Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:02
OPGELOST

Heb een PC die de volgende melding geeft: "Disk Boot Failure, Insert System Disk and Press Enter".
Nou heb ik al veel lopen googlen en heb via verschillende sites advies opgevolgd zoals:
- Harde schijven getest en werken prima op andere computers.
- BIOS gereset
- Jumpers op ROM stations en harde schijven instellen
- In de BIOS checken of hard disk en DVD-ROM worden herkend in in goede boot order.
- UMCD op cd gebrand met verschillende start boot managers, maar hij herkent de schijf niet.
- Bootorder staat 1. Hard Disk, 2. CD-ROM (oftewel DVD-ROM)

Dit is mijn systeem:
Intel Celeron (R) 2.80 GHz
Moederbord - ASUS P4GE-M/S
Werkgeheugen 2x 512MB DDR-SDRAM

Problemen die ik heb bij de PC zijn:
- Moet in het begin op [TAB] drukken om verder te gaan. Dat is het allereerste scherm, dan staat er: Press [TAB] to show POST screen.
- Hij pakt wel het DVD ROM station niet het CD ROM station. Jumpers staan wel goed. Daarom heb ik 'm maar weer los gehaald. Bovendien doet ie d'r erg lang over in DOS om verder te gaan.

Weet iemand nog enigszins manieren om dit te fixen of is het moederbord gewoon kapot?

[ Voor 2% gewijzigd door ChefRopes op 16-11-2011 00:12 . Reden: Opgelost probleem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hoe staat de bootorder ingesteld? Koppel alles eens los op je HDD na, wat doet ie dan? Vergeet niet dat je ook kan booten vanaf USB, vergeet dat ook niet. Biosupdate werkt ook nog wel eens.

[ Voor 21% gewijzigd door Outerspace op 15-11-2011 19:06 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:40

hilgo

Clear your mind of can't.

Niet toevallig een floppy er in gestoken en vergeten (i know, old skool maar als ik de specs zo lees zou het kunnen)?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

ChefRopes schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 18:34:
Heb een PC die de volgende melding geeft: "Disk Boot Failure, Insert System Disk and Press Enter".
Nou heb ik al veel lopen googlen en heb via verschillende sites advies opgevolgd zoals:
- BIOS gereset
- Jumpers op ROM stations en harde schijven instellen
- In de BIOS checken of hard disk en DVD-ROM worden herkend in in goede boot order.
- UMCD op cd gebrand met verschillende start boot managers, maar hij herkent de schijf niet.
Erm het zal vast wel voor de hand liggend zijn, maar het staat nergens vermekd.
Staat de HD als eerste ingesteld ?
Staat er een correct geinstalleerd OS op die schijf ?
Kun je vanaf die UMCD (whatever that may be?) wel booten op een andere pc ?

[ Voor 28% gewijzigd door heuveltje op 15-11-2011 19:16 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChefRopes schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 18:34:

Hoe heb je dat getest? Is het systeem opgestart vanaf die schijven?
Het klinkt als een kapotte mbr op de bootschijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefRopes
Zal de berichten maar 1 voor 1 beantwoorden:

@Outerspace, Bootorder is 1.Hard disk, 2. CD-ROM (geeft in BIOS CD-ROM aan ipv DVD-ROM). Als ik alles loskoppel behalve de HDD, dan hoef ik geen TAB meer in te drukken en slaat ie het DOS scherm over en gaat meteen naar dezelfde foutmelding..
Hoe doe je een BIOS update als er geen OS is? Gewoon met USB stick?

@hilgo, floppy heb ik niet meer aangesloten op het moederbord.

@heuveltje, UMCD is Ultimate Boot CD (http://www.ultimatebootcd.com/) waar verschillende programma's op staan om dingen in je BIOS mee te repareren. He d'r een keer een fout mee in de BIOS opgelost zodat het DVD-ROM station m'n Windows DVD weer herkende.
Harde schijf staat inderdaad als eerste in de boot order. Er staat geen OS op de harde schijf, als ik m'n Windows 7 DVD erin doe geeft ie ook die foutmelding aan. De UMCD cd kan wel booten op een andere pc, heb 'm al eens eerder gebruikt.

@E65, heb de HDD getest op een andere pc, toen kon ik zo Windows erop installeren. Heb bij de pc ook meerdere harde schijven uitgeprobeerd, bij alle schijven wordt dezelfde foutmelding weer gegeven. Op andere pc's doen alle schijven het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:11
bij de meeste is het F8 tijdens opstarten om in de boot select te komen.. probeer dat eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 13:08

Dawn

..Sworn to the Dark..

ChefRopes schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:07:

@E65, heb de HDD getest op een andere pc, toen kon ik zo Windows erop installeren. Heb bij de pc ook meerdere harde schijven uitgeprobeerd, bij alle schijven wordt dezelfde foutmelding weer gegeven. Op andere pc's doen alle schijven het wel..
Windows installeren is iets anders dan testen of je kan booten.

dus:

vvvvvvvvv dit
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:15:
[...]
Het klinkt als een kapotte mbr op de bootschijf

[ Voor 5% gewijzigd door Dawn op 15-11-2011 21:12 . Reden: regel uit de onderste quote verwijderd ]

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 00:09
Ik had hetzelfde probleem, bij mij was een sata kabeltje kapot die naar de hhd liep.. succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefRopes
Dawn schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:12:
[...]

Windows installeren is iets anders dan testen of je kan booten.

dus:

vvvvvvvvv dit

[...]
Hoe test je zo'n HDD dan? MBR is toch klein gedeelte op de harde schijf dat de BIOS gebruikt om de HDD als partitie te herkennen?

Heb vier harde schijven getest op de pc, heb ook alle schijven op een andere pc getest met windows dvd erin. Hij gaf daarmee geen errors aan. Hoe kan ik de schijven anders testen?
Bas94 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:19:
Ik had hetzelfde probleem, bij mij was een sata kabeltje kapot die naar de hhd liep.. succes ermee
Heb zelf ook al meerdere kabels voor gebruikt. Mocht niet baten helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Reclame scherm weg halen in de bios, dan zie je meer fouten, of waar de bios blijft hangen.

Ziet de bios alle apparaten tijdens booten, dus nog in de bios.

Harde schijf aan de 1e poort hangen van je hoofd sata kontroller, dacht dat dit soms moet bij bepaalde moederborden.

Verschil in sata snelheden tussen moederbord en hd's kan ook problemen geven, komt normaal niet vaak voor.
Probeer vanuit koude start te booten,
of vanuit een warme boot te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefRopes
Update:
Heb van de Windows 7 dvd een ISO gemaakt, die met behulp van "usb/dvd download tool" op een USB gezet en door windows bootable gemaakt. Windows is nu geinstalleerd, ga d'r nog andere kabel en andere DVD-ROM station inzetten

Oude bericht:
jan99999 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:57:
Reclame scherm weg halen in de bios, dan zie je meer fouten, of waar de bios blijft hangen.

Ziet de bios alle apparaten tijdens booten, dus nog in de bios.

Harde schijf aan de 1e poort hangen van je hoofd sata kontroller, dacht dat dit soms moet bij bepaalde moederborden.

Verschil in sata snelheden tussen moederbord en hd's kan ook problemen geven, komt normaal niet vaak voor.
Probeer vanuit koude start te booten,
of vanuit een warme boot te starten.
Heb als eerste de de kabels omgewisseld IDE connectors omgewisseld. Nu is d'r een nieuw probleem. Als ik het DVD-ROM station ook aangesloten heb, kan ik de BIOS niet meer in. Hij blijft op "Entering Setup....."
Edit: na heel lang wachten gaat ie dan eindelijk naar de BIOS. Lijkt steeds langer te duren.

Als ik het DVD-ROM station eraf haal, slaat ie het reklame scherm over en gaat ie direct naar de bekende foutmelding toe.

Zou dit betekenen dat de IDE connector op het moederbord misschien wel stuk is of het DVD-ROM station? Wil nu testen of dit zo is door de HDD samen met het DVD-ROM station op 1 kabel te zetten, is dit mogelijk? En zo ja, moet ik dan de HDD als master zetten en DVD-ROM station slave?

[ Voor 21% gewijzigd door ChefRopes op 16-11-2011 00:11 . Reden: Opgelost ]

Pagina: 1