11-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ Mark, mooie onderbouwde kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:37
Destianto schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:24:
@ Mark, mooie onderbouwde kritiek.
Komt 'ie:

-Tijdens de installatie maakt Windows 7 niet één, maar minimaal twee partities aan. Eentje van 100 megabyte en een andere.

- Waarom zou je tijdens het installeren van Windows 7 eerst een grote partitie maken, om die vervolgens naderhand te gaan partitioneren? Tijdens de installatieprocedure van Windows 7 kun je al meteen de partities maken zoals je ze wilt hebben.

- Waarom zou je een werkend systeem met programma's en instellingen verwijderen om er een schone installatie op te zetten, terwijl je dat met partitietools en - belangrijk - kennis van zaken kunt voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:03
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:55:
Kanonnuh, je weet toch wel hoe je moet partitioneren?? Blijkbaar niet, anders had je wel geweten dat je je bootpartitie niet zomaar kan verkleinen (zeker niet als Windows draait, vanwege bestanden die in gebruik zijn). Handigste is een back-up maken van je Windows, dan de schijf herpartitioneren en dan je back-up weer terugzetten.
Drommels, wat loop jij achter. Er zit namelijk een hele handige 'shrink volume' functie in Windows 7 waar je zeer eenvoudig je systeempartitie mee kunt verkleinen.

Welcome to the 21st century ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Op punt 1 heb ik weinig aan te maken. De 2de automatisch gecreëerde kleine partitie voegt voor de gebruiker verder geen relevante informatie toe.

Punt 2. Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Of je het nou tijdens de Clean Instal doet, of naderhand de niet toegewezen schijfruimte op splitst partioneert maakt verder niets uit.

Punt 3, valt enigszins over de discussiëren, ik begrijp je standpunt. Ik prefereer echter een Clean Instal, nadat een back-up is gemaakt om data verlies te voorkomen. Over jou genoemde software kan ik helaas geen gebruikers ervaring delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

My-life schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:39:
[...]

Drommels, wat loop jij achter. Er zit namelijk een hele handige 'shrink volume' functie in Windows 7 waar je zeer eenvoudig je systeempartitie mee kunt verkleinen.

Welcome to the 21st century ;) .
Je kan me wel betichten van achterlopen, maar heb zelf weinig ervaring met Win 7 en put dus uit bestaande ervaringen op dit punt. Win 7 heeft voor mij simpelweg niet genoeg meerwaarde om ermee te werken (net zoals bij de meeste bedrijven). In ieder geval bedankt voor deze info, daar kan ik wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Merk wel op dat de shrink volume optie in Win7 (en misschien ook Vista? Maar dat weet ik dus niet) alleen je volume kan verkleinen als er geen bestanden staan. Heb je dus 90%+ vrije ruimte maar er staat net één bestand helemaal op het eind van de capaciteit, kun je niet of nauwelijks verkleinen. Dat los je op door te defragmenteren, dan staat alles aan het begin van de schijf en kun je opeens veel meer verkleinen via de Shrink optie.

Daarnaast kun je altijd nog met MagicParted LiveCD de data echt verplaatsen, wat nodig is als systeembestanden in gebruik zijn en die op het einde van de capaciteit bevinden. Dat komt echter niet zovaak voor, behalve als je regelmatig met een bijna volle systeemschijf werkt en dat is sowieso erg slecht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik gebruik altijd schijfbeheer :S Nog nooit problemen mee gehad. Gewoon je Windows(C:) volume kleiner maken met het aantal mb dat je voor je andere partitie wilt gebruiken en daarna de ongebruikte ruimte ombakken in een logische partitie met schijfletter, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:05
Hoeveel partities zijn er nu? Je kunt maximaal 4 primaire partities hebben namelijk.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Pagina: 1