[NETGEAR SRX5308]VLAN werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb een Netgear SRX5308. Op poort 2 draaien 2 VLANs:
ID IP Range
2 192.168.1.x
3 192.168.2.x

Het primary LAN is VLAN ID 2. Dwz als geen VLAN ID wordt meegegeven, gaat de Netgear uit van VLAN ID=2.

Op poort 2 zijn middels een switch 2 machines aangesloten:
1. HP DL180 met VMWare ESX 'bare metal' geinstalleerd.
2. HP Desktop met Windows 7, waarop weer VMWare Workstation geinstalleerd staat. Binnen Workstation draait ESX.

De HP Desktop dient om de backups van de HP DL180 te testen.

NOOT: Omdat de HP Desktop ook voor andere doeleinden gebruikt wordt, is het helaas niet mogelijk ESX 'bare metal' te installeren

Ad 1.
Op de HP DL180 werken beide VLAN's prima. Door mbv VMWare vSphere Client het vLAN ID toe te kennen kan ik ook 192.168.2.x bereiken.

Ad 2.
Binnen Windows 7 heeft de netwerkkaart IP 192.168.1.100 (ESX draait binnen Workstation op 192.168.1.103). Een IP in de range 192.168.2.x wil maar niet werken (dwz ik kan de servers in IP range 192.168.2.x niet bereiken). Volgens mij opzich logisch, omdat ik er dan een VLAN ID aan moet meegeven ;).
ESX is zo ingericht dat de DL180 wordt nagebootst. Dwz dat VLAN ID 3 zich bevindt binnen ESX.

Kortom mijn probleem is dat ik VLAN ID=3 niet kan bereiken op mijn HP Desktop. Hosts binnen VLAN ID=3 kunnen ook elkaar niet bereiken.

Ik denk dat Workstation of Windows 7 roet in het eten gooien en op de een of andere manier het VLAN ID niet doorgeven, maar zeker weten doe ik het niet.

Wie kan me uitleggen wat het probleem is?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

IP-ranges hebben er niets mee te maken, je moet inderdaad zorgen dat het de VLAN tag meekomt in de verstuurde frames. Hoe je dat doet in win7, geen idee. Kan je nic het überhaubt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• van.der.schulting
NIC opzich werkt prima. Default VLAN is namelijk gewoon bereikbaar...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, maar dat is ook niet wat ik vroeg.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
De vraag is dus idd of je nic met vlans overweg kan.

Je kan dan een virtuele extra nic maken in vlan 3 en die aan je workstation knuppen.

Mocht dat niet kunnen, dan kun je mogelijk adhv mac-based vlans het vlan van je virtuele nic op de switch vlan 3 insturen.

• van.der.schulting
Mijn fysieke NIC kan met VLANs overweg. Na installatie van nieuwe drivers werkt de NIC in beide VLANs prima.

Het probleem met Workstation blijft echter bestaan.
Ik heb twee situaties geprobeerd:
1. In Windows een IP toekennen zonder VLAN TAG. Zo is mijn ESX machine binnen Workstation bereikbaar, maar de VMs binnen ESX nog steeds onbereikbaar.
2. In Windows IPs toekennen obv VLAN TAG. Zo is mijn ESX machine in zijn geheel onbereikbaar.

@DJSmiley, Ik snap je niet hememaal, maar in ESX heb ik een virtueel netwerk gedefinieerd obv VLAN ID. De VMs hangen aan dit virtuele netwerk.
Je tweede opmerking snap ik niet: 'Mocht dat niet kunnen, dan kun je mogelijk adhv mac-based vlans het vlan van je virtuele nic op de switch vlan 3 insturen'. Wat bedoel je?

• van.der.schulting
edit:

Na wat rommelen heb ik nu eindelijk beide netwerken werkend binnen Windows...

[ Voor 84% gewijzigd door van.der.schulting op 16-11-2011 11:18 ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

DJ doelt op het feit dat je op basis van mac adressen vlan's toe kan kennen aan een poort. Net zoals dat je op basis van protocol of IP subnet dat kan doen :) Maar dat moet je switch wel ondersteunen want dan moet je meerdere untagged vlans op een poort kunnen zetten wat normaal niet kan :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Pagina: 1