Toon posts:

CPU fan gaat om de 10 seconden 'uit'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb van het weekend mijn nieuw bestelde pc inelkaar geknutseld. Alles goed gegaan en ben vooralsnog erg tevreden.

Echter mijn CPU fan staat 10 seconden te blazen om vervolgens 1 seconde uit te gaan. Dit principe vind ik redelijk 'vreemd'. Temperatuur blijft beneden de 40 graden. Ook tijdens het idlen en bij intensieve load blijft hij dit doen.
Nu lijkt me dit geen groot 'probleem', alleen is het nogal storend. Het geluid is niet hard als de fan draait, maar door het telkens onderbreken merk je het wel telkens op.

Het gaat om de volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 18,20€ 18,20
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 87,44€ 87,44
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,95€ 22,95
1Scythe Slip Stream SY1225SL12H, 120mm€ 6,65€ 6,65
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 180,06€ 180,06
1XFX PRO650W€ 74,90€ 74,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 162,90€ 162,90
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 39,50€ 39,50
2Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 149,-€ 298,-
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 135,51€ 135,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.026,11

Alleen het geheugen is anders geworden, maar dat zal er niks mee te maken hebben ;-)

Nu heb ik nooit echt tweaks gedaan aan het cooling gedeelte, dus ik weet niet waar ik moet starten om dit te tackelen.

Bij voorbaat dank voor de suggesties!

Verwijderd

Kijk is in de BIOS of de fan niet op bv 80% of pas bij een bepaalde temp inschakeld. Deze optie zou standaard uit moeten staan behalve voor de CPU fan. Echter staat deze nooit stil, beetje vreemd idd!

Het menu ziet er ong. zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/x48-mobos/bios-asus-fan.jpg

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-01 15:06
met jouw moederbord zou ik even wat proberen met de utility die bij je moederbord zit

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Verwijderd

Kijk even in de UEFI of dit:
CPU Fan 1 & 2 Setting
This allows you to set the CPU fan 1 & 2 speed. Confi guration options: [Full
On] and [Automatic Mode]. The default is value [Full On].

'Full on' staat

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de suggesties! Ik ga uit het werk even kijken of ik wat aan de settings kan zien.

Verwijderd

Topicstarter
Alle settings lijken goed te staan.

Ik kan in me moederbord utility programma zien dat het aantal RPM van de CPU fan naar 0 gaat.
Daar staat deze ook op level 10. Maximale RPM. Ik kan deze verlagen, maar dat veranderd niets aan het uit gaan van de fan. Wel aan de RPM..

Verwijderd

Doet ie het als je in de BIOS bent ook? Weet je zeker dat de fan-header niet beschadigd is? Probeer desnoods een andere, en ook een andere fan op deze poort dan kom je er snel achter! Kan zijn dat de fan een defect heeft?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een update. Gisteren viel het mij op dat hij bij de boot, en na een paar minuten na het booten wel vol draait.

Geen beschadiging kunnen vinden en op een case aansluiting draait hij wel vol door. Echter stopt dan de case fan dan af en toe 'niet'.

Het moet dus mijn inziens wel een instelling zijn..

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Als je je fan inregelt dmv je BIOS, probeer dan je target temperature eens te verhogen? Dat is de temperatuur waar je systeem je CPU op probeert te houden. Ik kan me voorstellen dat als die (te) laag staat, het af en toe nét lukt die temperatuur aan te houden - dan wordt ie stil(ler) - en hierna weer voluit gaat blazen.

De CM 212+ houdt mijn 95Watt Athlon onder 45°C, met relatief gemak (langzaamste fanspeed), dus dat zou voor jouw i5 ook moeten gelden. Eventueel defect aan de CM fan kan je uitsluiten door je stock CPU fan even aan te sluiten (wellicht even met tiewrapjes oid aan je CM 212 vast maken, dan hoef je niks in en uit te bouwen).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-01 16:00
Het lijkt een beetje op een laptop fan.

Als de CPU 40 graden of kouder is dan gaat hij uit of op een heel laag pitje.
En zodra de temp boven de 40 uit komt dan gaat de fan ineens 50% tot de temp weer onder de 40 komt en dit zo de hele tijd door.

Dit zal je wel ergens kunnen instellen?
Pagina: 1