Laptop die geen svideo/hdmi/dvi heeft toch op TV aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• J4s0n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09-2023

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Nu heb ik een laptop uit 2009 die nog goed functioneert en prima full HD films afspeelt. Echter is de enige video output die hij heeft VGA. Hij heeft wel een PCMCIA en ExpressCard 54 slot.

Nu ben ik op zoek naar een oplossing om er het liefst zowel svideo als HDMI outputs te creëren. Alleen svideo is ook prima (maar dat zou ook kunnen via VGA->svideo converters die ik heb gezien), maar de combinatie is het mooiste. We hebben hier namelijk nu nog geen HDTV, maar mocht dat komen in de loop van de tijd, dan kan ik de laptop als mediacenter blijven gebruiken.

Tot dusverre zie ik alleen oplossingen als Sidecar en ViDock welke nogal prijzig zijn. Zijn er geen low-end Expresscards beschikbaar die een svideo plus HDMI of DVI output geven?

Of zijn er mogelijkheden die ik over het hoofd zie naast de expresscard optie?

Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:58
Er zijn ook vga->hdmi converters 50€ bij conrad.

• J4s0n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09-2023

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
wow, maar dat kan toch nooit goede beeldkwaliteit geven?

Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

let wel dat Full HD er met een VGA kabel niet echt mooi uitziet. Je kan beter kijken of er iets bestaat zoals een usb display adapter

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
of USB naar HDMI , actieve adapters. zijn ook rond de 5tientjes te verkrijgen, maar volgens mij niet allemaal ( of geen een ) full HD, maar rond de 1680x1050

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-02 14:50

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als het mogelijk is met de laptop en HD een must is zou ik als eerst naar een dock kijken. Sommige laptops kunnen daarnaast via de vga ook andere (analoge) beeldsignaal verzenden, dus dan zou je een vga (rgb)scart kabel oid kunnen halen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Als je nu goed kijkt voordat je een nieuwe tv aanschaft, of de tv een VGA aansluiting heeft (hebben vrij veel TV's) hoef je niet perse een actieve converter aan te schaffen. Full HD met fatsoenlijke beeldkwaliteit zal niet lukken over een USB connectie. Zelfs gecomprimeerd (is normaal al verlies aan kwaliteit) zal het beeld er niet beter op worden. VGA naar HDMI is ook niet altijd een feestelijke oplossing.

PCMCIA is eigenlijk een ouderwetse PCI connectie. 100MB/s is niet veel om mee te werken. Bovendien ben ik nog geen PCMCIA videokaarten tegen gekomen die ook een HDMI of andere digitale output hebben.

De enige oplossing die overblijft is een simpele VGA naar S-vid converter. Iets zoals dit bijvoorbeeld. (voor zover ik de tekst begrijp convert die ook VGA naar S-vid)

-_-

Verwijderd

Ik ben ook een tijdje op zoek geweest naar zoiets voor in een expresscard slot, helaas niets (betaalbaars) gevonden. Uiteindelijk gekozen voor zo'n displaylink USB->dvi adapter die op 1600x1200 goed werkt voor office/foto-activiteiten, maar inderdaad niet echt voor (HD) video. Met het idee "liever vloeiend dan scherp" zou ik voor video eerder gaan voor een TV met vga aansluiting dan zo'n usb adapter.

Verwijderd

Elke moderne TV is voorzien van een VGA-aansluiting, waar je de laptop dus rechtstreek aan kan hangen. Voor s-video zal je toch voor zo'n adaptertje moeten gaan, maar ik kan uit ervaring stellen dat de beeldkwaliteit veel te wensen overlaat.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:58
J4s0n schreef op maandag 14 november 2011 @ 17:22:
wow, maar dat kan toch nooit goede beeldkwaliteit geven?
Zeker niet slechter dan s-video ;)
Maar nee, de kwaliteit is vrij goed te doen (1280x720 zonder problemen, 1200x1600 gaat echter vaak maar tot 30Hz), latency is ook zeer beperkt.
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 18:52:
Elke moderne TV is voorzien van een VGA-aansluiting, waar je de laptop dus rechtstreek aan kan hangen.
Dat is echt niet zo.. mid range misschien maar op de veel high end toestellen laten ze vreemd genoeg de vga weg.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 14-11-2011 22:52 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:59

Quad

Doof

brilsmurfffje schreef op maandag 14 november 2011 @ 17:23:
let wel dat Full HD er met een VGA kabel niet echt mooi uitziet. Je kan beter kijken of er iets bestaat zoals een usb display adapter
Ik gebruik (op een gewone monitor 24" welliswaar) gewoon fullHD over VGA, en heb totaal geen problemen in kwaliteit oid daarmee.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Quad schreef op maandag 14 november 2011 @ 22:53:
[...]

Ik gebruik (op een gewone monitor 24" welliswaar) gewoon fullHD over VGA, en heb totaal geen problemen in kwaliteit oid daarmee.
Exact ! De meeste mensen hebben vaak een brakke kabel of een monitor die gewoon niet gemaakt is/was voor hoge resoluties. vga ondersteunde 10 ~15 jaar geleden ook al gewoon (scherp) hd resoluties

Iemand die zegt dat het niet kan liegt of heeft met brakke rotzooi gewerkt. ik heb al 10 jaar een monitor op zolder staan die 1600x1200 is en 2048 bij nog iets aan kan (veul te klein om te lezen) eerlijkheid gebied me te zeggen dat die nooit meer aanstaat natuurlijk, ouwe 21" crt op je keukentafel zie je het voor je :+)

Ja zonder storing, ruis, verkleuring of singaalreflecties

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 14-11-2011 23:04 ]

Iperf

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:59

Quad

Doof

fish schreef op maandag 14 november 2011 @ 23:02:
[...]
ouwe 21" crt op je keukentafel zie je het voor je :+)
Stond tot paar jaar terug hier beneden wel hoor ^^

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Als je geluid op een andere manier kan oplossen dan hoeft VGA zoals eerder genoemd geen probleem te zijn voor goede kwaliteit beeld. Waar je bij VGA alleen heel erg op moet letten, nog meer als bij dvi/hdmi, is dat je GOEDE kwaliteit kabels gebruikt als je een wat langere afstand overbrugt. Je zal misschien ook eventjes iets meer op het beeldscherm in moeten scherpstellen omdat een analoge aansluiting niet zichzelf 'set' zoals een digitale aansluiting dat doet.
Pagina: 1