Een kennis van me die heeft een probleem waar ik de oplossing maar niet van kan vinden. Het probleem is dat hij een Acer laptop heeft met een ingebouwde (Atheros AR5B97) WLAN kaart. Deze kan tot 300MB op een N frequentie. In het huis zijn meerdere laptops, ook met een N WLAN kaart (onder andere een Atherors AR5B95) deze ontvangen netjes met een snelheid van 40mb het internet (volgens de 100MB-test van BBned). Het gekke is dat de Acer waar het om gaat maar tot 20MB internet ontvangt volgens diezelfde test. De helft dus. Op deze laptop heb ik een externe USB WLAN adapter uitgetest, en deze geeft wel gewoon 40MB internet door. Het probleem zit hem dus niet in de router, firewall of andere softwarematige programma's, en duidelijk aan de ingebouwde Atheros AR5B97 adapter. Hiervan zijn de stuurprogramma's volledig up-to-date dus dat kan het probleem niet veroorzaken. Weet iemand hier waar de oorzaak van dit probleem ligt? Of hoe ik het wellicht kan oplossen?
Verwijderd
Veel goedkopere laptop's, en zeker acer's, worden geleverd met een N netwerkkaart die in werkelijkheid maar een snelheid van zo'n 150mbps(theoretisch) haalt. Dit is te zien door rechtsonder in beeld op het wireless logo te klikken, kies voor netwerkcentrum openen, klik hier op het woord draadloze netwerkverbinding (-je netwerknaam-), er komt nu een veldje naar voren waarin staat hoeveel mbps er werkelijk beschikbaar is.
Again, ook dit getal is theoretisch. Mijn Acer Timeline had hetzelfde probleem. Netwerkdoorvoer van server naar laptop was max 7MB/seconde (mbyte, niet mbit), na het vervangen van het kaartje kwam ik op 23MB/seconde. Ook mijn laptop was voorzien van een Atheros kaartje van het genoemde model. Aanrader zijn de Intel Wif-N kaartjes.
Again, ook dit getal is theoretisch. Mijn Acer Timeline had hetzelfde probleem. Netwerkdoorvoer van server naar laptop was max 7MB/seconde (mbyte, niet mbit), na het vervangen van het kaartje kwam ik op 23MB/seconde. Ook mijn laptop was voorzien van een Atheros kaartje van het genoemde model. Aanrader zijn de Intel Wif-N kaartjes.
Bedankt voor je reactie. Opvallend is dat ik het getest heb met een externe Sitecom X1 150N USB adapter, die wel gewoon 40MB/s doorgaf. Wat ook vreemd is is dat de andere Acer die in huis is ook een Atheros kaart ingebouwd heeft zitten, wat een ouder model is (1,5 jaar oud) die wel gewoon 40MB/s doorgeeft.Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:29:
Veel goedkopere laptop's, en zeker acer's, worden geleverd met een N netwerkkaart die in werkelijkheid maar een snelheid van zo'n 150mbps(theoretisch) haalt. Dit is te zien door rechtsonder in beeld op het wireless logo te klikken, kies voor netwerkcentrum openen, klik hier op het woord draadloze netwerkverbinding (-je netwerknaam-), er komt nu een veldje naar voren waarin staat hoeveel mbps er werkelijk beschikbaar is.
Ik zat er zelf aan te denken om de kaart geforceerd in te stellen op de N frequentie, en B/G dus uit te schakelen. Alleen kan ik nergens vinden waar ik dat kan instellen.
Allereerst: zorg dat je je eenheden juist hebt. Waarschijnlijk bedoeld Bernii als hij het over internetsnelheden heeft het over Mb/s (Mega bit per seconde, Mbps). Anders heeft hij wel een hele snelle internetverbinding en zou ik graag weten bij welke provider hij zit
.Hetzelfde geldt voor de snelheden van zijn netwerkkaarten: deze zijn ook in Mb/s (of Mbps). Dat is heel iets anders dan MB/s, MegaByte per seconde. Aangezien er 8 bits in 1 byte gaat staat 8Mbps dus gelijk aan 1 MB/s. Juist hoofdlettergebruik is dus van belang, zowel bij de M als bij de B
Dan nu weer ontopic verder
@Alexbrz: die snelheid die jij aangeeft is de huidige snelheid waar de draadloze verbinding op draait. Dit is onder andere afhankelijk van de gebruikte netwerkkaart, maar ook van de omgeving. Een 300N netwerkkaart kan dus net zo goed op 150Mbps uitkomen, zeker als het druk is wat draadloze netwerken in de buurt betreft. Maar dan nog zou dat voldoende moeten zijn voor 40Mbps internet. WiFi is half-duplex (dus niet gelijktijdig verzenden en ontvangen, waardoor je nog 75Mbps overhoud. Dat is dan de theoretische snelheid, dus laten we daar eens 80% van nemen. Dan houdt je dus 60Mbps over. In je voorbeeld zeg je dat jij maar 7MB/s haalde, dus 56Mbps. Dat toont aan dat mijn rekenvoorbeeld redelijk klopt
@Bernii: een paar vragen voor je
• Wat geeft het netwerkcentrum aan als snelheid?
• Welke encryptie gebruik je? WPA2-AES geeft bij mij over het algemeen de beste resultaten en dit kan soms best veel schelen.
• De netwerkkaart zit ingebouwd in je laptop, wat het bereik niet altijd ten goede komt. Wat gebeurt er met de snelheid als je dichter bij je router gaat zitten?
• Zet de netwerkkaart een hard op 802.11N. Zet eventueel (als je geen B/G apparaten meer in gebruik hebt) je router ook hard op 802.11N. Als je netwerkkaart namelijk een G verbinding maakt, dan kan die 20Mbps best een kloppen.
Dan nu weer ontopic verder
@Alexbrz: die snelheid die jij aangeeft is de huidige snelheid waar de draadloze verbinding op draait. Dit is onder andere afhankelijk van de gebruikte netwerkkaart, maar ook van de omgeving. Een 300N netwerkkaart kan dus net zo goed op 150Mbps uitkomen, zeker als het druk is wat draadloze netwerken in de buurt betreft. Maar dan nog zou dat voldoende moeten zijn voor 40Mbps internet. WiFi is half-duplex (dus niet gelijktijdig verzenden en ontvangen, waardoor je nog 75Mbps overhoud. Dat is dan de theoretische snelheid, dus laten we daar eens 80% van nemen. Dan houdt je dus 60Mbps over. In je voorbeeld zeg je dat jij maar 7MB/s haalde, dus 56Mbps. Dat toont aan dat mijn rekenvoorbeeld redelijk klopt
@Bernii: een paar vragen voor je
• Wat geeft het netwerkcentrum aan als snelheid?
• Welke encryptie gebruik je? WPA2-AES geeft bij mij over het algemeen de beste resultaten en dit kan soms best veel schelen.
• De netwerkkaart zit ingebouwd in je laptop, wat het bereik niet altijd ten goede komt. Wat gebeurt er met de snelheid als je dichter bij je router gaat zitten?
• Zet de netwerkkaart een hard op 802.11N. Zet eventueel (als je geen B/G apparaten meer in gebruik hebt) je router ook hard op 802.11N. Als je netwerkkaart namelijk een G verbinding maakt, dan kan die 20Mbps best een kloppen.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
802.11n ondersteunt hoge snelheden alleen in combinatie met MiMo enabled clients. Als jouw kaart maar 1:1 ondersteunt, ik kan niet veel informatie op het internet vinden over die kaart, is het klaar. Dan kom je niet al te ver. Ook zijn encryptie en dergelijke van invloed.
Kortom, laat je niet in de maling nemen door alle hype verhalen over 802.11n. Meestal haal je bij lange na die snelheden niet.
Kortom, laat je niet in de maling nemen door alle hype verhalen over 802.11n. Meestal haal je bij lange na die snelheden niet.
Klopt helemaal natuurlijk en je moet het inderdaad met een korreltje zout nemen die aangegeven snelheden. Maar zelfs met een 1:1 client zou hij nog de 40Mbps moeten kunnen halen, gegeven dat hij niet te ver weg zit en de verbinding goed is ingesteld. Via Google lijkt het sowieso toch wel een 2x2 oplossing te zijn dit Atheros kaartje.boner schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:16:
Probeer ook eens de drivers van hier.
Ik zou willen dat ik hier 20Mb kan halen draadloos, Boven met wireless N kwam ik tot 14-15. Ik heb nu alles maar bedraad
Pagina: 1