Subcategorieen van de shopreviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Hallo redactie,

Mij is opgevallen dat de shopreviews opgedeeld zijn in drie categorieen: algemeen, verzending, en aftersales. Dat lijkt een heel zinnig onderscheid. Onder "algemeen" wordt verstaan de algemene kenmerken van de leverancier: website overzichtelijk of niet, correcte info of niet, voldoende technische kennis, etc. De categorieen verzending en aftersales spreken voor zich.

De drie categorieen algemeen, verzending, en aftersales zijn, als ik de omschrijving goed lees, aanvullend: zij belichten ieder een verschillend facet van de webshop zoals ervaren vanuit de klant.

Stel nu dat een webshop een fatsoenlijke website heeft, en ik daar 5 sterren voor geef. Strak design, overzichtelijk, correcte informatie, voldoende technische kennis, makkelijk shoppen, ik krijg een bevestiging, kan op 100 manieren betalen, en de prijzen zijn laag. Vervolgens maakt de webshop een zooitje van de levering (2 sterren) en gedraagt zich schandalig slecht tijdens de aftersales (1 ster).

(Dit is overigens een veelgezien scenario in de huidige shopreviews).

Het doel van deze shopreview is helder: de medetweaker te informeren om zo een zelfregulerend systeem neer te zetten. Nu het interessante: in de pricewatch verschijnen niet deze drie subcategorieen, maar 1 enkele waardering. En mijn punt is nu dat deze waardering lijkt te bestaan uit de gemiddelde score voor "algemeen". En dat is erg onlogisch naar mijn mening. Waarom is daarvoor gekozen? Is het mogelijk dat er een redenering achter zit in de orde van "algemeen is een soort samenvatting, en daar zit ook verzending en aftersales bij"? Als dat zo is, en ik kan geen andere reden verzinnen: dan doet tweakers.net er denk ik goed aan zich te realiseren dat, in deze opzet, verzending + aftersales juist systematisch geen onderdeel uit maken van de beoordeling, omdat die in andere categorieeen beoordeeld worden.

Mijn voorstel: blijf werken met een enkele shopbeoordeling in de PW, maar gebruik hiervoor het gemiddelde van de drie beoordelingscategorieen algemeen, verzending, en aftersales. Het huidige systeem verschaft incomplete informatie die de tweaker op het verkeerde been zet: het komt namelijk zoals gezegd vrij vaak voor dat de beoordeling voor verzending en aftersales duidelijk lager is dan die voor 'algemeen'. Verzending en aftersales zijn cruciale onderdelen van de totale shop-ervaring, en de beoordeling daarvan zou meegenomen moeten worden in de gemiddelde beoordeling van shops.

Excuses als dit eerder is voorgesteld, ik heb dit forum doorzocht op "shopreview" en vier pagina's terug gescrolld zonder iets van deze strekking tegen te komen.

De term "algemeen" zou overigens herdoopt kunnen worden tot "website", voor de duidelijkheid.

gr Daniel

Edit: jammer, ik kan de titel van mijn topic niet meer wijzigen. Ik had er graag [PW, ShR] voorgezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Znorkus op 15-11-2011 20:56 ]