Geschil bij verkoop object via eBay

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Een tijdje geleden heb ik iets verkocht op eBay. Helaas wil de koper zijn geld terug. Daarbij heeft hij een geschil geopend aangezien ik niet bereid ben het product terug te nemen. Hij is van mening dat hij niet heeft gekregen wat is aangeboden; ik ben van mening dat dit wel het geval is.

Nu doet eBay uitspraak over 2 dagen. Mijn vraag is, hoe kan ik mijn kant van het verhaal daarbij kenbaar maken? Ik kan dat nergens vinden. Het lijkt me heel vreemd dat er een oordeel komt puur gebaseerd op de input van de koper.

Iemand hier ervaring mee?

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Wat had je in de advertentie geschreven en wat beweert de koper?

Als je duidelijk hebt omschreven wat het product inhield dan zou er toch geen probleem moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Er word idd gekeken naar je advertentie, met welke gegevens je hem geplaatst had en of je volledig was. Mocht je dingen hebben verzwegen en de koper komt hier later op terug (in zijn klacht dus) dan verlies je dit.
Ik weet niet of je op voorhand al als verkoper zijnde verweer kunt doen, volgens mij pas na de uitspraak.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kik eens hier, duurde me 10 seconden om te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Bedankt Nightspirit, maar daar wordt niets gezegd over de mogelijkheid tot verweer. Alleen maar dat je met elkaar moet communiceren. De koper en ik hebben contact gehad, maar het geschil blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

"3. Wij nemen contact op met de verkoper.

Tijdlijn: direct nadat je een geschil hebt geopend in Transactieproblemen oplossen.

Nadat je het geschil hebt geopend in Transactieproblemen oplossen, nemen we contact op met de verkoper. We laten deze weten dat je een geschil over de aankoop hebt geopend en verzoeken hem of haar binnen 10 dagen hierover met je te communiceren. We geven ook gedurende 14 dagen een bericht weer wanneer de verkoper inlogt ter herinnering dat hij of haar contact met je moet opnemen als dit nog niet is gebeurd. Over het algemeen kan het geschil hiermee worden opgelost voordat je verdere stappen hoeft te ondernemen."
Begrijp ik nou goed dan dat je bovenstaand stadium al voorbij bent? Heeft Ebay dus al contact met jou opgenomen of heb je enkel onderling contact met de koper gehad? Want daar zit nog wel een verschil tussen als ik het zo lees.

Of zit je al in onderstaand stadium?:
Mijn problemen zijn niet opgelost en ik wil deze verkoper melden bij de afdeling Regels en veiligheid van eBay.

Het team van Regels en veiligheid wordt op de hoogte gesteld. De volgende maatregelen kunnen tegen de verkoper worden getroffen: beperking of schorsing van de verkopersaccount, beëindiging van aanbiedingen, inhouding van kosten, aanpassingen van verkoopkosten, intrekking van PowerSeller-status of aangifte bij de politie.

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Stap 3 ben ik inderdaad voorbij. Ebay heeft mij een e-mail gestuurd dat er een geschil is geopend en dat we 14 dagen hebben om het uit te praten. Dat is sinds gister voorbij en nu geeft eBay een oordeel over 2 dagen.

edit: eBay komt er binnen 48 uur bij mij op terug staat er in de e-mail. Of dat de uitslag betreft, of dat ze mijn kant van het verhaal willen horen is mij onbekend.

[ Voor 28% gewijzigd door BvK P4 op 15-11-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je lezen. Dit hele topic is gewoon overbodig: alle informatie die je nodig hebt staat gewoon in de link die ik je gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ze kijken ook naar de argumenten die jij verstuurd hebt richting koper via het ebay message systeem.. achteraf had je dus goed en duidelijk moeten bewoorden waarom jij vind dat je gelijk hebt in dat systeem, dat is jouw verweer in principe.. ga je buiten dat systeem om discussieren, of geef je geen inhoudelijk antwoord, dan ben je al aan t verliezen als verkoper..

[ Voor 20% gewijzigd door AlexanderB op 16-11-2011 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Ik heb zojuist een e-mail ontvangen waarbij de koper gelijk heeft gekregen. Het geld bedrag is zelfs automatisch van mijn paypal account gehaald. Ik sta hier echt versteld van! Ik moet nu maar kijken of ik überhaupt iets terug krijg, en of dit in dezelfde staat is waarin ik het product heb verstuurd?

Heel mooi dat paypal systeem, maar op deze manier heeft de koper zo'n beetje alle rechten. De verkoper heeft niets in te brengen. Het geld wordt zelf automatisch van een paypal account gehaald.

@ Nightspirit: Ik vraag hoe het zit met verweer. Een terechte vraag aangezien ik daar niet de mogelijkheid toe schijn te krijgen!

[ Voor 18% gewijzigd door BvK P4 op 16-11-2011 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mail de verkoper je adres gegevens en het verzoek het product terug te sturen. Dat is hij verplicht op zijn kosten.
Ook dan kun je weer een geschil openen omdat 1 het niet terug gestuurd is en 2 het niet in de zelfde staat is terug gekomen.
Feit is wel omdat je zo enorm geheim zinnig bent met waar het over gaat, we allemaal speculeren of je wel in je recht staat of juist niet.
Ik handel veel op Ebay tips:.
1 als kopers goedkope verzending willen is dat op eigen risico. geef dat duidelijk aan in je advertentie en geef ook aan dat je ook verzekerde verzending met track en trace hebt . op die manier leg je problemen bij hun keuze. en dek jij je zelf in
2 Zeg in de advertentie dat je het producten niet terug neemt , alleen terug neemt als het defect is.
3 als je in componenten handelt neem foto's van de serie nummers!!! niet dat je een defect onderdeel terug krijgt! dan heb je bewijs als je niet het goede hebt terug gekregen
4 WYSIWYG gebruiken
5 (ver)koop niet aan/van discutabele landen. Spanje Italië hebben echt criminele postbodes, zeg dat je enkelt verzekerd naar deze landen stuurt
6 je kunt alleen mensen laten bieden die aan jou voor waarden voldoen dus die een flinke duim omhoog rating hebben

ebay Paypall is inderdaad erg pro koper. Maar zeur daar eens niet zo over, juist daar om zitten er zo veel klanten op omdat ze voor hun gevoel goed beschermt worden. er zitten namelijk ook veel oplichters op Ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Ik heb de koper gestuurd dat hij de SSD terug kan sturen. Hij zegt dat ik nu ook nog de verzendkosten moet vergoeden daarvoor. Staat het ergens vermeld, Red_inc, dat de koper verplicht is op eigen kosten het product terug te sturen?

De situatie in het kort: koper had net voor sluiting van het aanbod gevraagd of er een factuur bijgeleverd werd. Ik was op dat moment niet beschikbaar om hierop te antwoorden. Hij bleef maar gewoon doorgaan met bieden. Ik heb na de tijd gezegd dat ik geen factuur kan meeleveren (staat op naam van de zaak met een grote bestelling). Tevens zei hij dat ik niet alles had meegeleverd. Ik heb een foto van het product gemaakt en bij de advertentie gevoegd. Dus hij kreeg precies wat op de foto was te zien, het product (een SSD) verpakt in een antistatisch zakje. SSD's en hardeschijven worden zo goed als altijd zo geleverd door winkels.

MAW: ik heb precies geleverd wat ik heb aangeboden op eBay. Voor hem bleek een factuur van groot belang. Dat had je naar mijn mening domweg niet moeten bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Maar dan kan jij toch bewijzen tegen eBay dat jij gelijk hebt. Heb je al een reactie gehad van de ebay klachtencommisie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Dat van die verzendkosten ben ik ook wel benieuwd naar, zowel wat betreft eBay als Paypal.
Ik heb zelf ook verschillende issues aan de hand gehad en bij sommige dingen was het me niet waard om op eigen kosten terug te sturen.

Wat jouw verhaal betreft snap ik eigenlijk niet waarom je ongelijk hebt gekregen.
Zolang je niet zakelijk hebt verkocht via eBay is dat factuurverhaal natuurlijk niet relevant.
En om een SSD terug te willen sturen omdat een kabeltje zou ontbreken is ook wat vergezocht eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC_Vincent
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat Ebay/Paypal de kant van de koper kiest in geval van geen factuur ivm voorkomen van heling. (waarmee ik niet beweer dat dat hier het geval is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:45

Wildfire

Joy to the world!

DC_Vincent schreef op zondag 20 november 2011 @ 11:48:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat Ebay/Paypal de kant van de koper kiest in geval van geen factuur ivm voorkomen van heling. (waarmee ik niet beweer dat dat hier het geval is)
Ik denk dat heel veel op eBay zonder factuur gaat, het stikt er van de particulieren. Alsof die allemaal bij alle verkopen de originele factuur meeleveren.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC_Vincent
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:46:
[...]

Ik denk dat heel veel op eBay zonder factuur gaat, het stikt er van de particulieren. Alsof die allemaal bij alle verkopen de originele factuur meeleveren.
Klopt, en dat gaat prima, zolang geen van beide een geschil inschiet. Maar als er een geschil optreedt kan ik me voorstellen dat Ebay kritischer is naar degene die geen factuur kan opleveren, zeker wanneer dit courante elektronica betreft.

TS: Waarom niet gewoon een kopie/scan van de factuur meegeleverd (naam van de zaak kun je onherkenbaar maken)? Dan hou je het origineel voor het geval je garantie moet claimen op de andere zaken die erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 16:23
DC_Vincent schreef op zondag 20 november 2011 @ 16:57:
[...]

Klopt, en dat gaat prima, zolang geen van beide een geschil inschiet. Maar als er een geschil optreedt kan ik me voorstellen dat Ebay kritischer is naar degene die geen factuur kan opleveren, zeker wanneer dit courante elektronica betreft.

TS: Waarom niet gewoon een kopie/scan van de factuur meegeleverd (naam van de zaak kun je onherkenbaar maken)? Dan hou je het origineel voor het geval je garantie moet claimen op de andere zaken die erop staan.
Wat is het probleem van leveren zonder factuur? Ik heb zat elektronica waar geen bon meer van is, om het simpele feit dat je als particulier geen bon nodig hebt om garante te claimen! (dat winkels een factuur willen is een ander punt!)

Ik verwacht dat Ebay ook wel ziet dat er nergens een factuur is genoemd in de advertentie, en dat de koper dus geen poot heeft om op te staan.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Als een product meer als 40euro kost dien jij de verzendkosten terug te vergoeden, heb ik laatst nog meegemaakt met een Bmw e92 grill die verkeerd was bezorgd door webshop.

http://pages.ebay.de/help/sell/return-item.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
SYQ schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:39:
Als een product meer als 40euro kost dien jij de verzendkosten terug te vergoeden, heb ik laatst nog meegemaakt met een Bmw e92 grill die verkeerd was bezorgd door webshop.

http://pages.ebay.de/help/sell/return-item.html
Dat is alleen voor Duitsland. Met betrekking tot de Nederlandse eBay kon ik hier niets over terugvinden. Misschien toch even contact opnemen met eBay hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

ah excuus dan, ik ging ervan uit dat zoiets overal wel gelijk zou zijn (eventueel met een variërend bedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Ik ben er tegen in gegaan en houd jullie op de hoogte. Binnen 48 uur krijg ik uitslag. Voor mij is het kwaad al geschied aangezien de koper het geld al terug heeft. Ik ga er niet vanuit, mocht ik gelijk krijgen, dat eBay het vervolgens weer van de koper "pakt" en naar mij stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
Ook dan kunnen ze het weer terug halen, zo werkt het nu eenmaal.

Toch blijf ik dit volgen, erg interresant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Mektheb schreef op zondag 20 november 2011 @ 23:39:
Ook dan kunnen ze het weer terug halen, zo werkt het nu eenmaal.

Toch blijf ik dit volgen, erg interresant.
Zo is het schijnbaar ook gegaan, want ik heb vandaag het geld weer terug gekregen. Bij de zender van het geld staat wel eBay AG. Ik vraag me af of het geld van de koper komt, of dat paypal garant heeft gestaan. In dat geval zou de koper nu een gratis SSD hebben.

Ik ben in ieder geval blij met de uitkomst en ben dankbaar voor de reacties die ik hier heb gekregen.

Hier nog het antwoord van eBay:

We'll credit the amount of the refund to your PayPal account. Payment processing for your credit may take up to 7 days.

If you didn't refund the buyer or reimburse eBay, you don't need to take any other action.

Thanks,

eBay

Pagina: 1