Data restore van WD ShareSpace

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
Gisteravond heb ik in een vlaag van verstandverbijstering en naief vertrouwen met 3 clicks een firmware upgrade gestart van mijn 4TB WD sharespace.
Je raadt het al, er is iets mis gegaan. Om nog iets preciezer te zijn, het is goed mis gegaan.

Na de reboot is het device niet goed terug online gekomen.

Wat kan ik nog wel;
- Het device heeft een dynamic ip adres gekregen en is daarop te pingen
- de WD discover tool vind het device op dit zelfde adres
- het device verstuurd nog 'critical' meldingen per mail met het mail adres welke ik geconfigureerd had maar met een andere UNC naam (default WDShareSpace)

Wat kan ik niet;
- web interface benaderen
- ssh connectie opzetten
- welke share dan ook benaderen.

Het systeem komt met de volgende 2 meldingen per mail;

iTunes server cannot find the path to /Public/Shared Music. Please verify that the folder name has not been changed.
on Tue Nov 15 23:34:20 CET 2011

en

Volume 'DataVolume' doesn't exist.
on Wed Nov 16 00:05:53 CET 2011

Voor wat ik tot nu toe gezocht heb is dit systeem een dure paperweight geworden, maar vrijwel zeker is de data van de RAID 5 nog in tact. Voordat ik aan de upgrade begon gaf het systeem aan data alle disken goed waren en ook na de herstart geven de lampjes aan dat de disks in orde zijn.

Mijn plan nu is op met een Centos 6 live cd de schijven in een ander systeem te mounten en de raid set te herstellen.
Hierbij rekening houdend met de volgorde van de disken en de block size, die zo ver ik kan terugvinden 512Kb is.

Hebben jullie nog adviezen of ideeen? Zijn er commando's die ik absoluut niet moet gaan gebruiken?

Voordat dit strand in een discussie over backups, die had ik om verschillende redenen nog niet volledig op orde. Een deel van de data heb ik wel, maar een redelijk belangrijk deel zou ik toch terug willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik neem aan dat dit standaard software raid is, in welk geval de volgorde er niet toe doet. In de md header staat welke rol de partitie speelt in de raid array. Daar staat overigens ook raid type, blok grootte en raid UUID in.
Dus het enige wat je hoeft te doen is
mdadm --assemble --scan
draaien, en de geassembleerde array(s) mounten.

De volgorde doet er mogelijk wel toe voor de firmware. Ik kan me voorstellen dat hij zijn rootfs laadt van disk1, en dat in de corresponderende partitie of disk2 de swap staat, ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
Ik had nog wat extra stappen nodig.

Als /etc/mdadm.conf nog niet bestaat gewoon aanmaken.
hier heb ik de volgende 2 regels aan toegevoegd;

DEVICE /dev/sda4 /dev/sdb4 /dev/sdc4 /dev/sdd4
ARRAY /dev/md0 level=raid5 num-devices=4 UUID=.....

op de puntjes heb ik het UUID ingevuld dat ik achterhaald heb met

mdadm --examine /dev/sda4

vervolgens probeerde ik

mount -t auto /dev/md0 /tmp/md

maar kreeg ik de melding dat ik het filesystem type moest specificeren.

Lui dat ik was heb ik dat gewoon gedaan via rechtmuis click mount

Data nog helemaal in orde. Nu besluiten wat ik wil gaan doen. Nieuwe NAS behuizing of ga ik for een DIY?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tja, het is moeilijk daar raad in te geven. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een seriële poort op de print, en daarmee achterhalen waarom het systeem niet meer boot, dat oplossen, en/of er Debian opzetten.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zet die data eerst maar eens op een ander medium zodat het veilig staat, mocht je nog geen backup hebben.

• VorCha
Q schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:52:
Zet die data eerst maar eens op een ander medium zodat het veilig staat, mocht je nog geen backup hebben.
Dat was het eerste dat ik gedaan heb nadat ik raid gemoint had ;)
Pagina: 1