• banus19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-02 15:53
Dag mede-tweakers,

Ik heb 2e hands een phenom II x6 1075T weten te scoren. Is gewoon goed aangekomen zonder beschadegingen. Helaas is er iets mis gegaan met het plaatsen van de cpu, hij ging er al niet helemaal soepel in (waar ik me al over verbaasde want met een andere cpu ging het wel makkelijk).

Dus ik sluit m'n pc weer aan, druk op de aanknop en de pc gaat aan voor zo'n 3 seconden en gaat dan weer uit.

Dus ik haal m'n computer weer uit elkaar, koeler & cpu eraf en tot mijn grote verbazing zijn er 2 pinnen van de cpu verbogen: niet zo'n klein beetje maar echt helemaal plat.

Ik wou een foto'tje plaatsen, maar omdat ik op m'n werk zit kan ik geen foto uploaden. Heb dus een plaatje van internet genomen.

Het gaat om 2 pinnen helemaal rechts onderin, de ene grenst aan de linker hoekpunt van het gouden driehoekje, de ander die grenst aan de hoekpunt rechtsboven van het gouden driehoekje.

Afbeeldingslocatie: http://www.elitebastards.com/hanners/amd/phenom-ii-x6-1090t/images/cpu_rear.jpg

Nu heb ik zitten zoeken op internet, en gelukkig komt dit wel eens vaker voor (ben dus niet de enige klojo:)). Mijn plan is om ze terug te buigen, maar aangezien ze helemaal plat liggen verwacht ik dat ze afbreken.

Toen kwam ik dit tegen. Sommige pinnen van de processor worden dus niet gebruikt, dus ik opzoek naar de pin-specificaties van het AM3 socket. Maar helaas is dit document niet vrijgegeven.

Ik vraag me dus af: hebben mensen hier meer ervaring mee? Wat moet ik doen als de pin afbreekt, en de computer niet op wil starten zonder deze 2 pinnen?

Ik ga vanavond proberen de boel terug te buigen met een naald en creditcard, misschien zijn nog wat tips welkom:)

Alvast bedankt, Gertjan.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:46

Nikeo

Jawelles

Dit filmpje YouTube: Fixing a Bent / Broken Pins on a CPU (NCIX Tech Tips #36) is ook wel handig.

Laat zien hoe het moet, aan het einde krijgt hij zelfs een CPU aan de praat met een gebroken pin door deze in het moederbord te steken.

Succes en buig niet te snel terug...

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

Marce

Het is Marc met een C!

Off-Topic: En ik maar lopen zoeken naar 2 omgebogen pinnetjes op je plaatje :P

Meer kan ik er inderdaad ook niet van maken, gewoon proberen terug te buigen, zorg dat je ze in een keer omhoog buigt, en niet nog een beetje heen en weer gaat lopen wrikken als ze uberhaupt al rechtop komen te staan.

Ik kan het filmpje niet bekijken, maar anders zou je dat misschien kunnen doen. Als laatste alternatief zou je nog kunnen solderen, moet je wel heel precies voor zijn en de goede spullen hebben. Het scheelt al dat het in ieder geval pinnetjes aan de rand zijn ;)

Veel succes ermee!

• banus19
Nikeo schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:34:
aan het einde krijgt hij zelfs een CPU aan de praat met een gebroken pin door deze in het moederbord te steken.
Ja dat zag ik ook, maar staat er dan wel genoeg 'druk' op het pinnetje zodat die goed contact maakt tussen de socket en cpu?

Verwijderd

banus19 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:45:
[...]

Ja dat zag ik ook, maar staat er dan wel genoeg 'druk' op het pinnetje zodat die goed contact maakt tussen de socket en cpu?
Lijkt me niet zo'n betrouwbare oplossing, wat als je data (eens in de zoveel tijd, vanwege slecht contact) corrupt raakt, ik zou in ieder geval proberen die pin te solderen. Die corruptie van data kom je pas wat later achter..

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Solderen is wel heel erg lastig aangezien het pinnetje niet dikker mag worden, anders past het er niet in. Verder denk ik niet dat je snel last krijgt van data corruptie met een los pinnetje, dat komt ook met perfecte pinnetjes niet altijd goed over (we hebben het dan over een error rate van 1 in 1 miljoen) en daar zitten mechanisme in voor de cpu. En dan moet het al een data pin zijn. Een GND of PWR pin zal geen problemen veroorzaken als deze heel even geen contact maakt.

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

roy-t schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:53:
Solderen is wel heel erg lastig aangezien het pinnetje niet dikker mag worden, anders past het er niet in. Verder denk ik niet dat je snel last krijgt van data corruptie met een los pinnetje, dat komt ook met perfecte pinnetjes niet altijd goed over (we hebben het dan over een error rate van 1 in 1 miljoen) en daar zitten mechanisme in voor de cpu. En dan moet het al een data pin zijn. Een GND of PWR pin zal geen problemen veroorzaken als deze heel even geen contact maakt.
Je moet er ook geen klodder soldeerpasta op plempen, maar met netjes solderen (ja is moeilijk met zo'n pinnetje) zal het zeker wel passen, die gaatjes zijn een stuk groter als het pinnetje. Ik heb het inderdaad over een data-pin, zover ik weet is er geen error correcting mechanism (dus wat anders als alleen detectie) voor data die naar het geheugen wordt geschreven, die programma's die je geheugen checken kunnen zo'n fout wel detecteren maar een lopend programma heeft echt niet door als de data geschreven naar het geheugen wordt vernaggeld door een slechte verbinding. Misschien dat het bij servers met ECC geheugen wat beter is geregeld.
Anyway dit soort mogelijke sporadische errors wil je als eindgebruiker echt niet hebben, daarom raad ik de TS ook aan te solderen mocht er een pinnetje afbreken. Voor het terugbuigen zou ik ook even een hete föhn op die CPU richten om de kans op breken wat te verkleinen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 10:09 ]

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

Ik had hier ook problemen mee alleen dan een paar pinnetjes in het midden aan de rechterkant van de AMD CPU. Het is me gelukt om deze heel voorzichting met 2 dunne platkoppen terug te buigen. Hij werkte nog perfect daarna.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• banus19
De pinnetjes hebben alleen wel tegen elkaar gezeten toen die in de socket zat, zouden ze hierdoor geen kortsluiting maken / transistoren kapot zijn?

Dan is het namelijke wel afgelopen met de pret :p

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

banus19 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:30:
De pinnetjes hebben alleen wel tegen elkaar gezeten toen die in de socket zat, zouden ze hierdoor geen kortsluiting maken / transistoren kapot zijn?

Dan is het namelijke wel afgelopen met de pret :p
Dat zou goed kunnen, maar voor de zekerheid kun je het altijd terug buigen en in het moederbordje testen (maar dan heb je wel kans dat je ook je moederbord ermee vernaggelt) Dus geheel op eigen risico

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-02 11:17
jopitan schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:48:
[...]

Dat zou goed kunnen, maar voor de zekerheid kun je het altijd terug buigen en in het moederbordje testen (maar dan heb je wel kans dat je ook je moederbord ermee vernaggelt) Dus geheel op eigen risico
Die zou al vernaggeld zijn aangezien het moment van plaatsen van CPU het meest waarschijnlijke moment van verbuigen is, gezien het verhaal van TS. En die heeft hem toen al aangezet. Kortom, erger worden lijkt me niet mogelijk, zeker als ze geen contact met elkaar maken na het terug buigen.

pepernooot

• banus19
Ik lees trouwens ergens op een forum nog een tip: gebruik wat flosdraad, sla deze om de gebogen pin en zo kun je hem ook proberen recht te zetten.

Maar het vervelende is dat hij echt onder een hoek van 90 graden staat, helemaal plat op de chip dus... Dus ik vrees dat hij af gaat breken..

Maarja, nooit geschoten is altijd mis! ;)

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Met een puntje van een hobby mesje de pin optillen en langzaam recht buigen met het mesje,dat werkte voor mij ook goed in het verleden.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• banus19
Vandaag gelijk begonnen toen ik uit m'n werk kwam:

oude cpu (phenom II x2 550 BE) in m'n pc gedaan: startte gelijk op. Het moederbord is dus niet stuk (MSI NF750 G55).

Ondertussen de X6 zitten fixen, alle pennetjes recht gebogen zonder dat ze braken!!:)

Dus ik de cpu erin gezet (was wel passen en meten, pennetjes weer bijbuigen etc.) Daarna alle onnodige dingen afgekoppeld voor als m'n cpu stuk zou gaan (dus grafische kaart eruit, ram eruit, hdd's los).

Ik de pc aangezet: gaat gewoon aan, alle fans draaien etc. Echter krijg ik geen beeld op de onboard grafische kaart...

Zal de cpu echt dood zijn? Of ligt het eraan dat de pc geen RAM heeft of het feit dat de onboard grafische kaart niet als primair staat in de bios (wat die overigens wel automatisch zou moeten doen als er niets in de PCI-E slots zit).

Wat denken jullie?

mvg Gertjan

edit: heb er nu 1 geheugenbalkje erin gezet en hij boot! Dus nu even benchen om te kijken of die stabiel is!

[ Voor 6% gewijzigd door banus19 op 16-11-2011 18:26 ]

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
wellicht is de multiplier/fsb overgenomen van je oude cpu? bios stuff resetten (jumper) kan helpen.

edit, net weer herinnert. Had een tijdje geleden hetzelfde probleem; alles schijnt te werken, hoort zelfs fans enzo, maar geen beeld. Probleem bleek de voeding te zijn. Kan je voeding de nieuwe cpu wel aan? En je moederbord genoeg power leveren (hoeveel cpu voeding pins, etc)?

[ Voor 75% gewijzigd door C.Hariri op 16-11-2011 18:29 ]

• Dooievriend
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

Gewoon RAM en graka in steken. Ik acht de kans zeer klein dat een kapotte cpu meteen ook je geheugen, moederbord of grafische kaart aantast. Een cpu is geen voeding.

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

• banus19
Het resultaat: hij doet het!:) Overclocken ga ik nog niet aan beginnen, eerst eens kijken of die het een tijdje vol houdt :)

hier mag dus een slotje op :)

Bedankt voor het mee denken!

Verwijderd

We doen niet aan slotjes hier!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
C.Hariri schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:25:
wellicht is de multiplier/fsb overgenomen van je oude cpu? bios stuff resetten (jumper) kan helpen.

edit, net weer herinnert. Had een tijdje geleden hetzelfde probleem; alles schijnt te werken, hoort zelfs fans enzo, maar geen beeld. Probleem bleek de voeding te zijn. Kan je voeding de nieuwe cpu wel aan? En je moederbord genoeg power leveren (hoeveel cpu voeding pins, etc)?
zonder ram gaat een pc echt geen beeld geven hoor.
Pagina: 1