Toon posts:

Apparatuur om zelf muziekdemo op te nemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een band uit de omgeving vroeg mij het volgende:

Met een budget van 3000 piek zouden wij een demo in eigen beheer willen opnemen.

Wij vragen ons af of dit beter met een 8 of 16 sporen hd recorder kan of met een computer met meerdere ingangen geluidskaart.

Of zijn andere opties beter ? Wij willen niet gebruik maken van een opnamestudio, omdat de combinatie van tijdsdruk en budget(1000-2000 piek) een te groot risico voor ons is. Begrijpelijk toch?

Het opnemen zelf willen wij doen met Cakewalk Pro Audio. Als je andere opnametips hebt post ze dan ook gerust.:)

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

ehm, Minidisc :?

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Verwijderd

Ik zit ook bij een band en maak zelf muziek en gebruik daar ook Cakewalk Pro Audio 9 voor om multitrack op te nemen.
Ik heb daarvoor een Aureal AU8830 PCI geluidskaart en stap binnenkort over op een Terratec EWX 24/96.
Ondervonden heb ik dat Soundblaster Live! kaarten (ongeachte welke versie) er niet voor geschikt zijn.
Het gaat allemaal perfect zolang je Cakewalk afgesteld hebt op de geluidskaart (dus khz en bits niet te hoog staan voor de geluidskaart)
dan is het mogelijke om 16 sporen op te nemen (mits de geluidskaart en de pc het aan kunnen)

De truck is gewoon dat men stapgewijst opneemt (of 1x alles, of per instrument(groep)) ook kan men met een stereo line-line in 2x mono line-in maken via een speciaal snoertje.

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Meeste muzikanten verkiezen tegenwoordig een multitracking computer boven een Hd-recorder vanwege de mogelijkheden die je hebt met een PC. Denk hierbij aan dingen als software-plugins voor diverse programma's.

Als je voor een PC gaat is de geluidskaart in dit geval een erg belangrijke keuze. Zeker als je live muziek wilt opnemen is het belangrijk dat de kwaliteit van je signaal erg hoog is, en hiermee doel ik voornamelijk op signaal/ruis verhouding. Hierin zijn de Terratec kaarten niet de beste, hoewel deze kaarten erg veel mooie dingen bieden voor niet al te veel geld. Maar aangezien je budget wat hoger ligt zou ik kijken naar een wat professionelere kaart.
Ik noem er een aantal op die veel gebruikt worden:
- Lexicon Core 2 (kaart van ca. 1200,-), 4 in/8 out, digital in/out, ADAT. 24bit/96kHz. Wat duurdere kaart, maar heel veel mogelijkheden en een zeer goeie geluidskwaliteit.
- Emagic Audiowerk 8 (ca. 900,-), 8 in/out, digital in/out. Zeer populaire kaart. Ook verkrijgbaar in uitvoering met 2 in/8 out (ca. 600,-).
- Midiman Delta 44 (ca. 900,-), 4 in/4 out, digital in/out. 24bit/96kHz. Iets minder bekende kaart, maar zeer goed.
Ook Echo heeft een paar hele mooie kaarten voor dit werk.

Er zijn heel veel goeie geluidskaarten te verkrijgen zoals je ziet, dit was maar een kleine opsomming van veel verkochte kaarten. Ik raad je aan je eens goed te laten informeren door een goeie muziekzaak zoals Feedback, een zaak waar ik goeie ervaringen mee heb en waar een hoop deskundige lui rondlopen.

Veel suc6 met de keuze, als je vragen hebt stel ze gerust.