[Ubuntu] op 10.04 LTS één pakket uit 11.10 repos halen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 16:15

Booster

Superuser

Topicstarter
Ik zit met de volgende situatie:
Mijn installatie is Ubuntu 10.04 LTS, en het is de bedoeling dat dit zo blijft. Geen upgrade naar 11 dus.

Er is echter één pakket, eventueel inclusief deps, die ik graag uit de 11.10 repositories zou willen halen. Het gaat om grub2, specifiek versie 1.99-rc1 of hoger. Op 10.04.3 komt een apt-get grub2 standaard met 1.98.

Wat is nou de beste manier om dit te regelen? Het liefste wil je dat echt alleen dat ene pakket uit de nieuwe repos komt, en andere pakketten niet. Ook wil ik het graag doorzichtig houden voor anderen die ook de server beheren en op het idee komen om grub2 te herinstalleren.

Is het mogelijk om apt-get te vertellen dat ik slechts voor specifiek grub2 in de nieuwe repos wil zijn en verder niet? Zoja, hoe doe ik dit dan?
Of, ben ik gebonden aan het downloaden van de .deb en dan handmatig installeren?

Zijn er nog andere manieren om eenmalig grub2 uit de 11.10 repositories te halen?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, waarom wil je eigenlijk die recentere grub?

Je loopt namelijk wel het risico dat je niet vrolijk wordt van de dependencies. Grub depend vermoedelijk op boot-onderdelen, die op hun beurt mogelijk weer op een nieuwere kernel dependen. Ook zou ik niet graag de libc6 van een machine upgraden voor één package.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb zelf een paar keer een soortgelijke situatie gemaakt om een of een paar packages uit een nieuwere release te halen dan ik draaide en dat gaf een hoop kopzorgen met dependencies. Aangezien Grub depend op libc6, en je hele distro release hier omheen is gebouwd, ga je zeker problemen krijgen in wat voor vorm dan ook.

Je moet je dan ook heel goed gaan afvragen of je wel daadwerkelijk de nieuwe grub nodig hebt. Ik kan mij werkelijk geen reden voorstellen waarom je een nieuwere grub wilt. Het doet wat het moet doen: je OS starten. Zodra je OS boot, doet Grub niets meer, z'n werk is klaar.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Momenteel staat grub2 1.99 al in de MBR en die werkt goed. Geinstalleerd vanaf een Live-CD, omdat de install-CD van Ubuntu 10.04 geen grub2 heeft zo lijkt het. Ik kan kijken of een 'downgrade' mogelijk is, maar wij booten direct vanaf een partitionable device (/dev/mdX) en volgensmij omvat de stap van 1.98 naar 1.99 een hoop fixes die hierop van toepassing zijn.

Als het draaien van 1.99+ een probleem oplevert met deps dan denk ik niet dat het voor werkbare situatie zorgt, dus dan moet ik een andere oplossing vinden, maar als het wel mogelijk is wil ik problemen met booten vanaf partitionable devices voor zijn.
Dank je, zal ik doorlezen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Booster op 15-11-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vziw is het beste om een losse /boot partitie te hebben als je met md werkt. Bovendien installeer je Grub niet in je MBR, maar wordt er niets anders dan een verwijzing naar Grub gemaakt. Grub zelf wordt van de schijf gestart. Als je bijvoorbeeld een dualboot met Ubuntu 10.04 en 11.10 zou hebben, waarbij je 11.10 als laatste hebt geïnstalleerd, dan wordt de Grub van 11.10 gebruikt om op te starten.

Als je nu geen problemen hebt met opstarten, en alleen potentiële issues voor wilt zijn, zou ik persoonlijk wachten tot 12.04 wat weer een LTS zal zijn. Of kijken of Debian de fixes heeft gebackport naar Squeeze en daar op overstappen.
Je hele systeem overhoop gooien, alleen maar om met Grub 1.99 te starten voor eventuele problemen die je nu niet eens hebt is IMO vragen voor problemen. Kijk anders naar een backport oid.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Hero Of Time schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:38:
Vziw is het beste om een losse /boot partitie te hebben als je met md werkt.
Die aparte /boot is er. Op een partitionable device ;) Heel veel mensen weten nog niet wat dit is trouwens, gezien er bijna geen guides voor zijn, maar het werkt anders dan de RAID die in vrijwel alle installers gebruikt wordt.
Bovendien installeer je Grub niet in je MBR, maar wordt er niets anders dan een verwijzing naar Grub gemaakt. Grub zelf wordt van de schijf gestart. Als je bijvoorbeeld een dualboot met Ubuntu 10.04 en 11.10 zou hebben, waarbij je 11.10 als laatste hebt geïnstalleerd, dan wordt de Grub van 11.10 gebruikt om op te starten.
Ik snap het verschil tussen de stage1 en stage2 maar hier is geen sprake van multiboot e.d. Er is maar een enkele 10.04 install met een /boot op /dev/md0p1 oftewel (md0,msdos1) in Grub2 notatie. Die moet goed gestart kunnen worden.

Grub2 v1.98 heb ik nog niet getest, omdat 1.99-rc1 het goed deed. Na het lezen van de changelog leek het me ook beter om niet terug te gaan, maar als v1.98 goed werkt dan is dat wat mij betreft prima. Dan moet ik dus nu eerst even Grub2 'downgraden' en testen of het goed werkt. Ga ik morgen doen.

Ik verwachtte gewoon niet dat specifiek Grub2 een probleem zou zijn om als enige uit een recentere repos te halen.

Om iets meer context te geven van hoe ik dan nu aan 1.99-rc1 kom:
De originele Grub ('classic') staat op de 10.04.3 install-CD. Alleen die kan niet booten vanaf partitionable devices. Daarvoor is Grub2 nodig, samen met een GPT partition table o.a. Grub2 lijkt niet installeerbaar te zijn vanaf de console op de 10.04.3 install-CD, dus dit heb ik met een 11.10 Live-CD gedaan, die levert standaard 1.99-rc1. Dat is de rede dat ik bij die versie terecht gekomen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

deadinspace schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 15:26:
Hmm, waarom wil je eigenlijk die recentere grub?

Je loopt namelijk wel het risico dat je niet vrolijk wordt van de dependencies. Grub depend vermoedelijk op boot-onderdelen, die op hun beurt mogelijk weer op een nieuwere kernel dependen. Ook zou ik niet graag de libc6 van een machine upgraden voor één package.
Dat kun je natuurlijk vrij simpel achterhalen:

http://packages.ubuntu.com/natty/grub-pc

En mochten de binary dependencies niet lukken, is het meestal wel mogelijk om de source package op een oudere versie van Ubuntu te builden.

Waarom je voor een bootloader die moeite zou doen is me dan ook weer niet helemaal duidelijk…

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 15-11-2011 23:34 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Voorlopig lijkt het erop dat 1.98 het ook goed doet, dus dan ga ik niet nog hele rare pogingen doen om ergens om heen te werken. De pinning suggestie gaat later vast nog wel een keer van pas komen overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
eigenlijk is het heel simpel hoor.

set de deb-src van de versie die je wilt hebben in /etc/apt/sources.list

apt-get update
apt-get build-dep pakketnaam
apt-get source pakket-naam -b

en je "nieuwe" versie staat als "deb" klaar. geen depences gerommel, gewoon hergecompileerd voor jou distributie.
ook pinning is zo niet nodig.
wel verstand is het om je package op hold te zetten.

echo "package_name hold" | dpkg --set-selections

suc6.

[ Voor 7% gewijzigd door Thc_Nbl op 19-11-2011 17:42 ]

ehhh.. noppes

Pagina: 1