Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Hallo daar.

Ik heb sinds een week of twee een externe monitor gekocht voor mijn MBP (13'' 2011).
Het gaat om een LG IPS236v die ik thuis veel gebruik voor fotobewerking, voor op school en op elke andere locatie behalve thuis bewerk ik op de Macbook, echter merk ik redelijk wat verschil in weergave, de foto's die ik op mijn Macbook bewerk en vervolgens op mijn monitor thuis bekijk zijn dan veel donkerder en hebben ook qua kleurweergave wat verschil.

Nu moet ik dus telkens mijn macbook open slaan als ik een foto heb bewerkt op mijn monitor om te kijken of de foto op mijn Macbook ook wel klopt.

Mijn foto's worden voor 90% gebruikt voor op het web, ik heb veel online portfolio's en zo een keer per jaar laat ik een gedrukt portfolio maken voor school en stages, veder moet ik voor school soms projecten die in Indesign zijn aangemaakt afdrukken.
Ik werk dus voornamelijk via het web. Afdrukken doe ik dus ook bijna alleen maar voor school. Ik werk met Adobe Lightroom (3) en vanuit daar bewerk ik ook foto's in Photoshop (CS5) en voor school werk ik dan regelmatig in Adobe Indesign (CS5)

Nu zou ik dus graag willen dat ik zowel op mijn scherm van mijn Macbook als op mijn monitor een gelijke weergave heb, en dat de foto's die ik op mijn monitor bewerk op mijn Macbook niet veel te licht zijn en andersom ook. Met printen heb ik gemerkt dat mijn foto's er iets donkderder uitkomen dan dat ik ze op het scherm zie. Uiteraad moeten foto's die ik bewerkt ook bij andere mensen er fatsoenlijk uit komen te zien (niet te donker/licht) maar dat heb je natuurlijk nooit in de hand

Ik heb al gezocht hoe ik mijn scherm het beste gratis kan kalibreren maar alle topics die ik heb gevonden zijn al jaren oud en ik vraag me dus af of er onderhand niet nieuwe technologieën en mogelijkheden zijn om als leek een scherm te kalibreren.

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Gratis zal wel een uitdaging worden, bij Photoshop wordt Adobe Gamma meegeleverd maar volgens mij is dat Windows only. Voor de Mac zal er wel iets vergelijkbaars in ColorSync gebakken zitten, kijk es bij de ColorSync settings van MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Als je web voornamelijk het einddoel is dan zou ik me niet al te druk maken in jouw situatie. Al krijg je foto's precies hetzelfde op beide schermen, de rest van de wereld ziet het toch weer compleet anders (verschillende monitoren, instellingen, browsers etc.).

Ik zou me eerder druk maken over het afdrukken; probeer een profiel te maken voor de printer+je LG scherm zodat foto's hetzelfde uit je printer komen rollen zoals jij ze op je scherm ziet.

En je doelt waarschijnlijk op profileren en niet op kalibreren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Hmm oke.. en hoe kan ik het beste profileren denk je?

Maar hoe kan ik dan (want dat vind ik wel erg belangrijk) er voor zorgen dat de weergave op mijn LG en mijn Macbook wel hetzelfde zijn of in ieder geval dichter bij elkaar liggen dan dat ze nu doen. Als ik nu bewerk op me LG en ga na school en ga daar veder op me MBP werkt dat niet echt. Is dat te bereiken zonder te kalibreren dmv profileren?

Ik was erbij vergeten te vermelden dat ik mijn afdrukken vaak laat uitbesteden aan Profotonet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik denk dat hij calibreren bedoelt, want een profiel moet gemaakt worden door een meetinstrument (en dat valt buiten de eis "gratis"). Je krijgt geen profiel zonder te meten. Je kunt wel wat afstellen zonder te meten, of dat ideaal is, laat ik in het midden :)

Calibreren is afstellen, bijv. Adobe Gamma geeft een "optimaal" contrast en min-of-meer neutrale kleurweergave als je het goed gedaan hebt. Voor Apple heb ik 'm nu ook gevonden:

http://www.computer-darkr...c-display/colorsync_1.htm

Als je geen geld wilt uitgeven is dit het beste (of minst-slechte, hoe je het wilt zien) wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Bedankt ik ga er eens mee aan de slag, als ik het voor beide beeldschermen wil uitvoeren moet ik het dan een keer draaien als de MBP is aangesloten op m'n monitor en een keer als hij dat niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En anders een spyder 3 pro of soortgelijks kopen. Kost iets meer dan 100 euro en kan monitoren calibreren. Door beide schermen te calibreren, zouden ze vrij aardig in de buurt van elkaar moeten zitten, plus dat ze als goed is ook overeenkomen met andere schermen die gecalibreerd zijn.
Als je ergens op moet ijken, kan je dat maar het beste doen op de correcte weergave.
pricewatch: Datacolor Spyder 3 Pro

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Wat duurder, maar wel beter dan de Spyder 3 is pricewatch: X-Rite i1Display Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Nu online
PageFault schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:17:
Ik denk dat hij calibreren bedoelt, want een profiel moet gemaakt worden door een meetinstrument (en dat valt buiten de eis "gratis"). Je krijgt geen profiel zonder te meten. Je kunt wel wat afstellen zonder te meten, of dat ideaal is, laat ik in het midden :)

Calibreren is afstellen, bijv. Adobe Gamma geeft een "optimaal" contrast en min-of-meer neutrale kleurweergave als je het goed gedaan hebt. Voor Apple heb ik 'm nu ook gevonden:

http://www.computer-darkr...c-display/colorsync_1.htm

Als je geen geld wilt uitgeven is dit het beste (of minst-slechte, hoe je het wilt zien) wat er is.
Ik denk dat hij juist profileren bedoelt want twee verschillende schermen krijg je nooit gelijk gekalibreerd. Met kalibreren breng je een scherm in een "in orde" door de helderheid/contrast/gamma aan te passen naar een zo goed mogelijk hardware-matige stand; het is het optimaliseren van de kleurruimte. Met profileren breng je vervolgens de kleuren op orde (en de software zal dan zelf aangeven of bijvoorbeeld het contrast verkeerdstaat). Met profileren beschrijf je eigenlijk de kleurruimte.

Maar goed, ingewikkeld allemaal, maar veel mensen halen het door elkaar.

En zowel kalibreren als profileren kan gratis; er zijn genoeg fotografen die Spyder's kunnen uitlenen. Daarnaast kan je ze ook bij fotografen huren voor een appel en een ei.

Richard! Kijk even in je omgeving of iemand zo'n Spyder heeft (of van een ander merk). Anders zal er vast wel iemand op GoT zijn die je zo'n ding te leen kan geven.
Nomad schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:08:
En anders een spyder 3 pro of soortgelijks kopen. Kost iets meer dan 100 euro en kan monitoren calibreren.
En profileren dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Oke bedankt heren :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
GerardHenninger schreef op maandag 14 november 2011 @ 19:43:
[...]

Ik denk dat hij juist profileren bedoelt want twee verschillende schermen krijg je nooit gelijk gekalibreerd. Met kalibreren breng je een scherm in een "in orde" door de helderheid/contrast/gamma aan te passen naar een zo goed mogelijk hardware-matige stand; het is het optimaliseren van de kleurruimte. Met profileren breng je vervolgens de kleuren op orde (en de software zal dan zelf aangeven of bijvoorbeeld het contrast verkeerdstaat). Met profileren beschrijf je eigenlijk de kleurruimte.

Maar goed, ingewikkeld allemaal, maar veel mensen halen het door elkaar.

En zowel kalibreren als profileren kan gratis; er zijn genoeg fotografen die Spyder's kunnen uitlenen. Daarnaast kan je ze ook bij fotografen huren voor een appel en een ei.

Richard! Kijk even in je omgeving of iemand zo'n Spyder heeft (of van een ander merk). Anders zal er vast wel iemand op GoT zijn die je zo'n ding te leen kan geven.
Daarom zei ik dus calibreren: zonder sensor kun je alleen dingen afstellen, maar nooit een profiel creeeren. Ik ging nog niet uit van een te lenen sensor...

Verder: je kunt van elke monitor een profiel maken zonder calibratie, maar dat verandert zijn probleem niet: ze staan nog net zo beroerd afgesteld als eerst dus de beelden lijken nog steeds verschillend.

Afzonderlijk calibreren van schermen gaat prima, ook zonder sensor. Of het optimaal is, is wat anders.

[ Voor 7% gewijzigd door PageFault op 15-11-2011 09:27 ]

Pagina: 1