Een portable lift voor de trap (voor een oma)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 09:50

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Enkele dagen geleden was ik bij een kennis van mij waarvan de oma enkele weken op bezoek was.
Nu woont deze kennis op de 3e etage. Ook de overige kennissen waar de oma met flinke regelmaat logeert wonen niet op de begane grond. Dus het is elke keer een kleine 30 minuten reistijd van de begane grond naar de 3e en andersom.
Omdat de oma wisselend bij haar kinderen woont (geen bejaardentehuis) is ze elke keer kapot van de trap.

Ik ben nu aan t kijken of het mogelijk is om een portable lift te maken waarbij met behulp van electronica/hydraulica waarop zij kan staan en met een druk op de knop omhoog kan gaan. Hierna t geheel inpakken en een trapje hoger. Dit is mogelijk omdat zij nooit alleen reist en altijd een van haar kinderen erbij is. De lengte per trap is ongeveer 2 meter.

Zelf ben ik al een flinke tijd uit de scene waarin ik zelf aan electronica prutste en dus dacht ik aan de jullie :)
Hebben jullie ideeën hierover? Indien er een kans is om zelf zoiets in elkaar te zetten zal ik dit zeker doen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Lijkt me vrij lastig, maar misschien kan dit systeem voor inspiratie zorgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.toolmania.nl/images/productimages/big/HT1312.jpg
Dit is speciaal bedoelt om zware objecten de trap op te krijgen. Niet helemaal oma-proof, maar het concept van de 3 wielen zou je misschien kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 07:11
Lijkt me niet dat je hiermee zelf moet gaan prutsen. Mijn vader werkt al een flink aantal jaren in de aanpassingen voor minder validen en achter die systemen zit jaren van research. Deze systemen zijn echter altijd vast. Mobiel lijkt me dan ook niet stevig genoeg.

Mocht je toch zelf aan de slag willen, dan kan je misschien inspiratie halen uit de Evac-chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 09:50

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
beiden goede ideeën! Ik zal beiden vanavond wat uitvoeriger bekijken. Zitten mogelijkheden in inderdaad.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Lijkt me niet dat je een steekwagenachtige constructie moet gaan maken voor je oma. Misschien moet je naar de Brothers Howe & Howe mailen (Discovery channel) of zij misschien zo'n stoel kunnen maken ;)
Nee ff serieus, ik heb zo gauw geen idee hoe je een mobiel iets kunt maken waarmee je een trap op kunt... Dan wordt het gelijk al iets definitiefs zoals een traplift, maarja, als die 3 verdiepingen moet overspannen?

Dan heb je inderdaad de Evac-Chair, maar het probleem daarvan is: probeer je oma maar eens omhoog te trekken over een trap met een stoel die eigenlijk alleen bedoeld is om omlaag te gaan :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Bartjezz schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 17:05:
Dan heb je inderdaad de Evac-Chair, maar het probleem daarvan is: probeer je oma maar eens omhoog te trekken over een trap met een stoel die eigenlijk alleen bedoeld is om omlaag te gaan :S
Op de site staat ook een variant die geschikt is om omhoog de trap op te gaan (als je bijvoorbeeld ondergronds zit). Dit moet je echter wel met 2 personen bedienen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swivrampage
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 15:22
ik zou hier eens een kijkje nemen click

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Goeie Google-kwaliteiten heb je! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
_/-\o_ Dat is precies een combo van die vluchtstoel en die trap-steekkar.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Misschien moet oma naar een geschikte woning zodat de kennissen bij haar op bezoek kunnen komen.

Ik bedoel het niet lullig en weet ook de achtergronden niet, maar dat lijkt mij van achter mijn computer toch geschikter dan trappen op leuren met een minder valide dame op leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou hier ook echt niet zelf aan gaan bouwen. Al helemaal niet voor iemand anders die ook nog eens slecht ter been is.

Als je niet genoeg achtergrondkennis hebt van sterkteleer, werktuigbouwkunde en fijne mechanica, kan het namelijk wel eens zo zijn dat het hele systeem het gewicht van je oma niet kan houden, of op de één of andere manier door een storing op hol slaat. In beide situaties loopt het dan niet erg prettig af voor je oma ;)

Liften en trapliften zijn normaal altijd gekeurd op een hoop veiligheidseisen, en als je zelf gaat knutselen kun je nooit garanderen dat je aan die eisen voldoet.

In het ergste geval kun je door oma (of de nabestaanden, in het ergste geval) aansprakelijk gehouden worden voor letselschade als blijkt dat die lift niet 100% functioneerde en niet gekeurd is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1