Thermostaat: Verschillen tussen aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Mede-auteur:
  • marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:07

marcop23

Wij (ik en buren van ons) hebben last van een versleten thermostaat. Het huis is op het zelfde moment gebouwd door hetzelfde bouwbedrijf, dus eigenlijk is het geen toeval dat onze thermostaten bijna tegelijk zo'n beetje ophouden.

Nu is de grote vraag:
Uit onze muur komen twee draadjes. De meeste moderne thermostaten gebruiken drie draadjes. Zijn deze compitabel met elkaar (te maken)?

Ik zou graag de volgende thermostaat willen kopen:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=610578

In de handleiding staat dit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Fa8AVl.png

Ik begrijp dus dat als je de fase aansluit op de COM, en de nul op de NC, hij exact hetzelfde werkt? De NO laat je dan gewoon onaangesloten. Dat het tweedraadjessysteem met 24VAC werkt en het systeem met drie draadjes met 20VDC, lijkt me niet veel uit te maken, toch? Ook omdat er 'Das Relais arbeitet potentialfrei' staat.

Doet de thermostaat dan wat 'ie moet doen, met twee van de drie draden aangesloten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Controleer op welke manier je ketel wordt aangestuurd.
Volgens mij is dit bij 90% van de (oudere) verwarmingsketels NO, dus als het contact onderbroken is brandt de ketel niet. De ketel gaat branden als het contact wordt gesloten.
Nieuwere ketels ondersteunen meestal OpenTherm (een serieel bidirectioneel protocol dat o.a. brandermodulatie omvat)
Daarnaast zijn er bepaalde merken met een eigen (merkspecifiek) protocol.
Dit kun je simpel testen door te kijken of je ketel gaat branden wanneer je de twee draden met elkaar verbindt.
In dat geval dus aansluiten op NO en COM.
Dan ga ik er even vanuit dat je ketel geen Opentherm begrijpt, geef anders even het Merk/type van de ketel.

[ Voor 28% gewijzigd door Henk007 op 13-11-2011 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:30

Sabbi

je denkt aan mij.

Potentialvrij betekent dat het niet uitmaakt hoe je de draadjes aansluit op het relais, je mag fase/nul wat van de ketel afkomt zonder problemen omwisselen. Het relais kan 230 volt schakelen dus 24/20 volt geen probleem.

Zoals boven beschreven idd aansluiten op COM en NO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Dus, het is gewoon mogelijk om een oude thermostaat met twee draadjes op een nieuwe met drie draden aan te sluiten, door ze op de NO en COM te hangen?

Wij zijn ook van plan onze oude thermostaat te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Het ligt eraan welk merk en type CV ketel je hebt, zoals hierboven ook al is aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziggymaster
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je bent een beetje onduidelijk.
Een thermostaat met 3 draden?Je bedoelt 3 aansluitingen waarschijnlijk.

Zoals boven aangegeven aansluiten op NO en COM, en niet te veel denken in problemen, maar in oplossingen.

n.b. 2 thermostaten versleten??Doen jullie iets wel goed?
Wil je het echt excact weten, geef dan aan : type/merk ketel, en huidige type/merk thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 13:03
ziggymaster schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:27:
Je bent een beetje onduidelijk.
Een thermostaat met 3 draden?Je bedoelt 3 aansluitingen waarschijnlijk.

Zoals boven aangegeven aansluiten op NO en COM, en niet te veel denken in problemen, maar in oplossingen.

n.b. 2 thermostaten versleten??Doen jullie iets wel goed?
Wil je het echt excact weten, geef dan aan : type/merk ketel, en huidige type/merk thermostaat.
2 tegelijk versleten is wel vreemd inderdaad, komt er nog andere spanning op de lijntjes die van thermostaat naar ketel lopen?

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
TheNymf schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:29:
[...]

2 tegelijk versleten is wel vreemd inderdaad, komt er nog andere spanning op de lijntjes die van thermostaat naar ketel lopen?
Huh? Wij (wij + Chris_NL) wonen beiden in het zelfde type huis en beiden zijn nu ongeveer versleten. Ik zie niet waar ik gepost heb dat ik er twee versleten heb, maar dat is dan een foutje.

Het type kan ik niet zo snel vinden, wel dat het een Vaillant ketel is, met het eerste onderhoudsstickertje in '98. De thermostaat is ook de oorspronkelijke, van Vaillant.

[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 14-11-2011 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 13:03
marcop23 schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:34:
[...]

Huh? Wij (wij + Chris_NL) wonen beiden in het zelfde type huis en beiden zijn nu ongeveer versleten. Ik zie niet waar ik gepost heb dat ik er twee versleten heb, maar dat is dan een foutje.

Het type kan ik niet zo snel vinden, wel dat het een Vaillant ketel uit '98 is. De thermostaat is ook de oorspronkelijke, van Vaillant.
je hebt gelijk, ik las er gewoon te snel doorheen

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziggymaster
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Nogmaals, ik begrijp het fenomeen 'versleten' nog steeds niet.
Een thermostaat (zoals in jou geval) is aan of uit, net als het licht.
Oftewel:hij doet ut..., of hij doet ut niet. ;)

Nog een tip: ga voor een 'zelflerende' thermostaat (chronotherm o.i.d.) die verdient zichzelf wel terug.
Kan me namelijk niet voorstellen dat in dat conrad ding ook zulke functies zitten.

En in jouw geval heb je een 'simpele' thermostaat nodig, dus geen ;modulerende, open therm.., enz.
Gewoon = aan /uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
ziggymaster schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:49:
Nogmaals, ik begrijp het fenomeen 'versleten' nog steeds niet.
Een thermostaat (zoals in jou geval) is aan of uit, net als het licht.
Oftewel:hij doet ut..., of hij doet ut niet. ;)

[...]
Hij doet het alleen wanneer je hem heel hoog zet (=23,24 terwijl je 19 wil) en warmt dat ook direct het hele huis tot 23/24. Wanneer je hem bijv op 19 zet gaat die pas aan als het echt koud wordt (16 graden o.i.d)

Ook kan je zo'n nieuwe nauwkeuriger regelen, en programmeren, wat zichzelf natuurlijk vast wel terugverdient. Veel geld is er op dit moment niet, maar €30 voor een programmeerbaar thermostaatje kan natuurlijk wel bij Sinterklaas o.i.d.

[ Voor 16% gewijzigd door marcop23 op 14-11-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik kan zelf niet vinden welk type ketel we hebben. Ik ben wel even gaan zoeken en daar komt uit dat hij erg veel lijkt op een Vaillant VCW NL 242 E So 28 (tenminste dat stond er in de tekst bij het plaatje)
Thermostaat:
Vaillant VRT-2D
Eventueel heb ik er wel meer geld voorover, dan moet het zich alleen wel volledig terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
ziggymaster schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:49:
Nog een tip: ga voor een 'zelflerende' thermostaat (chronotherm o.i.d.) die verdient zichzelf wel terug.
Kan me namelijk niet voorstellen dat in dat conrad ding ook zulke functies zitten.

En in jouw geval heb je een 'simpele' thermostaat nodig, dus geen ;modulerende, open therm.., enz.
Gewoon = aan /uit
Op bijv. marktplaats staan diverse Chronotherm III tweedehands voor weinig te koop. Een goede, zelflerende thermostaat, die ook met alleen aan/uit zeer nauwkeurig regelt.
Ik had er vroeger ook één, voordat ik bij mijn nieuwe ketel een opentherm thermostaat aanschafte.
Pagina: 1