Wat is erop tegen om zondag te werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18881

Topicstarter
Wat ik dus niet begrijp, is dat een kleine groep (christelijke gelovigen) verhinderen dat men gewoon kan winkelen of ten minste productief kan zijn op zondag. De betekenis van zondag vandaag de dag, is een dag zonder betekenis. Waar maken we ons nog druk om?
Of zijn er nog andere bezwaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 19:14
Waarom vroeger de wet was ingevoerd dat je zondags niet open mocht zijn was niet vanwege het christendom maar meer omdat de kleine winkeltjes het dan niet meer op kunnen boksen tegen de grootte. Ze hebben te weinig personeel om ook op zondag te werken dus moeten ze het zelf doen, en dan werken ze dus 7 dagen per week. Maar ze hebben te weinig geld voor extra personeel maar als ze niet open gaan op zondag gaan ze weer verlies lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7834

Vanuit de christelijke kant belicht is het om 'logisch' om niet te werken op zondag:
zondag is de rustdag, staat in de bijbel (ja ik weet, daar gaat het om de zaterdag maar dat veschil hoef ik nu vast niet toe te lichten), dus dan werk je niet.
Je laat ook anderen dus niet 'voor je werken' (= winkels open), want dan werk je mee aan het werken op zondag.

De niet-christelijke tegenhanger is het tégen de 24-uurs-economie zijn. Alles moet maar altijd, wij mensen hebben geen rust meer, nemen geen gelegenheid meer om een dagje 'niets' te hebben.
Terwijl het zo goed voor je is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan is het toch een postieve ontwikkeling die we moeten doormaken? Ik bedoel, dat is economie. Een gezonde economie is een vrije markts economie. Bovendien denk ik dat de kleine ondernemingen, toch een vaste klantenkring hebben. Als deze kleine ondernemingen winst kunnen maken op zondag kunnen ze toch werknemers verwerven? Het punt is, dat een ware mentaliteits-verandering noodzakelijk is, omdat iedereen vandaag de dag aan het uitslapen is op zondag en niet gaat winkelen. Zo help je de kleine ondernemingen idd. om zeep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zelfs de pastoor werkt op zondag ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 21 maart 2001 21:26 schreef mxstrAEm het volgende:
Zelfs de pastoor werkt op zondag ;P
Maar dat is voor het goede doel >:)

Ben het niet met je eens, btw, wat dat winst maken betreft. De echte kleine ondernemer zit echt niet op die zondag werken te wachten hoor. Weet je wel hoeveel dagen per jaar die toch al moet werken?
Maar dan nog: ook grote ondernemingen, ik ben vóór een dag rust per week, zet de boel maar een dagje stil, ik ga wel naar het strand ipv naar de woonboulevard :P

edit: woordje vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk als de winkels op zondag opengaan zal jou dat er echt niet van weerhouden om uit te slapen of ergens anders te rusten, toch?

Wat betreft die kleine ondernemingen: als ze het niet aankunnen moeten ze ("zwakke ondernemingen") het maar opgeven.
Tenslotte: als de winkels op zondag opengaan komt er meer werkgelegenheid. Bovendien verbetert je concurrentiepositie, omdat omringende landen wel productief zullen zijn op zondag.
Bovendien is de pastoor niet de enige die werkt op zondag...als jij op zondag naar het strand gaat...zijn daar toch strandhouders?? :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op woensdag 21 maart 2001 21:34 schreef mxstrAEm het volgende:
Wat betreft die kleine ondernemingen: als ze het niet aankunnen moeten ze ("zwakke ondernemingen") het maar opgeven.
Lang leve de lol, doek alle kleine gezellige zaakjes maar op en zet er een paar grote (niet grootte, foei Morgoth!) kille hallen voor in de plaats.Ik hoop dat het ons hier bespaard blijft.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk als de winkels op zondag opengaan zal jou dat er echt niet van weerhouden om uit te slapen of ergens anders te rusten, toch?
Nee natuurlijk niet. Maar degenen die uitmaken of winkels wel of niet open zijn, zijn de plaatselijke politieke partijen, toch? En die redeneren vanuit hun visie. Als het nou toevallig de CDA of zo is die het voor het zeggen heeft in een bepaalde gemeente, dan is dat dus een logisch gevolg :)
Tenslotte: als de winkels op zondag opengaan komt er meer werkgelegenheid.
Ja dat vind ik dus kul. Omdat mensen graag één dag rust per week willen, moeten ze het maar opgeven? Dat is dus het principe "hoe draai ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk kleine ondernemingen de nek om".
Ik geloof niet in meer werkgelegenheid als winkels op zondag open gaan.
a. mensen wìllen helemaal niet op zondag werken (jaja, de pastoor wel, ik weet)
b. er is werkgelegenheid genóeg in winkels, maar geen personeel. Rara :?
Bovendien verbetert je concurrentiepositie, omdat omringende landen wel productief zullen zijn op zondag.
Ik woon vlak bij het strand, geen omringend land te bekennen hoor :P
Bovendien is de pastoor niet de enige die werkt op zondag...als jij op zondag naar het strand gaat...zijn daar toch strandhouders?? :*
Ik neem mijn eigen boterhammetjes mee ;)
Daarbij: ook al ga ik ondertussen wèl op zondag naar het strand, ik kom oorspronkelijk uit een christelijk nest... die gaan niet op zondag naar het strand.
(en vraag me niet waarom, die heb ik nooit begrepen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 01:12

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Ollee, vanaf nu ziet iedere winkelstraat er precies het zelfde uit, we beginnen met een V&D, dan komt de HEMA gevolgd door de DIXONS (ook V&D:+) het kruidvat en de Bijenkorf. De rest van het MKB kan de koffers pakken er verhuizen naar een land waar men nog wel enige variatie wil hebben. Het is hier in dit land toch Godsonmogelijk om je familiebedrijfje zeven dagen in de week van 9 tot 9 open te hebben en ook nog een enigszins sociaal leven te hebben!
Kom maar op met de flames dat ik een ouwe bal ben (ben pas 25 maar ok) maar ik vind dat alle winkels weer gewoon dicht moeten op zondag. Ieder groot nieuw overdekt winkelcentrum dat tegenwoordig wordt geopend ziet er al precies hetzelfde uit en de kleine ondernemers zijn vaak binnen een jaar al failliet vanwege de torenhoge huren die alleen de zogeheten "Megastores" met hun enorme gecombineerde inkoop kunnen opbrengen.

Voor die mensen in beroepen zoals horeca, pomphouders etc. die op Zondag moeten werken is er nog altijd de wet dat je 150 of zelfs 200% uitbetaald krijgt. Houden zo en laat de rest op zondag eens een fijne wandeling gaan maken, of aan hun relatie werken of voor mijn part blijf je de hele dag in je nest meuren. Rust is goed voor een mens, dat gejakker 24/7 is ronduit SLECHT.
Vroeger werkten de mensen veel harder, maar aangezien ze nog rust namen (en vooral de mogelijk kregen om rust te nemen) ging dat prima. Nu heeft iedereen het "Druk, druk, druk", niemand heeft ergens tijd voor en de helft van de werkenden ligt op de grens van een Burn-Out al dan niet omschreven als een muis-arm. Bah, geniet van je rust, :Z lekker uit en begin maandag weer fris en vol goede moed aan je nieuwe werkweek, dan leef je een stuk langer en vooral gelukkiger. Continue activiteit kunnen zowel je lichaam als je geest gewoon niet aan, maar er zijn er slechts weinigen die dat beseffen.

Zo, ik heb gesproken! ;)

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet je waarom GROTE ondernemingen geen personeel kan verwerven? Omdat iedereen een eigen doe-het-zelf-Broccoli-zaal heeft. Wat jullie zeggen dat de "open" zondag de nek van kleine ondernemingen zal omdraaien...maar dat betekent dus dat die ondernemingen al op het randje van hun kunnen balanceren. Wil je nu beweren dat ze sowieso niet weggeconcureerd zullen worden door Ahold die steeds groter wordt en steeds meer produkten in het assortiment opneemt? Jongens, iedereen is aan het globaliseren, behalve wij...wij willen nog een eigen klompenzaak hebben :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 21 maart 2001 21:50 schreef hufkes het volgende:

*vreselijke lap tekst :)

Zo, ik heb gesproken! ;)
Ja kijk, dat bedóel ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik dus niet begrijp aan jullie...dat jullie RUST willen...jonge jonge...wie zegt dat JIJ die zeven dagen in de week moet vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Op woensdag 21 maart 2001 21:52 schreef Andina het volgende:

Vreselijke lap tekst ;)
[..]

Ja kijk, dat bedóel ik :P
Het is gelukkig een gewone werkdag en nog lang geen zondag, anders had ik niet zoveel getikt hoor 8-)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stel je voor dat je op zondag zou werken!
Op zondag moet je de }:O laten grazen :), voor je melk-winkeltje op de hoek hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 21 maart 2001 21:54 schreef mxstrAEm het volgende:
Wat ik dus niet begrijp aan jullie...dat jullie RUST willen...jonge jonge...wie zegt dat JIJ die zeven dagen in de week moet vullen?
Mijn baas :?
Nou niet de mijne (niet meer, heb zelf ook op zondag gewerkt, zorg gaat tenslotte ook gewoon 7/24 door), maar misschien wel van de buurman/vrouw/nicht/vriendin, ik noem maar wat? Er is dus gewoon geen ruimte meer om te kiezen om niet op zondag te werken.

Alles draait door en door en door en door...
En uiteindelijk draaien we door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De enige die doordraait ben ik op zondag...niks te doen...en vaak werken mijn koeien op het weilandje ook niet mee :( *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 21 maart 2001 22:03 schreef mxstrAEm het volgende:
De enige die doordraait ben ik op zondag...niks te doen...en vaak werken mijn koeien op het weilandje ook niet mee :( *D
Heb wel wat suggesties:
  • Ga naar het strand ;)
  • Ga gezèllig naar een woonboulevard, er zijn er genoeg open >:)
  • Ga naar de kèrk!! :P
  • Kruip achter de computer en start een leuke discussie op GoT
  • Voer een diepgaand gesprek met je koeien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm...

a) strand...tja...niet echt lekker als het sneeuwt buiten
b) topic starten op goT? Tweakers ligt de hele tijd plat...komt omdat ze niet doorwerken op zondag.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zijn er helemaal geen voorstanders? Wat raar...dacht dat wij..Nederlanders..alleen maar aan geld dachten..wij zijn echte geldwolven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Op woensdag 21 maart 2001 21:54 schreef mxstrAEm het volgende:
In een beetje winkelstraat hebben de hoge heren van de Bijenkorf, de HEMA en de V&D op een gezellig golf(zon)dag besloten om ook twee keer per maand op zondag open te zijn. Dit vertellen ze aan de gemeente en die lamlullen geven als de donder een vergunning af want tja, het zijn wel drie hele grote werkverschaffers hè, die moet je wel te vriend houden. Vervolgens krijg jij met je kleine eenmanszaakje op de hoek van de straat de 'keuze' om ook maar op die twee zondagen open te gaan, want anders wordt je daar door de consument wel op aangekeken. Kortom, de grote jongens bepalen dat de winkels open gaan, en die zitten lekker thuis terwijl het personeel werkt. Jij in je eigen zaakje moet nog een hele dag opofferen aan je bedrijf waar je al de hele week mee bezig bent!

Even voor de gein de gemiddelde werkweek van een MKB-er:

ma: Niks maandagochtend vrij zoals je vaak hoort, want je moet om 7.30 aanwezig zijn vanwege bevoorraading omdat diezelfde gemeenteraad heeft besloten dat er na tienen geen vrachtwagens meer in de binnenstad mogen komen. Rest van de ochtend ben je bezig met de boeken/administratie/labelen en opbergen van je nieuwe voorraad. Rond half zeven kun je de boel verlaten als je geluk hebt, zijn we vast 11 uur aan het werk geweest.

di: 8:30 aanwezig, beetje schoonmaken want om 9:00 moet de zaak open. Hele dag werken en wederom hopen dat je om 18:30 naar huis kan. Ook tussen de middag kan je tegenwoordig met goed fatsoen je winkel niet meer dicht doen, dus wederom 10 uur gewerkt.

woe: idem, maakt al 31 uur aan het einde van de woensdag.

Do: Jippie, het is koopavond, nu moet je niet alleen je lunch rap naar binnen stouwen, maar ook het avondeten even snel wegwerken terwijl je de winkel in de gaten houdt. Hoppakee, vandaag pas om 21:30 doen wij de boel achter ons op slot. Staan er alvast 43 uur 30 het "loonbriefje"

Vrij: weer een drukke dag, want je moet 's avonds nog wat langer blijven omdat wederom bevoorraad moet worden

Zat: niet weekend, vroeg uit je nest en vandaag mag gelukkig de voordeur al om 17:00 dicht. Moet je nog wel even de boeken weer in orde maken want daar ben je gisteren niet aan toegekomen, is het zo weer half zeven.

Heb je even meegerekend KPN-fanaat? Nu zitten we dus op zo'n 65 uur per week. En niet alleen jij, maar ook je vrouw staat er al die tijd zo'n beetje. Ok, zo hier en daar kun je iets rustiger aan doen wanneer je met zijn tweeen bent, maar ze meot ook gewone boodschappen doen, huis schoonhouden enzovoort enzovoort, dus het overgrote gedeelte moet je het toch in je eentje opknappen. Een normaal iemand doet slechts 34 uur in de week, een MKB-er dus bijna het dubbele, en nu wil jij ook nog eens die ene rustdag waarop je nog even bij je zieke moeder of bij je jarige kind langs zou kunnen gaan afpakken! :? Je hele houding is volgens mij erg kortzichtig en vooral erg egoïstisch. Jij wilt op zondag winkelen, dus moeten die winkeliers maar open zijn. Juist ja... jammer genoeg zijn er te veel mensen die dit denken. Het heeft (helemaal) niets met christendom te maken, maar gewoon met leven en rust hoort ook bij het leven.

PS: Sorry voor de lappen tekst Andina ;)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kweet niet of je van CAO onderhandelingen hebt gehoord en van 5-dagen werkweek?
Die verplegers in die ziekenhuizen werken wel door...tja die heb je wel nodig...maar als je zelf moet werken is het opeens moe moe moe-druk druk druk...nemen maar niet geven...lekker...das pas egoïstisch :)
------------------------------------------
Dit moest ik nog even aanvullen, anders snappen jullie het niet...sorry mijn fout
------------------------------------------

Wat ik dus wil zeggen...zeg je onderneming op :), ga lekker werken bij die V&D...verdien je 1. meer en 2. heb je meer rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar in ieder geval bedankt voor je moeite om je leefstijl aan mij mee te delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Op woensdag 21 maart 2001 22:36 schreef mxstrAEm het volgende:
Kweet niet of je van CAO onderhandelingen hebt gehoord en van 5-dagen werkweek?
Hoe wil je een 5-daagse werkweek invoeren dan, door gewoon op maandag, dinsdag en woensdag dicht te zijn? Dat gaat niet hè.... Een een CAO voor je eigen bedrijfje lijkt me ook iets vergezocht, we hadden het tenslotte over de kleine winkeliers die niet tegen de groten heren op kunnen boksen.
En extra personeel nemen, tja, dat moet je dan inderdaad doen ja, maar dan heb je dus twee nieuwe problemen:

a) Vind maar eens goed personeel, vind überhaupt maar eens personeel

b) Als je je personeel op do-avond en zondag wilt laten werken moet je ze dubbel uitbetalen, dat loont op de lange duur echt niet. Ja één of twee zondagen per jaar dan wel, maar iedere zondag no way. Voor die grote bedrijven zijn de personeelskosten ten opzichte van de vaste lasten beter verdeeld, dus dat "beetje" extra personeelskosten kan lonend zijn. Vaak ook niet, maar "het publiek wil nu eenmaal op zondag winkelen...." (jaja, mij is nooit wat gevraagd hoor)

Zorg, horeca, overige dienstverlenende bedrijven die op zondag open moeten zijn hebben het inderdaad in de CAO verwerkt. Hier hebben we het dan ook over een grote bedrijfscultuur die mensen één keer in de zoveel weken op zondag laat werken.

Voor de gewone winkelier is één of twee of misschien zelfs wel drie zondagen in het jaar open zijn zeker geen probleem. Bovendien is het dan "apart" dus komt de klant ook wel --> lonend. Iedere week is moordend voor jezelf en loont absoluut niet.

Vrees trouwens dat ik vanavond ietwat lang van stof ben, maar alla, het is voor het goede doel nietwaar ;)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24473

Op woensdag 21 maart 2001 21:11 schreef mxstrAEm het volgende:
Wat ik dus niet begrijp, is dat een kleine groep (christelijke gelovigen) verhinderen dat men gewoon kan winkelen of ten minste productief kan zijn op zondag. De betekenis van zondag vandaag de dag, is een dag zonder betekenis. Waar maken we ons nog druk om?
Of zijn er nog andere bezwaren?
Je heb 6 dagen van de week de tijd om alles te doen, waaarom kan niet gewoon iedereen die ene dag vrij zijn?(behalve politie, brandweer en medische zooi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Op woensdag 21 maart 2001 22:36 schreef mxstrAEm het volgende:
Wat ik dus wil zeggen...zeg je onderneming op :), ga lekker werken bij die V&D...verdien je 1. meer en 2. heb je meer rust
En zo zijn we weer terug bij het begin, alle eigen kleine bedrijfjes die voor de variatie zorgen weg en wij allemaal een grote Hollandse Eenheids Worst! Jippie, fijn vooruitzicht. Denk dat ik voor die tijd maar in Zuid-Frankrijk of Spanje ga wonen. Daar heb je tenminste nog drie ambachtelijke slagers en vier bakkers in een dorpje van 500 inwoners :D

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry maar ik had mijn post al veranderd voor jij schreef :)...maar ik ben het met je eens...sommige MKB'ers zullen het niet redden inderdaad. Wellicht beseffen ze niet wat voor nieuwe mogelijkheden er bestaan om als werkNEMER bezig te zijn i.p.v. werkGEVER.

En nog iets...om een paar MKB'ers te sparen belet je grote ondernemingen om te groeien...neem Ahold. Zij zullen niet zo gek meer investeren in Nederland...ze zijn al in Amerika bezig met allerlei andere diensten...terwijl ze toch het gros van hun inkomen uit Nederland zullen halen. Samen sta je sterk en daar profiteert iedereen van op den duur...de eerste stap is zwaar maar lonend. :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En die variateit waar jullie het over hebben...ik wil geen reklame maken...maar ja, als het toch moet, A&H heeft meer variateit in huis dan die groenteboeren. Tja, als je vindt dat het er allemaal hetzelfde uitziet, dus qua uiterlijk van gebouwen, nou ik ben van mening dat elke groenteboer er hetzelfde van buiten uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hehe en van binnen

sorry moest ik kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een vraagje...stel alle omringende landen zoals Duitsland,België enzo...voeren wel 7/24 tijdschema in. Kunnen we dan nog wel vasthouden aan onze eigen ideeën?

Misschien beetje ver van huis, maar dit zijn toch qua economie trend-setters, Thailand heeft wel volledig 24 uursschema. En ze zijn één van de rijkste landen van de wereld. Waarom? Omdat ze UNITED zijn. Wakker worden jongens I:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Op woensdag 21 maart 2001 23:00 schreef mxstrAEm het volgende:
neem Ahold. Zij zullen niet zo gek meer investeren in Nederland...ze zijn al in Amerika bezig met allerlei andere diensten...terwijl ze toch het gros van hun inkomen uit Nederland zullen halen.
In het jaarverslag is te lezen dat Ahold het aantal winkels dit jaar opnieuw gaat uitbreiden. In Europa opent de grootgrutter 170 winkels en in de Verenigde Staten komen er vijftig nieuwe supermarkten bij. Azië en Latijns-Amerika zijn gezamenlijk eveneens goed voor vijftig winkels. Alles bij elkaar investeert Ahold ƒ4,8 miljard in de nieuwbouw plus de modernisering van 270 bestaande winkels. Ahold bezit wereldwijd bijna 4000 supermarkten.
Geloof dus niet dat Ahold het nog grotendeels van de Nederlandse markt moet hebben. Kon zo gauw geen cijfers vinden, maar ik meen me te herinneren dat ze van de totale omzet slechts ongeveer 40% in Nederland halen (weet niet meer zeker hoor... maar wel zoiets)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vind je het gek? Zo kunnen niet meer groeien...ok Nederland is vrij vol...maar er zijn toch wel enige expansiemogelijkheden in het oosten van Nederland. Waarom "vluchten" deze bedrijven naar het buitenland dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Op woensdag 21 maart 2001 23:08 schreef mxstrAEm het volgende:
Een vraagje...stel alle omringende landen zoals Duitsland,België enzo...voeren wel 7/24 tijdschema in. Kunnen we dan nog wel vasthouden aan onze eigen ideeën?
Tja, en in Spanje houden ze nog dagelijks een Siesta van half één tot half vier. Dat doen wij ze toch ook niet na? Todat het hier een week achtereen 40 graden is, dan heeft iedereen rond het heetst van de dag rust nodig :) Ik ben trouwens ook heel hypocriet hoor, want ik vind het wel heerlijk dat ik om half acht nog naar de supermarkt kan en dat is natuurlijk net zoiets. Trouwens, ik weet niet of je weleens op zaterdagmiddag of op zondag in een Duitse winkelstraat bent geweest, maar daar ben je dan echt alleen hoor. De meeste Duitse winkels sluiten op zaterdag om 13:30 hun deuren!

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Op woensdag 21 maart 2001 23:11 schreef hufkes het volgende:

[..]

Kon zo gauw geen cijfers vinden, maar ik meen me te herinneren dat ze van de totale omzet slechts ongeveer 40% in Nederland halen
De omzet van het Ahold-concern groeide in 1999 met 26,6% tot EUR33,5 miljard (ƒ73,8 miljard). In Nederland nam de omzet van de Ahold-bedrijven met 7,1% toe tot EUR8,1 miljard (ƒ17,85 miljard). De winkels van Albert Heijn boekten een omzetstijging van 3,5%.
Even rekenen... 8,1/33,5*100%=24,18%
Kun je nagaan, slechts een kleine 25% van de omzet gebeurt binnen Nederland. Nu geloof ik wel dat de marges in Nederland hoger liggen dan in het buitenland vanwege hoge vestigingskosten, marketing etc. dus dan kom je wellicht toch op die 40% van de winst uit.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het enige argument dat tegen is te brengen...is het feit dat kleine ondernemingen het moeilijk zullen krijgen.
Maar wij allen weten dat het leiden van een eigen onderneming gewoon stressend (is dit neologisme?)werk is. Daar kunnen we niks aan doen. Misschien is die extra klap wel goed zoals ik al zei voor die kleine ondernemingen...om ze wakker te schudden. Of zijn jullie het niet daarmee eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15367

De kleine winkels worden niet verplicht om op zondag open te gaan. Als de eigenaar op zondag liever vrij heeft dan blijft hij toch lekker dicht. Als de grote winkels op zondag wel open gaan hebben die kleine winkels hier toch geen nadeel van.

Ik zie er absoluut geen problemen in als winkels vaker open zijn. Als de kruidenier open is ga je daar heen en als hij dicht is dan moet je noodgedwongen naar de AH. Maar dat is nog altijd beter dan dat je nergens heen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Is zeker niet het enige dat er tegenin is te brengen. Zoals ook al eerder genoemde rust geldt ook voor werknemers. Zoals nu al in de CAO's zorg en horeca is vastgesteld ben je verplicht om onregelmatige diensten dus avond- & zondagsdiensten te draaien. Als deze trent zich doorzet is strak iedereen verplicht om 24/7 beschikbaar te zijn voor je baas. De meeste mensen in de zorg vinden het niet zo heel erg om een avond- cq. nacht- cq. weekenddienst te moeten draaien, maar iedere keer als ik een feeste geef (voorbeeld;)) moeten vrienden (m/v) van mij werken. Is niet leuk, is niet goed voor de sociale contacten, is niet goed voor de verbondenheid. Op die manier raakt je gewoon verwijderd van je vrienden, zul je slechts met je collegae omgaan omdat die toevallig op dezelfde idiote tijden vrij zijn als jij, want zeg nou zelf, welke idioot gaat er op dinsdagmiddag stappen? Nou, dat soort mensen die dondagavond, vrijdagavond, zaterdag de gehele dag en zondag de heledag moeten werken.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Op woensdag 21 maart 2001 23:30 schreef hybridz het volgende:
De kleine winkels worden niet verplicht om op zondag open te gaan. Als de eigenaar op zondag liever vrij heeft dan blijft hij toch lekker dicht.
Het is wel degelijk een verplichting, niet tegenover die grote jongens, nee die maakt het niet zo uit, hun klanten komen toch wel (beperkt). De morele verplichting geldt echter tegenover je potentiële klanten die op zondag langs je etalage lopen en dat leuke .... zien liggen maar toch maar iets anders hebben gekocht bij de V&D omdat je dicht was. Daar krijg je dus wel degelijk klachten over van de consument die op zo'n moment meestal ook niet voor het argument "rust" valt :( Er is niets frusterenders dan een dichte winkel waar je eigenlijk iets vandaan had willen halen. Als dit twee keer gebeurd ben je in de volksmond al heel gauw "Altijd gesloten!"

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Als de winkels op zondag open zijn gaan mensen echt niet MEER kopen hoor, alleen op andere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 21 maart 2001 21:50 schreef hufkes het volgende:

Voor die mensen in beroepen zoals horeca, pomphouders etc. die op Zondag moeten werken is er nog altijd de wet dat je 150 of zelfs 200% uitbetaald krijgt.
Ik heb zowel in de horeca als bij een benzinepomp gewerkt en bij geen van beide kreeg ik een toeslag. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hufkes, ooit van ploegendiensten gehoord ?

Zusters werken af en toe op zaterdag en zondag en dan hebben ze doordeweeks weer 2 dagen vrij. Zo kun je dat ook doen in andere ondernemingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Op woensdag 21 maart 2001 23:47 schreef Tweaker het volgende:
Hufkes, ooit van ploegendiensten gehoord ?

Zusters werken af en toe op zaterdag en zondag en dan hebben ze doordeweeks weer 2 dagen vrij. Zo kun je dat ook doen in andere ondernemingen.
Tuurlijk, maar zie ook hierboven, dat gaat dus zwaar ten koste van je sociale contacten. En bovendien moet je onderneming dus groot genoeg zijn om de ploegen te laten werken.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor kleine winkels is het idd moeilijk te doen.

Ik vind ook niet dat alle winkels open moeten, maar bijvoorbeeld grote supermarkten zou wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm wat is het toch makkelijk om geld te verdienen...meneer wil niet open zijn...wel feesten...maar ook weer klanten ;) en geld.
ZO WERKT HET NIET IN HET LEVEN. Kijk van mij mogen kleine winkels die het niet redden dicht blijven. Dit kan je bepalen aan de hand van de omzet van ondernemingen. Stel omzet is kleinder dan 200.000 dan mag je dicht blijven. Maar belemmer de grote ondernemingen niet om wel open te zijn. Je kiest er tenslotte zelf voor om een eigen bedrijf te runnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de Horeca maak je juist vrienden! (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wij hebben hier in het dorp ook 4 bakkers. Heel leuk is dat voor de variatie. Heelas hebben ze allemaal dezelfde winkeltijden en zijn ze dus 's avonds om half 6 dicht. Ik koop dus mijn brood bij AH. Als die bakkers nu slim waren, gingen er twee om 7 uur 's morgens open en gingen die vroeg dicht, en gingen de andere twee pas om 11 uur open en gingen ze laat dicht. Ze hoeven geen seconde langer te werken. En er zijn altijd mensen die liever 's morgens werken en anderen die liever 's avonds werken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goh, de discussie loopt nog :)
(Hufkes: ik heb niks tegen lappen tekst hoor ;))

Het lijkt er inderdaad op dat het enige argument, of in ieder geval het belangrijkste argument is, dat het ten koste zou gaan van het MKB. Maar in mijn allereerste reactie zei ik al: rust is goed voor je.
Ben het zwaar eens met Hufkes (voordat dat nog niet was opgevallen :P): de 24 uurseconomie is dodelijk voor je sociale contacten.
Als alles dicht is op één dag per week (zondag, zaterdag, whatever, desnoods de woensdag) en bijna iedereen is vrij op die dag, komen we weer aan elkaar toe.

Ik heb zelf onregelmatig gewerkt (verpleging ja) en ik merk dat als je te maken hebt met vrienden die ook onregelmatig werken, dat dat dus behoorlijk op je mogelijkheden van je sociale leven inhakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12020

Als je een dag wil dat iedereen vrij is, dan kan de zondag toch gewoon het beste zo blijven staan? (naja, weer terug naar die positie)
Zondag is dan wel niet meer de echte vrije dag, maar toch nog steeds de dag die het meest in die richting komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11029

* Anoniem: 21329 Emperor werkt gewoon op zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Wat er op tegen is?
Studio Sport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15443

mxstream, het enigste wat ik bij jou nu constateer is een zware wir-war van argumenten die verder ook nergens op slaan.

Je zegt eerst dat JIJ je verveelt op een zondag, dus moet iedereen maar gaan werken op een zondag?

- 7 dagen werken in een week haalt de arbeidsproductiviteit omlaag
- ga jij 7 dagen in de week 10 uur per dag werken? get real!
- sprake van een sociaal leven is er in Nederland ook niet meer
- je komt eerst met 7 dagen werken in de week aan, en dat met het feit dat er een CAO is die 5 dagen in de week werk regelt :?

Daarna zeg je dat de kleinere middenstanders de nek om moet worden gedraait omdat de V&D toevallig een sinasappelperser nodig hebben?

- dus jij vind het goed dat je elke dag heeeeeeeeeeeerlijke hollandse pot krijgt? (Een chinees zit er met jouw terminate-plan niet meer in)
- jij draait op voor de kosten als er honderden zelfstandigen tegelijkertijd failliet gaan?
- wie denk je dat er meer omzet (gemeenschappelijk) maken, de kleinere, of de grotere winkeliers?

Samenvattend moet dus de Nederlandse economie een geweldige schop (die al zo lekker draait gezien de AEX de laatste tijd) gegeven worden omdat jij niet genoeg hobby's hebt om je te vermaken op een vrije dag?

Ik dacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Ten eerste wordt er al niet veel meer van aan getrokken wat de christelijke minderheid van koopzondagen en andere zondagse activieten vind. (En ik zeg niet dat dat onterecht is!)

En dat we nog steeds met een deel van dat christelijke erfgoed leven mag dan geen verwijt zijn naar die minderheid maar aan jezelf. Of voel je je ergens in beperkt? (waarin precies?)

Verder blijkt het ook dat 1 op de 7 dagen rusten echt niet slecht is. Onder het communistische bewind heeft Rusland meen ik een tijdje weken van 10 dagen gehad (enkel om elk christelijk verband te vermijden) en dat werkte gewoon niet. Mensen trekken dat niet. Waarom? Tja...

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op woensdag 21 maart 2001 22:29 schreef hufkes het volgende:

[..]

In een beetje winkelstraat hebben de hoge heren van de Bijenkorf, de HEMA en de V&D op een gezellig golf(zon)dag besloten om ook twee keer per maand op zondag open te zijn. Dit vertellen ze aan de gemeente en die lamlullen geven als de donder een vergunning af want tja, het zijn wel drie hele grote werkverschaffers hè, die moet je wel te vriend houden. Vervolgens krijg jij met je kleine eenmanszaakje op de hoek van de straat de 'keuze' om ook maar op die twee zondagen open te gaan, want anders wordt je daar door de consument wel op aangekeken. Kortom, de grote jongens bepalen dat de winkels open gaan, en die zitten lekker thuis terwijl het personeel werkt. Jij in je eigen zaakje moet nog een hele dag opofferen aan je bedrijf waar je al de hele week mee bezig bent!
dat de grote jongens nu bepalen op welke zondagen er wel winkels open kunnen is een gevolg van het slechte systeem om de lokale overheden te laten bepalen wanneer er op zondag winkels open kunnen. dat heeft absoluut niets te maken met het feit dat er winkels op zondag open kunnen op zich. het is dus ook geen argument tegen vrije openingsuren, alleen een argument tegen het geven van macht aan lokale overheden.
Even voor de gein de gemiddelde werkweek van een MKB-er:

ma: Niks maandagochtend vrij zoals je vaak hoort, want je moet om 7.30 aanwezig zijn vanwege bevoorraading omdat diezelfde gemeenteraad heeft besloten dat er na tienen geen vrachtwagens meer in de binnenstad mogen komen. Rest van de ochtend ben je bezig met de boeken/administratie/labelen en opbergen van je nieuwe voorraad. Rond half zeven kun je de boel verlaten als je geluk hebt, zijn we vast 11 uur aan het werk geweest.

di: 8:30 aanwezig, beetje schoonmaken want om 9:00 moet de zaak open. Hele dag werken en wederom hopen dat je om 18:30 naar huis kan. Ook tussen de middag kan je tegenwoordig met goed fatsoen je winkel niet meer dicht doen, dus wederom 10 uur gewerkt.

woe: idem, maakt al 31 uur aan het einde van de woensdag.

Do: Jippie, het is koopavond, nu moet je niet alleen je lunch rap naar binnen stouwen, maar ook het avondeten even snel wegwerken terwijl je de winkel in de gaten houdt. Hoppakee, vandaag pas om 21:30 doen wij de boel achter ons op slot. Staan er alvast 43 uur 30 het "loonbriefje"

Vrij: weer een drukke dag, want je moet 's avonds nog wat langer blijven omdat wederom bevoorraad moet worden

Zat: niet weekend, vroeg uit je nest en vandaag mag gelukkig de voordeur al om 17:00 dicht. Moet je nog wel even de boeken weer in orde maken want daar ben je gisteren niet aan toegekomen, is het zo weer half zeven.

Heb je even meegerekend KPN-fanaat? Nu zitten we dus op zo'n 65 uur per week. En niet alleen jij, maar ook je vrouw staat er al die tijd zo'n beetje. Ok, zo hier en daar kun je iets rustiger aan doen wanneer je met zijn tweeen bent, maar ze meot ook gewone boodschappen doen, huis schoonhouden enzovoort enzovoort, dus het overgrote gedeelte moet je het toch in je eentje opknappen. Een normaal iemand doet slechts 34 uur in de week, een MKB-er dus bijna het dubbele, en nu wil jij ook nog eens die ene rustdag waarop je nog even bij je zieke moeder of bij je jarige kind langs zou kunnen gaan afpakken! :? Je hele houding is volgens mij erg kortzichtig en vooral erg egoïstisch. Jij wilt op zondag winkelen, dus moeten die winkeliers maar open zijn. Juist ja... jammer genoeg zijn er te veel mensen die dit denken. Het heeft (helemaal) niets met christendom te maken, maar gewoon met leven en rust hoort ook bij het leven.
ach, ik ben echt geraakt. wat een treurig verhaal. helaas zijn deze verhalen geen argument voor mensen die een zo vrij mogelijke markt en daarom dus ook vrije openingsuren nastreven.
als jij als ondernemer het niet voor mekaar krijgt om je winkel te runnen zonder overwerkt te raken, dan moet je maar personeel aannemen. kan je dat niet betalen, dan werkt je zaak kennelijk niet efficient genoeg om in een vrije markt te kunnen overleven. dus ga je over de kop. logisch, er waren anderen die gewoon beter waren. en dat is het idee achter de vrije markt. iedereen mag proberen wat ie wil, maar als je het niet goed genoeg doet, dan wordt je weggeconcurreerd en ga je kapot. zo worden voortdurend de inefficiente bedrijven uit de markt gefiltert en blijven de betere over. treurige verhalen van de middenstander die zijn zaak die eigenlijk niet rendabel is levend houdt door zijn hele leven en dat van zijn vrouw in die zaak te steken, zijn niet interessant. het is een ondernemer, je neemt automatisch dat risico bij het starten van een onderneming, en dat wist je van te voren. als je zielig wil doen over uren dan ga je maar in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op woensdag 21 maart 2001 23:32 schreef hufkes het volgende:
Is zeker niet het enige dat er tegenin is te brengen. Zoals ook al eerder genoemde rust geldt ook voor werknemers. Zoals nu al in de CAO's zorg en horeca is vastgesteld ben je verplicht om onregelmatige diensten dus avond- & zondagsdiensten te draaien. Als deze trent zich doorzet is strak iedereen verplicht om 24/7 beschikbaar te zijn voor je baas. De meeste mensen in de zorg vinden het niet zo heel erg om een avond- cq. nacht- cq. weekenddienst te moeten draaien, maar iedere keer als ik een feeste geef (voorbeeld;)) moeten vrienden (m/v) van mij werken. Is niet leuk, is niet goed voor de sociale contacten, is niet goed voor de verbondenheid. Op die manier raakt je gewoon verwijderd van je vrienden, zul je slechts met je collegae omgaan omdat die toevallig op dezelfde idiote tijden vrij zijn als jij, want zeg nou zelf, welke idioot gaat er op dinsdagmiddag stappen? Nou, dat soort mensen die dondagavond, vrijdagavond, zaterdag de gehele dag en zondag de heledag moeten werken.
als je niet tevreden bent met de werkomstandigheden bij een werkgever, dan zoek je toch een andere? bij de meeste werkgevers die nu in het weekend en savonds mensen aan het werk hebben, valt er uitstekend te overleggen over de uren. en als een bepaalde baan inhoudt dat je wel eens snachts werkt en je wil dat niet, dan kies je toch een andere baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zondag 25 maart 2001 01:22 schreef mpegernie het volgende:
Ten eerste wordt er al niet veel meer van aan getrokken wat de christelijke minderheid van koopzondagen en andere zondagse activieten vind. (En ik zeg niet dat dat onterecht is!)

En dat we nog steeds met een deel van dat christelijke erfgoed leven mag dan geen verwijt zijn naar die minderheid maar aan jezelf. Of voel je je ergens in beperkt? (waarin precies?)

Verder blijkt het ook dat 1 op de 7 dagen rusten echt niet slecht is. Onder het communistische bewind heeft Rusland meen ik een tijdje weken van 10 dagen gehad (enkel om elk christelijk verband te vermijden) en dat werkte gewoon niet. Mensen trekken dat niet. Waarom? Tja...
je hoeft ook geen weken van 10 dagen in te voeren.. als de ondernemer maar vrij is om zijn openingstijden en werktijden te bepalen. als dat betekent dat er in totaal meer uren gedraaid moeten worden, dan kan hij daarvoor extra mensen aannemen. die draaien per week dan net zoveel uren als in de oude situatie. en in overleg met hun werkgever kunnen ze echt wel 1 dag per 7 dagen vrij krijgen als ze dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRED
  • Laatst online: 22-12-2020

MRED

Carpe diem...

grote jongens bepalen dat de winkels open gaan, en die zitten lekker thuis terwijl het personeel werkt.
Uiteindelijk is het toch de consument die dat bepaald. Als de consument op zondag niet gaat winkelen zullen ook 'de grote jongens' na enkele pogingen de winkel op zondag sluiten.

Kortom: Wij zijn zelf mede schuldig aan het feit dat de economie 24 uur door draait, want wij maken er alemaal gebruik van.:(

Mijn weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zondag 25 maart 2001 11:29 schreef MRED het volgende:

[..]

Uiteindelijk is het toch de consument die dat bepaald. Als de consument op zondag niet gaat winkelen zullen ook 'de grote jongens' na enkele pogingen de winkel op zondag sluiten.

Kortom: Wij zijn zelf mede schuldig aan het feit dat de economie 24 uur door draait, want wij maken er alemaal gebruik van.:(
helemaal mee eens. daarom is het ook geen argument om te zeggen dat de kleine middenstanders de nek zal worden omgedraaid. als in een vrije markt de middenstanders niet kunnen overleven, is dat te danken aan de voorkeur van de consument. die wil kennelijk liever zn spullen halen bij de supermarkt dan bij de kleine middenstander.
het is onzin om de middenstanders te gaan beschermen. dat is geld verspillen om inefficiency in stand te houden |:(
Pagina: 1