ISRA-punt verlengen direct vanuit lasdoos of vlak eronder?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:12
Na heel wat topics doorzocht te hebben heb ik enige aanwijzingen, maar zit toch met een aantal onbeantwoorde vragen. Aangezien ik aan een ISRA-punt ga zitten, wil ik er zeker van zijn dat ik het juiste doe en geen problemen krijg met KPN :)

Mijn broertje woont sinds kort in een oud herenpand (jaren '60) dat is onderverdeeld in 6 studentenkamers (3 verdiepingen x 2 studio's op elke verdieping). Aangezien mobiel internet te beperkend is voor dagelijks gebruik, hebben we de goedkoopste internetverbinding voor hem geregeld. Dat was op het moment van afsluiten bij Online het goedkoopst (20 Mb verbinding voor €154,- voor het eerste jaar, dat is inclusief cashback via p-less).

Probleem is echter dat Online enkel een verbinding oplevert tot aan het ISRA-punt, vanaf daar moet je het zelf uitzoeken. We kwamen er al gauw achter dat zijn kamer geen telefoonaansluiting meer heeft, vermoedelijk weggehaald door een van de vorige bewoners. Dat betekent een nieuwe kabel aanleggen vanaf het ISRA-punt in het pand. Dit ISRA-punt staat bij de ingang op de begane grond, tezamen met twee andere ISRA-punten (foto 1, foto 2). Alledrie horen bij het pand en komen rechtstreeks uit de grond onder de houten vloer (foto 3). Uit de ISRA-punten komen weer kabels die via de trappengang naar boven toe gaan naar de studio's (foto 4), maar geen van deze kabels komt uit op de kamer van mijn broertje.

Lasdozen opengemaakt, en alle aderparen getest. Al gauw vonden we de aderpaar waar de Online-verbinding op is geleverd (foto 5). Er is helaas geen stroomaansluiting bij de ISRA-punten. Bovendien is het een gemeenschappelijke ruimte waar iedereen langs kan komen (bewoners en bezoekers van alle zes de studio's in het pand). Het plaatsen van de modem bij het ISRA-punt is dus geen optie. Ik moet dit aderpaar dus verlengen vanaf het ISRA-punt naar mijn broertjes kamer op de tweede verdieping. Dat is ongeveer 25 tot 30 meter.

De kabel die in mijn broertjes kamer eindigt zal ik aan de uiteinde met een RJ-11 stekkertje krimpen, zodat hij gelijk in de modem geplugd kan worden. Mocht een volgende bewoner alsnog een standaard wanddoosje met telefoonaansluiting willen, dan kan die dat altijd nog doen.

Een lang verhaal inmiddels, dus ik zal tot mijn punt/vragen komen:

1. Wat voor kabel kan ik het beste gebruiken? Uit meerdere topics op GoT blijkt dat UTP-kabel het beste is, gezien de lange afstand, prijs en aansluitgemak (ten opzichte van norm 88 kabel). Ik heb het idee dat de kabel die uit de grond komt een FTP-versie lijkt (foiled twisted pair, zie foto 5), en een andere Tweaker geeft aan dat FTP te verkiezen is boven UTP bij verlengen vanaf een ISRA-punt. Prijsverschil is niet echt bar groot, maar als ik dit met UTP kan doen dan scheelt dat weer een beetje. We blijven Nederlanders ;)

2. Vanaf welke plek is het de beste manier om de kabel aan te sluiten op het aderpaar zonder dat ik een probleem heb met KPN? Direct op de aderpaar in de lasdoos zelf (op de metalen plaatjes, zie foto 5), of onder de lasdoos op de doorlopende kabel? Want naast de kabel die uit de grond komt en de lasdoos ingaat, komen er daarnaast weer twee kabels uit de lasdoos (zie foto 2). Ik neem aan dat dit de kabels (verbonden aan de twee aderparen) zijn die doorlopen tot aan de woning. In mijn broertjes geval is dat helaas niet zo, maar ik zou de kabel in kwestie kunnen doorknippen vlak onder de lasdoos en daar mijn kabel aan verbinden. Zo zou ik niets hoeven te bevestigen aan het aderpaar in de lasdoos zelf. Ik heb echter geen idee wat de beste oplossing is, vooral ook om zo min mogelijk signaalverlies te krijgen. Modem direct aangesloten op de aderpaar levert 18 Mbit op, ik hoop dat ik het grootste gedeelte kan behouden over een afstand van 25 tot 30 meter naar boven.

3. Bevestigen van de kabel op het aderpaar --> solderen met een krimpkous eromheen (op aderpaar in lasdoos) of gewoon een kroonsteentje gebruiken (op kabel onder de lasdoos)? Heb geen soldeerapparaat, maar ik denk dat ik die wel kan lenen van een maatje. Ook hier is het belangrijkste dat ik zoveel mogelijk signaalverlies wil voorkomen.

[ Voor 0% gewijzigd door Sky Lynx op 14-11-2011 23:35 . Reden: Spel- en stijlfouten verbeterd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oef, een IS/RA type lasdop. Jij pech :P

Lasdoppen zijn in principe gewoon een plekje om een aantal draadjes aan elkaar te verbinden zonder dat daar vocht en vuil (al te makkelijk) bij kan.

Je kunt het beste gewoon een UTP kabel nemen (of FTP, dat maakt in deze geen donder uit) en die verbinden met de aders in de lasdop. Idealiter op dezelfde manier als die twee aders die al verbonden zijn, maar als je daar het spul niet voor hebt kun je eigenlijk eender welke manier gebruiken. Kroonsteentjes zou ik wel vermijden; die zijn eigenlijk sowieso een pest.

Een DSL-signaal kan best wat hebben en tenzij je écht heel prutserig bezig gaat zal die 30 meter over twisted-pair bekabeling het signaal niet slechter maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:03
Bij UTP wel opletten, dat je beide signalen over een paar laat gaan en ze dus niet splitst. het beste is dan de middelste twee aders te gebruiken (pin 4 en 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DoleBole schreef op maandag 14 november 2011 @ 23:38:
Bij UTP wel opletten, dat je beide signalen over een paar laat gaan en ze dus niet splitst. het beste is dan de middelste twee aders te gebruiken (pin 4 en 5)
Ah, goed punt ja. Dat was voor mij zo logisch dat ik er niet eens aan dacht :P

Blauw is inderdaad de standaard voor telefoniesignalen over UTP, maar signaaltechnisch maakt 't niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
CyBeR schreef op maandag 14 november 2011 @ 23:35:
Oef, een IS/RA type lasdop. Jij pech :P

Lasdoppen zijn in principe gewoon een plekje om een aantal draadjes aan elkaar te verbinden zonder dat daar vocht en vuil (al te makkelijk) bij kan.

Je kunt het beste gewoon een UTP kabel nemen (of FTP, dat maakt in deze geen donder uit) en die verbinden met de aders in de lasdop. Idealiter op dezelfde manier als die twee aders die al verbonden zijn, maar als je daar het spul niet voor hebt kun je eigenlijk eender welke manier gebruiken. Kroonsteentjes zou ik wel vermijden; die zijn eigenlijk sowieso een pest.
@CyBeR: het ziet ernaar uit dat er gewoon een metaalplaatje is gebruikt en samengeknepen met een combi-tang. Op zich wil ik er niet aan zitten, maar ik kan ze best opendrukken aan de platte kanten, mijn draadjes ertussen schuiven en weer dichtknijpen. Of toch liever solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sky Lynx schreef op maandag 14 november 2011 @ 23:42:
[...]

@CyBeR: het ziet ernaar uit dat er gewoon een metaalplaatje is gebruikt en samengeknepen met een combi-tang. Op zich wil ik er niet aan zitten, maar ik kan ze best opendrukken aan de platte kanten, mijn draadjes ertussen schuiven en weer dichtknijpen. Of toch liever solderen?
Maakt op zich niet uit. Als 't goed contact maakt, maakt 't goed contact.

Het idee van die plaatjes is dat 't zonder electrisch gereedschap kan. Best onhandig als een KPN monteur bij elke klant z'n soldeerbout moet opwarmen :P (Dat kennen ze, vroegah deden ze dat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrestouwe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 07:14

andrestouwe

De boer dat is de kerel...

Als ik dit zo lees wil je het ISRA punt niet verlengen, maar de afstand tussen het ISRA punt en het eerste contact( zoals KPN zo mooi verwoord in de handleidingen)
Een ISRA punt is normaal gesproken iets waar je van KPN af moet blijven. Ga je er wel mee aan de gang en er komen problemen met de verbinding schuiven ze het direct af daarop.

Om het even kort samen te vatten, gewoon vlak onder het ISRA punt aansluiten en een kabel naar de kamer trekken. De kabel maakt eigenlijk niet eens zo ellendig veel uit, als je ziet wat voor prutkabels er in de DHZ pakketen van KPN zitten. Dus gewoon je UTP kabel pakken en op 1 aderpaar aansluiten.

BTW, solderen doen ze bij KPN niet aan, dus is niet nodig.

Succes

"De computer is de logische voortzetting van bepaalde mensen: intelligentie zonder moraal." F1time.com: André van der Stouwe - C2-G1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
andrestouwe schreef op maandag 14 november 2011 @ 23:46:
Als ik dit zo lees wil je het ISRA punt niet verlengen, maar de afstand tussen het ISRA punt en het eerste contact( zoals KPN zo mooi verwoord in de handleidingen)
Een ISRA punt is normaal gesproken iets waar je van KPN af moet blijven. Ga je er wel mee aan de gang en er komen problemen met de verbinding schuiven ze het direct af daarop.

Om het even kort samen te vatten, gewoon vlak onder het ISRA punt aansluiten en een kabel naar de kamer trekken. De kabel maakt eigenlijk niet eens zo ellendig veel uit, als je ziet wat voor prutkabels er in de DHZ pakketen van KPN zitten. Dus gewoon je UTP kabel pakken en op 1 aderpaar aansluiten.

BTW, solderen doen ze bij KPN niet aan, dus is niet nodig.

Succes
Ja sorry, inderdaad ik bedoel eigenlijk de afstand tussen ISRA en eerste contact :)

Ok, toch liever onder de lasdoos dus. Het is niet dat mijn broertje er erg lang zal wonen, maar ik wil problemen met KPN voorkomen. Better safe than sorry.

Kabel doorknippen, draadjes vrijmaken, met de vingers aandraaien met een UTP en isolatietape eromheen is wat ik in gedachten had. Als het beter/netter kan (vooral i.v.m. signaalbehoud) dan hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

Shunt

Boe

Ik zou eerder er een 230 lijntje naar toe trekken en dan het modem in een doosje met slot leggen. Het verlengen van een isra op 25/30 meter moet kunnen alleen kan het afhankelijk van de sterkte van het binnenkomende signaal best eens een matige internet verbinding opleveren. Wil je nu echt het modem niet gewoon BIJ het isra punt zetten en vanuit daar een cat5 kabeltje leggen (ideale situatie desnoods achter slot en grendel) Pak dan gewoon een goede Cat5 kabel eventueel met extra shielding cat 5-e of 6 dus. Zorg dat de verbinding aan de kant van de las zo zuiver mogelijk is en voldoende koper koppeling heeft.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Shunt schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 00:53:Het verlengen van een isra op 25/30 meter moet kunnen alleen kan het afhankelijk van de sterkte van het binnenkomende signaal best eens een matige internet verbinding opleveren.
Oh ja? Dus dat signaal, wat al honderden meters over brakke oude telefoonbekabeling onder de grond heeft afgelegd, gaat compleet over de zeik van 25 a 30 meter hoge kwaliteit gigabit-bekabeling?

Geloof je 't zelf? :P

Je moet niet verlengen met simpel telefoonsnoer, nee, maar 30 meter met twisted-pairbekabeling is echt geen probleem. Ik heb er op kantoor wel meer tussen zitten van mindere kwaliteit en daar komt toch echt 20mbps uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

Shunt

Boe

CyBeR schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 01:02:
[...]

Oh ja? Dus dat signaal, wat al honderden meters over brakke oude telefoonbekabeling onder de grond heeft afgelegd, gaat compleet over de zeik van 25 a 30 meter hoge kwaliteit gigabit-bekabeling?

Geloof je 't zelf? :P

Je moet niet verlengen met simpel telefoonsnoer, nee, maar 30 meter met twisted-pairbekabeling is echt geen probleem. Ik heb er op kantoor wel meer tussen zitten van mindere kwaliteit en daar komt toch echt 20mbps uit.
Ja ik geloof het zelf ik heb dit nu al zo vaak mee gemaakt het verschil zal minimaal zijn met UTP bekabeling maar alsnog het risico zo laag mogelijk houden is nooit verkeerd. Heb zelf ook de meest gekke dingen mee gemaakt met bekabeling blij klanten (monteur werk gedaan voor kpn) Maar als het al een meh meh signaal is wat binnen komt (wat je dus nu nog gewoon niet kan zien) wil je daar niet nog eens meer kabel tussen leggen dan nodig is.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag - hoe dan ook - gewoon niet aan het "IS"-deel (IS=infrastructuur) van het ISRA-punt komen. Dat valt onder de verantwoordelijkheid van KPN en als daar iets mis mee is, moet KPN dat oplossen.

Eigenlijk is er verder al genoeg gezegd in het topic:
- Zorg voor een goede koperverbinding tussen "IS" en "RA" (RA=randapparatuur). Solderen zou niet nodig hoeven zijn. Ook in "moderne" ISRA-punten wordt niet gesoldeerd.
- Fatsoenlijke UTP-kabel zou voldoende moeten zijn. Je zou ook FTP kunnen gebruiken, is meestal wat steviger.
- Gebruik het blauwe aderpaar van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 09:49:
Je mag - hoe dan ook - gewoon niet aan het "IS"-deel (IS=infrastructuur) van het ISRA-punt komen. Dat valt onder de verantwoordelijkheid van KPN en als daar iets mis mee is, moet KPN dat oplossen.

Eigenlijk is er verder al genoeg gezegd in het topic:
- Zorg voor een goede koperverbinding tussen "IS" en "RA" (RA=randapparatuur). Solderen zou niet nodig hoeven zijn. Ook in "moderne" ISRA-punten wordt niet gesoldeerd.
- Fatsoenlijke UTP-kabel zou voldoende moeten zijn. Je zou ook FTP kunnen gebruiken, is meestal wat steviger.
- Gebruik het blauwe aderpaar van de kabel.
Hartelijk dank voor de tips van iedereen.

@Shunt: een 230V-lijntje trekken heb ik inderdaad naar gekeken, maar is echt geen optie. Ik heb ook liever de modem zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt, maar verlengen met UTP/FTP is eigenlijk de enige optie.

@ BazzH: als solderen niet nodig is --> kan ik dan de draadjes gewoon aan elkaar knijpen, gebruik makende van de metalen plaatjes die al op het aderpaar zitten in de lasdoos?

Ik kan inmiddels via een maatje aan FTP-kabel komen, dus dat komt goed uit. Ik hoef verder niet de foil van de FTP-kabel te verbinden met de foil dat al om het aderpaar heen zit in de lasdoos? Of gebeurt dat alleen bij STP-kabels dat de shields worden verbonden (voor ruisonderdrukking etc.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien je schrijft dat de infra in een ruimte is waar veel mensen voorbij komen:
koop een "waterbestendige ABS behuizing" (lokale elektronica / modelbouw winkel) waar je de draden / verbindingen laat samenkomen. Erg nuttig om te voorkomen dat fietsen, boodschappentassen o.i.d. de boel om zeep helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:53
Solderen gebeurd inderdaad niet meer, op de foto waar je dat metalen plaatje op ziet zitten noemt kpn zilvertjes. eigelijk niets meer dan kale aders aan beide kanten erin drukken en met een specialen tang dichtknijpen.
Dus dit is heel gemakkelijk zelf te doen.

Verder moet verlengen niet zo'n probleem zijn met std goede getwiste telefoon kabel UTP 4P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
SmoothTweaker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 22:37:
Solderen gebeurd inderdaad niet meer, op de foto waar je dat metalen plaatje op ziet zitten noemt kpn zilvertjes. eigelijk niets meer dan kale aders aan beide kanten erin drukken en met een specialen tang dichtknijpen.
Dus dit is heel gemakkelijk zelf te doen.

Verder moet verlengen niet zo'n probleem zijn met std goede getwiste telefoon kabel UTP 4P
@sranan: thnx voor de tip! Het is zeker een relatief smalle toegang en die ISRA-punten hebben behoorlijk wat te verduren met alle voorbijlopende bewoners. Je komt er inderdaad makkelijk tegenaan met tassen of andere spullen.

@SmoothTweaker: mooi, ik kan eindelijk aan de slag :)
Ik denk dat ik gewoon de zilvertjes openknijp, de draadjes ertussen zet van de UTP en ze weer goed dichtknijp als ik zie dat het koper goed contact maakt met de andere draadjes. Gracias!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17
[quote]Sky Lynx schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 23:12:
[...]

Je zou even bij online kunnen navragen wat de afstand WC naar woning is.
Zit die afstand boven de 1,6km zou ik zeker niet meer verder gaan vanaf de lasdop met utp of ftp.
Heb je ook een foto van hoe de situatie er uitziet vanaf de gang naar de isra punten?
Lopen de medebewoners daar echt meteen langs?
Op www.bbned.nl kun je ook nog een postcode-check doen, deze geeft ook aan wat ongeveer de afstand is.
Ik zit zelf op 1628m, modem in de meterkast op een 1A isra geeft mij 21388/1331 op een VDSL2 lijn van telfort.
Modem in de woonkamer op een U1 (enkele ouderwetse ptt aansluiting) geeft mij 14564/828 met een nieuwe lijn getrokken.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

De tips vliegen je om de oren... Nog maar 1...
Bekijk even goed de handleiding/voorwaarden van Online. Waarschijnlijk 'vereisen' ze dat het modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA punt wordt aangesloten. Zoals hier al vaker aangegeven hoef je je er niet aan te houden en kun je het proberen te verlegen met een UTP kabel. Houdt er echter wel rekening mee, dat in het geval van een storing oid contact met de helpdesk uit zal lopen op 'meneer, u dient het modem eerst direct achter het IS/RA punt aan te sluiten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
De reden dat aangeraden wordt om je modem zo dicht mogelijk bij het isra te zetten, is dat het dan niet zo erg is als je een (voor lange afstanden) ongeschikte kabel gebruikt zoals flatcable. (Dus zodat een helpdesk niet met jou binnenhuisbekabeling te doen heeft.) Maar als je bekabeling goed is, is het geen enkel probleem.

Verlengen met 88-telefoonkabel is ook getwist dus goed, UTP is beter voor data overdracht (DSL).

Offtopic
Wat er nu nog zit is dit spul + tang:

Afbeeldingslocatie: http://robbert.bdorp.com/forum/las_materiaal.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

waterwolf schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:47:
De reden dat aangeraden wordt om je modem zo dicht mogelijk bij het isra te zetten, is dat het dan niet zo erg is als je een (voor lange afstanden) ongeschikte kabel gebruikt zoals flatcable. (Dus zodat een helpdesk niet met jou binnenhuisbekabeling te doen heeft.) Maar als je bekabeling goed is, is het geen enkel probleem.
Dat weet ik en dat ontken ik ook niet. Ik wil de TS alleen maar wijzen op het feit dat een helpdesk dus ook niks met de huisinstallatie te maken wil hebben. En je dus verzoekt om de boel eerst aan te sluiten 'conform handleiding' voordat ze een troubleshoot met je doen. Dus misschien voor de zekerheid nog maar een kort kabeltje erbij in knijpen zodat de broer van TS in geval van nood het modem beneden kan testen. Je bent nu toch bezig...
Pagina: 1