Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Hi Tweakers!

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe game-pc, die ik overigens voor het eerst zelf ga bouwen. O-)

Niet relevant, toch even een lijstje:
CPU: i5 2500k
CPU koeler: Coolermaster Hyper 212 EVO
MoBo: ASRock Z68 Pro3 Gen3
RAM: Corsair Vengeance 1600MHZ (CL9)(low profile)
GPU: ASUS GTX560 Ti DC2 TOP
PSU:Corsair TX650M
Verder nog een netwerkkaart, geluidskaart en cardreader. }:O

Waar ik een beetje mee in mijn maag zit is het geheugen.. Volgens Intel support de i5 maximaal 1333MHz RAM. Ik ben al de hele avond op zoek naar een concreet antwoord op de vraag: Kan dit of kan dit niet?

Is het mogelijk om met deze processor 1600MHz RAM te gebruiken, zonder al teveel tweaken in de BIOS? Zo nee, gaan de 1600MHz strips dan automatisch en probleemloos draaien op 1333MHz?

Alle feedback wordt gewaardeerd!

Alvast bedankt guys! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Geen probleem. Wanneer je liever niet wil tweaken, kun je gewoon XMP gebruiken. Deze stelt automatisch de juiste latencies in bij de rated speed van het geheugen (1600mhz wanneer je 1600mhz aanschaft, 1866 bij 1866 etc.)

Fyi, ik heb vanavond nog op 2300mhz gedraaid icm een i7 2600k ;)

Succes met je keuze!

[ Voor 12% gewijzigd door t!n0 op 14-11-2011 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
T!no, bedankt voor de reactie!

Ik heb gelezen dat die XMP functie naast je RAM settings ook aan je CPU voltage etc komt. Ik ben wel van plan om de CPU naar zo'n 4.2-4.5 GHz te clocken (de GPU ook iets trouwens). Staat dat XMP los van je CPU settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07 16:29
XMP geldt alleen voor de ram.
Waar je bij op moet letten is dat je 1.5v ram heb, anders bluescreent je PC zonder XMP aan.
Zonder XMP clockt mijn cpu naar 4,3 ghz, en men ram naar 1645 mhz.
Loopt bij mij heel stabiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
DDD38 schreef op maandag 14 november 2011 @ 00:27:
zonder al teveel tweaken in de BIOS?
Dat is een beetje tegenstrijdig met je verhaal dat je wil gaan overklokken. Dan moet je je ram juist zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
Waarom? ik wil ook overclocken ;p maar dat doe ik dmv men target score (4.3ghz) de rest doet ie allemaal zelf ;p
Heb ik er geen omkijken naar, loopt ie stabiel en kan ik vertellen dat ik em op 4.3 ghz heb geclockt ;d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Dus als ik het goed begrijp moet ik de RAM handmatig instellen, omdat ik mijn CPU ga overclocken. Geen XMP gebruiken dus. Ik heb inderdaad 1.5v RAM, dus dat is geen probleem.

Is er een soort verhouding tussen RAM speed en CPU speed die je ongeveer moet bijhouden? Of kan ik de CPU en de RAM onafhankelijk van elkaar overclocken? (dus de CPU bijvoorbeeld naar 4.3GHz en de RAM naar 1600MHz)

Bedankt voor de reacties :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
Ligt een beetje aan hoe dat is geregeld in je bios!
Ik heb in men bios een Target Turbo Clock van 4.3ghz, dan clockt mijn mobo men cpu naar 4.3 en men ram naar 1645 door die turbo modus. (Asus P8Z68-V Pro)
Idle op 1.6ghz, en op normal load 3.3ghz.
Ik heb geen idee of je ASRock het zelfde principe hanteert, maar ik verwacht dat je dus niet handmatig een overclock hoeft uit te voeren.
Bij de ram moet je wel een logische verhouding aanhouden, ik geloof dat mijn mobo 1:3 staat op Turbo Mode!
Dus probeer wel normale verhoudingen aan te houden 1:3-7 ofzo, niet 1:3,39 (ik noem maar wat)
Ik heb overigens 1866mhz ram en dat loopt zonder problemen op 1645 (4 uur lang prime95)

[ Voor 6% gewijzigd door Zen!th op 15-11-2011 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Bij de intel k CPU kun je de multipliers van CPU en Geheugen los van elkaar handmatig instellen. Om je RAM op 1600 MHz te laten lopen hoef je dus alleen maar de multiplier van je RAM te veranderen. Doordat sneller RAM vaak een hogere spanning nodig heeft moet je die ook even volgens de instellingen van het geheugen goedzetten. Zelfde met de timings Wanneer je XMP gebruikt doet hij bovenstaande instellingen automatisch.

Als je verder wilt gaan overclocken zou ik zeker geen gebruik maken van automatische overclock functies. Dit zijn vaak sub-obtimale instellingen. Lees onderstaand artikel eens voordat je gaat overclocken zodat je ook begrijpt wat je doet.

http://nl.hardware.info/r...-sandy-bridge-overklokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Bedankt voor de hulp, allen! Vooral het artikel was erg interessant. Nu ik ook daadwerkelijk weet wat de opties inhouden, is het allemaal een stuk beter te begrijpen.
Pagina: 1