Freeze, aan/uit knop reageert zelfs niet!

Pagina: 1
Acties:

• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Heb net een nieuw pc-tje samengesteld, maar soms freezet het ding volledig.
De momenten waarop het gebeurt lijken random (Soms kan het na 5 uur zijn, maar laatst was het al na 20 minuten).

spullen:
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Sony Optiarc AD-7710H Zwart
Silverstone Sugo SG05BB-450
Intel Core i5 2500K Boxed
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCI-E
Gigabyte GA-H67N-USB3-B3

Wat gebeurt er:
- pc loopt door (fans ed)
- muis en tobo reageren niet
- geluid blijft hangen
- backlight toetsenbord gaat uit
- aan uit knop werkt niet meer

Dat van de aan en uitknop vind ik zo raar, die gooit toch gewoon de spanning eraf of heb ik dat nou niet begrepen? Als ik hem vervolgens met de voeding af zet kan ik hem wel weer gewoon aanzetten met de aan/uit knop.

Niet overclocked, stock cpu cooler, geheugen loopt op 1333 7-7-7-20, ik draai Win 7 Ultimate 64bit.
Prime95 loopt nu 2 uur, wordt zo'n 80 graden max. Idle zo'n 35-40 graden.
Event Viewer geeft niks aan en ik krijg ook geen waarschuwing dat Windows heet moeten herstellen van een ernstige fout ofzo (alleen bij het booten, maar dat is natuurlijk omdat ik hem met de hand uit zet).

Hoe begin ik met troubleshooten? Als prime klaar is met zijn martelgang. Hoe test ik het moederbord bv, dat kan toch helemaal niet?

Iemand ideeen? :)
Bedankt alvast

• martjah
  • Laatst online: 11-02 01:16

martjah

Appel

Dat van de aan en uitknop vind ik zo raar, die gooit toch gewoon de spanning eraf of heb ik dat nou niet begrepen? Als ik hem vervolgens met de voeding af zet kan ik hem wel weer gewoon aanzetten met de aan/uit knop.
als je hem inhoudt moet hij uitvallen...gewoon een keer snel induwen wil zeggen dat hij doet wat er ingesteld is in windows.

Voor de rest zou ik beginnen bij het begin, met een memtest bijv.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:21

D4NG3R

kiwi

:)

Aan/Uitknop doet ook niks meer als je hem dan 5 seconden ingedrukt houd? Want een vastgelopen systeem gaat echt niet reageren op een enkele druk op de knop..

Enneh. 80c is wel erg aan de hoge kant voor een CPU op stock snelheden.. Dit moet eerder richting de 60-65c gaan. Misschien 70c in een uitzonderingsgeval (Prime95).

Welke voeding heb je? Deze mis ik in je lijstje.

Die in je kast meegeleverd zat zeker.. Zoek eens reviews etc op en kijk hoe goed deze is.

Daarnaast is dit behoorlijk dikke hardware om in zo'n kastje te proppen :| .

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 14-11-2011 21:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CvDongen
Ik houd de aan/uit knop langer in, net zo lang als wanneer hij normaal uit zou gaan.

Voeding zit bij de behuizing meegeleverd 450W, maar zou deze setup wel moeten trekken gezien de review die erbij staat (nog dikkere videokaart)

-edit-

Oja de temps zijn van de individuele cores, dus die 80 is echt max, maar ik denk niet dat ik hier freezes van krijg, zeker niet als je bekijkt dat die freezes gebeuren als ik gewoon wat zit te illustratoren (niet super belastend). Oja, stock cooler al een keertje opnieuw gemonteerd, maar zit volgens mij allemaal goed.

En dat is inderdaad forse hardware voor in het kastje, maar volgens reviews is de airflow prima en zou hij dit toch wel moeten trekken :)

[ Voor 56% gewijzigd door CvDongen op 14-11-2011 22:49 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zit niks anders op dan alle hardware een voor een uitsluiten:
- Geheugenreepjes. Als je nu 2 hebt ze 1 voor 1 proberen.
- Videokaart eruit halen en tijdelijk onboard video gebruiken.
- DVD-speler en alle overbodige randapparatuur (ook interne usb/audio-stekkertjes) loshalen.
- Harddisk kun je ook loskoppelen en dan een tijdje Ubuntu vanaf een USB-stick laten draaien.
- Andere voeding proberen

Mocht dat nog niet helpen dan zou ik moederbord ook uitbouwen om uit te sluiten dat die ergens kortsluiting met de kast maakt. Als ie dan nog vast blijft lopen dan is het ws. moederbord of processor.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:52
Voltage en snelheden van geheugen ingesteld volgens specificatie's?

En inderdaad, de aan/uit knop langer ingedrukt houden, een seconde of 6 volgens mij, tot ie uitvalt

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 14-11-2011 22:29 ]

• CvDongen
Oke dat van die aan/uitknop hebben jullie gewoon gelijk, ik hield hem gewoon niet lang genoeg in.
Bij mijn vorige kast hoefde dat volgens mij ook minder lang dan nu, maar hij gaat inderdaad gewoon uit.
Stom en eigenwijs van me |:(

Ik heb mijn geheugen terug op auto gezet (1066 7-7-7-20). Ik had hem zelf op 1333mhz gezet omdat het 1600mhz geheugen is, leek me dat dat wel moest kunnen, maar nu begin ik toch te twijfelen, zeker omdat de opgegeven timings dan niet kloppen met die van cpu-z.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/30k38rc.jpg

Ik wacht in spanning af of ik hem nu stabiel heb.

-edit-
Kan ik die topictitel eigenlijk veranderen, want die slaat echt nergens meer op nu

[ Voor 7% gewijzigd door CvDongen op 14-11-2011 22:48 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:21

D4NG3R

kiwi

:)

Het klopt gewoon wat daar staat?

533Mhz DDR3 (Double Data Rate) == 1066Mhz. De tmings staan verder gewoon zoals je ze zelf ook gedaan hebt 8)7.

Nogmaals: Je temps lopen nogal hoog op.. Zeker in zo'n klein kastje.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CvDongen
Ja, alleen ik had hem op 1333Mhz staan, en dan zijn 7-7-7-20 timings misschien te hoog toch? :)

Voor die temps ben ik nog op zoek naar een betere koeler, maar daar kan ik atm niks aan veranderen. Verder is Idle 35 graden toch wel redelijk normaal of niet?

Kent er iemand een cooler die max 82 mm hoog is, max 90 mm breed (zodat ik geen conflict krijg met mijn videokaart).
Shuriken rev b voldeed net niet helaas...
zie topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/37130208#37130208

[ Voor 39% gewijzigd door CvDongen op 14-11-2011 23:09 ]

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:41
Ik had het zelfde probleem, dit kwam door de RAM voltage ..
Ging naar 1.65, maar dat trok men Mem controller niet.
Misschien XMP even aanzetten, of 1.5v ram regelen (om te testen)

• CvDongen
update

sinds ik mijn ram terug heb geklokt naar 1066 7-7-7-20 heb ik geen freeze meer meegemaakt, hiermee is het probleem opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door CvDongen op 16-11-2011 16:52 ]

Pagina: 1