Help, nieuwe router gezocht!

Pagina: 1
Acties:

• wzshop
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-08-2019
Dag allemaal,

Voor een muziekband heb ik een stemsysteem laten bouwen door een programmeur, om zo de interactie met het publiek te vergroten. Het is de bedoeling dat het publiek met hun smartphone kan inloggen op een wifinetwerk, waarna ze automatisch op de stempagina komen. Hier kunnen ze een stem uitbrengen op het nummer waarvan zij graag willen dat de band het gaat spelen. Het lied met de meeste stemmen zal dan gespeeld gaan worden etc... We zijn echter nog opzoek naar een goede (lees: de beste) router die dit project kan ondersteunen. Ik heb hiervoor bij de programmeur geïnformeerd welke router het beste aangeschaft kon worden, maar dat leek allemaal nog niet zo eenvoudig.

Desalniettemin kwam de programmeur met de volgende vereisten:

- Hij moet een van de volgende DD-WRT versies ondersteunen:
- K24 Nokaid
- K24 STD
- K24 STD Nokaid
- K24 VPN
- K24 Big
- K24 Mega
- K24 Mini Hotspot Kaid
- K26 Mini Hotspot
- K26 Big
- K26 Mega
- Hij moet een snelle WIFI-verbinding hebben, het liefst 300 Mbits
- Tenminste WIFI 802.11 B/G/N ondersteunen, A is een pre.
- Ook een redelijke hoeveelheid RAM zou niet misstaan, hierdoor kan de router meer gebruikers te gelijk bedienen.

Kan iemand mij helpen met het maken van de beste keuze, of heeft er misschien iemand zelf ervaring met een dergelijk project en kan hij/zij mij verder adviseren?

Ik waardeer alle reacties enorm.
Alvast bedankt.
Groet, Robbert

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-02 20:44

NeHoX

Gamer + PV

Budget? Hoeveel gebruikers verwacht je te krijgen? Wat voor support wil je? Wil je een reserve? Draait de Webapp lokaal of over internet? Wat voor internetlijn ligt er i.v.m. een internet website.

[ Voor 34% gewijzigd door NeHoX op 15-11-2011 16:29 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• wzshop
NeHoX schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 16:27:
Budget? Hoeveel gebruikers verwacht je te krijgen? Wat voor support wil je? Wil je een reserve? Draait de Webapp lokaal of over internet? Wat voor internetlijn ligt er i.v.m. een internet website.
Dank voor je goede vragen, geeft mij alweer wat meer zicht op alles wat erbij komt kijken! Ik heb ze hieronder zo nauwkeurig mogelijk geprobeerd te beantwoorden:
  • Budget? Weet niet of er echt extreme bedragen zijn voor dergelijke routers, maar in principe zitten we niet e cht vast aan een budget
  • Hoeveel gebruikers verwacht je te krijgen? Tegelijkertijd zouden er wel zo'n 25 mensen op moeten kunnen.
  • Wat voor support wil je? Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb de programmeur nog iets horen zeggen over NoCat, kan dit?
  • Wil je een reserve? Wederom, hoe bedoel je dit? Dat je tijdens het draaien, backup hebt?
  • Draait de Webapp lokaal of over internet? Het systeem draait lokaal, dus op een laptop, en betreft een Windows Xammp configuratie, aldus de programmeur.
  • Wat voor internetlijn ligt er i.v.m. een internet website. Wisselt, afhankelijk van waar ze spelen. Maar deze is gezien het antwoord op bovenstaande vraag niet meer relevant toch?
Ik hoop dat bovenstaande antwoorden het e.e.a. verduidelijken.
Wederom bedankt.

• wzshop
iemand die mij kan helpen bij het maken van de juiste keuze?

Enorm bedankt alvast!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je weet toch al precies wat je eisen zijn?

Welke modellen komen dan in aanmerking en waar twijfel je dan nog over tussen die modellen?

Het uitzoekwerk gaat hier niemand voor je doen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 09:33
Om nog even een aantal vragen te beantwoorden.
wzshop schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 16:43:
[...]

• Wat voor support wil je? Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb de programmeur nog iets horen zeggen over NoCat, kan dit?
Houd er rekening mee dat je router een SPOF (Single Point Of Failure) is. Vandaar de vraag wat voor support wil je. Stel dat ding gaat stuk, hoe snel wil je dat de fabrikant een nieuwe komt brengen / engineer laat komen. Ik heb zelf ervaring met Cisco met een 4 uurs contractje. 24 uur per dag, 7 dagen per week heb je dan binnen 4 uur iemand ter beschikking.

• Wil je een reserve? Wederom, hoe bedoel je dit? Dat je tijdens het draaien, backup hebt?
Hardwarematig. Wil je er een extra op de plank hebben liggen voor het geval .. (zie bovenstaande vraag).

• wzshop
Beide bedankt voor jullie reactie. Ik heb totaal geen verstand van routers, of van de ontwikkelingen hieromtrent, en hoopte hier iemand te vinden die dat wel heeft en er mij een kan aanbevelen op basis van de genoemde specificaties.

Aangezien ik totaal niet thuis ben in de genoemde vereisten, of weet wat ik op moet letten, hoop ik dat iemand mij kan helpen.
Mvg, Robbert

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:30
als er tegelijk 25 mensen op een router zitten. zou ik aanraden om 2 routers te nemen. of misschien wel 3. of je zou voor wat professioneler spul moeten gaan. zelf merk ik altijd dat 10 mensen ongeveer de max is voor wifi.
theoretisch kan het meer. maar na 10 mensen merk je toch wel duidelijk een erg verschil

Ter info: Nocat is een techniek wanneer er een client connect met het open netwerk . en hij de browser start automatisch naar een speciale pagina word verwezen met daar op bijvoorbeeld reclame of een disclaimer.

Je geeft zelf aan geen verstand hier van te hebben maar je weet wel wat DD-WRT is.
dan weet je er al meer van dan de meeste mensen

[ Voor 36% gewijzigd door firefly112 op 16-11-2011 15:55 ]

• wzshop
firefly112 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:50:
als er tegelijk 25 mensen op een router zitten. zou ik aanraden om 2 routers te nemen. of misschien wel 3. of je zou voor wat professioneler spul moeten gaan. zelf merk ik altijd dat 10 mensen ongeveer de max is voor wifi.
theoretisch kan het meer. maar na 10 mensen merk je toch wel duidelijk een erg verschil

Ter info: Nocat is een techniek wanneer er een client connect met het open netwerk . en hij de browser start automatisch naar een speciale pagina word verwezen met daar op bijvoorbeeld reclame of een disclaimer.

Je geeft zelf aan geen verstand hier van te hebben maar je weet wel wat DD-WRT is.
dan weet je er al meer van dan de meeste mensen
Hartelijk dank Firefly voor je toelichting. Probleem is dat ik niet weet wat DD-WRT is, maar de programmeur (degene die het systeem heeft gebouwd) met dit lijstje vereisten is gekomen. Ik had gehoopt hier iemand te vinden die op basis van mn "lijstje" en natuurlijk gebruikerservaringen me een router zou kunnen aanraden.

Jij zegt dus 2 tot 3 routers voor 25 mensen of het "wat professionelere spul". Kan je me een bepaalde router aanraden en waar moet ik aan denken bij professionelere routers?

Ik waardeer je hulp enorm!
Gr. Robbert

• firefly112
wzshop schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:03:
[...]

Hartelijk dank Firefly voor je toelichting. Probleem is dat ik niet weet wat DD-WRT is, maar de programmeur (degene die het systeem heeft gebouwd) met dit lijstje vereisten is gekomen. Ik had gehoopt hier iemand te vinden die op basis van mn "lijstje" en natuurlijk gebruikerservaringen me een router zou kunnen aanraden.

Jij zegt dus 2 tot 3 routers voor 25 mensen of het "wat professionelere spul". Kan je me een bepaalde router aanraden en waar moet ik aan denken bij professionelere routers?

Ik waardeer je hulp enorm!
Gr. Robbert
DD-WRT is een stukje software die je op de router zet waardoor die meer dingen en soms stabieler is.

Over professioneel spul is dit bijvoorbeeld iets.
http://www.wifishop.nl/pr...cesspoints-poe-switch.htm

je kan natuurlijk nog veel duurder gaan. maar DD-WRT is een beetje voor thuis dat ga je niet gebruiken in een bedrijf omgeving. als je wat goedkoper wil zou ik naar een simpele linksys/cisco router kijken.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-02 15:09
Waarom zou je dat trouwens intern willen laten lopen? Je zou het ook webbased kunnen maken, en dan hoeven al die mensen met hun smartphone niet via wifi te connecten en laat je hun gewoon via hun 3g stemmen? Dat zal al echt veel clients schelen.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• firefly112
Biersteker schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:41:
Waarom zou je dat trouwens intern willen laten lopen? Je zou het ook webbased kunnen maken, en dan hoeven al die mensen met hun smartphone niet via wifi te connecten en laat je hun gewoon via hun 3g stemmen? Dat zal al echt veel clients schelen.
Misschien willen ze de site niet van buiten af bereikbaar maken?

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Misschien hebben niet alle 'klanten' een (onbeperkte) 3G verbinding

• wzshop
Wat firefly & TheRookie zeggen inderdaad.Leek ons handiger/beter om het gewoon intern te laten verlopen.

In ieder geval dank voor de link. De Bundel met 11n-accesspoints + POE-switch, valt zeker binnen ons budget. Sorry, maar weer wat vragen:
- Ondersteunt hij wel een DD-WRT versie? Ik kan dat op de site niet terugvinden namelijk.
- Is het verder een beetje een goede router, aangezien ik geen reviews kan vinden?
- En voor 25 mensen is het dus beter om meerdere van dit soort routers te hebben? Of is deze "professioneel" genoeg?

Alvast bedankt!
Gr. Robbert

[ Voor 3% gewijzigd door wzshop op 16-11-2011 16:50 ]

Verwijderd

wzshop schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:49:
Wat firefly & TheRookie zeggen inderdaad.Leek ons handiger/beter om het gewoon intern te laten verlopen.

In ieder geval dank voor de link. De Bundel met 11n-accesspoints + POE-switch, valt zeker binnen ons budget. Sorry, maar weer wat vragen:
- Ondersteunt hij wel een DD-WRT versie? Ik kan dat op de site niet terugvinden namelijk.
- Is het verder een beetje een goede router, aangezien ik geen reviews kan vinden?
- En voor 25 mensen is het dus beter om meerdere van dit soort routers te hebben? Of is deze "professioneel" genoeg?

Alvast bedankt!
Gr. Robbert
> Nee, (zeer) hoogstwaarschijnlijk niet. Maar waarom ben je DD-WRT specifiek nodig? In mijn optiek kun je hiermee vergelijkbare resultaten behalen... DD-WRT is meer bedoeld om net dat beetje extra uit huis-tuin-en-keuken-apparatuur te halen.
> Ja, zelfs een tweaker heeft een review hierover gepost: productreview: EnGenius ECB-9500 review door robjuuuh
> Ja, deze setup is professioneel genoeg. Wil je meer publiek kunnen bedienen is het een kwestie van accespoints bijplaatsen.

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:07

FCC

Ik heb weinig verstand van netwerken maar heb een paar bedenkingen bij de interne oplossing:
Hoe ga je de mensen duidelijk maken hoe ze moeten verbinden? (Snapt men dat?)
Zelfs als je meerdere routers neemt zal dat verkeer toch naar de laptop met de applicatie moeten. Heb jij (of de bouwer) voldoende kennis om dat in goede banen te leiden?

Ik persoonlijk zou gaan kijken naar een webbased oplossing, zoals Biersteker ook zegt. Maar dat is puur mijn mening ;)

Waar een wil is, is een stopcontact....

• wzshop
@ r-vos: dank voor je antwoorden, ik ga het eens checken bij de programmeur of een DD-WRT ondersteuning wel echt nodig is.

@FCC-gast. Het wordt duidelijk gemaakt op een groot scherm dat men kan inloggen op de wifi verbinding, waarna ze dus automatisch naar de stempagina gaan. Meedere routers is niet mere nodig hoor ik van r-vos, maar de programmeur gaat tzt alles installeren, dus ik neem aan de de kennis hiervoor aanwezig is.

Nog een vraag: ik zie dat deze router uit 2010 komt, is er reeds niet een meer recentere versie op de markt die hierop voortborduurt? Of is dit echt de beste van dit moment?

Dank voor jullie reacties, echt top!
Gr. Robbert

[ Voor 15% gewijzigd door wzshop op 16-11-2011 17:40 ]

• firefly112
@wzshop. de "router" die ik heb gestuurd zijn 4 accespoint. deze kan je zien als 4 routers allen werken ze een heel klein beetje anders. wat er tevens nog bij zit is een POE switch. dit houd in dat de accespoints via de switch stroom krijgen. door middel van de UTP kabel. hierdoor heb je minder stroom punten nodig.

je hebt voor dat geld als het ware dus 4 "routers" die aan elkaar verbindt door middel van de POE Switch.

• wzshop
@ firefly112; Dank voor je uitleg! Ik vroeg me echter af of er geen recentere router is in zijn soort, aangezien deze alweer uit 2010 komt en ik graag de beste van dit moment wil hebben;)

Wederom bedankt!

• firefly112
wzshop schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:10:
@ firefly112; Dank voor je uitleg! Ik vroeg me echter af of er geen recentere router is in zijn soort, aangezien deze alweer uit 2010 komt en ik graag de beste van dit moment wil hebben;)

Wederom bedankt!
die zijn er vast. maar nieuwer is niet altijd beter he.

• firefly112

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:12
offtopic:
haha, ik zoek ff op google op NoCat, om te kijken wat dat is, komt jouw topic bovendrijven op HelpMij :+

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Misschien is een hotspot dan een betere oplossing? Die kunnen volgens mij veel meer clients aan dan normale AP's.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
@ Bartjezz hotspots zijn gewoon acces points. wat eventueel wel zou kunnen is een router met switch functie te gebruiken en daar meerdere accespoints op aan te sluiten. op die manier kun meerdere channels gebruiken wel zul je dit de gebruikers duidelijk moeten maken. de beste oplossing lijkt mij gewoonweg wat betere apparatuur gebuiken dus geen huis tuin en keuken spullen.

• wzshop
@firefly; dank voor de link. Als ik het goed begrijp is dat voor een ander merk van EnGenius? Wat wilde je daarmee aantonen? En ik begrijp dat nieuwer niet altijd beter is, maar ik heb gewoon geen idee om de hoeveel tijd er een nieuwe versie van zo'n router uitkomt, dus vroeg me af er inmiddels niet wat beters op de markt is. Ook zo "lullig" als ik die aanschaf en er blijkt al wat beters te zijn;). Overigens zie ik staan bij die router die je voorstelde "Let op: deze switch ondersteunt geen VLAN's." maar dat is toch juist wat ik wel wil?

@dezejongeman: router met switch en meerdere accespoint, daarmee bedoel je zoiets als: http://www.wifishop.nl/pr...cesspoints-poe-switch.htm ?? En de betere apparatuur, daar ben ik inderdaad naar opzoek. @firefly heeft mij die van de genoemde link aanbevolen.. Ik weet niet of jij me wat kan aanbevelen?

Nogmaals dank

[ Voor 8% gewijzigd door wzshop op 16-11-2011 19:56 ]

• firefly112
wzshop schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:44:
@firefly; dank voor de link. Als ik het goed begrijp is dat voor een ander merk van EnGenius? Wat wilde je daarmee aantonen? En ik begrijp dat nieuwer niet altijd beter is, maar ik heb gewoon geen idee om de hoeveel tijd er een nieuwe versie van zo'n router uitkomt, dus vroeg me af er inmiddels niet wat beters op de markt is. Ook zo "lullig" als ik die aanschaf en er blijkt al wat beters te zijn;). Overigens zie ik staan bij die router die je voorstelde "Let op: deze switch ondersteunt geen VLAN's." maar dat is toch juist wat ik wel wil?

@dezejongeman: router met switch en meerdere accespoint, daarmee bedoel je zoiets als: http://www.wifishop.nl/pr...cesspoints-poe-switch.htm ?? En de betere apparatuur, daar ben ik inderdaad naar opzoek. @firefly heeft mij die van de genoemde link aanbevolen.. Ik weet niet of jij me wat kan aanbevelen?

Nogmaals dank
Vlan is een Virtual local area network dit houd in dus dat je Virtuale netwerken maar binnen je netwerk. dit is niet wat jij zoekt. dit is om bijvoorbeeld de administratie afdeling af te scheiden van de receptie.

Wat bedoelde je met ander merk ze zijn alle bij van het merk EnGenius alleen is die link die ik stuurde uit 2011

[ Voor 4% gewijzigd door firefly112 op 16-11-2011 20:17 ]

• wzshop
Oke bedankt firefly, maar dat is dan enkel een accesspoint toch, dus dan zou ik dus nog wel de 1x Netgear FS108P POE-switch moeten kopen? Is er geen nieuwere versie van een dergelijke switch? Of wordt de prestatie van het geheel vooral bepaald door de accesspoints?

Probeer het te begrijpen allemaal maar is er anders eventueel een winkel waar ik naartoe kan om me goed te laten adviseren ;)
Wederom dank.

[ Voor 8% gewijzigd door wzshop op 16-11-2011 21:56 ]

• firefly112
wzshop schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:56:
Oke bedankt firefly, maar dat is dan enkel een accesspoint toch, dus dan zou ik dus nog wel de 1x Netgear FS108P POE-switch moeten kopen? Is er geen nieuwere versie van een dergelijke switch? Of wordt de prestatie van het geheel vooral bepaald door de accesspoints?

Probeer het te begrijpen allemaal maar is er anders eventueel een winkel waar ik naartoe kan om me goed te laten adviseren ;)
Wederom dank.
ik ben best bereid om een beetje te helpen maar als ik het zo hoor kan je inderdaad beter advies gaan zoeken bij een bedrijf die hier in gespecificeerd is. ik ben best bereid te helpen maar tweakers is ook geen vraagbank. we verwachten dat er wel enig onderzoek is gedaan. voor advies zou ik naar deze website gaan.
http://bit.ly/rX58Ku

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-02 02:01
Wij gebruiken op de zaak Aironets van Cisco, wat prima spul is voor meerdere gebruikers :) is dan ook wel weer wat prijziger

• firefly112
xelnaha schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:43:
Wij gebruiken op de zaak Aironets van Cisco, wat prima spul is voor meerdere gebruikers :) is dan ook wel weer wat prijziger
Cisco werkt inderdaad erg mooi maar dat is wel heel prijzig. je kan er erg veel mee zo als mooie load balance maar zelf een gebruiker lokaliseren door middel van ze wifi signaal.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou even oppassen met die routers die nu genoemd worden aangezien die vaak geen nocat ondersteunen. Dat zou je dan met een aparte computer erachter softwarematig op moeten lossen.

Daarom wil je devver ook dd-wrt. Daar zit nocatsplash ingebakken en is dus eenvoudig in te schakelen.
Maar ik wil ook mijn advies even geven (net als anderen): Ga niet lopen te kloten met een wifi netwerk als je doel een voting pagina is en je het om de volgende argumenten wil:

- Zodat mensen zonder 3g ook kunnen inloggen.
Er zijn maar weinig smartphones die wel wifi en geen 3g hebben. Dan heb je nog het zeer kleine aantal dat geen data bundel op een smartphone heeft en die loop je dan mis.

- Zodat mensen er buitenaf niet bij kunnen
Zet een wachtwoord erop dat je op de beamer laat zien?

Lokaal utp trekken, storingen, roaming van meerdere AP's het is het gewoon niet waard voor wat je wilt bereiken.

Persoonlijk denk ik dat het aantal mensen die niet weten hoe ze op een wifi netwerk moeten inloggen hoger is dan het aantal mensen met een wifi toestel zonder 3g abb

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 17-11-2011 22:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-02 02:01
firefly112 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:02:
[...]

Cisco werkt inderdaad erg mooi maar dat is wel heel prijzig. je kan er erg veel mee zo als mooie load balance maar zelf een gebruiker lokaliseren door middel van ze wifi signaal.
Dat dacht ik ook, toch valt het nog wel " mee ", een goedkope aironet kost je nieuw max iets van 200 euro, dus op marktplaats / ebay moet dat al voor een stuk minder te vinden zijn.

• wzshop
Hallo,
Zijn er inmiddels alweer nieuwe/betere modellen (routers) op de markt?
Ik verneem het graag.

Gr. Robbert
Pagina: 1