Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-11 16:00
Heren,

Bij dezen wil ik graag een discussie aanslingeren / jullie gedachten er over weten.

De stelling is:
Er is de laatste twee jaar bijzonder weinig innovatie op de telefoonmarkt geweest.

Let me explain:
Twee jaar geleden ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een HTC HD2 met origineel Windows Mobile 6.5. Ondertussen heb ik er, zoals zovelen, ook Android en Windows Phone 7.5 op gedraaid. Alle besturingssytemen hebben zijn voor en nadelen (ja zelfs Windows Mobile 6.5 was erg goed te pruimen).

Nu is ondertussen de tijd gekomen dat ik een nieuwe toestel uit mag kiezen, gezien mijn abbonement afgelopen is. "Vroeger" (+/- 5 jaar geleden) kon dat niet snel genoeg komen een nieuwe telefoon uitkiezen: zowel mijn vorige toestel (HTC TyTN II) als degene daarvoor (Sony Ericson k800i) waren in hun tijd veruit de beste toestellen met de nieuwste snufjes (bv. de 3.15 mp camera op de k800i). Ter indicatie, de k800i heb ik los gekocht voor € 500,-.

MAAR, nu mag ik dus ook een nieuw toestel uitkiezen, zou ik nu echter geen idee hebben welk toestel er een meerwaarde heeft op mijn HD2 (met Android momenteel).

- Natuurlijk kun je zeggen dat er dual-core cpu's zijn gekomen, meer geheugen in de telefoon etc. Maar zowel de laatste Android als Windows Phone 7.5 draaien uitermate vloeiend op mijn single core 1 ghz met 512 mb ram.
- Natuurlijk kun je zeggen dat er op software gebied veel is veranderd, met bv de komst van Android. Maar dit werkt amper prettiger dan WM 6.5 met HTC Sense. (omdat die Sense-versie gewoon heel erg goed is). Het aantal apps voor Android is natuurlijk veel groter, maar 9 van de 10 apps is toch rommel.
- Natuurlijk kun je zeggen dat 3D-schermen innovatief zijn, maar de toepasbaarheid van dergelijke schermen is volgens mij bijzonder beperkt.

Hoe denken jullie hierover? Welke veranderingen hebben jullie ervaren? Welke innovaties verwachten jullie bijvoorbeeld op de beurs in Februari? Welke telefoon zouden jullie eventueel aanraden? Etc..

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:57
Ik denk dat als straks de nfc chips een beetje gemeen goed worden in telefoons, er wel weer een hele hoop dingen in gang gezet kunnen worden.
Ik ben momenteel ook nog uitermate tevreden met mijn Desire HD, die straks als de ROM's beschikbaar zijn ook wel zal gaan draaien op ICS.

[ Voor 32% gewijzigd door Master FX op 15-11-2011 14:41 ]

Stay safe

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

JT

VETAK y0

Innovatie lijkt idd minder op bepaalde vlakken. Fotokwaliteit gaat niet echt vooruit, resoluties blijven de meeste telefoon steken op 800x480, zelfs de nieuwe HTC Titan met 4,7" scherm (dan wordt 800x480 toch wel krap). Er is nu dan weer wel dual core wat wel echt een innovatie is.

De andere kant is dat alle smartphones tegenwoordig hetzelfde kunnen en functionaliteit breid je uit middels een app en niet middels een nieuwe telefoon met die unieke software. Daar heeft het denk ik ook deels mee te maken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik hang een beetje op dezelfde poot.

Ik heb nu symbian, en dat is dood; dus daar moet ik niet mee verder. Ik heb een maand met Android rond gelopen, diverse roms en veel tweaks - maar het past niet bij me.

Nokia Lumia 600 is wellicht interessant; maar kun je Phone 7.5 al een kans geven?

Een iphone, met iOS5 - dat zou best een kans hebben zijn; echter - het is wel heel erg prijzig. Dat wil ik niet betalen.

En nu?

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-11 22:05
Mee eens dat de innovatie tegenwoordig wat beperkt is. Sterker nog, een telefoon zoals de Galaxy Nexus gaat er qua processor en gpu op achteruit t.o.z.v. de Galaxy S II / Galaxy Note.

Grootste veranderingen:
Super Amoled + Scherm
Super Amoled HD Scherm
Retina Display
NFC Chip (hoewel de toepassingen hiervan nog erg beperkt zijn)
Camera van iPhone 4s

That's it!

Bij de schermen is voornamelijk de leesbaarheid in fel zonlicht verbeterd en de kleurweergave. (Niet per definitie de kleur echtheid in het geval van de Super Amoled schermen)

Wat betreft de gebruikerservaring veranderd er weinig sinds iOS en Android. Persoonlijk vond ik wm 6.5 op mijn HTC HD2 niet prettig en WP7 miste een aantal cruciale applicaties, ik had geen geduld om te wachten op een Stabiele Android versie en ik hebt toen een Galaxy S gekocht.

Voor het normale bellen en sms'en maakt het natuurlijk helemaal niets uit.

Ik denk dat door o.a. XDA de levensduur van veel telefoons verlengt word omdat ze de snelheid en mogelijkheden optimaliseren van een toestel. Zeker in het geval van de HD2. Zoals hierboven aangegeven word, breid je de functionaliteit van een toestel uit door het installeren van applicaties.

De Galaxy note is wat mij betreft nog een van de meest innovatieve telefoons door het grote scherm. Dit zie ik toch wel een beetje als de toekomst. Zij het dat het eerst oprolbaar/vouwbaar etc. moet worden zodat het dynamisch aan te passen is op het gebruik.

[ Voor 32% gewijzigd door -NRG- op 15-11-2011 16:10 ]

• siem123
-NRG- schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 15:01:

...

De Galaxy note is wat mij betreft nog een van de meest innovatieve telefoons door het grote scherm. Dit zie ik toch wel een beetje als de toekomst. Zij het dat het eerst oprolbaar/vouwbaar etc. moet worden zodat het dynamisch aan te passen is op het gebruik.
Wat je zegt over oprolbaar/vouwbaar, dat is inderdaad de toekomst. Als ik zelf aan de toekomst denk, denk ik aan rekbaar. Denk aan een telefoon die je uit kan rekken tot tablet, en eventueel in een dockstation met tobo kan steken als laptop. Ben je klaar, steek je m weer gewoon in je broekzak. Dat is pas pinchen en zoomen..

PS. wat je ook zegt over XDA, klopt absoluut, dat verlengt de levensduur enorm, maar dat heeft meer te maken met vraag naar iets nieuws. Na een jaartje wil je gewoon weer iets anders, vroeger was dat hardware, nu is dat veel makkelijker op software gebied te halen, helemaal met een HD2, daar kan zelfs evt Uubuntu of MeeGo op. Echt nodig is het namelijk niet, het is niet dat de software verouderd of zelfs onwerkbaar wordt, ik weet namelijk haast zeker dat ik met mijn HD met Windows Mobile 6.5 even prettig zou werken als momenteel met Android.

[ Voor 28% gewijzigd door siem123 op 15-11-2011 15:25 ]

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-11 21:46
Ik vind het wel logisch dat de innovaties een beetje 'inzakken' zoals door de TS wordt gesuggereerd. Zoals bij bijna alle soorten producten zie je dat er in de beginfase veel radicale veranderingen zijn, waarbij het vooral nieuwe features zijn die een product heel erg aantrekkelijk maken. Naarmate een product zich verder ontwikkeld, worden de verandering steeds meer incrementeel. Producten worden gefinetuned, waardoor het verschil tussen nieuw en oud kleiner wordt. Pas op het moment dat er weer een volledig nieuwe technologie of feature wordt uitgevonden, zal je weer een golf krijgen met wat grotere, radicale innovaties. Dit is een heel normaal verschijnsel (zgn waves of innovation).

Er zit aan veel ontwikkelen gewoon een grens :)

edit: Zoals de vorige poster zegt als de volgende 'golf' inderdaad gaan komen zodra schermen buigbaar worden. Rekbaar lijkt me technisch nog lang niet mogelijk, maar buigbare schermen zitten er wel aan te komen, en dan zal je weer een vloedgolf aan innovaties gaan zien..

[ Voor 15% gewijzigd door Maardiweb op 15-11-2011 15:27 ]

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• siem123
Maardiweb schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 15:25:
Ik vind het wel logisch dat de innovaties een beetje 'inzakken' zoals door de TS wordt gesuggereerd. Zoals bij bijna alle soorten producten zie je dat er in de beginfase veel radicale veranderingen zijn, waarbij het vooral nieuwe features zijn die een product heel erg aantrekkelijk maken. Naarmate een product zich verder ontwikkeld, worden de verandering steeds meer incrementeel. Producten worden gefinetuned, waardoor het verschil tussen nieuw en oud kleiner wordt. Pas op het moment dat er weer een volledig nieuwe technologie of feature wordt uitgevonden, zal je weer een golf krijgen met wat grotere, radicale innovaties. Dit is een heel normaal verschijnsel (zgn waves of innovation).

Er zit aan veel ontwikkelen gewoon een grens :)
Maar wat zie je als de beginfase? Mijn SE k800i was toen ook een radicale verbetering met zn 3 mp camera en super-flits. Vooral in donkere omstandigheden (lees: de kroeg) liet deze telefoon qua foto's alle andere telefoons ver achter zich. En toen waren er nog helemaal geen smartphones..

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je gaat nu ook wel uit van de meesterlijke HD2 :)
Mooie is dat alles er op draait en dat de grote community er voor zorgt dat alles ook echt geoptimaliseerd wordt.
Daarnaast kan de hardware nog mee, (zit tussen de huidige middenmoot en highend toestellen in naar mijn idee)

voordelen
+ cpu is nog snel genoeg, denk niet dat dual core veel toevoegd buiten benchmarks
+ scherm formaat, toen belachelijk groot, nu normaal voor high end toestellen
+ opslag geheugen, met alle mods prima te doen met apps2ext oid

+/- ram geheugen, ik heb het idee dat android prima werkt met 512, maar 1GB moet toch wel wat voordelen bieden lijkt mij.. :)

nadelen:
- camera slecht
- scherm minder goed dan amoled en andere nieuwe technieken, resolutie lager dan nieuwe highend toestellen
- touch gedeelte aan randen is matig, en multitouch houd op bij 2 vingers geloof ik

Al met al genoeg redenen om lekker te blijven kloten met dit toestel, maar ook genoeg redenen om verder te kijken. motorola razr, galaxy nexus, galaxy note zijn voor mij op dit moment te grootste kanshebbers

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 15-11-2011 16:01 ]

Strava

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-11 20:50

Typhone

Who Dares Wins

Windows Mobile 6.5? Wel te pruimen? De meest flauwe reactie van mijn kant zou natuurlijk zijn door nu te stellen hier ben ik gestopt met lezen haha. Maar goed.

Ben het grotendeels wel met je eens. Laatste tijd zijn de innovaties niet supergroot. Beetje hetzelfde en telefoons kunnen praktisch alles. Op wat software na zijn er verschillen voor de rest zijn het homogene producten geworden ondanks de vele extra functies.

Ben wel weer toe aan een fabrikant die eens wat meer aandacht aan de bouwkwaliteit gaat schenken. HD2 was perfect op dat gebied maar Windows bleef haperen en de rest draaide in die tijd niet stabiel genoeg. Desire bevalt ook goed maar heeft momenteel issues met touchscreen of iets anders (onbekend).

Verder is de Desire een telefoon die vooralsnog superdeluxe presteert in mijn ogen en ik heb nog weinig behoefte er vanaf te willen.

Verwijderd

Ik ben het helemaal met je stelling eens. Maar waarom geen innovatie? De doorsnee consument kijkt niet welke resolutie scherm er in een telefoon zit en wat de maximale helderheid is. De gewone consumt geeft niet er niet om welke GPU er in zijn telefoon zit. Voor hun gaat het meer om het merk, de normale consument gaat naar de MM en ziet dan: Samsung Galaxy S2, 1,2 ghz en 1 gb ram. Wow dat moet wel snel zijn, niet kijkend naar de andere specs.

Zolang de consument er niet naast kijkt of vraagt,gaan fabrikanten ook niet innoveren op dat soort gebieden, dat is denk ik het probleem.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De hardware is krachtiger geworden. Je kan nu bijvoorbeeld best aardig gamen op smartphones, met fatsoenlijke graphics. Verder heeft de innovatie vooral plaatsgevonden op softwaregebied. Er zijn best veel dingen veranderd, op het gebied van apps, synchronisatie met 'clouddiensten' en al dat soort dingen.

Het grootste verschil met twee jaar geleden is, denk ik dat smartphones betaalbaarder zijn geworden. Tegenwoordig loopt iedereen met een smartphone rond, waarbij vooral Android (vanwege de prijsrange, waarschijnlijk) in trek is.

• -NRG-
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 22:26:
Ik ben het helemaal met je stelling eens. Maar waarom geen innovatie? De doorsnee consument kijkt niet welke resolutie scherm er in een telefoon zit en wat de maximale helderheid is. De gewone consumt geeft niet er niet om welke GPU er in zijn telefoon zit. Voor hun gaat het meer om het merk, de normale consument gaat naar de MM en ziet dan: Samsung Galaxy S2, 1,2 ghz en 1 gb ram. Wow dat moet wel snel zijn, niet kijkend naar de andere specs.

Zolang de consument er niet naast kijkt of vraagt,gaan fabrikanten ook niet innoveren op dat soort gebieden, dat is denk ik het probleem.
Je hebt deels gelijk. Het is een stukje gemakzucht van de fabrikanten en consumenten.

Maar de belangrijkste reden is dat de markt voor smartphones nog steeds groeit/groot is, waardoor het rendabel is om telefoons uit te brengen die nauwelijks beter zijn. Sterker nog, door ze maar miniem te verbeteren kunnen bedrijven meer geld verdienen.

Op het moment dat de markt verzadigd is gaan fabrikanten zich pas weer serieus proberen te onderscheiden en komen de nieuwe technieken weer beschikbaar.

Ook is het zo dat een deel van de technieken die benodigd zijn voor echt vernieuwende telefoons nog niet volwassen genoeg zijn.

Je zag het bijvoorbeeld ook met TV's. Eerst had bijna niemand een LCD-tv en toen iedereen zo'n beetje een LCD-tv had, kwamen de 3D tv's. Deels komen ze nu pas omdat de techniek nog niet volwassen genoeg was, maar ook omdat de markt verzadigde. Maar hoe snel een nieuwe techniek op de markt komt is ook afhankelijk van de verzadiging. Hoe sneller de markt verzadigd, hoe meer geld ze pompen in de ontwikkeling.

[ Voor 5% gewijzigd door -NRG- op 15-11-2011 22:55 ]

Verwijderd

Ik zat een beetje met hetzelfde idee als jij. Kreeg 2 maanden terug een gloednieuwe 3GS van T-mobile omdat de mijne defect was, terwijl mijn abo deze maand afloopt. Was ondertussen al rond aan het kijken voor een opvolger van de 3GS en kon niet direct iets vinden waarvan het zo ontzettend innovatief was dat het me direct aansprak.

Gelukkig had mijn vriendin een prepaid en wilde ze graag mijn 3GS. Daarom nam ze een abo en kon ik een toestel bij dat abonnement uitzoeken. Enige wat ik miste aan de 3GS was een groot scherm en ik wilde graag een scherm van minimaal 4" dus heb een lijstje gemaakt van mogelijke toestellen.

Hierbij bleek de DHD goed te voldoen qua specs en ik zag weinig interessante verschillen qua specs met de duurdere en nieuwere toestellen zoals de SGS2, Sensation en Evo. De DHD was een stuk goedkoper dan deze toestellen dus ik besloot deze te nemen met in mijn achterhoofd dat mijn eigen abo af liep, waardoor ik momenteel een nieuw toestel kan nemen bij mijn verlenging indien de DHD niet zou bevallen.

Tot heden had ik altijd de nieuwste toestellen omdat deze meerwaarde boden, nu dus voor het eerst een toestel van 1 jaar oud nieuw gekocht en dit bevalt me prima. Zo prima, dat ik nu een sim-only ga nemen omdat ik geen reden zie dit toestel op korte termijn weer in te ruilen. Zou overigens ook niet weten wat ik momenteel nog mis aan een smarthphone.

• anoniem1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 23:11
het is misschien wel zo, maar ik zie zo ook niet wat er nog voor 'nieuws' bij op kan komen. de toekomst is dan misschien wel flexibel/rekbaar, maar dat zie ik ook nog niet zo 123 op de markt komen.

Verwijderd

Ik denk dat het vernieuwende meer zit in apps, cloud en toepassingen zoals een mobiele telefoon die je straks als game console kunt gebruiken etc. Dat hier meer specs voor nodig zijn is logisch, maar die komen vanzelf wel.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik herken me in het standpunt van de TS.

Waar ik nog op wacht zijn innovaties m.b.t. de batterijduur. Met 3G aan en redelijk gebruik haal je tegenwoordig vaak maar 1 dag, en dat is net wat te kort voor me.

Daarnaast verwacht ik ook veel van NFC, en wat ik nog niet in dit topic voorbij zag komen is de integratie van nieuwe quad core cpu's. Hierdoor kan je nog beter gaan multitasken terwijl er minder energie verbruikt wordt.
Dat is dan weer goed is voor de batterijduur :)

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03
Het is niet alleen de telefoonmarkt denk ik, zelfs de GPU en CPU ontwikkeling lijkt ondertussen een halfjaar achter te lopen. Alsof men door de economische crisis overal is gaan bezuinigen op R&D.

Zelf houd ik het trouwens ook nog bij mijn oude telefoon. Nieuwe toestellen hebben gewoon niet veel meer te bieden.

Niets...

Verwijderd

En op deze wijze bespaar je maandelijks geld omdat je een sim-only kunt nemen. Dat is ook best innovatief:)

• surr1e
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-11 21:53
Idd verwacht ook ik met name innovatie in de batterij/accu van toestellen. Hoewel het gewoonte is geworden om elke nacht je toestel in het stopcontact te prikken met moderne toestellen kan hier denk ik ook de meeste winst in gehaald worden. Nog grotere schermen of nog meer opslag zal voor een niche in de markt altijd welkom zijn, maar een langere batterijduur zal door iedereen met open armen worden ontvangen denk ik.

• Maardiweb
  • Laatst online: 12-11 21:46
siem123 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 15:28:
[...]

Maar wat zie je als de beginfase? Mijn SE k800i was toen ook een radicale verbetering met zn 3 mp camera en super-flits. Vooral in donkere omstandigheden (lees: de kroeg) liet deze telefoon qua foto's alle andere telefoons ver achter zich. En toen waren er nog helemaal geen smartphones..
De overstap van gewone telefoon naar smartphone is een grote stap geweest, die nog eens werd versterkt door het onbeperkte internet wat in abonnementen werd aangeboden. Denk dat de HD2 inderdaad zijn tijd al ver vooruit was in vergelijking met de rest (ik heb iets voordat de HD2 uitkwam een Omnia II gekocht.. vergelijk die maar eens....)

Een aantal mensen voor mij hebben al gezegd dat de innovaties tegenwoordig vooral in software zitten. Qua hardware is het in veel gevallen optimaliseren geweest.
surr1e schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 22:58:
Idd verwacht ook ik met name innovatie in de batterij/accu van toestellen. Hoewel het gewoonte is geworden om elke nacht je toestel in het stopcontact te prikken met moderne toestellen kan hier denk ik ook de meeste winst in gehaald worden. Nog grotere schermen of nog meer opslag zal voor een niche in de markt altijd welkom zijn, maar een langere batterijduur zal door iedereen met open armen worden ontvangen denk ik.
Ben benieuwd. Batterijen zijn tot zover best wel uitontwikkeld.. Er zal echt een volledig nieuwe technologie moeten komen die de batterij gaat vervangen, of we gaan over een tijdje met zonnecellen op de telefoon werken etc. Zag laatst al een artikel met daarin een aankondiging van transparante zonnecellen die over je touchscreen heen kunnen worden gelegd.. Dat is weer zo'n radicale innovatie :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• -NRG-
Ben benieuwd. Batterijen zijn tot zover best wel uitontwikkeld.. Er zal echt een volledig nieuwe technologie moeten komen die de batterij gaat vervangen, of we gaan over een tijdje met zonnecellen op de telefoon werken etc. Zag laatst al een artikel met daarin een aankondiging van transparante zonnecellen die over je touchscreen heen kunnen worden gelegd.. Dat is weer zo'n radicale innovatie :)
Batterijen zijn zeker nog niet uit-ontwikkeld: http://www.slashgear.com/...ee-10x-increase-15195420/

Overigens al zou de huidige techniek uit-ontwikkeld zijn geweest dan is het altijd nog mogelijk dat er nieuwe substanties o.i.d. weer verzonnen word. Ik durf wel te stellen dat niets ooit echt volledig uit ontwikkeld is.

Nog een leuke ontwikkeling:
http://www.gizmodo.co.uk/...gets-from-the-inside-out/

[ Voor 7% gewijzigd door -NRG- op 16-11-2011 00:05 ]

• reyals
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-11 20:40
Maardiweb schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 23:28:
[...]

De overstap van gewone telefoon naar smartphone is een grote stap geweest, die nog eens werd versterkt door het onbeperkte internet wat in abonnementen werd aangeboden. Denk dat de HD2 inderdaad zijn tijd al ver vooruit was in vergelijking met de rest (ik heb iets voordat de HD2 uitkwam een Omnia II gekocht.. vergelijk die maar eens....)

Een aantal mensen voor mij hebben al gezegd dat de innovaties tegenwoordig vooral in software zitten. Qua hardware is het in veel gevallen optimaliseren geweest.

[...]

Voor wat betreft zonne-energie, seiko heeft horloges op solar. Alleen gaat dat genoeg stroom leveren voor een telefoon?

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

• siem123
Oke, ik ben er mee eens dat de hardware, zowel op CPU als scherm gebied, aanzienlijk is verbeterd. Maar wat heeft dat voor échte meerwaarde in het dagelijks leven?

Mijn vriendin heeft laatst een SGS 2 gekocht, dus met super amoled en dualcore 1.2 ghz.

Het is echter niet zo dat de SGS2 de buienradar/navigatie/games app in eens 2 keer zo snel gaat openen dan mijn HD2.

Ik heb nooit problemen gehad met mijn LCD-scherm omdat ik iets niet kan lezen in de volle zon.
Is het met een Amoled scherm beter?
-Absoluut!
Is het nodig?
-Nee denk het niet..

Verder is het aanbod van apps nu de voornaamste keuze geworden om een telefoon (of beter gezegd een OS) te kiezen. Terwijl dit ook steeds minder wordt, de voornaamste apps zijn op alle platformen te vinden, nu.nl, tweakers, whatsapp, internetbankieren, navigatie, facebook... (misschien dat Windows Phone 7 hierin nog wat achterloopt overigens, maar dat is slechts een kwestie van tijd)

Synchronisatie diensten bestonden er volgens mij overigens al met de release van de HD2,
MicrosoftMyPhone.nl.

Verder kan ik mezelf ook absoluut vinden in de opmerking over bouwkwaliteit, een willekeurige Samsung voelt gewoon veel te plastic aan. En wat is de meerwaarde van een telefoon van 8 mm dik? (itt bv 12 mm, dat scheelt de helft!) Hierdoor wordt alles onnodig fragiel lijkt me..

Overigens heeft innovatie niet alleen bij de smartphones plaats gevonden, ik heb ooit een Siemens M55 gehad, die aan de voorgrond van de ingebouwde-camera stond. Deze had nog een losse camera module:

Afbeeldingslocatie: http://ii.alatest.com/product/190x190/7/c/7c140c16fac87f9123ceb128c64ad6a9.jpg

Een verbeterde batterij duurt zal inderdaad door iedereen met open armen ontvangen worden. Met gemiddeld gebruik, 3G en Bluetooth aan, houdt menig smart-phone het geen volle dag meer uit.

[ Voor 17% gewijzigd door siem123 op 16-11-2011 07:39 ]

Verwijderd

Het voordeel van een 1.2 Ghz dualcore proc. is dat browesen veel sneller gaat, en je bent natuurlijk beter voorbereid op de toekomst.

Ook zouden ze zuiniger zijn, omdat de taken over de twee cores verdeeld kunnen worden en je dus niet een core onder volle load hebt, die veel meer energie vreet dan twee cores onder halve load.

Verwijderd

mwah, als ik mijn DHD vergelijk met een SGS2 bij browsen maakt dat toch echt heel weinig uit qua snelheid. Dat de batterij bij dualcore zuiniger kan worden gebruikt ben ik het wel mee eens.

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 19:28
Bij browsen zit je toch te wachten op de latency van je 3g verbinding ipv de render.

• Zygivt
  • Laatst online: 18:14

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Ik werk op een Nokia E7 en telefoon die denk ik wel als domste aankoop werd bestempeld op het moment dat ie uit kwam. Zeker de aankondiging van deWwindows mobile phones bij Nokia maakte de E7 niet populair. Ondanks dat, werk ik er toch elke dag weer met plezier op. Dit mede doordaag Nokia nog steeds maandelijks zijn best doet met significante updates/verbeteringen te komen. Ik moet eerlijk toe geven dat het toestel soms traag reageert, zeker nu hij ook vol staat met alles apps, maar als dit geheugen probleem icm met processorsnelheid zou worden opgepakt, dan zou ik het liefst nog jaren op mijn Nokia met Symbian werken.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

reyals schreef op woensdag 16 november 2011 @ 00:30:
[...]

Voor wat betreft zonne-energie, seiko heeft horloges op solar. Alleen gaat dat genoeg stroom leveren voor een telefoon?
Er zijn mobiele "accu-packs" met een zonnecel, deze laad in ongeveer 10-12uur de accu vol... Het is niet genoeg om je telefoon "off-grid" te krijgen maar wel om dag extra er uit te halen denk ik. Iets wat ik wel zou kunnen waarderen, mits het niet te duur kost uiteraard.

• h4y0
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Grappig dat je ook een HD2 hebt en uitgebreid op zoek bent naar een nieuwe smartphone, ik zit met precies het zelfde. Mijn abonnement loopt namelijk 1 januari af, maar ik heb mijn keuze nog niet kunnen maken. De afgelopen weken ging mijn voorkeur uit naar de HTC Sensation XE, maar zoals je zegt heeft deze smartphone minimale vooruitgang op onze HD2.

Niet al te lange tijd geleden stond er een nieuwsbericht op Pocketnow, over een quadcore smartphone. Nu heb ik hierover de afgelopen week een hoop gelezen. Je ziet een hoop gehaat langs komen, dat HTC slecht is met de batterij-duur en dat je een quad core helemaal niet nodig hebt.

Nu heb ik heel bewust de keus gemaakt met mijn HD2 toen der tijd, om een smartphone te komen die boven het gemiddelde lag. Het was de eerste telefoon met 1ghz, wat toen echt nog niet nodig was. Ik heb inderdaad nu ook het gevoel dat ik er weinig op vooruit zou gaan als je een nieuwe smartphone haalt in tegenover stelling tot de HD2. Ik begrijp dat veel mensen denken dat quad core overbodig is, maar je tekent wel weer voor een twee jarig contract.
In die tussen kan er een hoop gebeuren en dan is het fijn dat je kwa hardware bij de tijd bent.

Dus op dit moment zit ik eraan te denken om nog even te wachten met een nieuwe smartphone halen. Ik heb nog een hoop uit te zoeken wat handig is kwa abonnement. Het verbaast me trouwens dat de quad core in dit topic nog niet besproken was.

• -NRG-
h4y0 schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:21:
Het verbaast me trouwens dat de quad core in dit topic nog niet besproken was.
Dat is eigenlijk heel logisch. Zoals je ziet met de Galaxy Nexus die een minder krachtige cpu en gpu heeft dan de Galaxy S II & Note, toch zorgt voor een betere gebruikers ervaring. Dit komt door optimalisaties in ICS Android 4.x. Dat betekend dat iedere huidige telefoon van de zelfde optimalisaties kan profiteren. De ene telefoon wel meer dan de ander, maar iedere telefoon zal er op vooruit gaan.

Een quad-core voegt aan de gebruikers ervaring nauwelijks iets toe, tenzij deze veel energie zuiniger is waardoor je een betere batterij duur zou krijgen. Zeker nu Flash niet meer officieel word ondersteund en google het stokje van Adobe ook niet over neemt. Lijkt het er op dat ook hier dus geen betere browser ervaring mee word geleverd in de vorm van hardware acceleratie voor flash.

Overigens als je kijkt naar cloud services als bijvoorbeeld on-live is snellere hardware al helemaal niet nodig om dat dat op de server al word berekent en de telefoon alleen nog maar plaatjes hoeft te tonen.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Ik verwonder me ook over het gebrek aan echte innovatie wat al die enorme prijzen zou moeten justificeren.

Heb een nieuw toestelletje van 100 euro (ZTE Blade) gekocht recentelijk. Als ik dan de telefoons van vrienden zie die 4-5x duurder zijn, merk ik 0,0 verschil bij dagelijks gebruik.

1) Groot, helder scherm met 800x480 resolutie
2) Videotje kijken gaat soepel en vlekkeloos
3) Internetten op 3G of Wifi is rap en zonder stotteren (Opera, Dolphin etc)
4) Meeste spelletjes doen t prima (sommige hele recente komt de singlecore 600 mhz idd wat te kort).
5) Alle applicaties die mn vrienden gebruiken (exclusief specifieke 3D games dus) lopen perfect...
6) 512mb ram, nooit geheugen tekort.
7) Accu moet ik net als duurdere telefoons elke dag aan de lader hangen..
8) GPS en motion sensor doen hun werk perfect
9) Fraai, plat en licht ogend toestel met degelijke afwerking en feel

Ik snap t niet. 100 euro...enige waar dit toestelletje echt onderdoet aan concurentie is de CPU, wat je alleen bij spelletjes en gekke dingen als 720p afspelen (op 800x480 scherm zie je dat niet...!) merkt..

Wat doen we echter allemaal met onze telefoons? Mail checken, interpretten, spelletje spelen, OV appje, weer appje enz enz...niks zwaars.

Er is een dramatisch tekort aan differentiëring in de huidige telefoonmarkt is dus ook mijn ogen. We zijn er alleen aan de onderkant iets mee opgeschoten - budget toestellen met featuresets van top-telefoons van 2 jaar terug!

[ Voor 5% gewijzigd door majic op 16-11-2011 11:49 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is op de telefoon markt niet anders dan bij de rest van de industrie, de hardware wordt wel sneller maar de vraag is of dat echt wat toevoegt. Innovatie vind vooral op software gebied plaats. Vroeger was het zo dat elk telefoon zijn eigen OS had en daar ook bij bleef, updates had je nauwelijks en apps al helemaal niet. Nu is het zo dat veel functionaliteit door apps wordt toegevoegd en dat veel telefoons ook hetzelfde OS draaien. Innovatie vind op softwaregebied plaats en die apps zijn ook op oude telefoons prima te gebruiken.

We zijn qua hardware redelijk verzadigd, dat zie je ook op computer gebied. Netbooks met hardware die 5 jaar geleden misschien nog snel was maar nu niet. Dat hoeft echter ook niet, qua software zijn ze bij en qua hardware hoeven ze niet sneller, het is snel genoeg.
Een i5 processor is leuk maar met een vier jaar oude X2 kan je alle dagelijkse taken alsnog uitvoeren. Het grootste verschil merk je in Windows 7 tov Windows XP, niet qua hardware.

Die HD2 is een hopeloos verouderd toestel op softwaregebied als je kijkt naar het OS wat meegeleverd wordt, echter door een ander OS te installeren is hij op software gebied weer helemaal bij waardoor er inderdaad geen reden is om een nieuwe telefoon aan te schaffen. Tegenwoordig is het met custom roms zeer eenvoudig om je toestel up to date te houden doordat je alle vernieuwingen op software gebied gewoon mee kan nemen. Je loopt dan achter op hardware gebied maar daar vinden de echte vernieuwingen ook niet plaats.

Als je kijkt naar Android 1.6 en Android 2.3 is dat een wereld van verschil, installeer Android 2.3 echter op een 1.6 telefoon die qua hardware niet te oud is en je bent weer bij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
siem123 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 14:37:
De stelling is:
Er is de laatste twee jaar bijzonder weinig innovatie op de telefoonmarkt geweest.
Heb ik ook een stelling: de afgelopen tien jaar is er bijzonder weinig innovatie op de PC-markt geweest. Toelichting: alles wat nu in een PC zit zat er tien jaar geleden ook al. Het is alleen sneller, goedkoper en heeft meer capaciteit. De enige echte verandering is USB, maar de meest voorname toepassing is een externe harde schijf (in plaats van intern, nounou) en een USB stick (ter vervanging van floppy)
iPad een verandering? Niet echt, in 2000 had ik al een tablet computer in mijn hand (Toshiba met Windows 2000)
- Natuurlijk kun je zeggen dat er op software gebied veel is veranderd, met bv de komst van Android. Maar dit werkt amper prettiger dan WM 6.5 met HTC Sense. (omdat die Sense-versie gewoon heel erg goed is). Het aantal apps voor Android is natuurlijk veel groter, maar 9 van de 10 apps is toch rommel.
En hier noem je de grootste verandering. Het aantal aanbieders van nieuwe functies op je telefoon is nu enorm vergroot - uiteindelijk zullen die apps de nieuwe functies geven. Om terug te komen op de PC vergelijking: de hardware is weinig veranderd, maar tien jaar geleden was er geen buienradar. Of Facebook. Google bestond net. Je krijgt het idee.
Met telefoons heb je dus hetzelfde: toen je je telefoon twee jaar geleden kreeg, had je toen Whatsapp? Of Wordfeud?
[uote]
Hoe denken jullie hierover? Welke veranderingen hebben jullie ervaren? Welke innovaties verwachten jullie bijvoorbeeld op de beurs in Februari? Welke telefoon zouden jullie eventueel aanraden? Etc..
[/quote]
Ik zie het gebeuren in software en apps. Op korte termijn zullen de meeste vernieuwende apps eerst op iPhone verschijnen, omdat dat voor ontwikkelaars nu het meest oplevert: die gebruikers geven wat meer uit. Op langere termijn verschijnen de vernieuwende apps eerst op Android, omdat dat OS veel meer open is: andere hardwareleveranciers mogen dat OS ook gebruiken, en ontwikkelaars hebben minder restricties.

Als je dan vraagt welke telefoon je nu wilt hebben, bedenk dat de app die alles zal veranderen nog geschreven moet worden. Je kan twee richtingen kiezen, of ga voor de max -veel snelheid, opslag enz.- of kies een goedkopere en relatief eenvoudige telefoon en vervang die zodra de juiste app uit is. En je kan ook niet kiezen, nog een tijdje doorgaan met je telefoon (hij voldoet toch?) op een goedkoop abbonement en als het moment daar is de juiste telefoon kiezen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat nu voor mij eigenlijk geld is dat het niet zozeer uit maakt welke telefoon het nu is, wat veel meer uitmaakt is de provider. Wie kan mij nog onbeperkt data verkeer leveren? Dat is voor mij interessanter dan de telefoon.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:54
Ik denk (open deur) dat de fabrikanten zich afgelopen jaren vooral gericht hebben op de tabletmarkt en daarom de grootste smartphone-innovaties vooral software-matig zijn geweest. Aan de andere kant: wat mis je? We hebben nu real-internet, GPS etc. eigenlijk alles wat je buiten de deur nodig kunt hebben. NFC zal het volgende zijn wat gemeen goed wordt en ik mag hopen dat de Apple's van deze wereld allang bezig zijn met "the next thing" waarvan we nu nog niet weten dat we hem over 2 jaar ook echt nodig hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennisdn op 16-11-2011 14:56 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21
Uhm... Als je tevreden bent met je huidige telefoon, waarom neem je dan niet gewoon een simonly abo? Of brandt het geld zo erg in je broekzak?

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07
heb hetzelfde...na jaren gebruik vind ik dat ik mijn HTC Touch HD wel een keer mag upgraden...ben nu op zoektocht, maar vind eigenlijk geen van huidige toestellen een echt significante upgrade......had in circa 3 jaar tijd toch wel meer verandering verwacht......

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21
Je hebt nu toestellen die een VEEL snellere cpu hebben, met VEEL hogere reso's, met VEEL betere OS'en, met betere camera's...

wat verwacht je dan???

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
breagor schreef op woensdag 16 november 2011 @ 17:30:
heb hetzelfde...na jaren gebruik vind ik dat ik mijn HTC Touch HD wel een keer mag upgraden...ben nu op zoektocht, maar vind eigenlijk geen van huidige toestellen een echt significante upgrade......had in circa 3 jaar tijd toch wel meer verandering verwacht......
Als je nu al tevreden bent met wimo 6.5... dan staat je heel wat te wachten bij de huidige generatie OS-en / telefoons... :D

Strava

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 14:49:
Innovatie lijkt idd minder op bepaalde vlakken. Fotokwaliteit gaat niet echt vooruit, resoluties blijven de meeste telefoon steken op 800x480, zelfs de nieuwe HTC Titan met 4,7" scherm (dan wordt 800x480 toch wel krap). Er is nu dan weer wel dual core wat wel echt een innovatie is.

De andere kant is dat alle smartphones tegenwoordig hetzelfde kunnen en functionaliteit breid je uit middels een app en niet middels een nieuwe telefoon met die unieke software. Daar heeft het denk ik ook deels mee te maken.
Qua fotokwaliteit gaat het wel degelijk vooruit, maar dan vaak op andere vlakken. Denk aan nu echt point en meteen shoot, i.p.v. 3sec wachten, meer functies overnemen van "echte" camera's zoals panorama, face detection, en de kwaliteit wordt ook steeds beter, al zijn er nu eenmaal limitaties vanwege formaat.

Qua scherm is er een grote stap gedaan,. denk aan amoled, ips en natuurlijk beter resoluties. Dat microsoft geen HD toestaat in WP foons, betekent niet dat we nu al 720p 4,5" schermpjes hebben, iets wat 3 jaar geleden nog bij lange na niet mogelijk was.

En zeggen dat een dualcore onnodig is, is natuurlijk te kort door de bocht. Dat je OS soepel draait wil niet zeggen dat je apps dat ook doen. Vooral games, welke steeds meer gespeeld worden op dit soort apparaten vergen meer GHz'en en geheugen..

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:00
vergeet ook niet dat aan de andere kant van het blauw er druk gewerkt word aan de overstap op LTE, van een 3g naar een 4g toestel is natuurlijk zeker de moeite. Helaas houd hier de nederlandse overheid de innovatie weer eens tegen, door te wachten met de frequentie veiling..

4G tov 3G is met de huidige applicaties op je telefoon echt wel prettig. en met deze snellere verbinding gaat ook het verschil in cpu pas weer uitmaken. als ik jou was zou ik gewoon lekker die HD2 houden en wachten tot we hier 4G hebben, neem lekker een sim only abbo van 20e. ben je ook klaar

android since G1.

• siem123
Ik ga ook proberen mijn HD2 zo lang mogelijk te houden, maar hij begint wat kuren te krijgen.

Verder bestempel ik alle nieuwe type schermen niet als innovatie (misschien wel op technisch gebied, maar zeker niet op gebruikerservaring) maar meer als evolutie. Dit geldt eigenlijk hetzelfde voor de nieuwe CPU's, dit voegt niet veel extra's toe aan een telefoon.

Wachten op 4G en NFC telefoon lijkt inderdaad de beste optie..

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

siem123 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 07:51:
Ik ga ook proberen mijn HD2 zo lang mogelijk te houden, maar hij begint wat kuren te krijgen.

Verder bestempel ik alle nieuwe type schermen niet als innovatie (misschien wel op technisch gebied, maar zeker niet op gebruikerservaring) maar meer als evolutie. Dit geldt eigenlijk hetzelfde voor de nieuwe CPU's, dit voegt niet veel extra's toe aan een telefoon.

Wachten op 4G en NFC telefoon lijkt inderdaad de beste optie..
Dan is 4G ook geen innovatie he :X...

NFC wel, zodra de maatschappij er mee overweg kan op een goede manier, BV een app voor je OV-chipkaart. een Account met de chip in je telefoon zou de kaart kunnen vervangen... ten alle tijde alle informatie e.d. (9292OV + OVchipkaart info verwerken in reis informatie e.d.). Of betalen voor je boodschappen bij de super dmv je Bank-App.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Moet eerlijk bekennen niet alle posts te hebben gelezen, want zit al een tijdje op GoT deze avond. Morgen zal ik alles doorlezen, maar wil nu ook even mijn ei kwijt, net als de rest. Gezien de lange verhalen denk ik dat de TS een goed onderwerp heeft aangesneden.

Op de mobiele markt wordt er enorm veel geinnoveerd, maar die zin moet je wel letterlijk lezen. Het draait om het woordje "mobiele".

Het lijkt namelijk allemaal niks voor te stellen, doordat veel innovaties op andere platformen er al zijn. Een 3D scherm in je mobieltje? Ik lig er niet wakker van, dat bestaat al jaren in TV's, en de 3DS was er ook eerder. Dual core? Tsja, leuk voor games... maar mijn pc heeft er 4 en draait veel mooiere games.
En dan heb je nog de behuizingen; aluminium -> al lang in laptops. Enz. enz.

Alles lijkt al lang op andere platformen uitgevonden te zijn, en door "innovatie" alleen maar 'betaalbaar' voor mobieltjes. Terwijl ze strikt voor de mobiele markt wel innoverend zijn.

Daarnaast vergelijken we (ik in ieder geval) ook te snel onze mobieltjes met apparaten die maar 1 taak hebben. Als ik op vakantie ga neem ik mijn spiegelreflex camera mee, want "de camera op mijn tel is zo slecht". Als ik een film wil kijken, kijk ik die op mijn tv, want "het scherm op mijn tel is toch zo klein".
Terwijl die 2 dingen; camera en mogelijkheid om zelfs HD(-ready) films op je tel te kijken eigenlijk best innoverend zijn. Maar de andere markten zitten ook niet stil en komen vaak eerder met nieuwe dingen.

Ik heb 3 jaar lang een HTC Touch Pro gehad. Behalve dat het scherm op het laatst losliet en mijn toetsenbord amper nog reageerde was het echt een fijn toestel. Nu heb ik een HTC Titan en eigenlijk is de enige vooruitgang dat alles soepel loopt. De rest van de innovaties/vooruitgangen gebruik ik helemaal niet. (Zijn ze er uberhaupt wel?)
Het scherm is super mooi, maar ik ga echt geen film op mijn tel kijken. De foto's zijn stukken beter dan van de Touch Pro, maar toch kies ik nog steeds voor spiegelreflex.
Voor mijn gevoel is er dus weinig innovatiefs aan de telefoon. Weinig nieuws (voor mij) zelfs. Want de definities van nieuw en innovatief zijn nogal verschillend.

Ik ben er nu achter dat mijn Titan eigenlijk gewoon een telefoon is. Behalve WhatsApp en af en toe het lezen van het nieuws doe ik er weinig "Smart" mee. En ja, dan komen we bij de spelletjes aan. Die doe ik wel als ik ergens zit te wachten.

En dit merk ik ook bij mensen met iPhones. Het enige wat zij meer hebben zijn waardeloze apps. Ok, er zijn er een paar die ik nog echt mis, maar 90% van de tijd dat je je tel in je handen hebt 'en geen contact maakt met anderen' doe je er niks zinvols mee. Of misschien zelfs wel 99% van de tijd.

De innovatie van een telefoon is dat het functies van grotere apparaten in het klein kan aanbieden. Dat is de kracht van een mobieltje...
Maar de functie van de telefoon is dus nog steeds telefoon zijn... en draagbare spelcomputer :+

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 08:29
WingsOfFury schreef op donderdag 17 november 2011 @ 23:47:
[...]

Ik ben er nu achter dat mijn Titan eigenlijk gewoon een telefoon is. Behalve WhatsApp en af en toe het lezen van het nieuws doe ik er weinig "Smart" mee. En ja, dan komen we bij de spelletjes aan. Die doe ik wel als ik ergens zit te wachten.

En dit merk ik ook bij mensen met iPhones. Het enige wat zij meer hebben zijn waardeloze apps. Ok, er zijn er een paar die ik nog echt mis, maar 90% van de tijd dat je je tel in je handen hebt 'en geen contact maakt met anderen' doe je er niks zinvols mee. Of misschien zelfs wel 99% van de tijd.

De innovatie van een telefoon is dat het functies van grotere apparaten in het klein kan aanbieden. Dat is de kracht van een mobieltje...
Maar de functie van de telefoon is dus nog steeds telefoon zijn... en draagbare spelcomputer :+
Ik maak dikwijls dezelfde reflectie. Weinig mensen gebruiken het 'smart' van een smartphone.
Zij die voor de 'democratisering van de smartphone' (= introductie iPhone 1) een smartphone hadden, waren vooral tweakers en zakenmensen. Zij hadden een gsm nodig die ook andere zaken bijhield zoals hun emails, agenda,...

Velen kopen vandaag (dure) smartphones - volgens mij - wegens het eyecandy gehalte of de sociale status die het uitstraalt. En sommigen krijgen het natuurlijk indirect via het werk en moeten die honderden euro's niet neerleggen.

Stel nu de recent geïntroduceerde Nokia Lumia 710 en 800. Beiden hebben quasi dezelfde hardware (met als groot verschil het scherm: ips-lcd vs amoled), maar de meerprijs van 150 euro voor de Lumia 800, betaal je vooral voor de premium look-and-feel.
Zelf zou ik liever rondlopen met een Lumia 800, maar als ik even goed nadenk, weet ik dat de 710 mij evenveel plezier zal bezorgen en 150 euro zal besparen ook.

En hier zit dan - volgens mij - ook de grote innovatie bij smartphones. Vroeger kon men zich onderscheiden via nieuwe functies (mms, camera, touchscreen,..), maar nu is het vooral de sociale status gelinkt aan een toestel die van belang is en de look-and-feel.
Net zoals met auto's, kopen veel (maar niet alle) mensen een auto niet omwille van de kracht van de motor, ingebouwde gps, park assist,... maar omwille van de geur van de nieuwe auto bijvoorbeeld, het geluid van het sluiten van de deur,...
Geloof het of niet, maar deze elementen zijn enorm belangrijk. Bij sommige autoconstructeurs zijn er zelfs ingenieurs die onderzoek doen naar het ideale geluid van een dichtgaande autodeur, of de ideale leergeur (waarmee men dan de nieuwe auto's parfumeert bij het verlaten van de rolband).

Het tijdperk van alleen maar technische innovatie is voorbij bij smartphones. Er spelen nu dus ook andere elementen (sociale status, look-and-feel,...) een hoofdrol en geen bijrol meer.

• marcel23456
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10-2020
c-mattic schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 00:34:
[...]Het tijdperk van alleen maar technische innovatie is voorbij bij smartphones. Er spelen nu dus ook andere elementen (sociale status, look-and-feel,...) een hoofdrol en geen bijrol meer.
Uitstekende posting waarop ik graag reageer.

het probleem van soicial feeds is dat ook dit min of meer is uitgemolken. facebook, hyves, msn, twitter, er is teveel om op te noemen. Op dat gebied verwacht ik de komende tijd weinig tot geen innnovatie meer gezien dus naar mijn inzicht alles al is uitgevonden.

Ik denk dat de gebruiker het zal moeten gaan hebben van inwendige innovatie's, zoals bijvoorbeeld de Samsung note, de tussenweg tussen een tablet en smartphone. makkelijk voor onderweg, zeer bruikbaar voor thuis.

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 08:29
marcel23456 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 01:02:
[...]

Uitstekende posting waarop ik graag reageer.

het probleem van soicial feeds is dat ook dit min of meer is uitgemolken. facebook, hyves, msn, twitter, er is teveel om op te noemen. Op dat gebied verwacht ik de komende tijd weinig tot geen innnovatie meer gezien dus naar mijn inzicht alles al is uitgevonden.

Ik denk dat de gebruiker het zal moeten gaan hebben van inwendige innovatie's, zoals bijvoorbeeld de Samsung note, de tussenweg tussen een tablet en smartphone. makkelijk voor onderweg, zeer bruikbaar voor thuis.
Je hebt me verkeerd begrepen. Met sociale status bedoel ik wel degelijk het sociologisch begrip en niet social feeds & social media.

Niettemin, mooie wending in het gesprek. :*) De integratie van sociale media waren inderdaad ook een enorme innovatie. Ben er zeker van dat vele sociale media niet zo succesvol waren geworden, waren er geen smartphones. Stel je bijvoorbeeld twitter voor. Zonder mobiel internet zouden er significant minder posts zijn.
Volgens de website TouchAgency komen 40% van alle tweets van een mobiel apparaat, bijvoorbeeld.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:54
Zo heb ik afgelopen week iemand proberen uit te leggen dat ook zijn leven als social media addict een beetje is veranderd door Steve Jobs. Als hij zijn smartphone principe niet had doorgezet, is het maar de vraag of er nu ook androids e.d. waren gekomen en we in het windows 6.1 tijdperk waren blijven hangen.

Zonder de huidige smartphones vraag ik me ook af wat er bijvoorbeeld van Facebook was geworden. Ik ken eigenlijk niemand die Facebook gebruikt op een laptop of desktop. Vrijwel iedereen op smartphones of tablets. Maar Facebook maakt intussen wel deel uit van hun dagelijkse leven.
Pagina: 1