[Illustrator] Groep van objecten uitsnijden in een vorm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 23:12
Misschien een beetje vage titel, maar wat ik wil is (lijkt me) vrij simpel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WrCIcmKCeZqzHc6c8lVwUoYM/thumb.png

Ik wil de geselecteerde objecten uitsnijden in de cirkel (zodat ze dus niet meer 'in het niets' doorlopen. Ik heb al geprobeerd wat dingen te doen met de pathfinder, maar die werkt alleen per path. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen?

Het moet overigens naar een drukker voor op een T-Shirt, en ik vraag me af of hij er blij mee is als ik er gewoon een soort overlay op leg (een vierkant met een rond gat erin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

wat ik denk:
tweede laag, die overbodige weghaalt en dan samenvoegen. (paint.net)
of gewoon (als dat kan), cirkel selecteren, selectie omdraaien en dan delete?

even snel wat gedaan:
is dit wat je wil?
Afbeeldingslocatie: http://img831.imageshack.us/img831/152/testge.png

[ Voor 37% gewijzigd door F.West98 op 13-11-2011 21:26 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Het is Illustrator he ;) . Omdat dat vector based is werkt het heel anders dan bitmap editors (zoals Paint.net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

TheJVH schreef op zondag 13 november 2011 @ 21:23:
Het is Illustrator he ;) . Omdat dat vector based is werkt het heel anders dan bitmap editors (zoals Paint.net).
je hebt dan nu toch wat je wilt ;)
Maar ok, dan weet ik het niet

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Nee, want de paden moeten ophouden buiten de cirkel. Ik weet ook niet hoe een drukker hiermee omgaat (op shirts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDBRINKM
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-01-2022

CDBRINKM

CDBRINKM

En als je eerst je paths omzet in een group? met Pathfinder moet het namelijk wel kunnen.

When the cap fits it's manpower!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 21:26
Breid je paden gewoon uit (volgens mij Object -> Expand / Uitbreiden), dan krijg je de boel als één pad en die kun je dan wel met de pathfinder dusdanig bewerken dat alleen datgene buiten de cirkel wordt afgesneden.

Edit: alleen de geselecteerde paden uitbreiden, als dat niet geheel duidelijk was.

[ Voor 16% gewijzigd door Tunaflish op 14-11-2011 08:31 . Reden: Enige onduidelijkheid. ]

So long, and thanks for all the fish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ah het is gelukt. Ik moest de paden 2 keer expanden, dan werden ze echte objecten en geen paden. Daarna kon ik de functie Crop gebruiken in de pathfinder. Eerst probeerde ik de intersect optie, maar die werkt niet met meerdere objecten (je krijgt dan een melding dat er 2 objecten geselecteerd moeten worden).

Ik had al eerder geprobeerd de boel samen te voegen, maar ik moet zeggen dat je vrij rare resultaten krijgt als je zoveel paden aan elkaar koppelt (vooral aan de rand). Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik kom er een beetje laat mee, maar het kan ook zonder expanden als je een cirkel er overheen legt, dat samen met de te maskeren objecten selecteert en dan Object -> Clipping Mask -> Make kiest.

Je hebt eigenlijk de 'schonere' methode toegepast, waardoor het geschikt wordt voor snijplot- en graveerwerk :)
Pagina: 1