Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Xenserver: Backup/booten vanaf RAID1 met fakeraid

Pagina: 1
Acties:

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik werk bij een elektro ingenieursbedrijf waar een VM-host met Xenserver is aangeschaft. We hebben geen ICT'ers in dienst, tot dusver nooit nodig gehad, maar nu kom ik er ook niet meer uit. Wie kan mij helpen met dit backupprobleem?

Onze XenServer kan 8 VM's draaien met een Synology NAS die via NFS op de Xenserver wordt gemount. De Synology heeft 2 disc RAID redunancy dus de data daarop is redelijk veilig. De Xenserver zelf hadden we uitgerust met 2 identieke HD's met het idee om deze in RAID1 te draaien, wat toch de makkelijkste manier is om een server te restoren bij HDD failure. Maar helaas: Het is een Intel ICH10 raidcontroller, een fakeraid, wat XenServer niet lijkt te ondersteunen.

Wat ik nu heb gedaan is daily schedule metadata VM's enabled, waardoor de metadata van de VM's dagelijks op de NAS wordt geplaatst. Dit lijkt mij voldoende (kan iemand dat bevestigen?) om VM's te restoren na een herinstall van de host, maar dit is omslachtig en kost veel tijd. Googelen leert dat fakeraid wel kan bij het gebruik van 3 HDD's, waarvan 1 boot en 2 voor storage repository's. Maar die server heeft geen local storage repository, ik wil de bootschijf dupliceren. Xenserver heeft linux als basis en je gaat me niet vertellen dat linux dat niet kan. Het googelen op backuppen van de host levert weinig interessante informatie op, behalve wat commandline zaken waarmee je dus eenmalig een backup kan maken (en die kun je misschien met een cronjob automatiseren) maar ik zoek een slimme oplossing voor dit probleem en RAID1 heeft daarbij de voorkeur.

Dus kan iemand mij een beetje helpen hoe je dit probleem slim kunt vloeren? Bedankt voor reacties.

• Robb3rt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 15:42
Op school draaien wij ook met 3 Xen servers, wat ik zelf regelmatig doe om zeker te zijn, is van de machines een snapshot maken, en die opslaan op me laptop, en op de SAN

Het is dan voor jou denkik afwachten totdat jou raid kaart ondersteund word door Citrix, gewoon veel handmatig back-uppen ben ik bang..

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Flake schreef op maandag 14 november 2011 @ 13:09:
Wat ik nu heb gedaan is daily schedule metadata VM's enabled, waardoor de metadata van de VM's dagelijks op de NAS wordt geplaatst. Dit lijkt mij voldoende (kan iemand dat bevestigen?) om VM's te restoren na een herinstall van de host, maar dit is omslachtig en kost veel tijd.
Dat valt wel mee toch? Restore is een kwestie van een nieuwe Xenserver inrichten, storage en networking instellen en de metadata restoren. Dat zou mits goed gedocumenteerd met een klein uurtje wel klaar moeten zijn.

Als beschikbaarheid echt een issue gaat worden zou je ook eens kunnen gaan overwegen om een tweede Xenserver te gaan inrichten. Valt dan een Xenserver uit, dan kunnen simpelweg de VM's handmatig herstart worden op de andere host. Een randvoorwaarde hiervoor is shared storage, maar dat hebben jullie al. Neem je een licentie af voor je Xenserver(s), dan gebeurd het herstarten zelfs automatisch :)

Je hebt nu eigenlijk twee oplossingsrichtingen:
  1. Bestaande Xenserver compleet HA maken (dus disken in Raid, powersupply redudant, online spare memory, etc.)
  2. Extra Xenserver bijplaatsen

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B