Windows 7: 16GB RAM onstabiel, 12GB stabiel???

Pagina: 1
Acties:

• Jasps
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:18
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn nieuwe systeem:

- GA-Z68X-UD3H-B3 rev 1.3
- Crucial M4 SSD 128GB
- Corsair low profile 1600Mhz memory: CML8GX3M2A1600C9W
- i7-2600k

Wanneer ik 16GB installeer duurt het opstarten van Windows 7 (Ultimate x64) meer dan een paar minuten en reageert hij ook enorm traag (haperen), terwijl dit bij 12GB totaal niet het geval is, hij is dan binnen 20sec opgestart.

Verder de instellingen die ik geprobeerd heb:
- XMP: Profile 1, (Turbo/Standard)
- XMP: disabled (Turbo/Standard)

Het maakt echter geen verschil, elke keer is hij onstabiel/traag met 16GB RAM.

Verder nog het volgende:
- Het maakt niet uit welk geheugen ik eruit laat, op 12GB doet hij het. Ook de plek waar geen geheugen zit maakt niet uit.

Ik heb gezocht hoe het op te lossen is, maar ik kan echter niks vinden. Hebben jullie nog ideeën?

Groeten,
Jasper

Verwijderd

memtestje draaien??

• Jasps
Is aan het draaien :)

• Jasps
Pass Complete, no errors...

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

Bios Geupdate? Chipset geupdate? Alle windows updates uitgevoerd?
http://download.gigabyte....emory_ga-z68x-ud3h-b3.pdf

Laatste BIOS Update: http://download.gigabyte....s_ga-z68x-ud3h-b3_f10.exe

EDIT: Verkeerde linkjes

[ Voor 142% gewijzigd door jopitan op 16-11-2011 09:50 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een memtest laat je minstens een nachtje draaien.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

en stel alle timings, snelheid en voltages handmatig in volgens de specs die op de reepjes geheugen staan.

Check bovendien nog eens goed, de QVL van je moederbord.

-_-

• Jasps
rapture schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:57:
[...]

Een memtest laat je minstens een nachtje draaien.
Dat heb ik ook gedaan. Hij was in ieder geval klaar. Zal als ik terug van de universiteit kom, er verder mee aan de slag gaan.

Alvast bedankt voor de hulp

• Jasps
Geheugen uit de QVL wordt trouwens erg lastig, er zijn er maar een paar van 4GB, enkel Kingston die ook nog redelijk te monteren is met een grote CPU koeler (Mugen 2 rev B ). Maar alleen te verkrijgen als 12GB kit.

Dit geheugen is volgens corsair wel compatible met mijn moederbord; http://www.corsair.com/learn_n_explore/

Handmatig instellen van timing,snelheid en voltages helpen niet. Update van windows 7 heeft ook niet geholpen.

Ga nu mijn bios updaten

• Jasps
Bios upgedate, maar dit heeft ook niet geholpen...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je dan in Windows komt, word dan al het geheugen herkend ?

• Jasps
Ja, 16.0GB (15.5 Usable)

Verder heb ik CPU-Z geïnstalleerd en zie ik niets dat afwijkt. Alle slots (bij SPD) geven de zelfde waardes weer. Timing klopt ook. 9-9-9-24 (2T). Voltage voor XMP-1600 klopt ook. Heb je er wat aan als ik even een afbeelding van CPU-Z online zet?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Probeer het voltage anders een heel klein beetje te verhogen

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 13:16
Of laat het geheugen eens op een lagere snelheid draaien?

• Jasps
1.4V en 1.45V hebben geen effect. Nog hoger proberen?

1333Mhz heeft ook geen effect.

• Jasps
Wellicht ligt het aan Windows 7? Ik dual boot met Mac OS X Lion, in Lion heb ik nog niks gemerkt...

Verwijderd

Draai je wel een legale Win 7?

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik heb wel eens gehoord dat een overclock instabiel kan worden door meer geheugenreepjes. Dat zou komen doordat de memory controller meer belast wordt. Ik neem aan dat je een eventuele overlock al ongedaan gemaakt hebt?

Je zou eens kunnen proberen je geheugen iets te underclocken.

specs

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 14:57
Ik heb zelf ook Corsair geheugen in mijn pc zitten en ik moet bekennen zou het niet aanrader aan iemand anders...
Het is relatief veel gerommel met voltages, timings en mhz'en. Of je moet dat leuk vinden :)
Maar ik zou ook neuzen op het Corsair forum, daar staan veel topics met hoe de timings etc worden aangeraadde.

Succes!

User Error -- Please Replace User

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vergeet met 4 DIMMen niet enkel het voltage te verhogen van het geheugen zelf, maar ook de geheugencontroller heeft dan soms wat meer prik nodig.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:52
Ikke_Niels schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:00:
Ik heb zelf ook Corsair geheugen in mijn pc zitten en ik moet bekennen zou het niet aanrader aan iemand anders...
Het is relatief veel gerommel met voltages, timings en mhz'en. Of je moet dat leuk vinden :)
Maar ik zou ook neuzen op het Corsair forum, daar staan veel topics met hoe de timings etc worden aangeraadde.

Succes!
Dat heeft vrij weinig met Corsair te maken. Voltages en snelheden moet je tegenwoordig bij zo'n beetje ieder geheugen handmatig instellen.

En zoals hierboven vermeld, met die 16GB neem ik aan dat alle geheugenbankjes gevuld zijn? Dat zorgt ook nog wel eens voor een instabiel systeem.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:23
Jasps schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:46:
1.4V en 1.45V hebben geen effect. Nog hoger proberen?

1333Mhz heeft ook geen effect.
Je hebt het geheugen verhoogd tot 1.4 en 1.45? Welk voltage lopen de modules normaal op dan? 1600 MHz is toch vaak minimaal 1.5 en vaak 1.65 volt?

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
jaapsander schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:39:
[...]

Je hebt het geheugen verhoogd tot 1.4 en 1.45? Welk voltage lopen de modules normaal op dan? 1600 MHz is toch vaak minimaal 1.5 en vaak 1.65 volt?
Een simpele zoek opdracht en je had gezien dat bij de eerste hit staat dat het geheugen 1.35v stock is.

@Jasps, heb je geprobeerd om het geheugen op 1.5v te laten draaien, waar het meest geheugen stock op draait? En heb je al keer getest of het niet specifiek aan 1 bankje ligt door telkens met 1/2/3 reepjes te testen en zo alle mogelijkheden af gaan? En ligt misschien aan je voeding? Had namelijk soort gelijke problemen bij een vriend en daar leek het ook aan het geheugen te liggen in eerste instantie, maar achteraf was de voeding gewoon brak.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1.4V is wel weinig, De JEDEC DDR3 spelcs geven 1.5V als standaard aan.

Het zijn overigens geen bankjes, maar modules of sloten. Banken zijn iets compleet anders.

• Jasps
Standaard op 1.35V, alle slots zijn inderdaad vol. Hoe verhoog ik het voltage van de geheugencontroller?

Verder heb ik een Antec TP 750W Blue voeding, gisteren is alles binnen gekomen dus het lijkt mij dat het daar niet aan ligt.Verder gebruik ik de onboard videocard even voor de duidelijkheid.

Zojuist getest:
1.5V, 1600Mhz, XMP Profile1: Geen effect nog steeds instabiel
1.5V, 1333Mhz, XMP Profile1: Geen effect nog steeds instabiel

1.5V 1600Mhz, XMP disabled: Geen effect
1.5V 1333Mhz, XMP disabled: Geen effect

Wat afbeeldingen van de instelling die mogelijk zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/igasdt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/4hvyq1.jpg

Verder wou ik nog even duidelijk maken dat ik dual boot met Mac OS X Lion, wanneer ik deze boot merk ik niks van instabiliteit!

• KGB007
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06-2022
Ik heb hetzelfde moederbord, Corsair Vengeance 16Gb kit (profile1 ingesteld in bios), 2600k CPU en een 120GB SSD (weliswaar van OCZ) en heb geen issues. Windows 7 Pro (legaal) en mijn PC start zonder issues binnen een minuut op. Ook geen stabiliteits issues.

Wellicht een idee om te kijken of je ergens een ander 16gb setje kan lenen om te kijken hoe hij daarop reageert

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Heb je de reepjes al eens afzonderlijk gestest?
Draai anders ook even OCCT CPU test met 16GB ram geinstalleerd.

Tegenwoordig zit de memory controller in de CPU volgens mij is het voltage van de intel IMC meestal onder de naam VTT te vinden in een bios.

[ Voor 39% gewijzigd door dutch_warrior op 16-11-2011 16:42 ]

• Jasps
@KGB007

Jij hebt waarschijnlijk de kit die werkt op 1.5V? http://www.alternate.nl/h...ugen&l2=DDR3&l3=DDR3-1600

Alle vier de reepjes werken afzonderlijk en ook alle vier de sloten werken. Zojuist nog eens getest.

Edit: @Dutchwarrior, Vtt valt niet in te stellen, nu bij 8GB is hij 1.2V even kijken wat hij aangeeft bij 16GB.

[ Voor 44% gewijzigd door Jasps op 16-11-2011 17:03 ]

• Jasps
XMP: Profile 1
CPU VTT volgens OCCT bij 4GB: 1.04V
CPU VTT volgens OCCT bij 8GB: 1.04V
CPU VTT volgens OCCT bij 12GB: 1.04V,
CPU VTT volgens OCCT bij 16GB: 1.06V,

Vtt staat in alle gevallen in bios ingesteld op 1.2V (Profile 1 voor XMP, zie ook afbeelding in een van mijn vorige posts). Wanneer je XMP op default zet komt Vtt op 1.05V te staan.

Het lijkt er dus op dat hij Vtt niet goed instelt?

[ Voor 7% gewijzigd door Jasps op 16-11-2011 17:30 ]

• Jasps
Ik kan Vtt wel instellen! Zal ik deze verhogen naar 1.2? (Handmatig) Of eerst 1.1?

Edit: Ik heb hem langzaam verhoogt, heeft echter niet geholpen. Kan ik hoger dan 1.2 gaan of zal dat geen zin hebben?

Edit: Zojuist met Alternate gebeld, ze adviseren het moederbord en geheugen retour te sturen. Verwachten dat er iets mis is met het moederbord

[ Voor 77% gewijzigd door Jasps op 16-11-2011 19:07 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Jasps schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:24:
Standaard op 1.35V, alle slots zijn inderdaad vol. Hoe verhoog ik het voltage van de geheugencontroller?

Verder heb ik een Antec TP 750W Blue voeding, gisteren is alles binnen gekomen dus het lijkt mij dat het daar niet aan ligt.Verder gebruik ik de onboard videocard even voor de duidelijkheid.

Zojuist getest:
1.5V, 1600Mhz, XMP Profile1: Geen effect nog steeds instabiel
1.5V, 1333Mhz, XMP Profile1: Geen effect nog steeds instabiel

1.5V 1600Mhz, XMP disabled: Geen effect
1.5V 1333Mhz, XMP disabled: Geen effect

Wat afbeeldingen van de instelling die mogelijk zijn.
[afbeelding]
[afbeelding]

Verder wou ik nog even duidelijk maken dat ik dual boot met Mac OS X Lion, wanneer ik deze boot merk ik niks van instabiliteit!
Zet bij 'Performance enhance' eens 'Turbo' uit, op standard of zo, weet niet wat hij als 'normaal' omschrijft. Op mijn P35 gaf dit iets lagere memory latencies maar het werd er wel instabieler door: het zorgt dus voor stress op je memory controller :)

Goedkoop bellen via VoIP

• KGB007
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06-2022
Jasps schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:54:
@KGB007

Jij hebt waarschijnlijk de kit die werkt op 1.5V? http://www.alternate.nl/h...ugen&l2=DDR3&l3=DDR3-1600

Alle vier de reepjes werken afzonderlijk en ook alle vier de sloten werken. Zojuist nog eens getest.

Edit: @Dutchwarrior, Vtt valt niet in te stellen, nu bij 8GB is hij 1.2V even kijken wat hij aangeeft bij 16GB.
http://www.alternate.nl/h...ugen&l2=DDR3&l3=DDR3-1600

Ik heb deze. Dus inderdaad 1,5v
Ik moet wel zeggen dat ik gisteren tijdens het opstarten een probleem had. Mijn bios heeft zichzelf moeten resetten om op te kunnen starten. Dus misschien toch wat issues, maar ik heb de pc ook net pas een week. Vanavond weer even kijken wat er gebeurt als ik Profile1 weer aanzet.

• Jasps
@MensionXL, Performance enhance had ik al eens op standaard gezet voor verschillende instelling, maar dat hielp ook niet.

@KGB007, laat maar weten wat hij doet als je hem weer op Profile1 zet.

Ik heb vanmorgen het moederbord en geheugen retour gestuurd naar Alternate, ze gaan het onderzoeken. Ik hoop dat ze iets vinden wat defect is, zou een hoop verklaren. Ik hoor het waarschijnlijk ergens volgende week.

• Jasps
Alternate is mijn moederbord en geheugen al sinds maandag kwijt!

Vorige week vrijdag pakket (moederbord en geheugen) aangekomen bij alternate volgens track&trace, zouden mij updaten als het aangekomen was, dat is niet gebeurt. Ik maandag gebeld, "hij is aangekomen en ligt nu bij de technische dienst om getest te worden". Ik denk: mooi!

Woensdagochtend, nog niks gehoord, ik maar weer eens bellen, resultaat: pakket ligt niet bij technische dienst en niet bij de klantenservice... ze zijn hem dus kwijt.....Ze zouden meteen gaan zoeken en mij op de hoogte houden...
Woensdag, eind van de middag nog niks gehoord, ik alweer bellen, "er is nog niet gezocht, zal zo wel gebeuren. We laten het je weten als we hem gevonden/niet gevonden hebben. Wanneer we hem niet gevonden hebben zullen we contact opnemen met de leidinggevende."

Donderdag rond 10 uur nog niks gehoord, ik bel maar weer eens: Klantenservice: "Ze hebben hem niet kunnen vinden, ik ga het doorgeven aan de leidinggevende". Alweer niet aan de afspraak gehouden; niet meteen doorgegeven aan de leidinggevende en mij alweer niet op de hoogte gehouden.

Donderdag rond 4uur: Klantenservice: "Ik zie hier staan dat het door is gegeven aan de leidinggevende, maar ik kan de status niet zien, ik ga het even navragen". Ik zeg het wordt nu toch wel eens tijd dat er echt actie wordt ondernomen, ik heb nu wel lang genoeg gewacht, pakket ligt al een week bij jullie zonder dat er iets mee gedaan is. Daar is hij het mee eens. Nadat hij het nagevraagd heeft, vertelt hij mij dat hij er meteen mee bezig zal gaan en mij een bericht zal sturen zodra hij mij kan vertellen hoe dit opgelost gaat worden, hopelijk vanavond nog. (Klantenservice tot 20:00 geopend)

Ondertussen dus niks gehoord, vraag mij af of hij überhaupt nog contact met mij zal opnemen, of dat ik diegene moet zijn die morgen weer gaat bellen en dan te horen krijgt dat er nog niks is ondernomen.

Heb er een beetje genoeg van, ook veel negatieve reviews over Alternate gelezen ondertussen. Maar het kan toch niet gekker worden dan dit! Hoe kunnen ze in godsnaam mijn pakket kwijt raken en dan nog mij niet op de hoogte houden!

Enig advies wat ik morgen het beste kan doen? Dacht er zelf aan om ze aan het eind van de ochtend op te bellen en te eisen dat het voor de eind van de dag opgelost is. Ze sturen mij maar een nieuw moederbord en geheugen of ze doorzoeken het hele gebouw maar en vinden hem zodat hij meteen getest kan worden. Eventuele testkosten mogen ze dan ook mooi zelf gaan betalen.

hoort niet echt thuis in dit subforum, maar wou het even kwijt

Verwijderd

Je SPD staat op expert en daarboven op turbo, zet de twee eens op default

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 00:20:
Je SPD staat op expert en daarboven op turbo, zet de twee eens op default
Hoe zou hij dat moeten doen dan :P

• Jasps
Ze gaan een nieuw moederbord en geheugen sturen! Meteen ook geheugen omgeruild voor een 16GB kit (http://www.alternate.nl/h...ugen&l2=DDR3&l3=DDR3-1600), verwacht hier geen problemen mee aangezien deze modules wel aan elkaar zijn gematcht.

Zou trouwens vandaag ook geen bericht gaan ontvangen van de persoon die ik gisteren als laatst had gesproken, want hij is vrij vandaag.... Gevraagd om een bevestiging via mail, nu afwachten of ik deze nog ga krijgen. Zo niet dan zit ik weer aan de telefoon.

• Jasps
Nieuw moederbord en andere geheugen (16GB kit dit keer) vandaag ontvangen. (CML16GX3M4A1600C9, http://www.alternate.nl/h...ugen&l2=DDR3&l3=DDR3-1600)

Probleem is er echter nog steeds!!! 12GB stabiel (hoewel hij een aantal keer ook doorsloeg en wanneer het geheugen op 1333Mhz draait i.p.v 1600Mhz, dan start hij ook traag op en is hij instabiel).

SSD is het probleem ook niet, ik heb Windows 7 namelijk op een andere hardeschrijf geïnstalleerd, waarbij het probleem zich ook voordoet.

Wat is hier toch aan de hand? 16GB zou toch gewoon moeten werken? Wat ik nog kan bedenken is dat het probleem ontstaat door:
- Windows 7 (aangezien Mac OS X lion, wel gewoon draait, geen slome opstart tijd e.d. wellicht even een test uitvoeren om hier zeker van te zijn)
- CPU
- Combinatie van het moederbord met het geheugen van Corsair.

Wat zou ik het beste kunnen doen? Technische dienst van Alternate rade aan om het geheugen om te ruilen voor Kingston, aangezien die iets minder vaak problemen geven volgens hun. Betwijfel of dit zin heeft, heb sowieso geen zin om weer een week zonder pc te zitten.

Oja, bij het opstarten in safe mode, blijft hij hangen bij classpnp.sys. Heb al aardig wat gezocht maar niks heeft geholpen. (scannow uitgevoerd m.b.v recovery cd)

Groeten,
Jasper

Edit: Klopt het dat de cpu zichzelf underclocked (naar 1604.8Mhz) als hij niets aan het doen is?

Edit2: Blue screen of death! Bij PCmark benchmark! Was een video aan het afspelen..

[ Voor 5% gewijzigd door Jasps op 29-11-2011 23:19 ]

Verwijderd

Ja die underclock is normaal, dat scheelt stroom. En wat zei de BSOD?

• Jasps
Die BSOD ging iets te snel. Was zo goed als meteen weer weg. Draai PCmark nu opnieuw, maar BSOD blijft dit keer uit.

Verwijderd

Dan moet je uitvinken dat je PC reboot bij een BSOD en in je Eventviewer kijken om alsnog de BSOD te achterhalen.

• Jasps
Als het goed is is dit hem:

param1 0x00000050 (0xfffff7ffffcc9fe0, 0x0000000000000008, 0xfffff7ffffcc9fe0, 0x0000000000000002)
param2 C:\Windows\MEMORY.DMP
param3 112911-6598-01

• Jasps
wooo, hele beeld flipt hem!! Doet niks meer, allemaal lijnen (horizontaal)!

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/24wzy3q.jpg

:-(

en alweer!!

[ Voor 34% gewijzigd door Jasps op 29-11-2011 23:49 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Das wel raar! Dit lijkt meer een probleem met je graka. Volgens mij kan iets wel wat meer juice gebruiken, wat weet ik zo niet... Geen ervaring met Intel.

Je hebt wel alle drivers geïnstalleerd? :$

[ Voor 14% gewijzigd door warhamstr op 29-11-2011 23:58 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Jasps
Heb de drivers van de cd geinstalleerd die bijgeleverd was. Wou de laatste versie van de drivers net net gaan downloaden van de intel site maar net toen in IE had opgestart ging hij weer flippen.

Nu in safe mode with networking lijkt het wel te werken. Ben ze in ieder geval aan het downloaden. Hoop dat het helpt!

Edit: Niet gelukt hij is weer aan het flippen :-(, advies?

[ Voor 8% gewijzigd door Jasps op 30-11-2011 00:11 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Jha, tijdje proberen met 1 a 2 reepjes geheugen. Lijkt mij een geheugen controller die het te druk heeft oid.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Jasps
Dat betekend dan dat de cpu defect is? Moet toch gewoon 3/4 repen aankunnen! Morgen maar weer eens alternate bellen en kijken wat hun te zeggen hebben, wil nou eens een werkend systeem!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
Ben benieuwd.

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41
Er zijn meer mensen met instabiele borden.http://www.overclock.net/...-ga-z68x-ud3h-b3-unstable. Staat volgens mij ook iets interessants in over speedstep e.d. Ik zou mij zomaar kunnen voorstellen dat in idle mode de voltages dusdanig worden aangepast dat 16GB niet meer stabiel draait. Ik zou in overleg met Alternate gewoon een geheel ander type bord nemen (dus geen Gigabyte).

• Jasps
Gesproken met zowel technische dienst en klantenservice. Enigste wat ze kunnen doen is moederbord cpu en geheugen testen, zowel afzonderlijk als samen.

Zit dus niks anders op, dan het weer op te sturen in de hoop dat ze het deze keer niet kwijtraken en mij wel op de hoogte houden. Wanneer ze iets vinden melden ze dat mij en ze zorgen ervoor dat alles samen werkt. (Eventueel moederbord/geheugen omruilen voor een andere in overleg met mij)

• Jasps
Test resultaat is binnen. Het moederbord en de CPU zijn niet defect. Het geheugen is volgens hun niet compatible (volgens Corsair wel en had volgens Alternate ook gewoon moeten werken). Ze raadde mij aan om het om te wisselen voor Kingston HyperX memory, hiermee ben ik akkoord gegaan onder de voorwaarde dat ze het voor de zekerheid nog even testen.

Dan zou ik graag nog even aan iedereen hier willen aanbevelen nooit iets bij Alternate te kopen. De klantenservice is een van de slechtste die er is, ze komen hun afspraken niet na en vertellen je dingen die totaal niet kloppen.

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02 18:23
dit probleem doet mij echt sterk denken aan een te zwakke voeding.
heb zelf een soortgelijk probleem gehad, met 8GB RAM systeem instabiel met een dual graka-opstelling. met 1 graka werkte het wel, met 2GB (1 reepje) ipv 8GB RAM ook.

draai overigens inmiddels zelf een vergelijkbare setup met een i5 en 16GB RAM @ W7 Ultimate x64, ook met 2 kits van 2x4GB RAM, heb nog nooit problemen gehad met het mixen & matchen van geheugen. Weet niet of ik daar geluk mee gehad heb of dat zo'n kit een leuke verkooptruc is.

Ga toch fietsen.

Verwijderd

Jasps schreef op maandag 12 december 2011 @ 14:17:
Dan zou ik graag nog even aan iedereen hier willen aanbevelen nooit iets bij Alternate te kopen. De klantenservice is een van de slechtste die er is, ze komen hun afspraken niet na en vertellen je dingen die totaal niet kloppen.
Even offtopic (want dit hoort niet op dit gedeelte van het forum): Ik ben al ontelbare keren naar alternate geweest, altijd met een goede ervaring. Als jij nou toevallig een keer een tegenvaller hebt, is dat toch niet ineens een reden dat niemand er naar toe zou moeten gaan.

Ontopic: gebruik je een ligitieme windows versie?

• Jasps
Sorry? Continue niet aan de afspraak houden, continue verkeerde informatie verstreken.... Dan ga je toch echt te ver. Dat ze mijn moederbord en geheugen zijn kwijtgeraakt, oké kan gebeuren, maar hoe ze daar mee zijn omgegaan en hoe ze mij hebben behandeld, dat kan gewoon niet. Vandaar dat ik ook nooit meer iets bij Alternate zal bestellen en iedereen wil waarschuwen voor de slechte service van Alternate. (de shopreviews liegen er niet om)

Ontopic: Ja

• Jack77
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10-2025
Je MB staat toch niet op een auto-turbo/overclock modus? Zo'n modus die de RAM frequentie/geheugenbus automatisch opdrijft. Stond bij mij ook eerst aan. Crashte ook. Terug op normal gezet. Alles OK. Je hebt trouwens een SB systeem. Mem timings maken daar niet zo gek veel uit.

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-02 20:11
Ik heb er ook last van maar dan met een ander cpu en ander mobo...

Ik heb alles op standaard instelling met default drivers staan dan pas draaide win7 bij mij normaal. Zodra ik ook iets verander, BSOD.

Ik heb een Xeon E3 met Asus Gene

• skatEwoud
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-02-2024
Welke versie van windows 7 gebruik je? home premium, pro, die bedoel ik. Ik weet namelijk wel dat de goedkopere versies minder geheugen "mogen" aanspreken (microsoft ruikt weer geld :P). Aangezien het in Lion wel werkt lijkt het mij namelijk sterk dat het aan je geheugenreepjes/instellingen ligt. Aangezien je windows 7 zegt 15.5 usable, zal hij wel gecapt zijn op 16 GB, en moet er 512 MB naar je graka. Het flippende beeld kan ik daar echter niet mee verklaren.

• Joenino
  • Laatst online: 13-02 16:24
offtopic:
Weet niet of je ver van alternate vandaan woont. Maar ALTIJD er zelf naar toe gaan als er iets is. Ze zijn dan namelijk verplicht om het gelijk te testen daar aan de balie. Ja je kan er wel even staan. Maar het loont altijd meer dan het opsturen, je ziet ook gelijk hoe hun het testen. Zo had ik het met een videokaart. Deed niks meer (zat nog 3 maanden in de garantie) Hun testen hem verkeerd door de extra stroomstekker er op aan te sluiten. Ja meneer hij is inderdaad verrot u krijgt het aankoop bedrag terug. Dus mijn advies ga altijd langs.

ontopic:
Ik vraag me af waar je die 16gb voor nodig hebt? Ga je vmware/hyperV draaien op je computer? Of zware fotobewerkingspakketen? zo nee waarom ga je dan niet gewoon voor 12GB wat dus schijnbaar wel stabiel werkt? Heb zelf ook 12 GB in me pc maar meer als 6-7 gb heb ik hem nog nooit zien verbruiken.....

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Jasps
Enschede is iets te ver weg om even langs Alternate te gaan.

12GB deed het na een paar uur ook niet meer (zie pagina 2). De producten zijn in ieder geval onderweg en het moet nu werken met de 16GB set van Kingston; ze zouden het even testen en mij een bericht sturen bij problemen, niks gehoord dus ik neem aan dat het nu prima werkt.

Ik zou nu best met 8-12GB vooruit kunnen, maar het gaat meer om het principe dat 16GB ook gewoon zou moeten werken. Mocht ik dan later willen uitbreiden naar 16GB om wat voor reden dan ook, dan wil ik er niet dan achter komen dat 16GB niet werkt, nu valt alles nog mooi binnen de garantie. Daarbij zullen er inderdaad fotobewerkingenpakketten opgedraaid gaan worden en is 16GB goed geprijsd (70euro).

• Jasps
Dat bedoel ik nou! Ze hebben gewoon precies hetzelfde terug gestuurd wat ik hun gestuurd heb! Geheugen niet omgeruild! Test resultaat is compleet anders dan gisteren via telefoon vermeld, staat dat 1 geheugen module defect was terwijl gisteren duidelijk via telefoon gezegd is dat niet compatible is.

Edit: Gebeld, Jim aan de lijn gehad. Zegt dat het alleen mogelijk is het geheugen om te ruilen, dus geheugen dat ik hier nu heb liggen zou ik eerst moeten opsturen. Geheugen wat volgens bijgeleverd testresultaat defect is (als echt defect zou zijn zou er contact met mij worden opgenomen...) en wat volgens de technische dienst gisteren aan de telefoon niet compatible is. Sturen mij dus gewoon een nep testresultaat op. Hij snapte het ook niet, zoals niemand er daar ook maar iets van snapt.

Ik heb gezegd dat ze het maar moeten komen ophalen als ze het terug willen en dat ze mij meteen het volgens afspraak gemaakt geheugen moeten opsturen, geen zin om nog een week te wachten. Kon Jim niet doen, daarvoor moest ik een klacht (mail) sturen naar klachten@alternate zodat het rechtstreeks bij leidinggevende komt. Jim zou er nog achteraan bellen dat de leidinggevende er nu mee bezig moest gaan. Wachten nu op de leidinggevende die mij moet terugbellen dus.

Het is een groot zooitje daar. Bijna in staat om er langs te gaan morgen.

[ Voor 63% gewijzigd door Jasps op 13-12-2011 15:19 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:44
Alleen windows 7 Prof. en Ultimate ondersteunen meer dan 12GB.

Verwijderd

leonbong schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 16:06:
Alleen windows 7 Prof. en Ultimate ondersteunen meer dan 12GB.
Dat is niet zo: MSDN: Memory Limits for Windows Releases

• leonbong
Ja ok, Maar hoeveel zit er op de videokaart dat telt allemaal mee voor het totaal adresseerbare.

• Jasps
pfff, lijkt nu een einde aan te komen: Na gezegd te hebben alles (900euro aan hardware) te willen retourneren en geld terug te willen gaan ze het afgesproken geheugen opsturen. Defecte geheugen (toch wel defect dus volgens hun) mag ik houden. Hopen dat het Kingston geheugen geen problemen oplevert.

Verwijderd

leonbong schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 16:22:
Ja ok, Maar hoeveel zit er op de videokaart dat telt allemaal mee voor het totaal adresseerbare.
Niet bij een 64 bit OS hoe kom je daarnaast bij 12GB?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2011 17:52 ]

• ronaldmathies
  • Niet online
Je geeft zelf aan dat OSX Lion geen probemen heeft.. wel eens aan gedacht dat je Windows 7 misschien gewoon niet goed werkt? niet lullig bedoeld ofzo maar ik hoor hier iedereen elke keer andere bios instellingen doen. Mischien is het eerder een software probleem.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Jasps
Lees eens verder, dan zie je dat later bij 12GB de hele pc (zowel lion als win7) crasht. Lion had er blijkbaar minder last van op een of andere manier, daarbij heb ik lion ook niet lang gedraaid, ik was meer bezig met win7 aan de praat krijgen.

• leonbong
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:51:
[...]

Niet bij een 64 bit OS hoe kom je daarnaast bij 12GB?
Ik ben in verwarring met de eerste generatie i7 die maar een 36bit geheugen controller had, die dus ondanks een 64bit os nooit meer 36bit geheugen kan adresseren.

• Jasps
Ik krijg een mail van alternate dat ze mij een tijdelijke 4GB kit gaan sturen en het defecte geheugen terug willen....

DIT IS GISTEREN NIET ZO AFGESPROKEN!! Krijg net dezelfde Peter aan de telefoon en die zegt nu is dat niet goed?? Nee natuurlijk niet!!!

Edit: Deze peter van boksel zegt nu dat hij niet heeft gezegd dat het de 16GB kit is... wat een leugens!! Hij zou de geadviseerde kit opsturen, de 16GB kit dus en ik mag de defecte houden (corsair mensen geloven trouwens niet dat hij defect is). Nu moet ik opeens het geheugen toch opsturen en willen ze mij geen 16GB kit sturen. Peter heeft gisteren zelfs nog gezegd dat hij een bevestiging hierover per mail zou sturen ( heb ik gevraagd), zegt hij nu DAT HEB IK NIET GEZEGD!!! Hij zit gewoon te liegen!

Ik ga vrijdag langs en ga al mijn geld terug eisen!!

[ Voor 52% gewijzigd door Jasps op 14-12-2011 12:08 ]

• zonglew00
Vind een beetje jammer dat je hier liep te zeuren over alternate. Dit is het gevolg als je NIET laat assembleren door de winkel zelf. (Doe lekker in een shopreview). Je hebt nergens op te staan, als zij bewijzen dat ze componenten LOS van elkaar werken, zit jij met gebakken peren.

Pak je spullen bij elkaar ga langs bij iemand die ongeveer de hetzelfde spul heeft. Probeer zelf eerst uit te zoeken of alles LOS werkt.

Ik zeg nogmaals hiero...

Ik heb een Asus Max Gene met een Xeon E3 processor.
Zodra ik IETS verander in me bios of de nieuwste drivers pak. Crasht hij meteen. Ik heb nu alles op standaard draaien.

Vergeet niet, 16gb vergt veel van je cpu.

• Jasps
Zonglew00, lees eens beter man. Ze hebben zelf aangegeven dat de tweede kit memory defect is (schriftelijk). Bevestigde ook via de telefoon dat de CPU en het moederbord niet defect waren. (Geen idee hoe en of ze dit (echt) getest hebben, maar dit hebben ze tegen mij gezegd) Ze liegen alles bij elkaar, houden zich totaal niet aan de gemaakte afspraken.

Niks praat goed hoe hun zijn omgegaan met mij.
- Ze zijn mijn moederbord en geheugen in het eerste geval kwijt geraakt. Zouden mij bellen, nooit gedaan, zouden het doorgeven aan de leidinggevende nooit gedaan, pas nadat ik gebeld had en ik erachter kwam dat die persoon die het zou doen die dag zelfs vrij was en het niet heeft doorgespeeld naar collega's.
- Wanneer iets defect wordt gevonden nemen ze contact met je op (is ook afgesproken), om te bespreken hoe het verder moet. Dit is niet gebeurd en waarom niet kon de klantenservice ook niet verklaren.
- Ik heb verder een bevestiging per email dat ze het geheugen zouden omruilen en voor de zekerheid testen voordat ze het gingen opsturen. Ik had dus gebeld hoe het ervoor stond, 15 min was het pakket echter al verzonden zonder mij in te lichten. (deze maandag)
- Deze Peter, zou mij gisteren (dinsdag) via mail bevestigen wat we allemaal besproken hadden (dat ze het geadviseerde geheugen 16GB kit naar mij gingen opsturen en ik het defecte mocht houden, ik mocht er mee doen wat ik wilde), toen ik hem vandaag confronteerde met het feit dat hij deze mail niet had gestuurd zei hij dat dat helemaal niet afgesproken was. Hij ontkende dat ik het defecte geheugen mocht houden en dat ze mij de geadviseerde 16GB geheugen gingen sturen.

Shopreview zal zeker volgen op meerdere sites. Mocht ik mijn geld niet terug krijgen dan schakel ik een derde partij in. Ik heb überhaupt de spullen nog niet langer dan 7 dagen thuis gehad. Het was binnen en één dag erna heb ik het weer verzonden, zijn zij het kwijt geraakt, weer ontvangen en de dag erna weer verzonden.

• zonglew00
Jasps schreef op woensdag 14 december 2011 @ 16:20:
Zonglew00, lees eens beter man. Ze hebben zelf aangegeven dat de tweede kit memory defect is (schriftelijk). Bevestigde ook via de telefoon dat de CPU en het moederbord niet defect waren. (Geen idee hoe en of ze dit (echt) getest hebben, maar dit hebben ze tegen mij gezegd) Ze liegen alles bij elkaar, houden zich totaal niet aan de gemaakte afspraken.
Edit: (wat weggeknipt omdat het is vrijwel kansloos om iemand uit te leggen hoe dingen werken)

Mijn advies is, stuur dat kreng op aangetekend, en ga aantal dagen tellen en post dan een shopreview.

Ik zit hier met een 4x4 gb memory die net aan stabiel draait omdat cpu terugklokt en ook voltage laat zakken. Hierdoor veroorzaakt waarschijnlijk de instabiliteit. Dan is dit een technische ontwerp foutje geweest bij de mobo fabrikanten. Want wie heeft nou 16gb als een consument? Ik heb een Xeon E3 met een Asus Max Gene. Andere woorden dit is geen trash wat ik heb.

[ Voor 61% gewijzigd door zonglew00 op 14-12-2011 22:06 . Reden: Zinloos om mensen uit te leggen hoe dingen werkt dus flink ingekort ]

Pagina: 1