WaterCooling antivries

Pagina: 1
Acties:

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:51
Ik heb nu een auto radiator buiten staan voor mijn pc koeling. Nu het begint te vriezen en wil de demi-water in de radiatoren antivries maken. Ik heb namelijk 2 radiatoren binnen en 1 buiten. Een is passief en de andere is met fans.

Mijn vraag is moet ik koelvloeistof gebruiken? Want dat mag ik niet mengen met water dus gaat best veel kosten, tenzij van de action.

Moet ik iets toevoegen aan mijn demi-water?

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-12 09:33
Moet je koelvloeistof gebruiken? Ja: Nu misschien nog niet omdat de temperaturen buiten nog niet helemaal onder het vriespunt duiken ( Hier niet ), maar als het dat straks wel doet wel.

Je zou kunnen denken: Als je pc altijd aanstaat en je flink wat hardware koelt ( Je zegt dat je twee radiatoren hebt dus daar ga ik wel van uit ) dan heb je kans dat het water niet tot onder het vriespunt duikt.

Maar ik weet niet in hoeverre je hardware dat proces vertraagd, en of je flow nog van belang is als je zo dicht bij het nulpunt zit!

Dus als het écht koud wordt. Dan denk ik wel dat je kans hebt dat het gaat bevriezen. Dus moet je iets toevoegen aan je demiwater of het totaal vervangen met iets wat pas bij een extreem lage temp bevriest ( Voor Nederland is dat ongeveer -20 lijkt me :P )

Antivries voor in de auto kan tot de -36 als je het niet teveel mengt met water.

Je zou denken: Problem solved!

Maar dan zit je nog met 2 dingen:

1. Wat doet koelvloeistof met mijn waterblokken / slangen / pomp

2. Wat doet dat ijskoude vloeistof met mijn hardware ( Condens etc. )

Mij lijkt het beter voor je hardware en je portemonnee om je 2e radiator ook binnen te zetten en er een ( paar ) fans op te hangen.

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-12 20:57

InFamous

excommunicado

Koelvloeistof voor in de auto of motor nooit gebruiken voor je pc! Het goedje is veelste dik voor je koelblokken en die gaan verstopt zitten. Daarnaast ga je zeker last krijgen van condens met temperaturen onder 0, goede isolatie is dus vereist.
Zoals hierboven ook al zegt, gewoon de radiateur naar binnen halen is de beste oplossing.

Formerly known as Ragdoll

• TheTurk
  • Laatst online: 00:51
Haha, ik heb 2 radiatoren op mijn pc en 1 buiten, voor maximum overclock, paar jaar terug had ik zelfde opzet maar dan in mijn oude huis. Condens is geen issue. Maar ik wil weten of ik demi moet vervangen, zoja met wat? of moet ik iets toevoegen, zoja wat? Ik heb veel gezocht, maar bij de ene is ie te dik bij andere slecht voor blokken. Ik las ergens dat je 75 autocooling 25% antivries kan gebruiken. Ik dacht ik voeg 1 liter antivries, maar de vraag is gaat koper + aliminum niet reageren. ik heb ook silvercoil voor corrosie...

Het niemand een rad die buiten ligt met winter?

En ingmaronline: ik bedoel met koelvloeistof, antivries voor auto, niet die flessen van fesser etc.

[ Voor 8% gewijzigd door TheTurk op 15-11-2011 20:07 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Koelvloeistof voor de auto kan prima. Heb zelf een lange tijd gedraait met Halfords koelvloeistof en gedestileerdwater. De mengverhouding was toen 50/50, je kan dit dus zonder problemen mengen. Dit gebruikte ik voornamelijk tegen algen en corrosie. Hier heb ik jaren mee gedraait zonder enige problemen. 100% koelvloeistof kan ook prima en lijkt mij hier ook de juiste keuze. 1 liter is dacht ik 5 euro bij de Halfords. Maar let inderdaad goed op met condens als je zulk soort dingen gaat doen. Ik dacht dat deze koelvloeistof tot -30 ging, dus dat moet wel goed zitten tenzij het een hele extreme winter wordt.
Koelvloeistof voor in de auto of motor nooit gebruiken voor je pc! Het goedje is veelste dik voor je koelblokken en die gaan verstopt zitten.
Heb je hier een bron voor ? Normale koelvloeistof voor auto's is niet veel dikker dan normaal water. Zoals ik hierboven aangeef heb ik jaren met koelvloeistof en water gedraait zonder problemen. De enige reden dat het geen 100% koelvloeistof was is omdat water net wat betere koeleigenschappen heeft.
1. Wat doet koelvloeistof met mijn waterblokken / slangen / pomp
Het geeft alleen wat aanslag van de kleur van de vloeistof. Dit zie je vooral op doorzichtige slangen, verder is het geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 15-11-2011 20:16 ]

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-12 09:33
En ingmaronline: ik bedoel met koelvloeistof, antivries voor auto, niet die flessen van fesser etc.
Ja ik bedoelde zelf ook antivries ja :P mixup

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-12 11:16

Singular1ty

EV Evangelist

Ik heb hier zelf nu een bak staan waar demiwater en 30% antivries in draait tegen de algen. Op wat schuimvorming bij het vullen en lichte aanslag op de doorzichtige Tygon slangen na gaat dit al 2 jaar goed, dus ik zie geen reden om het niet te doen. Je hoeft het niet per se puur te draaien, zolang je de loop in beweging houdt zal ijsvorming niet snel plaatsvinden.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Valkyre

Kitesurf FTW!

Weet je zeker dat het water gaat bevriezen? Je ziet namelijk ook weleens op autos die dichtbij het huis staan geen bevroren ruiten hebben. deze stralingswarmte red het misschien ook dat je reservoir niet bevriest, of wellicht als je pc 24/7 aan hebt en zo een stroming houd + de stralingswarmte dat het niet nodig is. maar dat kun jij zelf het beste beoordelen.

iRacing Profiel

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@Gohan-san.

Ik zou het risco niet nemen als het deze winter -10 wordt. Draaien met koelvloeistof of antivries is dan denk ik een beter idee. Hoewel ik persoonlijk de rad gewoon binnen zou zetten als het gaat vriezen. Die extra warmte in de kamer kan dan ook geen kwaad.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
kijk of je aan glycol kan komen.. 1 op 4 met water en je bent good to go, geen schade met koper, het wordt immers ook in zonnecollectoren toegepast

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-12 15:47
Als je antivrieskoelvloeistof gebruikt en een autoradiateur, dan kan dat toch niet bevriezen? Mijn auto staat 's nachts stil, en soms wel een paar dagen, daar bevriest het toch ook niet in de winter?

Of denk ik nu verkeerd?

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11 10:47
gewoon feser koelvloeistof gebruiken heb ik ook voor mijn build gebruik icm mo-ra3 rad deze was ook buiten geplaatst. vriespunt van de vloeistof is -18 graden en geloof me dat is laag genoeg voor NL

edit:

je moet wel oppassen voor condensvorming

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/140k7k3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2d0ji9h.jpg

ik had dit opgelost met een simpele software dat ik had geschreven bij watertemp tussen de 10 en 20 graden draaiden de fans op 7 v, bij temps boven de 20 graden op volle toeren 12v en bij temps onder de 10 graden draaiden mijn fans niet om zo condens te voorkomen

[ Voor 52% gewijzigd door Legendary1985 op 17-11-2011 16:19 ]

• Beatboxx
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als je hetzelfde spul gebruikt dat in auto's zit, zit je goed tot ongeveer -15-- -20 graden. En als de loop in beweging blijft nog zelfs lager

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-12 14:19
waarom zet je het gewoon niet binnen in de winter :-)

of isoleren zodat je niet zo koud kan worden?

• y_boonstra
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-11 16:14
Koelvloeistof iets verdunnen met demi water gaat top en is niet dik.
werkt prima tegen corossie en algen.

Dat duur verkochte feser en ander koelvloeistoffen vindt ik allemaal onzin. 12,- voor een liter kom op.

belangrijkste is dat je koelvloeistof corrosie (electrische reactie tussen veschillende soorten metaal) tegen gaat en algen voorkomt.

verder is belangrijk wat de specifieke warmtecapacitiet is van je vloeistof is, hoe hoger hoe beter. Uitgedrukt in kJ/kg*K
Pagina: 1