Stresstesten van een harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wahey
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03 17:54
In het afgelopen half jaar zijn er twee, vrijwel nieuwe, harde schijven bij mij kapot gegaan. Daar al m'n apparaten in een RAID-opstelling draaien en netjes geback-upt worden blijft de schade beperkt. Echter, hierdoor vraag ik me wel af of en, zo ja, hoe het mogelijk is om dit tijdig, het liefst nog voordat je de harde schijf permanent in je systeem schroeft, kunt detecteren?

Is er een goede manier om je harde schijf te stresstesten op een dusdanige manier dat het duidelijk is dat deze het in ieder geval een tijdje gaat volhouden?

Ik kon via Google of hier op GoT niet echt een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag, vandaar dat ik 'm hier post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
De SMART tests zijn toch daarvoor voldoende? Die kunnen al een indicatie geven wat de status is van je harde schijf. Het is dan aan jou de keus in hoeverre je de harde schijf betrouwbaar vind.

Je hebt bijvoorbeeld een programma voor windows die Hard disk sentinel heet. Die draait op achtergrond en houdt alle activiteiten bij van je harde schijven. Zelfs een tijdlijn met de health op dat tijdstip.

[ Voor 35% gewijzigd door com2,1ghz op 16-11-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMART data in de gaten houden. De SMART tests stellen niet veel voor, maar de SMART data kan wel veel zeggen over een schijf.

en met overleden bedoel je dan dat ze niet meer opspinnen, of gewoon wat bad sectors waardoor je RAID controller/driver over de zeik gaat? Dat laatste komt namelijk enorm vaak voor.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 18:58
Je zou een dock kunnen kopen waar je, aangesloten via e-Sata of USB, je schijf kaal in laat zakken. Dan flink wat schrijf- en lees-bewerkingen (file copies) laten uitvoeren. Hiermee haal je de kinderziekten van een gloednieuwe schijf er wel uit: als de schijf dit 24 uur volhoudt is er niet veel mee mis. Naderhand de S.M.A.R.T. data eens bekijken.

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:51
Ik doe eerst een Windows 7 / Server 2008 full format (die gaat alle sectors af, in tegenstelling tot een full format van XP) en laat dan een week of twee Bart's Stuff Test 5 er op los. Dit programmaatje beschrijft en leest continu de hele schijf in sequential, random en half stroke mode.
Ondertussen houd ik de SMART waarden in de gaten met CrystalDiskInfo.

Op deze manier heb ik al eens een nieuwe disk die erg veel High Fly Writes gaf weten te onderscheppen voordat ik 'm in mijn array opnam.

Ook het bekijken van de SMART waarden van een uit het array gedropte disk kan waardevolle informatie bevatten. Zo weet in ondertussen dat de door mij gebuikte Seagate 2TB disks het meeste problemen geven met "Command Timeouts" en niet met bijvoorbeeld re-allocated sectors.

[ Voor 19% gewijzigd door PeterPan op 17-11-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wahey
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03 17:54
Allen dank voor jullie antwoorden.

@CiPHER Ik denk het tweede, want de harde schijf die nu problemen geeft spint wel gewoon op. Is daar nog iets tegen te doen? Gek genoeg kan ik uit de SMART-data niet iets abnormaals halen.

@ParkOverall Ik zat zelf ook in die richting te denken. Is er toevallig nog een speciek (merk) dock kunnen aanraden? Met behulp van de genoemde software ga ik dan eens experimenteren.

@PeterPan Thanks, met die software ga ik m'n vorige gisteren gekochte WD eens flink aan de tand voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een analyse wilt graag hier de volledige SMART output posten, bijvoorbeeld van CrystalDiskInfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 18:58
wahey schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 14:29:
Allen dank voor jullie antwoorden.

...........

@ParkOverall Ik zat zelf ook in die richting te denken. Is er toevallig nog een speciek (merk) dock kunnen aanraden? Met behulp van de genoemde software ga ik dan eens experimenteren.

..........
Heb er niet een paraat: heb die dingen eens zien langskomen. Kijk eens op Hardware.Info.nl a.u.b., misschien dat die jongens er enkele getest hebben, zijn behoorlijk bezig met diverse hardware.
Pagina: 1