[ubuntu11] Kan ubuntu niet pingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb zojuist Ubuntu server 11.10 geinstalleerd in een VM, en liep direct tegen een probleem aan. Het eerst dat je wil is natuurlijk er iets mee doen, en dat vergt al snel netwerktoegang, maar het arme ding kon niet eens gepingd worden. Ook kon hij geen pc's in het bestaande netwerk pingen.

Het netwerkgebeuren zelf is goed geconfigureerd. Er is internet-toegang, wat meestal erop duidt dat het netwerk goed ingesteld is, zeker in een simpel plain-vanilla netwerkje als dat van mij, zoals bijna iedereen het basically heeft.

Het probleem dat ubuntu zelf niet kon pingen naar een andere (windows) pc, was snel opgelost: sudo apt-get install winbind
En daarna in /etc/nsswitch.conf de entry "wins" toevoegen aan de "hosts:" regel.

Het volgende probleem was dat een windows pc m'n ubuntu-VM niet kan pingen. Het ip-adres kan wel gepinged worden, dus er zijn geen firewalls of andere blokkades in het spel. Het is puur het niet kunnen resolven van naam naar IP-adres.
code:
1
2
C:\Users\Martijn>ping sunflower
Ping request could not find host sunflower. Please check the name and try again.
sunflower is de naam van de ubuntu server, en verwijst niet naar de bloem maar naar het sterrenstelsel ;)

Gezien ik een plain-vanilla netwerk heb, waarbij de DNS-server in m'n router zit, heeft de DNS-server geen weet van lokale computernamen. En dat is prima, en dat werkt ook perfect - tussen windows pc's. Elkaars namen opzoeken via WINS gaat uitstekend, zelfs zonder een discrete WINS-server. Maar niet als het doel van een ping linux betreft. Op de een of andere manier zal (verwacht ik) ubuntu zich ergens moeten registreren, zodat een windows-pc de naam op diezelfde plek weer kan oppikken. Waar dat moet gebeuren weet ik niet, en kan ik ook niet weten, omdat ik geen discrete server heb. Windows doet dat automagisch, en linux kan dat ook vast wel, alleen heb ik geen idee hoe. Ik weet eigenlijk niet eens of ik wel in de juiste richting denk.

In any case, het leek me een goed idee om maar es te beginnen door smbclient te installeren: sudo apt-get install smbclient
Dan kan ik in elk geval met smbtree aan mezelf bewijzen dat het windows-netwerk toegankelijk is voor ubuntu. En dat werkt direct na het installeren perfect.

Maar hij is nog steeds niet pingbaar. Of anderzijds bij naam benaderbaar...
Iemand een idee hoe ik dit fix?

De windows-pc in kwestie is Windows 7 x64, maar pingen vanaf een andere bak met XP gaat ook niet. Die twee kunnen elkáár weer wel pingen. En die twee kunnen vanuit ubuntu ook gepingt worden. Maar ze kunnen dus niet náár ubuntu pingen.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik weet helemaal niks van WINS (en dacht dat het 10 jaar geleden was uitgefaseerd) maar ik denk dat je Samba moet installeren (de server, niet de client).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een snelle Google leert dat je vraagt om NetBIOS name resolution. Dat krijg je alleen met Samba service. Anders schreeuw je niet je naam over het netwerk, zoals dat Windows het doet. Vreselijke manier IMO. Kan je beter zorgen dat je routertje ook interne DNS kan bijhouden en je systemen er op laat registreren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-10 21:16

Ma®tin

Hallo

In mijn modem/router (fritzbox) kan er aan elk ip-adres een naam toegewezen worden.
Ik dacht eigenlijk dat de meeste routers dat konden.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/18244675/Tweakers/Screen%20Shot%202011-11-16%20at%2012.10.50%20AM.png

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/18244675/Tweakers/Screen%20Shot%202011-11-16%20at%2012.11.44%20AM.png

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/18244675/Tweakers/Screen%20Shot%202011-11-16%20at%2012.17.02%20AM.png

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 00:16
Ma®tin schreef op woensdag 16 november 2011 @ 00:19:
In mijn modem/router (fritzbox) kan er aan elk ip-adres een naam toegewezen worden.
Ik dacht eigenlijk dat de meeste routers dat konden.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
In mijn router gebeurt dat automatisch (D-Link DIR-825), voor zowel Windows als Linux OSen (ik heb ook een Ubuntu VM draaien en "ping ubuntuVM" werkt gewoon). Als ik dan de Google DNS servers instel (8.8.8.8) werkt het niet meer; dus moet het wel in mijn router bijgehouden worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
NetBIOS ja, dat was em :)

Mijn router lijkt niet de namen van computers in het netwerk in z'n DNS te registreren, en is ook niet in te stellen. Misschien dat dat met OpenWRT wel kan, want die kan in theorie wel werken op mijn router, maar dat doe ik liever niet als eerste optie.

Magoed, samba server geinstalleerd (sudo apt-get install samba voor de zoekers), en nu werkt het ook de andere kant op :)

Dat het zo simpel kan zijn zeg... Bedankt voor het meedenken :)

日本!🎌

Pagina: 1