CPU Overleden? (vast op laagste multiplier)

Pagina: 1
Acties:

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Voordat er met de standaard C-states, EIST en Power Options tips word gesmeten, S.V.P. goed lezen!

Beste Tweakers,

Een tijdje terug had ik bij het overklokken een ongelukje. Ik zat het maximum van mijn processor op te zoeken en was een stresstest aan het draaien op 4,5GHz. Was al de hele middag bezig geweest, zat wel op de goede voltages en de warmte bleef beperkt, ben toen gaan slapen. Maar ik draaide waterkoeling, de VRMs van m'n Rampage III Formula kregen geen lucht, fikten door en het feest was voorbij.

Vandaag is dat ongeveer 2 maanden geleden, en heb ik eindelijk een nieuw bordje en het systeem daaromheen op orde. Na wat gestoei om de RevoDrive werkend te krijgen verse installatie van Windows uitgevoerd, en ik vond al dat alles zo traag ging. Dus ik kijk in CPU-Z en zie: 1600MHz. Wait what? Dus ik draai een stressprogramma om te kijken of dit geen gevalletje C-states is, maar de CPU blijft op 1600MHz hangen.

Reboot, in BIOS de multiplier handmatig op 23x gezet, vervolgens Speedstep, C-States en EIST disabled. In post wordt dan ook 3,06GHz gerapporteerd, evenals in Windows onder System Information. Power saving options op maximum performance. Maar CPU-Z onthult dat het ding nog steeds op 1,6GHz voortsukkelt!

Is het mogelijk dat, zoals ik vermoed, de processor bij het akkefietje met het vorige bord een dusdanige opdonder heeft gehad dat 'ie niet meer boven x12 multiplier kan komen? Of is het bord dat ik gebruik misschien beschadigd, gezien dit wel de eerste keer is dat ik het in gebruik neem? Graag jullie ideeën.

[ Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 14-11-2011 01:46 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:46
Misschien denk ik heel simpel maar bios update ?

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
BIOS is laatste versie 0905 en Xeon W3540 staat op de supported CPU list. Op zich een prima suggestie maar dit is dus niet aan de orde.

[ Voor 3% gewijzigd door Singular1ty op 14-11-2011 01:46 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:46
Ja ik ken het bord voor de rest niet maar optimised settings doen het ook niet correct ?

En anders even kijken of iemand je cpu kan testen in een ander bordje om uit te sluiten hoe of wat.
Zou kunnen dat je cpu verkeerd rapporteert naar het bord.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Aan de temperaturen onder load en traagheid van laden te zien draait de CPU werkelijk op maar 1600MHz. Het lijkt er inderdaad op dat er niks anders opzit dan de CPU in een ander systeem testen. En wellicht mijn eigen moederbord met een geleende CPU als de Xeon op een ander moederbord niet raar doet.

Verwijderd

Ik zou toch denken dat als de processor inderdaad een opdonder heeft gehad, hij helemaal geen kik meer zou geven.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Dat zegt een overklokker in het OC-gedeelte ook al. Dan moet de boel uit elkaar. Straks is het nog het moederbord in plaats van de CPU maar ik ben either way de lul.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Singular1ty schreef op maandag 14 november 2011 @ 09:43:
Dat zegt een overklokker in het OC-gedeelte ook al. Dan moet de boel uit elkaar. Straks is het nog het moederbord in plaats van de CPU maar ik ben either way de lul.
Het is iig niet je CPU ,die werkt of werkt niet.
Ik heb nog nooit een CPU gezien die maar half werkt.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:59
Speedy-J schreef op maandag 14 november 2011 @ 10:40:
[...]

Ik heb nog nooit een CPU gezien die maar half werkt.
Ik ook niet, maar voor alles is er een eerste keer natuurlijk.

Als je geheugen en andere bus settings in het bios verandert, zie je dat dan wel in Windows?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Je cpu/socket nagekeken op verbogen/verbrande/kromme contacts/pins??
Lijkt wel of ie ergens geen goed contact maakt in het socket.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:11
Als je een asus bord hebt , disable T-probe function eens in je bios. ik heb zelf een keer een identiek probleem gehad en dat was voor mij de oplossing. kan ook Core-TM functie zijn , mischien dat ik ze door elkaar haal.

Dit heeft te maken met een rotte thermal sensor in je cpu , die denkt dus constant dat de cpu te heet wordt (wat niet zo is) en zal 'm dus op zijn laagste multiplier laten lopen.

[ Voor 45% gewijzigd door Visgek82 op 14-11-2011 13:47 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Dit zijn allemaal erg nuttige tips. Socket controleren doe ik niet 1-2-3 omdat de CPU en het moederbord helemaal dichtgebouwd zijn met waterkoelingscomponenten en zeer korte stukjes slang, dus ik hoop dat het ergens anders aan ligt :/

Dat van die T-probe klinkt zeker als de moeite om te proberen, al was de thermal sensor van deze CPU absoluut niet kapot toen ik 'm de laatste keer gebruikte. Uiteraard kan de combo CPU/MoBo nog steeds gedonder geven, updates zullen volgen. Waarschijnlijk kan ik morgenmiddag pas weer aan de slag.

• Visgek82
Singular1ty schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:26:
Dit zijn allemaal erg nuttige tips. Socket controleren doe ik niet 1-2-3 omdat de CPU en het moederbord helemaal dichtgebouwd zijn met waterkoelingscomponenten en zeer korte stukjes slang, dus ik hoop dat het ergens anders aan ligt :/

Dat van die T-probe klinkt zeker als de moeite om te proberen, al was de thermal sensor van deze CPU absoluut niet kapot toen ik 'm de laatste keer gebruikte. Uiteraard kan de combo CPU/MoBo nog steeds gedonder geven, updates zullen volgen. Waarschijnlijk kan ik morgenmiddag pas weer aan de slag.
Hij hoeft niet perse "kapot" te wezen , hij kan ook vast komen te zitten "stuck" , waardoor hij ook wartaal gaat uitslaan. probeer morgen zeker die 2 opties die ik gaf even , want ik had precies hetzelfde. toen ik met 1 van de 2 opties aan het spelen ging was het probleem verholpen en tikte mijn cpu weer vrolijk @ 2.67 ghz , en nu 3.33 (met OC)

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Okay, klinkt opbeurend :) En kon je in Windows nog wel je temperatuur uitlezen via Coretemp/Realtemp?

Edit: Jij held! Na het disablen van CPU thermal monitoring draaide hij weer full speed! Ontzettend bedankt!

Probleem opgelost, deze mag dicht :D En ik al m'n hardware afschrijven ...

[ Voor 79% gewijzigd door Singular1ty op 14-11-2011 22:58 ]

• Visgek82
Singular1ty schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:16:
Okay, klinkt opbeurend :) En kon je in Windows nog wel je temperatuur uitlezen via Coretemp/Realtemp?

Edit: Jij held! Na het disablen van CPU thermal monitoring draaide hij weer full speed! Ontzettend bedankt!

Probleem opgelost, deze mag dicht :D En ik al m'n hardware afschrijven ...
Gaaf , ben blij dat dit het probleem ook voor jouw opgelost heeft :)
Pagina: 1