Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke koelpasta te gebruiken ?

Pagina: 1
Acties:

• 0daro0
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 12:59
Hallo,

Nu ik ga overstappen op een waterkoeler.
ben ik erg benieuwd welke koelpasta echt goed werkt, dus ook echt merkt.

mij werd de artic mx-4 aangewezen, maar weet dit dus nog niet zeker.

graag zou ik wat tips willen hebben, kosten maken mij opzich niet uit.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18:55
Een direct verschil tussen verschillende pasta's is echt maar heel minimaal, dan ga je toch wel ver achter de komma werken. Veel belangrijker bij pasta is de kwaliteit over een langere periode... en dat is moeilijk in prestatie te meten zoals jij volgens mij wilt. Die Artic MX pasta's zijn bijvoorbeeld goed omdat ze gewoon heel lang zacht blijven, waardoor o.a. de geleidende capaciteit goed behouden blijft. Ik heb zelf wel eens heel goedkope pasta gebruikt welke ik op de beurs had gekocht, die meuk was na een jaar al helemaal droog en hard geworden en dat is wat je juist niet wilt (wat mij dus ook een videokaart gekost heeft). Uiteraard zal je wel meetbare verschillen tussen troep en kwaliteit hebben, maar goedkope troep wil je sowieso niet toch?

Kortom, het verschil waar jij het in zoekt is het de moeite niet waard, er zijn veel belangrijkere eigenschappen aan koelpasta.

MicGlou wijzigde deze reactie 15-11-2011 18:46 (7%)

• 0daro0
daar heb je inderdaad een punt, maar dan ben ik wel benieuwd welk de artic mx evenaren.
maar als dat er niet echt een is. dan zal ik die maar gaan halen

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:47

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Alles wat je wil weten over de prestatieverschillen van thermal compounds die je nu kunt kopen staat hier: http://skinneelabs.com/2011-tim-results/

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Let vooral op hoe je de pasta erop doet en met welke hoeveelheid. Dat is veel belangrijker dan el-cheapo witte pasta of speciale pasta van 20 euro per tube.

• Firesphere
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10:14

Firesphere

Yoshis before Hoshis

De MX-4 kost 5 euro ofzo per spuitje. Ik vraag me zelf meer af waarom je je er druk om maakt, 2 euro voor iets dat snel uitdroogt, 4 euro voor Coolermaster pasta. Duur is het spul meestal niet, helemaal ten opzichte van de nieuwe koeling... toch?

Een groot voordeel van MX series van Arctic is vooral ook, dat het geen stroom geleidt. Het is een optelsom van alle dingen die meetellen.

Naar mijn ervaring

Uiteraard kan het geen kwaad om rond te kijken naar wat de beste is op lange duur natuurlijk :)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• ingmaronline
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-07 10:49
Zoals PilatuS al schrijft, de manier en de hoeveelheid is erg belangrijk. Kijk anders hier even naar

Maar ik neem dus aan dat je straks dus nog wel oude koelpasta moet verwijderen van je CPU, als je dan toch nieuwe koelpasta koopt haal dan gelijk dit goedje: ArcticSilver ArctiClean

Scheelt een hoop gedoe!

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• Spurlie
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 05-06 13:51
Ik gebruiken gewoon wasbenzine om oude koelpasta te verwijderen. Misschien stomme vraag, maar wat is nu de beste methode in bovenstaand filmpje?

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Heb ooit ergens [meen overclock3d.net] een review van wat standaard koelpasta's gezien. Het beste was een of ander goedje van gallium in een injectiespuit [ja, ook met injectie naald]. Koeldde een paar graden beter dan de Arctic Silver die altijd zo geroemd wordt.

Op mijn koeltoren zat standaard een laagje Arctic Cooling MX-4, koelt prima.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• 0daro0
Dus de MX-4 is dus wel goed.
ik heb inderdaad wel meer opties bekeken, maar lees hier uit dat de mx-4 niet verkeerd is.

Ik heb zelf bij een computer winkel gewerkt dus het erop doen en afhalen is geen probleem.

maar in koelpasta's nooit zo erg verdiept

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 17-07 15:13

Fordox

00101010

Welke je ook naar kunt kijken is as5 of liquid ultra. De laatste is de.beste maar wel vervelend aan te brengen. Beide pastas geleiden ook elektriciteit in tegenstelling tot mx4.

*Geschreven door een elektronica student die soms iets teveel nadenkt.

• y_boonstra
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-06 02:22
antwoord is heel simpel.

koelpasta met het de hoogte warmtecapaciteit en warmte geleiding zijn het beste

warmtegeleiding uitgedrukt in w/m*K (zie Wikipedia: Thermische geleidbaarheid)
en warmtecapaciteit in kJ/kg*K (zie Wikipedia: Warmtecapaciteit)

bij de meeste goeie koelpasta's wordt tenminste 1 van de 2 eigenschappen aangegeven.

• soup-nazi
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21-01-2013
quote:
0daro0 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 19:52:
Dus de MX-4 is dus wel goed.
ik heb inderdaad wel meer opties bekeken, maar lees hier uit dat de mx-4 niet verkeerd is.

Ik heb zelf bij een computer winkel gewerkt dus het erop doen en afhalen is geen probleem.

maar in koelpasta's nooit zo erg verdiept
MX-3 is iets beter maar niet lekker smeerbaar, je kan het in heet water doen voor het gebruiik.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Ik heb zowel Arctic Silver 3, Arctic Silver 5 en Arctic Céramique gebruikt. Vooral de laatste heb ik vrij veel gebruikt, voordeel ervan is dat het lekker vloeibaar is en niet elektrisch geleid :). AS5 is ook wat duurder en ik heb het idee dat het minder goed verspreid over de IHS, het is wat dikker. Als ik na een paar jaar de heatsink met Arctic Céramique loshaal is het nog mooi vloeibaar. Bij AS5 is het vaak wat opgedroogd, Arctic Céramique knoeit/smeert ook lang niet zo als AS5.

Verder heb ik altijd de neiging om de gehele IHS te bedekken/verspreiden, maar dat heeft schijnbaar helemaal geen zin en door het verspreiden krijg je luchtbellen? (en het kost meer koelpasta). Je doet overigens vrijwel eeuwig met zo'n klein spuitje ;).

My favorite programming language is solder.

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 17-07 15:13

Fordox

00101010

quote:
soup-nazi schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:16:
[...]

MX-3 is iets beter maar niet lekker smeerbaar, je kan het in heet water doen voor het gebruiik.
even hoe het zat met de mx serie:
mx-1 hoor je niks van
mx-2 had goede koelprestaties maar was waardeloos om mee te werken
mx-3 had mindere koelprestaties dan mx-2, maar werkte veel fijner
mx-4 heeft dezelfde koeleigenschappen en smeerbaarheid als de voorgaande 2 samen.

ik heb het op deze manier vernomen in een artikel over koelpasta. geen idee waar het ook al weer stond.

*Geschreven door een elektronica student die soms iets teveel nadenkt.

• soup-nazi
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21-01-2013
quote:
Fordox schreef op woensdag 23 november 2011 @ 18:00:
[...]

even hoe het zat met de mx serie:
mx-1 hoor je niks van
mx-2 had goede koelprestaties maar was waardeloos om mee te werken
mx-3 had mindere koelprestaties dan mx-2, maar werkte veel fijner
mx-4 heeft dezelfde koeleigenschappen en smeerbaarheid als de voorgaande 2 samen.

ik heb het op deze manier vernomen in een artikel over koelpasta. geen idee waar het ook al weer stond.
Als ik me niet vergis zag ik bij Forsythtech of Hardwareheaven een bench tussen mx-3 mx-4 en een andere pasta wat ik me wel herinner was dat de verschil maar 1c was tussen mx-3 en 4.

MX-2 was/is goed, smeert beter dan mx-3 maar niet beter dan mx-4.
MX-3 is beter maar smeert niet goed
MX-4 is iets minder maar wel goed smeerbaar
En MX-1 als retail weet ik niet, maar volgens mij heb ik het op mijn arctic freezer 7 pro pre-applied, en houdt mijn q6600 @ 3.0ghz rond 34-36 (idle) bij een kamer temp van rond 22-24.

YouTube: How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

Ah ik zat dus fout:

http://www.hardwareheaven...-thermal-performance.html

Misschien geeft dit een compleeter beeld

http://www.tweaktown.com/...rmal_compound/index4.html

soup-nazi wijzigde deze reactie 23-11-2011 23:24 (10%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True