Toon posts:

Facebook: lijkt informatie van mij te misbruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 894 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iets vreemds ontdekt, weet niet of het normaal is of niet, maar hoe dan ook raar:

Facebook geeft suggesties voor potentiele vrienden. Bij mijn vriend's account zijn dat 90% mensen die één of meer vrienden heeft, die mijn vriend ook heeft: gezamenlijke vrienden.

Ingelogd op mijn account zijn de suggesties 50% "vrienden van vrienden" en de andere 50% zijn mensen met wie ik geen enkele vriend in common heb, maar die ik wél in de afgelopen 4 jaar voor korte of iets langere tijd in behandeling heb gehad als psycholoog... Er worden geen suggesties voor potentiele vrienden die ik niet of in behandeling zijn geweest of gezamenlijke vrienden mee heb.

Heb er al veel over nagedacht, maar zie het niet.. Weet van de meeste suggesties zeker dat ze mij nergens op Facebook genoemd zullen hebben. Er is dus wel een gezamenlijke link: de school waar ik op werk, maar dan zou ik ook suggesties krijgen van collega's of jongeren die ik niet heb gesproken, toch?

Herkent iemand dit? Weet iemand waar Facebook deze exclusieve info vandaan haalt???

Ik kan me hoe dan ook niet voorstellen dat ik ooit toestemming daarvoor heb gegeven.. Of zit ik ernaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:40
Waarschijnlijk heb je de school als werkgever aangegeven in je info? Wanneer de andere personen dit ook doen in de vorm van werk of studie zouden deze als potentiele vrienden kunnen worden gezien.

Ik zie zelf ook suggesties van personen die op dezelfde middelbare school zaten als ik maar die ik totaal niet ken (ook geen vrienden van vrienden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ja dat had ik dus zelf ook al bedacht, maar zoals ik al schreef: het zijn alléén mensen die ik in behandeling heb gehad.

Als het puur om de naam van de school gaat, dan zouden er dus suggesties tussen moeten zitten van mensen die wél op die school zitten, maar die ik verder niet ken of nooit heb gekend, net als bij jou...en dat is dus niet zo.

Dat maakt het zo vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan uit MSN of gmail komen. Heb het ook al een paar keer gezien dat hoewel ik vrijwel nooit op FB kom (heb een lurk account en geen gekoppelde vrienden :+), FB het toch weet te presteren om alles waarvan ik weet dat ik wel een msn-adresof een gmail adres heb, te koppelen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-09 08:24
Het zijn zoals je zegt suggesties. Zo kunnen het bijvoorbeeld ook precies die mensen zijn omdat ze jou op facebook een keer of vaker hebben opgezocht. Omdat je mogelijk gerelateerd aan ze bent via de school die je hebt opgegeven o.i.d. maakt facebook daaruit mogelijk een verband als 'suggestie' want het hoeven natuurlijk geen bekenden te zijn, daar is het een suggestie voor.

Het is een patroon, ik denk niet dat ze gegevens gebruiken vanuit je email, dit kan ook niet, want dan zouden ze moeten inloggen op je email account en dat heb je dan zelf opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 22:43
Ik denk dan zelf weer heel simpel, zijn het niet mensen waar je zelf wel is gekeken heb ?.
Of waar je VIA VIA op gekomen bent ?, en nu denkt FB vriendjes voor je ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@TheEagle: precies, ik zat aan een koppeling tussen Gmail en Facebook te denken, aangezien het enige dat ik kan bedenken is dat ik vorig jaar mijn Outlook-werkagenda heb gesynchroniseerd met mijn Google agenda, om zo ook die agenda op de iPad te kunnen hebben. (nu doe ik dat via webmail)..

Maareh.. Als daar een informatie uitwisseling plaatsvindt, mag dat dan zomaar?? Die bedrijven staan toch los van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 01:05
Mzz, wat ik kan bedenken is dat de gesuggereerde mensen door FB jouw FB account hebben bezocht (al dan niet inzichtelijk, of in hoeverre), of naar hebben gezocht en gevonden -> FB registreert dit en ziet dat die mensen interesse in jouw hebben getoond -> suggereert die mensen als vriend voor jouw. Dat zou een plausibele verklaring (IMHO) kunnen zijn voor die exclusieve info, of waarom precies díe mensen die je hebt behandeld gesuggereerd worden. Anderen op de school zullen veel minder snel iets over jouw gezocht hebben via FB.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@funky en Mektheb:
Klinkt als wat logischer uitleg.. Nog wel wat twijfels (een aantal van deze mensen heb ik vier jaar geleden in behandeling gehad, mijn Facebook-account heb ik nog niet zo lang, maar goed, dan kan Facebook deze info zelf ergens opslaan en dat lijkt me volkomen legaal.. Wel twijfels: waarom dan geen collega's? We zijn hier allemaal doodgegooid met 'sociale media' cursusjes enzo en hebben allemaal een Facebook-account aan moeten maken, er zullen zeker collega's zijn die ook op mijn profiel zijn geweest, maar hen krijg ik niet als suggestie (alleen studenten krijg ik als suggestie, geen collega's)

@Mektheb: ik weet zeker dat ik op geen enkel profiel ooit gezocht heb, van de mensen die ik nu als suggestie krijg. Ik gebruik Facebook ook alleen privé en niet ontzettend vaak, zou niet zo snel gaan zoeken op studenten die ik behandel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@dinkeloever: het klinkt inderdaad heel plausibel, net als funky!

Het valt niet uit te zoeken, maar wel vreemd dat een aantal van hen mij dan zo'n twee jaar nadat ze bij mij in behandeling waren (en daarvan vaak ook kort - twee, drie gesprekken, soms ook maar eén) gezocht hebben op mijn Facebook-profiel, omdat ik die zo'n twee jaar nu heb en veel suggesties zag ik vier jaar, vijf jaar geleden.

Anderzijds, jongeren zullen vast veel zoeken en misschien ook wel op mij, het is inderdaad plausibel ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024

Chris_NL

Miauw

Overal waar enige connectie is met Facebook, like button's etc., kan Facebook informatie achterhalen. Omdat je waarschijnlijk aangemeld bent op Facebook op die momenten (hoeft niet kan ook via cookies), refereren ze die informatie bij jou. Tip is daarom ook log altijd uit. En verwijder de cookies van Facebook als je het niet vertrouwt.
Het zou dus kunnen zijn dat u de namen ergens heeft gelezen waar een implementatie van Facebook aanwezig was. Die zou dan de link kunnen leggen tussen u account en die van u studenten / patiënten.

[ Voor 0% gewijzigd door Chris_NL op 14-11-2011 21:31 . Reden: Spellings / gramatica correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ChrisNL: dat zijn goede tips die je daar geeft, ga ik zeker toepassen! Gewoon om zeker te zijn, privacy is belangrijk en wellicht wordt er niets meer gedaan met deze via-via opgeslagen info dan dat ze me willen binden aan Facebook door nog meer vrienden te krijgen..er is dus toch al een link gevonden door dat programma via privacy-gevoeilige informatie, wie weet wat ze under the surface nog meer zien en gebruiken aan info.. Better to be safe than sorry, dank voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:32
de Facebook-app kijkt in je contacten van je mobiele telefoon en gaat ook daarmee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Dit is een redelijk oud topic en je reactie voegt niet echt super veel toe dat een kick noodzakelijk is. Daarom sluit ijk het topic

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.