Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

APK afkeur,van ok naar helemaal rot in 1 jaar.

Pagina: 1
Acties:

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
Ik heb 2 jaar geleden een Swift van 1992 gekocht.
Deze heb ik vorig jaar laten keuren en op wat kleine dingen na was er niets aan te merken en is er ook niets op het APK-formulier genoteerd.
Nu heb vandaag bericht gekregen van dezelfde garage waar ik hem vorig jaar heb laten keuren dat mijn beide dorpels van voor tot achter rot zijn en dat de wagen niet alleen APK afkeur is maar ook totall-los omdat het de moeite niet meer is om het te laten maken.

Nu lijkt het mij sterk dat binnen 1 jaar 2 dorpels van voor tot achter rot zijn geworden,dit is bij de vorige keuring dus niet/niet goed gecontroleerd.
Zijn er stappen die ik tegen de garage kan ondernemen of is dit een geval van dikke pech en nooit meer naar toe gaan?

Thanks alvast :)

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik denk dat het moeilijk wordt te bewijzen dat vorig jaar dan stiekem toch iets aan de hand was..?

vaak wordt wel een aantekening aan de rechterzijde van het keuringsbewijs genoteerd als men iets vindt, maar niet per se daarop afgekeurd wordt. Zo had ik eens staan dat mijn corsaatje aardig roestte bij de veerschotels achter en dorpels, maar nog niet teveel geroest was om af te keuren. Uiteindelijk heb ik daar wel nieuwe stukken in laten lassen, voor mijn eigen gevoel :)

ik zou als ik jou was, wel een ander bedrijf opzoeken om een second opinion over dat total loss verhaal. ik was 400 euro kwijt voor de veerschotels achter, en ook zo'n bedrag voor de 2 dorpels. Die dorpels waren echter niet over de gehele lengte. laat een ander bedrijf eens inschatten wat het kost?

Verwijderd

Notehoutelade schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:53:
laat een ander bedrijf eens inschatten wat het kost?
dat is wel wat lastig als hij afgekeurd is, dan mag je er officieel niet meer mee rijden, maar misschien is de apk nog niet verlopen voor dit jaar?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kez schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:49:

Nu lijkt het mij sterk dat binnen 1 jaar 2 dorpels van voor tot achter rot zijn geworden,dit is bij de vorige keuring dus niet/niet goed gecontroleerd.
Zijn er stappen die ik tegen de garage kan ondernemen of is dit een geval van dikke pech en nooit meer naar toe gaan?

Thanks alvast :)
Als het vorig jaar zo erg was dat hij er niet meer mee door de keuring kon, dan was hij gewoon een jaar eerder total los verklaard. dus ik snap je punt eigenlijk niet ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

heuveltje schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:56:
[...]

Als het vorig jaar zo erg was dat hij er niet meer mee door de keuring kon, dan was hij gewoon een jaar eerder total los verklaard. dus ik snap je punt eigenlijk niet ?
waarschijnlijk heeft hij hem bij die garage gekocht en toen was er niks aan de hand en kreeg hij bij koop een nieuwe apk. En nu is opeens alles verrot en voelt hij zich (terecht als dit het geval is) bekocht.

• Notehoutelade
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:56:
[...]

dat is wel wat lastig als hij afgekeurd is, dan mag je er officieel niet meer mee rijden, maar misschien is de apk nog niet verlopen voor dit jaar?
je mag volgens mij wel rijden, met de mogelijkheid hem in orde te maken. moet wel de apk nog niet zijn verlopen inderdaad.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:50
Tsja, zou je dan niet verwachten dat je een jaar eerder er een aantekening van had gekregen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:56:
[...]

Er zit nog enkele dagen APK op nu.
heuveltje schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:56:
[...]

Nee,vorig jaar was er nog niets aan de hand,geen aantekening,geen vermelding,helemaal niets.
En nu zou hij zo rot zijn dat hij totall-los is.

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Notehoutelade schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:53:
ik zou als ik jou was, wel een ander bedrijf opzoeken om een second opinion over dat total loss verhaal. ik was 400 euro kwijt voor de veerschotels achter, en ook zo'n bedrag voor de 2 dorpels. Die dorpels waren echter niet over de gehele lengte. laat een ander bedrijf eens inschatten wat het kost?
400 euro op een swift uit 92 komt al dicht bij economisch total los. als het dit al niet overschrijft.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:57:
[...]

waarschijnlijk heeft hij hem bij die garage gekocht en toen was er niks aan de hand en kreeg hij bij koop een nieuwe apk. En nu is opeens alles verrot en voelt hij zich (terecht als dit het geval is) bekocht.
Sja. nieuew apk bij een 2e hands auto die verkocht word moet je altijd met een korrel zout nemen. is meestal een gevalletje van heel snel doorheen kijken.

Daarnaast is rot van binnenuit ook lastiger te zien tenzij het al te laat is ;)

[ Voor 37% gewijzigd door heuveltje op 15-11-2011 21:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
heuveltje schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:59:
[...]

Sja. nieuew apk bij een 2e hands auto die verkocht word moet je altijd met een korrel zout nemen. is meestal een gevalletje van heel snel doorheen kijken.
Ik heb de auto niet daar gekocht,die heb ik 2 jaar geleden gekocht.
Bij de APK vorig jaar was er niets aan de hand,nu wel.

Verwijderd

Kez schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:59:
[...]

Er zit nog enkele dagen APK op nu.

[...]

Nee,vorig jaar was er nog niets aan de hand,geen aantekening,geen vermelding,helemaal niets.
En nu zou hij zo rot zijn dat hij totall-los is.
Ja, maar had je de auto daar gekocht met een nieuwe APK? Nu weet ik als alfa-liefhebber hoe snel het kan gaan met roest, maar een jaar van niets naar helemaal door is wat extreem.

Belangrijk is of je de wagen daar vorig jaar met een nieuwe APK hebt gekocht, of dat hij toen al in je bezit was. De garage heeft er anders helemaal geen voordeel aan gehad dat je auto door de keuring is gekomen vorig jaar.

• Notehoutelade
  • Niet online
gevalletje pech ben ik bang. Het feit dat vorig jaar geen aantekening was gemaakt, zegt in principe niets over of er dan geen roest was. kan ook een luie garagist zijn geweest, die hoopt dat het geen steekproef wordt :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 18:16

YellowCube

Wait...what?

Waarom is het vreemd te geloven dat het in 1 jaar niet naar z'n klootje kan?
Het kan, zeker als het roesten begint opeens heel hard gaan. Zo vreemd is het niet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zelfs al kun je dat bewijzen dat het er vorig jaar zat. dan nog zie ik niet in wat je daarmee wilt bereiken.
Een APK keuring is geen garantie op probleemloos rijden oid.

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 15-11-2011 21:05 ]

Verwijderd

Mijn auto moet donderdag naar de apk, hoop dat ik er beter vanaf kom, anders heb ik wel een serieus probleem :/

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
YellowCube schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:02:
Het kan, zeker als het roesten begint opeens heel hard gaan. Zo vreemd is het niet.
Nu zit ik in de metaal en binnen 1 jaar van niets naar helemaal rot is HEEL erg sterk.
heuveltje schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:02:
Zelfs al kun je dat bewijzen dat het er vorig jaar zat. dan nog zie ik niet in wat je daarmee wilt bereiken.
Een APK keuring is geen garantie op probleemloos rijden oid.
Nee maar ik wil wel weten wat de mogelijkheden zijn voor ik mijn geld door de plee trek.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Notehoutelade schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:58:
je mag volgens mij wel rijden, met de mogelijkheid hem in orde te maken. moet wel de apk nog niet zijn verlopen inderdaad.
Nee, zodra de garage bij de RDW een APK afkeur meldt, mag je er officieel niet meer mee de weg op.

Wat betreft de Swift. Kan goed mogelijk zijn dat er vorig jaar alleen oppervlakkige of kleine roestplekken op zaten die voor de APK nog niet interessant waren.

Op de site van de RDW is wel terug te vinden wanneer de dorpels afkeur worden. Dat is een bepaald percentage.

BMW 535D

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:00

Daniel36

vernieuwde formule

heel snel doorheen kijken ????

eh ja...letterlijk 8)7

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 18:16

YellowCube

Wait...what?

Kez schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:08:
[...]

Nu zit ik in de metaal en binnen 1 jaar van niets naar helemaal rot is HEEL sterk
Hoe weet je dat er helemaal niets was. Ze hebben wellicht wat geklopt en getiks met een hamer, maar haal je daar uit dat er nog helemaal niks gaande is?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Harry schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:09:
Nee, zodra de garage bij de RDW een APK afkeur meldt, mag je er officieel niet meer mee de weg op.
Het was wel netter geweest als de garage dit niet gedaan had en eerst contact had opgenomen. Nu meen ik dat er als je een apk gaat uitvoeren er eerst een vooraanmelding is in het systeem en dat je dan een bepaalde tijd hebt om het uit te voeren, maar als de garage ongelijk heeft word je zo wel flink genaaid.

En waarschijnlijk is er wel met de auto van de garage naar huis gereden?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

YellowCube schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:12:
[...]

Hoe weet je dat er helemaal niets was. Ze hebben wellicht wat geklopt en getiks met een hamer, maar haal je daar uit dat er nog helemaal niks gaande is?
Het meest vervelende aan dorpels is dat de rot IN de dorpels kan zitten waardoor je helemaal niets aan de buitenkant hoeft te zien maar van binnen het wel redelijk krokant kan zijn.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:58

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kun je je niet een klein beetje verplaatsen in iemand die geen gloednieuwe BMW kan betalen, die blij is dat hij vervoer heeft, ook al is het "maar" een bijna 19 jaar oude Swift? Het is toch totaal niet nodig om hem op deze manier nog even een minderwaardigheidscomplex aan te praten omdat zijn autoradio meer waard zou zijn dan zijn Swift? :X Dat het total loss is, is inmiddels wel duidelijk, maar daar ging het topic niet zozeer over.

[ Voor 73% gewijzigd door Grrrrrene op 15-11-2011 22:10 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 21:56

vleesjus

echte vleesjus!

@DeBolle Mijn auto van -bijna- 19 jaar oud is mij persoonlijk wel de moeite waard. Ding staat dag en nacht buiten en heeft mij in de afgelopen 4 jaar nooit in de steek gelaten. Dus laat iedereen inclusief TS lekker zelf bepalen wat de auto voor hem waard is.

ps. Mijn autoradio is er een van 5 tientjes en mijn auto is zeker meer waard dan dat.

Ontopic:
Het kan zeker dat er in 1 jaar tijd behoorlijk veel roest bij een auto toeslaat, maar dat een dorpel van voor tot achter vanuit het niets doorrot lijkt me sterk, laat staan aan beide kanten. Ik zou persoonlijk bij de garage langs gaan om te vragen of ze de rotte plekken kunnen laten zien, anders naar een andere garage/handige kennis voor second opinion.

[ Voor 12% gewijzigd door vleesjus op 15-11-2011 22:05 ]

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

vleesjus schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 22:03:
@DeBolle Mijn auto van -bijna- 19 jaar oud is mij persoonlijk wel de moeite waard. Ding staat dag en nacht buiten en heeft mij in de afgelopen 4 jaar nooit in de steek gelaten. Dus laat iedereen inclusief TS lekker zelf bepalen wat de auto voor hem waard is.
Hij kan voor jouw meer waard zijn, dat zal niemand ontkennen.
Maar de dag/handelswaarde van een 19 jaar oude swift is gewoon 0.0, Klinkt lullig maar zo is het wel ben ik bang.
Dan kan het nog steeds een afweging zijn om er 100'en euro's aan reparaties in te proppen, in de hoop dat je dan weer jaren door kan gaan. Maar meestal is het niet de moeite.
En bij roest geld vaak, dat als het eenmaal op 1 punt zit., de andere punten snel volgen :)
ps. Mijn autoradio is er een van 5 tientjes en mijn auto is zeker meer waard dan dat.
Vervangings waarde misschien wel. maar de eigenlijke waarde zou nog wel eens tegen kunnen vallen.

* heuveltje die 2.5 jaar zonder problemen in een total losse fiesta heeft gereden :)

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 15-11-2011 23:00 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Een Swift staat er om bekend dat ze vaak verschrikkelijk kunnen gaan rotten. Zoek maar eens op internet. Verder heeft een goede vriend van me hetzelfde gehad met zijn swoft. Die was ook in een relatief korte periode aardig rot.
Ohjah, het keuringsstation voert alleen Ee keuring uit, volgens de regels van de RDW. Hoe zou je daar stappen willen tegen ondernemen? Dont shoot the messenger ;)

Vaak bu'j te bang!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 20:18
In een 20 jaar oude Swift rijden en dan nog stappen willen ondernemen als hij niet door de APK komt is toch wel het toppunt van gierigheid. ;( Het ding is al lang en breed afgeschreven, tijd voor iets anders lijkt me.

[ Voor 20% gewijzigd door Het Fantoom op 15-11-2011 23:12 ]

• julian19haas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-11 15:07
het is helemaal niet vreemd dat dat binnen een jaar gebeurt, het kan best zijn dat ze het een jaar gelenden gezien hebben maar het niet zo erg was dat je niet door de apk zou kunnen.
en een auto uit 1992 heeft ook niet het eeuwige leven.

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Zo te zien heeft de TS de afgelopen tijd meer geld gestoken in camera spul dan in auto onderhoud. :P
Maar volgens mij kan die roest op tig manieren ontstaan zijn, lekkage van regenwater of wellicht koelvloeistof van de kachelverwarming. Veel pekel gehapt tijdens winterritjes en nooit de onderkant schoongespoten. Bodem beschadigd door verkeerd opkrikken, Slecht herstelde schade in verleden (wellicht in dit geval niet heel erg waarschijnlijk), en last but not least simpelweg ouderdom. Fabrikanten verdienen niks meer op 20 jaar oude hokken dus dan mag een auto wat hun betreft gewoon wegrotten.

Kortom ik denk niet dat de garage in kwestie de boel aan het oplichten zijn. Sterker nog die lui zullen blij zijn als jij de boel daar alsnog laat repareren want dan verdienen ze er lekker aan.
Kortom dat wordt op zoek naar een fatsoenlijke auto, of weer een goedkoop hok waar je 2 jaar mee voorruit kunt (en dan kun je de Nikon D700 halen). :+

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
YellowCube schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:12:
[...]

Ik weet niet of er iets zat,daarom breng ik hem naar een garage zodat die mij kunnen melden dat er bepaald onderhoud aan zit te komen.
Verder gaat het er mij niet om dat die roest er zit,ik weet dat het een auto is van bijna 20 jaar oud,waar het mij om gaat is dat er vorig jaar geen melding van gemaakt is(en dus niet goed gecontroleerd is) en ik nu dus.met een auto zit die van voor tot achter rot zou zijn.
Dit zijn namelijk geen gebreken die van de ene op de andere dag gebeuren.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:12:

En waarschijnlijk is er wel met de auto van de garage naar huis gereden?
Nee,ik werd gisteravond gebeld en kort daarna ben ik gaan werken,ik ga kijken of ik vanmiddag de auto op kan halen.
-tom-562 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 23:00:
Ohjah, het keuringsstation voert alleen Ee keuring uit, volgens de regels van de RDW. Hoe zou je daar stappen willen tegen ondernemen? Dont shoot the messenger ;)
Die messenger had dat vorig jaar al kunnen of moeten messengen ;)
julian19haas schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 23:17:
het is helemaal niet vreemd dat dat binnen een jaar gebeurt, het kan best zijn dat ze het een jaar gelenden gezien hebben maar het niet zo erg was dat je niet door de apk zou kunnen.
en een auto uit 1992 heeft ook niet het eeuwige leven.
Daarom worden er ook vaak aantekeningen op de APK papieren gezet wat het komende jaar aandachtspunten zijn of kunnen worden.
Dat een auto niet het eeuwige leven heeft weet ik ook wel maar deze ziekte hadden ze vorig jaar al kunnen zien.
Specht schreef op woensdag 16 november 2011 @ 01:13:
Zo te zien heeft de TS de afgelopen tijd meer geld gestoken in camera spul dan in auto onderhoud. :P
Mijn auto krijgt gewoon onderhoud wat hij nodig heeft hoor ;)
Kortom ik denk niet dat de garage in kwestie de boel aan het oplichten zijn. Sterker nog die lui zullen blij zijn als jij de boel daar alsnog laat repareren want dan verdienen ze er lekker aan.
Tja,rare redenatie dan dat ze zeggen dat het niet meer de moeite is :P

[ Voor 54% gewijzigd door Kez op 16-11-2011 06:57 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wie weet was het vorig jaar nog geen aandachtspunt voor de APK? Het kan erg hard gaan. Vooral als je een winter in de pekel rijdt.

Vaak bu'j te bang!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18
Optie 1: Er is vorig jaar laks gekeken. Is hij toen bij "goede" garage geweest?
Optie 2: Vorig jaar was er gewoon niets aan de hand en is het snel gegaan
Optie 3: Vorig jaar was het broos en hebben ze het niet doorgeprikt.

Either way; wat wou je er aan doen? Je auto is rot. Wat je kan doen is even naar werkspot.nl of marktplaats.nl gaan en op zoek gaan naar een lasser. 2 nieuwe dorpels inlassen kan in een dag denk ik, er zijn beunen die dat voor 150 euro doen.

Heb een keer via MP een lasser gezocht voor mijn achterschermen, was 24 uur werk á 15 euro per uur, viel me mee. Dat is voor jou ook wel te betalen toch?

Verwijderd

Daarnaast kwam je bij de garage voor een APK Keuring, niet voor een roest-check. Het feit dat je auto het gehele jaar daar tussenin geen garage-brug heeft gezien zegt mijns inziens genoeg over "eigen risico".

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Swiftjes MK2/3/4 rotten op de dorpels, daar staan ze om bekend. 9 Van de 10 Swifts die je op de sloop ziet staan hebben daar ook gaten en harde Swifts zijn zeldzaam. Het probleem is dat zodra ze gaan roesten het echt enorm hard gaat, in een paar maanden tijd kan zomaar 25% van de dorpel krokant of verdwenen zijn.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kez schreef op woensdag 16 november 2011 @ 01:46:
[...]

Ik weet niet of er iets zat,daarom breng ik hem naar een garage zodat die mij kunnen melden dat er bepaald onderhoud aan zit te komen.
Even ter info voor de komende jaren. ik weet niet wat je precies voor afspraken maakt met de garage.
Maar een standaard apk, controleert maar op een paar punten, en is geen uitgebreide controle op beginnende problemen. !
Verder gaat het er mij niet om dat die roest er zit,i
Dit zijn namelijk geen gebreken die van de ene op de andere dag gebeuren.
Zoals al vaker gezegd is, rotten dorpels vaak van binnen uit waardoor een visuele controle niet veel/alles zegt.
En is zeker dit een probleem wat zeker binnen een jaar kan gebeuren.
Tja,rare redenatie dan dat ze zeggen dat het niet meer de moeite is :P
Sja proberen ze er geen slaatje uit te slaan, is het weer niet goed ;)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.suzukituningcl.../showthread.php?tid=22381

Als je die nu eens koopt; dan ben je al een heel eind! Zo zijn er best veel producten te vinden voor jou auto; zoek een beun - en je kunt weer prima rijden.

Mijn gok; de rest van je auto is prima op orde. Rijden er mee!

• dreamscape
  • Laatst online: 10:34
Doorgerotte kokerbalken verstoppen achter een overzetdorpel... dat lijkt me nou niet het slimste plan.

Punctuality is the politeness of kings

• 418O2
Je kan ook gewoon dorpels kopen. De huidige moeten dan uitgeslepen worden en de nieuwe kan je in laten lassen, bij een beun hoeft dat niet duur te zijn.

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
IK heb jaren geleden ook een Swift gehad uit '89, vond het een fijne auto voor dat geld, ook niet zo super traag dankzij de 1.3 motor en het gewicht van 740 kg. Helaas had deze ook hetzelfde euvel, in een jaar tijd van enigszins geroest naar helemaal doorgeroest. Ik heb hem uiteindelijk alsnog kunnen verkopen aan iemand die de motor (welke nog perfect was en weinig km's gelopen had) wou hebben voor een zelfbouw project, heb een jaar rondgereden met dat ding voor 100 euro. Neem je verlies zou ik zeggen en koop iets wat wat langer mee gaat, auto rijden kost nou eenmaal geld en op een nieuwe auto mag je ook zo een paar honderd/duizend euro per jaar afschrijven :)

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

418O2 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:32:
Je kan ook gewoon dorpels kopen. De huidige moeten dan uitgeslepen worden en de nieuwe kan je in laten lassen, bij een beun hoeft dat niet duur te zijn.
Lijkt me makkelijker om zo'n auto brandend de dijk af te rijden en voor een appel en een ei een andere swift op de kop te tikken. Duur zal het niet zijn.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
-tom-562 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:11:
Wie weet was het vorig jaar nog geen aandachtspunt voor de APK? Het kan erg hard gaan. Vooral als je een winter in de pekel rijdt.
Ik heb de auto vanmiddag opgehaald en even met de zoon van mijn beun bekeken,1 kant is helemaal rot,de andere kant zou nog net kunnen dit jaar.
Bij de garage zeiden ze dat het moeilijk te zien was maar als een dorpel nu helemaal van voor tot achter rot is dan lijkt het me dat hij vorig zeker al op de helft was.
Bij de garage wisten ze dat dit een zwak punt was dus dan verwacht ik dat ze daar extra op controleren,een paar keer met een hamer langs de hele dorpel tikken was voldoende geweest.
418O2 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:18:
Optie 1: Er is vorig jaar laks gekeken. Is hij toen bij "goede" garage geweest?
Optie 2: Vorig jaar was er gewoon niets aan de hand en is het snel gegaan
Optie 3: Vorig jaar was het broos en hebben ze het niet doorgeprikt.

Either way; wat wou je er aan doen? Je auto is rot. Wat je kan doen is even naar werkspot.nl of marktplaats.nl gaan en op zoek gaan naar een lasser. 2 nieuwe dorpels inlassen kan in een dag denk ik, er zijn beunen die dat voor 150 euro doen.

Heb een keer via MP een lasser gezocht voor mijn achterschermen, was 24 uur werk á 15 euro per uur, viel me mee. Dat is voor jou ook wel te betalen toch?
Ik verwacht optie 1 maar de garage blijft erbij dat het slecht te zien is dus daar heb ik weinig tegen in te brengen.
Ik heb ook met de zoon van de beun gesproken en hij verwacht omdat het niet alleen de dorpels zijn maar wat van de onderkant dat het maken rond de 350 euro gaat kosten,voor 1 kant.
Dus zeg rond de 400 euro(incl.APK) om nog 1 jaar met de auto rond te kunnen rijden omdat dan de andere kant ook afkeur is.
heuveltje schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:05:
[...]

Even ter info voor de komende jaren. ik weet niet wat je precies voor afspraken maakt met de garage.
Maar een standaard apk, controleert maar op een paar punten, en is geen uitgebreide controle op beginnende problemen. !
Nee,maar wel op punten die volgend jaar een probleem (kunnen) zijn.
Zeker als bekend is wat zwakke punten van een auto zijn lijkt het me een kleine moeite om even met een hamer langs de dorpels te tikken.
418O2 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:32:
Volgens de zoon van de beun was de roest al overgeslagen naar de onderkant en dat zou pas en meetwerk gaan worden.

• 418O2
Dan zou ik hem lekker naar de sloop rijden en kijken of je ergens voor 800 euro een leuk 2e handsje kan vinden.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Mn ouders hadden vroeger een auto waarbij het zo erg was dat als je de deuren te hard dicht gooide, de roest letterlijk van de auto af viel. Mn vader helemaal over de zeik toen dat APK afkeur werd "en het ding rijd nog prima, kan nog jaren mee" - pap, als ik er een trap tegen geef, zit er een gat in. Verder was ie nog wel in orde, dus daar hebben ze nog 500 euro voor gekregen bij de inruil op een andere auto.

Vervelend dat het nu ook bij jou gebeurt, maar ik ben bang dat je er niet zoveel aan kan doen. Die auto's gaan nou eenmaal niet eeuwig mee en ik begrijp dat je gehecht bent aan je auto. Maar die garage controleert op roest en als het niet noemenswaardig is, of lastig te controleren, dan krijg je dat ook niet te horen bij de APK. Ik zou er persoonlijk geen andere dorpels in laten lassen. Nu is het deze kant, volgend jaar misschien de andere kant, en wie weet wat er daarna dan weer weg aan het roesten is. Of problemen aan de versnellingsbak, mijn ouders hebben ook een Swift gehad :+

Ik zou gewoon gaan kijken voor een andere auto en je huidige proberen in te ruilen, ben je er meteen van af. Owja en koop geen ford ka, die hebben dit probleem ook 8)7

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Een Swift van 1992 heeft volgens mij een dagwaarde van hooguit 200-300 euro.
Niet verder over nadenken, naar de sloop met dat gebakje en kijken voor een andere auto ;)

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
Widow schreef op woensdag 16 november 2011 @ 17:42:
Ik zou gewoon gaan kijken voor een andere auto en je huidige proberen in te ruilen, ben je er meteen van af. Owja en koop geen ford ka, die hebben dit probleem ook 8)7
Er werd mij aangeraden om hem naar de sloop te brengen en er 100 euro voor te vangen en zonder inruil ergens iets te gaan halen,was een stuk voordeliger.
En Ford werd me al afgeraden :P

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Kez schreef op woensdag 16 november 2011 @ 17:45:
[...]

Er werd mij aangeraden om hem naar de sloop te brengen en er 100 euro voor te vangen en zonder inruil ergens iets te gaan halen,was een stuk voordeliger.
En Ford werd me al afgeraden :P
Ford vanaf 2001/2002 is prima te doen met roest. Daarvoor wisselt het per model hoeveel en hoe hard het gaat :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
Budget voor een andere auto ligt rond de 3000 euro,kan eens kijken of een Fiesta iets is.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Kez schreef op woensdag 16 november 2011 @ 17:59:
Budget voor een andere auto ligt rond de 3000 euro,kan eens kijken of een Fiesta iets is.
Kun je ook kijken naar een Ford Puma. Zelfde platform iets andere body en motorisering.

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
Touchdomex schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:03:
[...]

Kun je ook kijken naar een Ford Puma. Zelfde platform iets andere body en motorisering.
Ik zie alleen maar 98-99ers die binnen mijn budget passen.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:50
Mijn swift uit 1993 was ook in een jaar tijd compleet doorgerot. Jaar daarvoor prima door de keuring, met hier en daar en klein roestplekje. (2009)

Maar ja, nooit door de wasstraat halen en wel lekker door de pekel rijden kan zoiets nu eenmaal flink op weg helpen. Pink een traantje weg, want het zijn supergoedkope degelijke bakken om in te rijden, en ga op zoek naar wat nieuws. (heb er destijds 3 jaar erin gereden voor 0.17 cent/km inclusief aanschaf en reparaties :) )

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Niet elke aantekening is verplicht om op het formulier te zetten. Ik weet nog dat ik mijn auto destijds voor APK inleverde bij een garage, APK goedkeur, 2 weken later flikkert de uitlaat eronderweg. Ik dat ding op de brug, brug omhoog, auto blijft rechtsvoor met luid gekraak gewoon op de grond staan. Wat bleek: dorpel voor 1/3 verrot, net geen APK afkeur. Monteur vragen: "Ja ehm, ik denk je wilt er nog wel een jaar mee rijden, dus ik heb het goedgekeurd, was een twijfelgeval".

Verder is een APK keuring geen onderhoud, er wordt alleen op bepaalde standaardpunten gekeken die te maken hebben met veiligheid en milieu. Een dorpel die voor iets minder dan 1/3 is doorgerot is nog gewoon veilig volgens de regels, maar het jaar erop is ie gewoon helemaal weg.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Touchdomex schreef op woensdag 16 november 2011 @ 17:55:
[...]

Ford vanaf 2001/2002 is prima te doen met roest. Daarvoor wisselt het per model hoeveel en hoe hard het gaat :+
Tot en met 2004 heeft Ford anders flinke roestproblemen gehad. Met name de Ford Ka en Mondeo hadden er last van. Zelf zou ik dus echt niet naar Ford gaan als je een relatief beperkt budget hebt (ook het gedoe met makkelijk na te maken en snel slijtende sleutels speelt hierbij wel een rol voor mij trouwens).

Aangezien het budget van TS zo te zien beperkt is, zou ik me gewoon richten op een Japanner. Kijk bijvoorbeeld eens naar Nissans en Mitsubishi's. Prima auto's, maar in Nederland niet geliefd en dus goedkoop.
Ook goedkoop zijn Fiats. Met name de wat grotere (vanaf de Punto schrijven ze keihard af over het algemeen). Daarnaast zijn Peugeots, Citroëns en Renaults (niet van 2001 - 2003 muv Twingo/Clio) misschien het overwegen waard.

Wat je originele vraag betreft: Met wat pech kan dat zomaar gebeuren. Mijn Micra is zelfs binnen een half jaar doorgeroest in de dorpels na een aanrijding (mw. reed door en dus vol op mijn achterwiel, terwijl ze zowel haaientanden als bord had) die niet goed hersteld was. Soms heb je gewoon dikke pech. Ik kreeg er trouwens maar €14,11 voor. De tank zat namelijk nog vol ...

Nee, merp!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een paar Swifts gehad en als ze beginnen te roesten, dan is het van binnenuit en gaat het ineens hard en heb er ook meerdere gezien die binnen een jaar apk afkeur waren op de dorpels :)
Je kan inderdaad kant en klare nieuwe dorpels kopen, dan moet je alleen even een adresje hebben om ze erin te lassen.
Zoals hierboven ook al is aangegeven, zodra de garage eenmaal roest ziet pakken ze meestal een hamer om nog meer roest te "ontdekken". Aangezien keuring op roest per "deel" gaat zal een gat van een paar cm net voor je wielkast al zorgen voor afkeur terwijl dit prima is op te lossen met een klein plaatje erin lasse. Verder kan ik er weinig zinnigs over zeggen omdat ik nog geen foto's heb gezien. Naast de dorpels is ook de plek waar het de vloer overgaat naar het tussenschot een roest gevoelige plaats maar dat zie je snel genoeg als je het tapijt omhoog trekt.

Je kan bij een paar garages wat prijsopgaves laten doen of vragen een handige hobby bob in de arm nemen, dit is helemaal afhankelijk van het budget dat jij hiervoor wilt uittrekken en hoe lang je nog wil doorrijden met deze auto.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

YellowCube schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:02:
Inderdaad, hetzelfde had ik ooit bij mijn Volvo Amazon: er zat ergens een miniscuul klein lekje onder de voorruit, met als gevolg dat water een eigen weg naar beneden toe kon vinden (maar was haast niet te zien), na 4-5 maanden stilstaan en toen naar de APK bleek dat kleine lekje gigantisch veel ellende veroorzaakt te hebben: gaten in de binnenschermen en bij de bodemplaat aan de voorkant omdat er water bleef staan.

M'n Volvo 244 oldtimer heeft afgelopen winter ook een flinke oplawaai gehad door pekel etc, en is het ook heel snel gaan roesten. Daar heb ik wel een hoop aan gedaan daarna maar dat was eigenlijk al te laat. :X

Als de dorpels bij zo'n Swift "geventileerd" zijn (inzake: droog blazen tijdens het rijden) kan het best dat 't verstopt is geraakt en dan kan het gerust in een aantal maanden tijd flink gaan roesten. Bij de Ford Ka bij de vriendin van een van m'n beste vrienden was het ook van niets naar complete afkeur in 1 jaar tijd (en dat was nog wel bij de Ford-dealer). Nu hoor je wel vaker dat soort verhalen bij Ford (en met name Ka's) maar daar was 't ook in nog geen jaar tijd. :X

Volvotips.com

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:51

Destruction

(ex-)Automonteur

@_JGC_: Golf 3? Dorpel r.v is berucht bij die dingen, vrijwel altijd (door)geroest ;)
Notehoutelade schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:58:
[...]

Na het verlopen van de APK mag je er gewoon nog mee rijden, maar uitsluitend van- en naar het (dichtstbijzijnde) APK-station, gewoon je eigen garage dus :)

Als een auto APK-afgekeurd wordt vervalt niet je huidige APK, dus als er nog APK op zit mag je hem tot die datum in elk geval gewoon gebruiken zoals je gewend was :)

Los daarvan is het wel vreemd, het lijkt me vrij sterk dat 2 dorpels in 1 jaar van helemaal goed naar helemaal verrot gaan. Waneer heb je de auto gekocht? Was dat bij diezelfde garage, en ging de verkoop ook met nieuwe APK als voorwaarde? * Destruction is zelf ook APK keurmeester, en maakt dit soort verhalen wel vaker mee.... Feit is dat veel garages behoorlijk sjoemelen met APK.

Mijn voorstel, bewaar het APK rapport wat je nu gekregen hebt (afkeur) thuis, en breng de auto bij een andere garage voor een second opinion. Waarom niks zeggen van de afkeur? Als mensen een auto bij mij brengen, waarvan ik al weet dat-ie ergens is afgekeurd, ben ik er 100 keer kritischer op dan waneer ik gewoon volgens de regels een auto naloop, goed is goed en dan mag ik een auto gewoon goedkeuren.. De kans dat je een steekproef krijgt is bij een auto die eerder werd afgekeurd groter, als goedwillende keurmeester wordt je van die gedachte altijd een beetje zenuwachtig :)

[ Voor 25% gewijzigd door Destruction op 17-11-2011 01:42 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
Destruction schreef op donderdag 17 november 2011 @ 01:37:
@_JGC_: Golf 3? Dorpel r.v is berucht bij die dingen, vrijwel altijd (door)geroest ;)

Los daarvan is het wel vreemd, het lijkt me vrij sterk dat 2 dorpels in 1 jaar van helemaal goed naar helemaal verrot gaan. Waneer heb je de auto gekocht? Was dat bij diezelfde garage, en ging de verkoop ook met nieuwe APK als voorwaarde? * Destruction is zelf ook APK keurmeester, en maakt dit soort verhalen wel vaker mee.... Feit is dat veel garages behoorlijk sjoemelen met APK.
Ik heb de auto 2 jaar geleden bij een autobedrijf gekocht,vorig jaar heb ik hem bij een ander bedrijf laten keuren,hetzelfde als dit jaar.
Dit is niet het verkopende bedrijf maar mijn vaste garage.
Mijn voorstel, bewaar het APK rapport wat je nu gekregen hebt (afkeur) thuis, en breng de auto bij een andere garage voor een second opinion. Waarom niks zeggen van de afkeur? Als mensen een auto bij mij brengen, waarvan ik al weet dat-ie ergens is afgekeurd, ben ik er 100 keer kritischer op dan waneer ik gewoon volgens de regels een auto naloop, goed is goed en dan mag ik een auto gewoon goedkeuren.. De kans dat je een steekproef krijgt is bij een auto die eerder werd afgekeurd groter, als goedwillende keurmeester wordt je van die gedachte altijd een beetje zenuwachtig :)
Ik heb de rotte dorpels gezien en 1 kant is echt van voor toch achter en de andere halverwege,ik heb inmiddels besloten om de auto weg te doen en voor iets anders te gaan kijken.

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
Vandaag een andere auto gekocht,een Astra sedan uit 2001,krijgt een grote beurt,distributieriem/spanrollen/waterpomp worden vervangen,3 maanden garantie en ik krijg nog 400 euro terug voor mijn Swift :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Kez op 18-11-2011 18:28 ]

Verwijderd

Kez schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 18:27:
Vandaag een andere auto gekocht,een Astra sedan uit 2001,krijgt een grote beurt,distributieriem/spanrollen/waterpomp worden vervangen,3 maanden garantie en ik krijg nog 400 euro terug voor mijn Swift :Y)
400 voor die swift die afgekeurd was? Niet verkeerd. Ik meen dat je het eerst over 100 euro had, maar heb dit topic de laatste dagen niet meer gevolgd en reageer nu zonder het eerst door te lezen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2011 20:45 ]

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 20:44:
[...]

400 voor die swift die afgekeurd was? Niet verkeerd. Ik meen dat je het eerst over 100 euro had, maar heb dit topic de laatste dagen niet meer gevolgd en reageer nu zonder het eerst door te lezen :P
Nou ja,zoiets krijg je bij de sloop vaak.
Maar idd niet verkeerd nee :)

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 20:44:
[...]

400 euro op papier ja. Zonder inruil had je wss meer korting gehad dan 400 euro op die Astra ;)

Vaak bu'j te bang!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Idd, zo gaat dat :) Als ze normaal 2500,- willen hebben voor een auto, vragen ze bijvoorbeeld 3250,- en kun jij zomaar 750 euro terugkrijgen voor je oude auto. Dan denk jij dat je een giga-deal hebt gemaakt. In werkelijkheid hebben ze hun normale winst behaald op de auto die jij hebt gekocht, en hebben ze je oude auto voor 0,- ;)

* Destruction doet dat overigens ook, eerlijk gezegd.. Al komt inruil bij mij behoorlijk weinig voor :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

Destruction schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:29:
en hebben ze je auto auto voor 0,- ;)
Die auto wil je niet voor 0,- hebben, je moet geld toekrijgen :+

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Naja, in mijn geval zijn het vaak oude gebakjes. 0,- inkoop, als ze echt heel slecht zijn (lees: ook voor mij, een garage met alle middelen, niet meer de moeite) breng ik ze eenvoudigweg naar de sloperij en krijg ik er vrijwel altijd 150,- voor. Toch nog 150 euro extra verdiend.. :)

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
De korting die ik kreeg zonder inruil was lager dan met inruil,dat heb ik eerst gevraagd omdat ik de auto misschien nog ergens anders kwijt kon

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Een dorpel kan na een jaar volledig doorgerot zijn. Als er maar een kleine roestplekje zit en de ingredienten zijn goed (winterweer, strooisel, veel regen, verkeerde waterafvoer etc.) dan kan alles ineens weggerot zijn.

Wel zijn er veel goede beunhaasgarages (niet de Kwikfit) die prima een hele dorpel kunnen lassen. Wellicht niet dat het optisch strak wordt, maar wel dat het een AP goedkeur wordt. Is wellicht veel goedkoper dan een nieuw oud barrel kopen.

Merkte je niets aan het rijgedrag? Bij een rotte dorpel gaat een auto vaak heel erg torderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 19-11-2011 09:39 ]

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Topicstarter
Nee,ik heb er niet echt veel gemerkt

Pagina: 1