Asus HD 6950 CUII 2GB crossfire cooling probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_G
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:13
Beste tweakers,

Onlangs heb ik een nieuw systeem gekocht, gebaseerd op de BBG. Ik ondervind alleen wat problemen op het gebied van de cooling van 1 van de 2 grafische kaarten. Als ik bijvoorbeeld BF3 game dan gaat de temperatuur van kaart 1 naar 93 en van kaart 2 naar 60 graden. De twee kaarten staan vlak naast elkaar (2mm).

Mijn vragen zijn:

- is dit normaal?
- hoe kan ik dit probleem oplossen (als het een probleem is)?

De specs zijn:
- 2 x Asus HD 6950 CUII 2GB
- ASRock P67 extreme 4 gen 3
- Corsair graphite 600

Alvast bedankt voor de hulp/tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Tja, met zo weinig ruimte tussen de kaarten zal de bovenste kaart natuurlijk niet voldoende airflow binnen kunnen trekken.

Er zijn een aantal opties:
- koeler modden
- nieuwe koeler voor bovenste kaart
- moederbord aanschaffen met een extra slot tussen de PCI-E 16x sloten. (dus 3 slots tussen de twee main PCI-E sloten)

Of eventueel een extra 120mm fan plaatsen zodat je extra airflow tussen de kaarten blaast.

ps. kun je een foto maken?

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 15-11-2011 21:13 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_G
Bedankt voor de tips.

Ik heb naar het modden van de koeler gekeken maar ik kan in eerste instantie niet veel vinden op het net (ik heb gezocht naar after market coolers).
Wat betreft een 120 mm fan plaatsen, weet ik niet of dat veel zal uitmaken gezien de ruimte tussen de kaarten. Ik heb namelijk al een fan aan de voorkant van mijn behuizing.
Het moederbord vervangen zou ik zonde vinden aangezien ik de computer net in elkaar gezet heb. Maar als dat de enige optie is...
Mijn vraag zou dan veranderen in: Welk moederbord?

Foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.hollandhousedelft.nl/IMG_20111115_223333.jpg

ps: zijn de temperaturen te hoog of zijn ze nog binnen de normen? Ik heb namelijk geen specifieke temperaturen kunnen vinden.

Dank voor de snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Je moet er wel rekening mee houden dat GPUs veel hogere temperaturen aankunnen danj CPUs. Ondervind je daadwerkelijk problemen, artefacts, onstabiliteit, of zie je gewoon ergens een hoog getal en schrikt dat je af?

Ik kan zo nergens de specsheet vinden van de HD6950, maar ik weet dat oudere videokaarten pas gingen throttelen ivm temperature protection boven de 120 graden C. Ik zag met Googlen minstens 1 topic waar in cross-fire iemand ook 60C en 90C had en dat leek ook geen probleem te zijn.

Wat je kunt doe is een fan plaatsen die van de zijkant koude lucht op de 2 GPUs blaast en kijken of dat helpt.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

ik zie dat je een triple slot koeler hebt. Dat maakt het moederbord verhaal niet gemakkelijk.

Enfin, de koelers die je zoekt zijn bijvoorbeeld:
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga.html

Ze staan ook in de pricewatch.

Opties zijn ook een extra 120mm fan plaatsen, of de kaarten iets verder van elkaar af trekken. Door het gewicht van de koelers staan de kaarten nogal scheef, dus je kunt de bovenste kaart misschien iets naar boven trekken met ti-wraps.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_G
Dank voor de reacties,

@ roy-t: Ik heb nog geen artefacts of onstabiliteit gemerkt tijdens het gamen. Wel blijft BF3 soms hangen, ik heb op het internet gezocht maar dat zou door het spel zelf komen in combinatie met crossfire. aangezien ik geen problemen met andere games heb, neem ik aan dat het daadwerkelijk aan BF3 i.c.m. crossfire ligt.

@ M2M: De ti-wraps tip lijkt me een beetje primitieve maar wel wel een goed idee. Als dat de temperatuur iets kan verlagen zou het een goede start zijn.
Wat betreft die koelers moet ik me een beetje in verdiepen (betreffende de afmetingen, het zou onhandig zijn om een andere koeler te monteren die uiteindelijk hetzelfde probleem geeft).

Ik zal morgen een update geven of de ti-wraps effect hebben.

Veel dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_G
De ti-wraps waren geen succes, bij het opstarten hoorde ik de fans van de kaart op volle toeren draaien. Toen ik naar de temperatuur keek was die 100 graden. Ik heb ze er dus snel afgehaald.

Ik had nog een 120 mm fan liggen, Die heb ik gemonteerd en die werk wel redelijk goed, de temperatuur is met 10 graden gedaald. Nu is de temperatuur bij vol gebruik op 85 graden en bij normaal gebruik op 55 graden.

Dit lijken me redelijke temperaturen, ook heb ik opgemerkt dat de fans niet op volle toeren draaien als de kaart 85 graden is. Ik neem aan dat de drivers de fans op volle toeren zouden laten draaien als de kaart te warm zou worden. Ik maakt me in ieder geval minder zorgen.

Nogmaals bedank voor de info!
Pagina: 1