Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hai,

Ik ga voor mijzelf beginnen en beetje onderzoek aan het doen wat handig is om te vestigen.

De rechtsvorm gaat een eenmanszaak worden in webdesign/ontwikkeling. Ik kan mijn bureau gaan neerzetten bij mijn oom welke een eigen reclamebureau heeft. Zit dan ook in een creatieve omgeving en is wat beter om mensen hier te ontvangen.

Mijn vraag is welke consequenties het voor hun heeft als ik officieel op hun adres gaat zitten. (Hun hebben een BV, met prive ruimte erboven)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Geen consequenties, er zitten dan gewoon 2 bedrijven gevestigd op dat adres.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zorg wel dat je een zakelijke prijs afspreekt, anders vindt er fiscaal gezien een herkwalificatie plaats naar een verkapte dividenduitkering van de BV aan je oom (voor het genot van de ruimte), gevolgd door een schenking van je oom aan jou (van hetzelfde genot van de ruimte). Dan zit je oom met een belastingheffing in box 2, en jij mogelijk met schenkbelasting.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 22:55

JaQ

Hier vind je betrouwbare relevante informatie :)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

En wat is er tegen om bij de belastingdienst je eigen adres op te geven als locatie? En tegen klanten die andere locatie als bezoekadres aan te geven?

Dan ben je hier m.i. vanaf.

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:29:
En wat is er tegen om bij de belastingdienst je eigen adres op te geven als locatie? En tegen klanten die andere locatie als bezoekadres aan te geven?

Dan ben je hier m.i. vanaf.
Als je de boel wilt flessen dan zijn er wel andere manieren. Sowieso snap ik je reactie niet: als je iemand anders aanraadt om belasting te omzeilen, betekent dat automatisch dat jij een groter deel van de rekening betaalt.

• JaQ

JaQ

GlowMouse schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:37:
Als je de boel wilt flessen dan zijn er wel andere manieren. Sowieso snap ik je reactie niet: als je iemand anders aanraadt om belasting te omzeilen, betekent dat automatisch dat jij een groter deel van de rekening betaalt.
Nou nou.. flessen is een beetje overdreven reactie, vind je niet?

Een klant ontvangen op een locatie anders dan het vestigingsadres van je bedrijf is helemaal niet zo abnormaal. Werkzaamheden uitvoeren op een ander adres dan het vestigingsadres van het bedrijf is ook helemaal niet abnormaal. En een zakelijke prijs voor een ruimte? Wat is dat tegenwoordig nog met alle anti-kraak regelingen? Je zoekt wel enorm de extremen op.

Uiteraard moet e.e.a. met verzekeringen gechecked worden (bijvoorbeeld ivm extra apparatuur, misschien moet de TS wel apart verzekeren en een eigen afgesloten ruimte hebben) en eventueel met de eigenaar van het pand indien dat een ander is dan het genoemde reclamebureau (ivm onderhuur). Zolang de TS (een één-pitter, geen multinational) niet zwart gaat betalen voor de ruimte kan ik me niet voorstellen dat de belastingdienst alarm slaat.

• GlowMouse
  • Niet online
JaQ schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:03:
[...]

En een zakelijke prijs voor een ruimte? Wat is dat tegenwoordig nog met alle anti-kraak regelingen? Je zoekt wel enorm de extremen op.
Gratis is niet zakelijk, en anti-kraak-tarieven zijn hier niet van toepassing. Er is een zekere marge, maar als je de prijs op 0 stelt of een ander absurd laag bedrag dan kun je een correctie verwachten. De BV moet een vergoeding krijgen voor het ter beschikking stellen van werkruimte zonder dat de invloed van het aandeelhouderschap daarin een rol speelt.
Zolang de TS (een één-pitter, geen multinational) niet zwart gaat betalen voor de ruimte kan ik me niet voorstellen dat de belastingdienst alarm slaat.
De fiscus controleert bedrijven maar eens in de 300 jaar, maar er is een morele plicht om een deugdelijke belastingaangifte in te dienen. Je kunt erop rekenen dat de accountants (als TS die heeft, zijn oom heeft er waarschijnlijk wel eentje) hier ook niet aan meewerken.

• JaQ

JaQ

GlowMouse schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:10:
Gratis is niet zakelijk, en anti-kraak-tarieven zijn hier niet van toepassing. Er is een zekere marge, maar als je de prijs op 0 stelt of een ander absurd laag bedrag dan kun je een correctie verwachten. De BV moet een vergoeding krijgen voor het ter beschikking stellen van werkruimte zonder dat de invloed van het aandeelhouderschap daarin een rol speelt.
Er staat nergens dat de TS geen vergoeding geeft voor gebruik van de ruimte, ook de hoogte van een eventuele vergoeding is niet genoemd. Stel nou dat dat reclamebureau in een pand van 4000 m2 verdeeld in ruimtes van 100m2 zit met 3 man. Hoe zit het dan met anti-kraak achtige tarieven? Midden in Rotterdam, of in de weilanden van Limburg? Je weet het niet, het staat immers niet in de TS. Jij doet aannames over van alles en nog wat, inclusief het niet ten goeden trouw handelen van de TS richting de belastingdienst.
De fiscus controleert bedrijven maar eens in de 300 jaar, maar er is een morele plicht om een deugdelijke belastingaangifte in te dienen.
Waar leidt jij uit af dat er gefraudeerd gaat worden? De TS vraagt niet eens hoe hij moet frauderen, enkel of hij ergens rekening mee moet houden. En de morele zorgplicht van oom naar neef? Weegt die minder zwaar?
Je kunt erop rekenen dat de accountants (als TS die heeft, zijn oom heeft er waarschijnlijk wel eentje) hier ook niet aan meewerken.
Haal dat waarschijnlijk maar weg, als zijn oom een BV heeft dan zal hij een accountant inhuren. Als mijn accountant mij zo negatief en repressief benaderd als jij nu stelt dat een accountant zal doen, dan kan hij snel wieberen. Je mag van een goede accountant verwachten dat hij (of zij) adviseert hoe je je neef kan helpen, een account mag wel iets meer doen dan de rekensommetjes van je boekhouder controleren. En uiteraard allemaal binnen het wettelijk kader.

Pagina: 1