Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Eén goede nacht.

Vorige week ben ik voor het eerst met m'n geliefde camera naar de dierentuin geweest, Blijdorp om precies te zijn. Daar heb ik enkele honderden foto's geschoten en m'n ogen uitgekeken naar hoe mooi en leuk dieren eigenlijk ook alweer kunnen zijn.

De volgende dag had ik de foto's op m'n computer gezet en alle foto's beetje doorgebladerd. Toen zag ik er een paar foto's bij die ik wel redelijk vond, maar echt gelukkig was ik er niet mee. Maar na inmiddels de hele meute zo'n drie á vier keer helemaal door te hebben gekeken ben ik toch wel redelijk blij met het eindresultaat.

Ik had me voorgenomen dat als ik aan 10 foto's zou komen die ik zou durven laten zien, dat ik dan een testcase zou openen. En na net nog een uurtje te hebben zitten spelen met wat foto's, ben ik er klaar voor, denk ik :o

Omdat hekken naar mijn idee de illusie van een dier in het wild nogal verstoren heb ik, al tijdens het fotograferen, geprobeerd ze zoveel mogelijk buiten beeld te houden, maar helaas lukt dat niet altijd. Maar ik ben wel tevreden met het resultaat van maar drie foto's van de tien met een hek erop (en hopelijk zijn ze niet te aanwezig).

Alle foto's zijn gemaakt met m'n Canon 7D en Canon 70-200L f/4.0.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6035/6335787442_0a140b0be9_z.jpg
#1. Enjoying the Sun by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6031/6335031335_0615071283_z.jpg
#2. Don't Get Closer by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6040/6345796176_fb171d6f90_z.jpg
#3. Staring Stick by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6099/6345794524_2b1864abbd_z.jpg
#4. Playing with Dinner by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6213/6345794046_6899599d21_z.jpg
#5. Pink Panther by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6103/6345792838_42c6fed2b5_z.jpg
#6. Crazy Eyes by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6047/6335788438_9a0120699a_z.jpg
#7. Large Eye by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6228/6335786868_d0a7e2f200_z.jpg
#8. Eyelephant by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6240/6345043965_ab8af27af8_z.jpg
#9. Shake Those Feathers by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6097/6345795222_de9b0b2ecb_z.jpg
#10. I'm Gonna Kill You by Marco Hordijk, on Flickr

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, maar laat me wel een beetje heel ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

#10 (Kuifhoenderkoet) springt er voor mij uit. Dat is een orginele plaat, mooie kleurcombinatie van het groen en grijs.

Bij de andere foto's is vooral het licht te hard waardoor de schaduwen lelijk worden.

Edit: Dan zal ik alle namen er maar even bij zetten:
1) Westelijke laagland gorilla, zilverrug Bokito
2) Amoerpanter
3) Franje aap / Colobus aap
4) Zuidelijke hoornraaf
5) Flamingo (welke ondersoort Blijdorp heeft is me niet helemduidelijk, de roze of de Chileense)
6) Kroonkraanvogel
7) Emoe
8 ) Aziatische olifant
9) Kroeskoppelikaan
10) Kuifhoenderkoet

Tip: schiet ook een foto van het naambordje!

[ Voor 77% gewijzigd door ajhaverkamp op 15-11-2011 14:07 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ah kijk, iemand die ook daadwerkelijk weet hoe de beesten heten :+ Veel verder dan 'gorilla', 'olifant' en 'vogel' kom ik meestal niet :D Ik vind zelf de laatste ook het beste (en daarom was die ook voor het laatst bewaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanfield
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 13:57
Ben laatst ook bij blijdorp geweest alleen wat weinig tijd gehad om foto's te maken :) Gelukkig heb ik een abbo want ik zie dat ik wel wat gemist heb qua dieren :) #6 is hilarisch :p

Persoonlijk vind ik #10 ook er uit springen, zo'n zelfde hoek had ook goed gestaan bij #7 denk ik.

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest || Het is niet belangrijk om te winnen, maar het is het enige dat telt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:02
#4 en #10 zijn leuke platen!

Bij #2 is het jammer dat de ogen er een beetje raar op staan. Ook lijkt de foto een beetje blauwig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
#2 heb ik erg op moeten halen, was eigenlijk een aardige doffe foto (is ook door glas geschoten) en hij is net niet helemaal goed scherp. Die had beter gekund dus, maar met het origineel in m'n achterhoofd ben ik er best blij mee :)

ajhaverkamp: Alleen #1 en #3 hebben echt harde schaduwen, omdat de zon er vol op stond, maar echt lelijk/storend kan ik het niet vinden eigenlijk. Bedankt voor de namen, zo leer ik nog eens wat! De naambordjes fotograferen is een goeie.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 15-11-2011 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Ziet er mooi uit Hahn. Ben geen kenner maar ik vind het mooie plaatjes!

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
7 en 10 vette platen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Grappig dat #10 door iedereen wel gewaardeerd wordt, maar dat ernaast vrijwel iedereen één andere noemt en dat dat tot dusver nog niet dezelfde zijn geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Ik sluit me aan bij d-illusion: 7 en 10 zijn mijn favorieten. Waarbij 10 wel duidelijk wint. ;)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:15

florholvoet

aka F0x.be

10 is mijn favoriet met een perfect onderschrift! ;-)

1 vind ik ondanks de harde schaduwen toch nog een heel mooie foto!

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-08 23:08
Te krap gecropt. Allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Zonder enige onderbouwing beschouw ik dit maar gewoon als een troll :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een sterke serie. Nummer 2 is wat druk, nummer 3 wat centraal en nummer 5 had misschien wat meer ruimte kunnen krijgen.De rest valt weinig op aan te merken met nummer 9 als mijn favo. Bij deze lijkt het net alsof die 'vogel' voor een spiegel staat.
Door die krappe kadering valt het nauwelijks op dat ze in een dierentuin zijn genomen en dat is positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Krappe kadering inderdaad, maar dat kan ook positief gezien worden. Je toont daarmee in mijn ogen lef. Lef door niet te proberen om alles van een dier in beeld te brengen. In mijn ogen heb je de juiste keuze gemaakt en is #10 mijn favoriet met #8 als goede tweede (mooie toning).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Hahn schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:50:
[...]

Zonder enige onderbouwing beschouw ik dit maar gewoon als een troll :)
Onderbebouwing is ook niet nodig. Als je hoe de foto's gekaderd zijn, is het niet bepaald ruim te noemen. De foto's zijn geen close-ups. Ook staan ze niet compleet op de meeste foto's, wat in fotografie als een doodzonde beschouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hatsieflatsie schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:20:
[...]
Onderbebouwing is ook niet nodig. Als je hoe de foto's gekaderd zijn, is het niet bepaald ruim te noemen. De foto's zijn geen close-ups. Ook staan ze niet compleet op de meeste foto's, wat in fotografie als een doodzonde beschouwd wordt.
Ik vind dat je echt onzin uitkraamt en ik ben vast niet de enige. Het is helemaal geen 'doodzonde' om iets er niet helemaal op te zetten, zolang je het maar goed doet en niet net een handje of een voetje eraf hakt. Kijk maar naar professionele fotografen, die doen dat vaak zat.

Veel van de foto's heb ik naderhand nog gecropt, ook al had ik het hele dier op de foto, omdat een goede crop soms gewoon beter werkte dan het hele dier erop.

Ik ben erg benieuwd naar jouw foto's, want zo te horen weet jij helemaal hoe het moet, dus laat maar wat zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Zonet postte ik nog paar pics, ff zoeken.

Hier: Hatsieflatsie in "[Verzamel] Autofotografie"

[ Voor 59% gewijzigd door Hatsieflatsie op 20-11-2011 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Van die auto bedoel je? Waarbij de helft ontiegelijk scheef staat? Dan weet ik genoeg, doe geen moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Hahn schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:07:
Van die auto bedoel je? Waarbij de helft ontiegelijk scheef staat? Dan weet ik genoeg, doe geen moeite :)
Zoals je kunt zien, ligt de focus bij die foto's niet op correcte uitlijning maar in perspectief en kleurgebruik. Bij je foto's is je kadering het enige dat direct in oog springt. :{.

Overigens hier zat foto's die een pareltje zijn in kadering, toch is het is niet de bedoeling om je topic te kapen. Probeer in vervolg een ruimere kadering te hanteren, kijkt wat prettiger weg IMHO. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat is jouw mening ja, ik ben prima tevreden over m'n kadering, ook al is het soms wat aan de krappe kant. Maar ik vind het nergens té krap.

En zoals je misschien wel hebt gemerkt was ik niet erg te spreken over je manier van kritiek leveren (je eerste post), want die vond ik gewoon vrij onbeleefd. Maar blijkbaar kijken wij totaal anders tegen fotografie aan, want ik vind jouw foto's bijvoorbeeld weer weinig aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 20-11-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 19:40
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind sommige foto's ook wat krap gekaderd, bijvoorbeeld foto 1, de gorilla kijkt de foto uit en ik zit me af te vragen waar ie heenkijkt.
Ik had deze liever gezien in landscape zodat het beestje (nou ja beestje ;) de foto inkijkt.

Verder vind ik 5 te druk, het is een gevoel dat het oproept bij me, kan het verder niet onderbouwen.

En vraag ik me af hoe 9 eruit had gezien, als de vogel in de voorgrond scherp was en de rest niet in plaats van nu. Voor mij persoonlijk werken onscherpe voorgronden niet zo, omdat ik dat niet altijd even prettig vind kijken.

Ik begrijp terdege dat in de dierentuin je waarschijnlijk al een fulltime taak hebt om de hekken en gaas uit beeld te houden, de koppen van andere bezoekers weg te lokken en het kunstmatige buitenbeeld te houden.

Foto 10 vind ik een topper.... _/-\o_

Mijn bescheiden mening natuurlijk en smaken verschillen, daarom probeer ik het opbouwend te brengen. Hopelijk kun je er wat mee

[ Voor 8% gewijzigd door Marxje1981 op 21-11-2011 16:08 ]

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
vegtem schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:07:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind sommige foto's ook wat krap gekaderd,
Mag je prima zeggen natuurlijk, zolang het normaal en/of onderbouwd gebeurd, maar alle foto's afbranden in vier woorden viel een beetje verkeerd bij me :P
bijvoorbeeld foto 1, de gorilla kijkt de foto uit en ik zit me af te vragen waar ie heenkijkt.
Ik had deze liever gezien in landscape zodat het beestje (nou ja beestje ;) de foto inkijkt.
Foto is een aardige crop, sterker nog, volgens mij was het een landscape-foto, maar heb ik 'm portrait gecropt. Waarom? Omdat je aan de zijkanten niks zag, want hij zat op een hoge boom en was dus alleen de gorilla te zien. Ik heb wel expres z'n hoofd (kop?) een beetje links geplaatst, zodat er rechts enigszins open ruimte ontstaat, waar 'ie naartoe kijkt.
Verder vind ik 5 te druk, het is een gevoel dat het oproept bij me, kan het verder niet onderbouwen.
Ja, de voorste vogel is minder geïsoleerd dan waar ik voor ging.
En vraag ik me af hoe 9 eruit had gezien, als de vogel in de voorgrond scherp was en de rest niet in plaats van nu. Voor mij persoonlijk werken onscherpe voorgronden niet zo, omdat ik dat niet altijd even prettig vind kijken.
Toen ik de foto maakte had ik alleen maar oog voor de vogel waar de focus op lag, pas thuis zag ik dat er een vogel op de voorgrond stond en vond ik het wel een cool effect dat die onscherp was. Is ook niet mijn normale voorkeur, maar ik vond het wel een leuk 'experiment'.
Ik begrijp terdege dat in de dierentuin je waarschijnlijk al een fulltime taak hebt om de hekken en gaas uit beeld te houden, de koppen van andere bezoekers weg te lokken en het kunstmatige buitenbeeld te houden.

Foto 10 vind ik een topper.... _/-\o_

Mijn bescheiden mening natuurlijk en smaken verschillen, daarom probeer ik het opbouwend te brengen. Hopelijk kun je er wat mee
Op deze manier vind ik kritiek krijgen helemaal niks mis mee :) Bedankt!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:26

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuke serie!

#1 - Mooi licht heb je hier te pakken. Wellicht had ik in het rechterdeel wat meer ruimte willen zien; zodat ook zijn arm erop staat.

#2 - Jammer dat de zon net niet op zijn hele kop valt. Die blauwe glow om zijn lijf heen vind ik niet zo geslaagd...

#3 - Leuke houding. Vind wel de takkenbos er gek uitzien; en zonde van de achtergrond.

#4 - Leuke blik! Ook hier weer zonde van de achtergrond.

#5 - Mooie kleuren!

#6 - Mooie foto, gave vogel!

#7 - mooiste foto van de serie; top!

#8 - jammer van dat open stukje rechtsboven!

#9 - deze vind ik niet zo geslaagd; voornamelijk omdat ik de voorste pelikaan op de rug kijk. ook vind ik hier iets te veel opvallen dat jij hoger staat dan de vogels.

#10 - Mooie plaat met mooie strakke blik. samen met #7 de 2 mooiste. Ben benieuwd hoe hij eruit ziet als je de rechterkant precies cropt op zijn punt van de snavel?

de krappe kadering vind ik trouwens wel meevallen; ik stoor me er eigenlijk alleen in foto 1 aan... vind het overigens bullsh*t dat het een doodszonde is om krap te kaderen... krappe kadering in foto's kan prima. moet je het wel goed doen...

[ Voor 3% gewijzigd door Polariteit op 24-11-2011 07:18 ]

Pagina: 1