De grote oversteek, Windows naar Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ik denk dat meer mensen er mee kampen; eigenlijk wil ik wel maar hoe en wanneer en welke lijken komen er uit de kast?

Waar mijn verhaal begint is moeilijk aan te duiden qua wens om over te stappen. Maar laat ik beginnen waar het plan het helderst word, na de release van RC Windows 8.

Na keer op keer genaaid te worden als gebruiker door het ontwikkelteam van Windows was ik het nu helemaal zat, het staat natuurlijk nog niet vast dat Metro de nieuwe interface word zonder echte desktop, maar voor een barre verrassing te komen staan zie ik ook niet zitten, dus een beetje voorbereiding kan geen kwaad.

Eigenlijk begon het na Vista al, het verdwijnen van het "Classic" Startmenu, vreselijk! Aan de gang met 3th party apps enzo... Nu al meer dan een jaar Windows 7 met uiteindelijk een soort Mac menu erbij (Nexus) sja het werkt maar daar is het ook wel mee gezegd... Verder werkt Windows 7 heerlijk behalve dan de opdringerige vernieuwingen van MS, zoals Thuisgroep, MediaDelen, CrumblePath etc... Om maar weer is niet te spreken over het hele configuratiescherm wat wederom op de schop is geweest en allerlei dingen hernoemt.

Nou ben ik dus uiteindelijk eigenlijk heel tevreden over Windows 7 maar om straks weer mee te moeten gaan in iets wat ik eigenlijk niet wil (Metro) ben ik rond gaan kijken.

Configuratie:
MSI-Eclipse 1366 mobo
Core i7 920
12gb Ram
Saphire AMD Radeon 6xxx Flex serie (tripple monitor support op 1 kaart)
2x Vertex 2 60gb in Raid 0
2x 1tb WD-Black data/download
3 Monitors

Eerst ga je inventariseren;

Afhankelijkheden Windows:

1. Adobe Photoshop
2. Eventuele Videobewerking (nog niet rond gekeken in de Ux Wereld)

Dat bleek dus super mee te vallen doordat ik in de loop der jaren op steeds meer alternatieven ben overgestapt die ik al kende vanaf mijn Ubuntu laptop zoals Office etc...
De rest van mijn software is al langere tijd beschikbaar op meerdere platformen.

Welke Distributies overweeg/overwoog ik?

1. Ubuntu
2. Linux Mint (ubuntu)

Het is geworden ,.... Mint

Waarom? Omdat Ubuntu ook in mijn ogen hetzelfde doet als Windows, namelijk vernieuwingen waar ik niet op zit te wachten doordrukken (unity etc) Ja natuurlijk kan je dat allemaal naar je hand zetten achteraf, maar dat kan met alle distributies dus waarom achteraf doen als je de insteek al niet ziet zitten. Zeker met de insteek om juist voor de mensen die niet willen veranderen te veel in 1 keer met de upcomming release van Mint 12 die wel Gnome 3 bied maar met de look en feel van Gnome 2.x

P.V.A. (plan van aanpak)

Omdat mijn Windows nog vrij lekker is wil ik geen dual-boot vanaf 1 partitie ook omdat ik er gewoon geen ruimte voor heb (zie configuratie) en als het faalt ik er dus zo kan uitstappen en verder kan gaan met mijn Windows-Life.

Ik heb 2 extra SSD’s gekocht van hetzelfde type Vertex 2 60gb, die heb ik dan ook in een Raid0 staan naast mijn andere Raid0 Array.

Veel Fimpjes en Info gelezen voordat ik begon of alles wel mogelijk was wat ik wou, en dat is het volgende:

Mint met Virtualbox met Windows 7 en dan mijn Windows programma's in Seamless mode draaien zodat ze 1 worden met de Mint Desktop .

De Installatie:

Na mijn SSD’s erbij geplugged te hebben een dvd gefikt met Mint 11 x64 en booten maar.
Zelf door mijn enige ervaring die ik al had mijn schijf gepartitioneerd in boot/swap en / (root)

De installatie zelf verliep eigenlijk keurig zonder Hikkups...

De eerste ervaringen:

Dan kom je aangeland op de desktop, eerst wat updates zodat je uptodate bent en dan naja rondkijken... Het meeste lijkt het allemaal te doen out of the box, maar dingen zoals mijn printer en webcam etc heb ik nog niet naar gekeken.

Eerst maar is mijn monitors configureren zodat ik 1 grote desktop heb in de juiste volgorde, dus links je scherm uit en dan ook op je linker monitor terecht komen. Dat bleek dus lastiger dan verwacht en wou me niet goed lukken. Dus dan toch maar de drivers inschakelen van AMD voor mijn Radeon kaart (proprietary driver). Toen kreeg ik fijn een control panel er bij van AMD, maar wederom wou hij mijn instellingen niet goed onthouden qua welke monitor waar en welke resolutie. Eigenlijk kon je het zo stellen dat hij terug viel op basic na een boot ofwel alles stond weer in Clone mode en had ik 3x hetzelfde beeld voor me. Arggg

Toen dan toch maar de nieuwste driver gedownload van AMD en natuurlijk weer even google gebruiken hoe je dan die .RUN file moet installeren etc...
Na de installatie van de nieuwe driver leek hij het eindelijk te snappen en te onthouden …..FIJN!!!!

Daarna gerommeld met Compiz totdat alles naar mijn wens was, het enige waar ik nu tegenaan loop is dat Gnome Standaard NIET onthoud waar je je window (app) plaatst en sluit. Bijvoorbeeld als ik een browser op mijn linker monitor zet en hem daar afsluit, ik hem daar ook weer wil hebben als ik een nieuwe browser open, iets wat Windows wel onthoud standaard. Heb al even gegoogled maar nog geen oplossing gevonden. Ik weet niet of dit wel in Gnome 3 gaat zitten of dat ik een andere instelling of applicatie moet hebben er voor? Dat ga ik volgende keer dus verder uitzoeken en komt nu op mijn TODO list te staan.
Volgende wat ik ga aanpakken is Virtualbox met Windows 7. De nieuwste versie van Virtualbox heb ik er al op staan vanaf de Oracle site en ga ik volgende keer mee aan de slag. Als jullie het leuk vinden houd ik jullie op de hoogte en tevens hoop ik op tips voor de problemen waar ik tegenaan loop.

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
met webcam geen ervaring in Mint, maar printers gaat als vanzelf via het menu. ik heb hier een HP laserprinter via een jetdirect. werkt prima over het gehele netwerk, alle pc's (linux mint diverse versies en windows vista en 7 trouwens). Succes verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:45

Cyphax

Moderator LNX
Als je er maar rekening mee houdt dat geen enkele Linuxdistributie Windows is, of er in de buurt komt, dan komt dat wel goed. Dat gemier met grafische drivers; ik heb er een hekel aan, 'k wou dat daar eens wat meer aandacht voor kwam maar die zal moeten komen van de fabrikanten en die lopen gewoon gigantisch achter als het gaat om Linux. Je zult ook merken dat sommige dingen niet zo mooi in elkaar steken dan in Windows het geval is. Soms is het gewoon minder gepolijst. Op andere punten verbaas je je over het gemak en denk je "waarom heeft Microsoft dit nog niet geïmplementeerd?". Verder: als het werkt, dan werkt het. Da's mooi. Ik weet niet precies waar het allemaal heen gaat op de desktop. Unity is.. mja, het heeft wel wat. Ik ken het niet zo goed, mijn vriendin vindt het best tof maar mijn laptop is niet snel genoeg voor dat soort DE's dus ik gebruik Xfce of Window Maker of net waar ik zin in heb. :P

In ieder geval: succes! Ik vind het altijd wel interessant om dit soort projecten/verhalen te lezen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Notehoutelade schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:04:
met webcam geen ervaring in Mint, maar printers gaat als vanzelf via het menu. ik heb hier een HP laserprinter via een jetdirect. werkt prima over het gehele netwerk, alle pc's (linux mint diverse versies en windows vista en 7 trouwens). Succes verder :)
Oh ja, webcams. Als je een webcam moet gaan kopen kan je het beste even vooraf bekijken welke. Het is de chipset waar het dan om draait. En ach, Windows en webcams is ook altijd een kwestie van de goede webcam kopen. Die goedkope prullen zijn niet zo super, die drivers wilden in XP ook nog weleens voor BSOD's zorgen.

Printers.. altijd leuk. Maar niet heus. :( Ook daar geldt voor: niet elke fabrikant kan je wakkermaken om goede drivers te maken voor iets anders dan Windows. M'n eigen laserjet doet het dan prima maar die hangt aan een servertje en als het werkt, dan heb je met Cups ook best wel wat cools.
edit:
Kak, per ongeluk een nieuwe post ipv de vorige geëdit

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 13-11-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:37
Centropy schreef op zondag 13 november 2011 @ 12:50:

Eigenlijk begon het na Vista al, het verdwijnen van het "Classic" Startmenu, vreselijk!
Gratis tip: je kunt zelfs win7 er uit laten zien als NT4

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je afhankelijkheden van Windows voor Adobe Photoshop, het is even afhankelijk welke versie, want het draait ook onder Wine. net even wat je prettig vind.
Video bewerken raad ik af om in VirtualBox te doen. Het is gewoon niet snel genoeg. Op je Windows installatie kan er gebruik gemaakt worden van hardware versnelling, in VB niet. Waar wil je bovendien alle bestanden op gaan slaan? Shared Folders kan, maar levert ook zo z'n kopzorgen. Sommige applicaties weigeren om op een netwerkshare te werken of vinden de SF functie niet leuk. Je zal dan met een Samba share moeten werken.

Printers is iets dat wat makkelijker kan gaan vergeleken met Windows. Als je een HP printer hebt, dan is het kinderlijk eenvoudig: installeer HPlip, als dat nog niet erop staat, en je printer zal bijna direct werken. Heb je Canon of Epson of Lexmark (tegenwoordig Dell), dan kan het wat lastiger worden. Bij ons op het werk gebruiken we Canon printers en in Ubuntu 11.04 werkte dit prima door de driver van de website te halen en via Alien van RPM naar DEB om te zetten (er was alleen een 32 bit .deb, en 64 bit .rpm). Maar nu ik op Debian Sid zit, werkt dat niet meer. De consumenten printer van Canon daarentegen die bij de directeur staat, heeft wel native 64 bit .deb versie en doet het prima. Het is dus even afhankelijk hoe of wat. Canon doet iig wel moeite voor de Linux gebruiker, want ze leveren ook de broncode van de driver (kan per printer verschillen). Geen ervaring met Epson en Lexmark.

Webcams, tja, ik heb een Creative webcam die volgens het type in Linux zou moeten doen, maar als ik ga kijken naar de chip die erin zit, dan werkt het weer niet. Dit ding is nu al een aantal jaren oud (5 jaar ofzo) en nog steeds geen ondersteuning. Doet het prima onder Windows, maar dat heb ik al in geen jaren opgestart en mijn nieuwe computer heeft het alleen in een VM draaien.

Schermen openen waar ze laatst waren. Je kan met Compiz wel de Place Windows plugin opgeven waar een scherm altijd moet komen. Bijvoorbeeld altijd in het midden van je scherm, of op bepaalde X en Y coördinaten. Omweg, maar wel op te lossen.
Mijn eigen schermen worden overigens afhankelijk van de ruimte geplaatst. Zo komt een terminal de ene keer linksboven, en daarna weer eens rechtsonder terecht. Mijn browser en Pidgin Buddy List daarentegen komt wel altijd op dezelfde plek. Conversaties van Pidgin schuiven zo nu en dan, terwijl ik ze altijd tussen de buddy list en browser wil hebben (precies de ruimte ertussen waar ik m'n wallpaper zie).
Wat als je nou een sneltoets maakt om je browser te openen en dan gaat kijken wat er gebeurt als je 'm opent met je muis aanwijzer op bepaalde monitoren? Volgens mij krijg je 'm dan op het scherm waar je aanwijzer is. Aan de ene kant logisch, want je open iets waar je mee wilt werken, en je werkt op dat moment op een bepaald scherm (je aanwijzer is er). Aan de andere kant kan je 't ook openen om er iets later wat mee te doen en moet het openen op het scherm waar 't gesloten was.

Als ik het goed begrijp heb je een dual boot met 4 SSD schijven, waarmee je 2 RAID arrays hebt gemaakt. Let goed op waar je MBR staat met de verwijzing van de bootloader. Je wilt niet dat als je de Linux schijven leeg gooit niet meer in Windows kan komen omdat de MBR van die array verwijst naar Grub van de Linux schijven, die dan niet meer te bereiken is. Andersom ook, dat je Windows weg doet, en niet meer kan booten omdat je Linux array geen MBR heeft die naar Grub verwijst.
Dit is wel te fixen, maar kan wat tijd kosten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Zover bedank iedereen... Even op wat details in gaan, photoshop wil ik altijd de nieuwste en die werken meestal niet goed met wine... Printer is een duurdere serie van canon een mp830, heb een logitech webcam moet nog kijken wat die doet.. Opslag heb ik dus lokaal 2x 1tb nog wel ntfs.. Heb ook een Nas die is al ext4 dus dat word geen probleem... Mijn windows doet het nog en als ik helemaal over ga zal het een raid 0+1 worden dus ook daar voorzie ik geen problemen in.

Om even in te gaan op de windows placement... Ik doe vaak meerdere dingen los van elkaar die ik qua werken op een bepaalde plek gewend ben, allen is dat zo iedere keer ander zeker met webwerk dat ik ze geen vaste plek kan geven...ik hoop dus dat dit met gnome 3 is opgelost kan worden of anders een 3th party progg.....

Met videobewerking zal het dan lastig worden... Zijn er grotere commerciele pakketten voor linux? Of niet commercieel maar wel proffecioneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Centropy schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:20:
Met videobewerking zal het dan lastig worden... Zijn er grotere commerciele pakketten voor linux? Of niet commercieel maar wel proffecioneel?
Nou... daar zijn zeker wel wat programma's voor, maar de meesten zijn niet echt van het niveau Final Cut Pro zullen we maar zeggen. Je kunt ze wel even gaan proberen natuurlijk, da's altijd de moeite, maar het meest interessant is denk ik dit: nieuws: Opensource-video-editor Lightworks komt naar Linux en OS X
De vraag "is dat een professioneel pakket" is makkelijk te beantwoorden met een quote van de Wikipediapagina die erbij hoort:
Lightworks is an Oscar and Emmy award winning professional NLE system for editing and mastering of movies in 2K and 4K as well as television productions in PAL, NTSC and HD. Numerous internationally renowned and Oscar award-winning feature films, including The King's Speech, Martin Scorsese's The Departed, Mission Impossible, Pulp Fiction, Braveheart and Batman were edited on Lightworks
Dat zit dus wel snor. Nu nog echt die Linuxversie uitbrengen en dan is dat ook weer in orde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Video HD stream snijden en omzetten (MPEG-TS, MPEG-PS, ...) Avidemux 2.6 regelmatig updates zelf te compileren 32/64 bit met svn bron.
linux/mac/windows: http://avidemux.org/
Montage kdenlive (momenteel niet op ubuntu 11.10 64bit) kreeg dit nog niet aan de praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 01:08
Laatste Photoshop kun je meestal wel goed draaien onder Wine, maar vereist wel wat aanpassingen en plugins.

als je wine hebt geinstalleerd even winetricks uitvoeren (wget http://kegel.com/wine/winetricks && chmod +x winetricks && sh winetricks), in het winetricks scherm installeer je dan de volgende dingen:

vcrun6
vb6run
vcrun2005
dotnet1.1
gecko
gdiplus
core fonts
fontfix
allfonts
msxml

Dan moet je even atmlib.dll verplaatsen naar /drive_c/windows/system32 in je winedirectory.

Als laatste nog een regedit doen op het virtuele windows register:

wine regedit /D "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\adfs"

Nu kun je gewoon Photoshop opstarten met wine, werkt goed tot de laatste versie iig. Niet alles werkt so smooth in Photoshop als op Win of MacOS, maar als dat een probleem is kun je er misschien nog voor kiezen om een virtuele windows XP oid te draaien vanuit Linux en daar Photoshop in te installeren.

Ik ben trouwens geen fan van Linux Mint distro, veel te veel onnodige rommel wordt er geïnstalleerd.
Voor desktops kun je imho veel beter Fedora of CentOS draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Krukar op 13-11-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Krukar, bedankt voor de tip maar ben echt redelijk photoshop dependent zodat ik eigelijk direct neig naar toch virtualbox met windows, maar ik zou wel graag je onderbouwing zien waarom centos of fedora, en niet alleen van meuk etc.. ik ben meer benieuwt over er dingen anders zijn zoals hardware ondersteuning of de algehele look en feel. Want ook bij een distro als mint kun je zelf strippen en aanvullen zoals je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Centropy schreef op maandag 14 november 2011 @ 00:10:
Krukar, bedankt voor de tip maar ben echt redelijk photoshop dependent zodat ik eigelijk direct neig naar toch virtualbox met windows
Probeer het gewoon uit zou ik zeggen. Met virtualbox zal het zeker wel lukken, maar misschien gaat het met Wine al goed genoeg. Je kunt de ervaringen van anderen op http://appdb.winehq.org ook even meenemen.
maar ik zou wel graag je onderbouwing zien waarom centos of fedora, en niet alleen van meuk etc.. ik ben meer benieuwt over er dingen anders zijn zoals hardware ondersteuning of de algehele look en feel. Want ook bij een distro als mint kun je zelf strippen en aanvullen zoals je zelf wilt.
Hardwareondersteuning komt vanuit de kernel, en ze gebruiken in principe allemaal dezelfde kernel (de één morrelt er meer aan dan de ander in de vorm van wat patches) en de ondersteuning zou op dat punt niet moeten verschillen tussen de distributies onderling. De grote verschillen zitten 'm in dingen als standaardconfiguratie (selectie van software die meekomt bij een installatie, standaardkeuze en -configuratie van je desktopomgeving, etc), packagemanagement (dpkg, rpm, etc) en soms willen ze ook verschillen op het gebied van startup-scripts enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Centropy schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:20:
Om even in te gaan op de windows placement... Ik doe vaak meerdere dingen los van elkaar die ik qua werken op een bepaalde plek gewend ben, allen is dat zo iedere keer ander zeker met webwerk dat ik ze geen vaste plek kan geven...ik hoop dus dat dit met gnome 3 is opgelost kan worden of anders een 3th party progg.....
Je kan dit ook oplossen door met meerdere virtuele desktops te gaan werken. Ik vind dat zelf erg fijn doordat je verschillende soorten 'werk' apart kan houden. Wanneer je op een desktop een applicatie opent, blijft deze ook enkel op dat ene desktop. Volgens mij kan je zelfs iedere monitor een ander desktop laten weergeven, al heb ik dat nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben trouwens geen fan van Linux Mint distro, veel te veel onnodige rommel wordt er geïnstalleerd.
Voor desktops kun je imho veel beter Fedora of CentOS draaien.
Sorry, maar ik ga toch echt veel liever voor een Debian based distro, dan voor een RPM vorm. Fedora vind ik zelf juist bloated en de standaard grafische package manager vind ik niet overzichtelijk. De namen met versienummer daarbij is nou ook niet echt bepaald overzichtelijk te noemen. Ook de hele indeling van /etc vind ik een zooitje, ik mis overzicht. Netwerkinstellingen kan je op meerdere plaatsen vinden en je weet in eerste instantie niet welke je nou moet hebben om de configuratie te veranderen. Daarbij is het vastpinnen van IP configuratie aan MAC adressen, wat al in de udev regels wordt bepaald mbt naam, is ook allerminst handig.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dit is het verkeerde topic ervoor. IMO heeft de TS een prima keus gemaakt: de 'nieuwe' software versies van de laatste Ubuntu zonder de Ubuntu branded interface. Ze hebben zelf een uiterlijk en dat kan zeer goed werken.
Zelf ben ik van Ubuntu overgestapt naar Debian Sid. Gewoon omdat ik de schoonheidsfoutjes van Ubuntu zat was en een rolling distro wil hebben. Dat is het voordeel van Linux, voor ieder wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Daarom ook mijn keuze Hero of Time... Zonder de Branded, maar wel de voordelen van grote comunity qua help etc... (compatible met Ubuntu) Maar weet iemand of Gnome 3 wel die window placement onthoud? of dat KDE het anders heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is een goeie. Ik gebruik Xfce4 als DE en sommige schermen komen wel fixed, andere niet. Maar als Window Manager heb ik weer Compiz. Daar moet je dan wel op letten, heb je visuele effecten, dan gebruik je Compiz, heb je die niet en zit je met Gnome te werken, dan is het Metacity. KDE heeft Kwin met geïntegreerde visuele effecten. Xfce4 heeft oorspronkelijk xfwm4 als WM. Aangezien je nu toch aan het testen bent met je omgeving, kan je meerdere DEs testen. Je selecteert ze in het inlogscherm, als sessie. Wel eerst even installeren natuurlijk ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Hero of Time op 14-11-2011 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Centropy schreef op maandag 14 november 2011 @ 20:22:
Daarom ook mijn keuze Hero of Time... Zonder de Branded, maar wel de voordelen van grote comunity qua help etc... (compatible met Ubuntu) Maar weet iemand of Gnome 3 wel die window placement onthoud? of dat KDE het anders heeft?
Gnome 3 onthoud het in ieder geval. Compiz had daar overigens een plugin voor, ik neem aan dat die er nog steeds bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zou handig zijn als je de specifieke plugin even noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:12
Misschien is dit nog iets voor je in combinatie met Windows 7?
http://classicshell.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxinator
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Tuxinator

Carpe Diem

Tim schreef op maandag 14 november 2011 @ 21:21:
[...]
Compiz had daar overigens een plugin voor, ik neem aan dat die er nog steeds bestaat.
Hero Of Time schreef op maandag 14 november 2011 @ 23:20:
Zou handig zijn als je de specifieke plugin even noemt.
Ik neem aan dat de "Place Windows" plug-in wordt bedoeld. Die kun je vinden in CompizConfig Settings Manager onder Window Management.

Just remember... if the world didn't suck, we'd all fall off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Tuxinator schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 15:40:
[...]

[...]

Ik neem aan dat de "Place Windows" plug-in wordt bedoeld. Die kun je vinden in CompizConfig Settings Manager onder Window Management.
En dat doet dus niet mijn probleem de das om, kan je alleen vaste waardes invullen en dus niet "remember last position"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tuxinator schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 15:40:
[...]

[...]

Paar posts hierboven leg ik die plugin al uit, dus dat kan 'm niet zijn ;). Het is iets wat je WM en DE samen doet of alleen je WM, maar Compiz doet het maar minimaal.

Interessant: http://forum.compiz.org/viewtopic.php?t=11677
Zegt dus dat het niet door de WM gedaan moet worden, maar de applicatieschrijver. Dat verklaart waarom m'n Terminal altijd op een andere plek start (net waar de meeste ruimte is) en m'n browser, Pidgin buddy-list, Orage Calendar en notes plugin op dezelfde plek starten. Die onthouden het wel, en komen ook op dezelfde plek, zelfs als ik van WM wissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Oh, nou ja, al mijn applicaties komen op de juiste plek, dus ik ging er maar vanuit dat dat door Gnome kwam, omder Compiz had ik ook nooit ergens last van. Misschien dat Gnome het dan ook niet onthoud :P

Dat applicaties zoiets onthouden werkt misschien wel, maar eigenlijk is het natuurlijk aan de window manager (hij heeft niet voor niets die naam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Iemand is je al eens voor geweest (zal geen verrassing zijn)
40 dagen zonder Windows: Misschien dat je daar nog wat tips uit kunt halen....

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Master FX schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:21:
Iemand is je al eens voor geweest (zal geen verrassing zijn)
40 dagen zonder Windows: Misschien dat je daar nog wat tips uit kunt halen....
Tnx had ik al doorgesnuffelt... Maar ik wil een leven uiteindelijk zonder windows... niet 40 dagen, maar de tips zijn erg goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Die voorganger heeft het niet bij 40 dagen gelaten :)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
De window placement kun je het een en ander aan instellen in compizconfig. In het nederlands "Plaats venster". Of je precies kunt instellen zoals jij het wilt weet ik niet, maar er valt iig wat aan te doen dus. Hoe het in Gnome3 zit weet ik niet.

Qua webcam en printer: ik heb nog nooit een webcam of printer *niet* aan de praat gekregen. Wel is soms de afdrukpositie niet helemaal correct (mijn epson bijv. print altijd alles ongeveer een centimeter hoger dan ik wil). Installeren is meestal makkelijker dan in windows, gewoon een paar keer next klikken. Soms eerst even in synaptic het typenummer van je printer intypen en bijbehorende pakketten installeren.
Een webcam werkt normaliter gewoon gelijk. Als je Ubuntu 11.10 of Mint 12 installeert kun je tijdens het installatieproces zelfs alvast een foto maken voor je profiel-icoon! :D

-edit-
slag om de arm: het is nou ook weer niet zo dat ik iedere week een nieuwe printer of webcam probeer te installeren, maar degene die ik weleens gebruik doen het dus allemaal gewoon.

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 16-11-2011 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De window placement kun je het een en ander aan instellen in compizconfig. In het nederlands "Plaats venster".
Vertaal het eens naar het Engels, wat krijg je dan? Juist, Place Windows. Nou net de plugin waar we het al een paar keer over gehad, die niet het werk doet wat je verwacht, namelijk de plaats opslaan. De plugin heeft alleen de optie om schermen een vaste locatie te geven.
Normaal gesproken opent een scherm waar je 'm sluit, met de Place Window plugin komt-ie waar je aangeeft dat 't moet komen, niet waar je 'm sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Hoe zit het nou precies dan met die effecten, want ik geloof dat Compiz er voor is, maar kan Metacity het ook of wat er bij Gnome 3 gaat zitten? kan je daar ook effecten zoals transparancy etc mee doen? en heeft KDE het ook of moet het dan ook met Compiz of ander programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee hoe het precies met Gnome zit, dat gebruik ik niet (KDE ook niet, maar goed), maar Metacity kan geen effecten weergeven. Als je effecten hebt, dan is Compiz aan het werk. Ik denk dan ook dat het een combinatie wordt/is in Gnome3.
KDE heeft kwin, die heeft zelf al een composite optie voor effecten. Je kan Compiz installeren en 't laten gebruiken, maar dat is niet vereist om effecten te hebben in KDE.
Xfce4 heeft zelf ook composite als optie, maar is erg beperkt. Het kan wel transparantie aan, maar niet echt veel meer. Iig niet zo veel als je met kwin en Compiz kan, waarbij je animaties ziet.

• Rhannie
  • Laatst online: 13-09 11:53

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Als je effecten hebt, dan is Compiz aan het werk. Ik denk dan ook dat het een combinatie wordt/is in Gnome3.
Gnome3 gebruikt Mutter voor desktop effecten. Als je Compiz start onder Gnome3, schiet Gnome gelijk in fallback modus.
kan je daar ook effecten zoals transparancy etc mee doen?
Transparency werkt onder Gnome3 in ieder geval voor dingen als Terminals. Ik heb geen idee of het ook voor window borders e.d. werkt, maar daar zullen vast wel themes voor zijn.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Kijk nieuwe dingen, igg voor mij waar ik nog nooit van had gehoord... Mutter... ben benieuwd Mint staat op het punt van Final dus... spannend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
@Centropy; In windows 8 is het nog steeds mogelijk een classic start menu te krijgen.
Schijnbaar ben je wel bereid een hele leerweg in te gaan met Linux, maar schijnbaar moet Windows zonder te leren maar werken zoals jij denkt ?
En veranderd het startmenu in een Linux distributie nooit ?
Ik vind het al met al een beetje kortzichtig. Zo'n beetje alles wat je noemt kan je gewoon zonder 3rd party tools wijzigen in de instellingen mits je de moeite neemt te lezen/leren.

[frustratie]
Waarom wordt het wel geaccepteerd dat men bij Linux de man-pages moet lezen, maar zodra het op Windows aankomt dan is men te beroerd om ook maar even te lezen in de help of internet.
[/frustratie.]

Maar goed.
Ik heb ook een tijdje getest met verschillende distributies om te kijken of ze mijn Windows 7 kunnen vervangen.
En tot op heden komen ze heel ver, maar voor mij niet ver genoeg. Ik ben ook een zakelijke gebruiker, dus ik zit vast aan een aantal applicaties. Deze applicaties kan ik wel met allerlei trucken, of vervangers, draaiende krijgen maar dan moet ik daar weer moeite in steken. En daar zit ik nu net niet op te wachten.
De tools en applicaties die ik gebruik is gewoon klik,klik en klaar in Windows.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Remco schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:38:

Maar goed.
Ik heb ook een tijdje getest met verschillende distributies om te kijken of ze mijn Windows 7 kunnen vervangen.
En tot op heden komen ze heel ver, maar voor mij niet ver genoeg. Ik ben ook een zakelijke gebruiker, dus ik zit vast aan een aantal applicaties. Deze applicaties kan ik wel met allerlei trucken, of vervangers, draaiende krijgen maar dan moet ik daar weer moeite in steken. En daar zit ik nu net niet op te wachten.
Wat is nou het probleem dan? Dat de besturingssystemen die je getest hebt "niet ver genoeg" komen? Of dat sommige applicaties die je wilt gebruiken geen linux-release hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Dat sommige applicaties (helaas) geen linux-release hebben.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Remco schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:38:
@Centropy; In windows 8 is het nog steeds mogelijk een classic start menu te krijgen.
Schijnbaar ben je wel bereid een hele leerweg in te gaan met Linux, maar schijnbaar moet Windows zonder te leren maar werken zoals jij denkt ?
En veranderd het startmenu in een Linux distributie nooit ?
Ik vind het al met al een beetje kortzichtig. Zo'n beetje alles wat je noemt kan je gewoon zonder 3rd party tools wijzigen in de instellingen mits je de moeite neemt te lezen/leren.

[frustratie]
Waarom wordt het wel geaccepteerd dat men bij Linux de man-pages moet lezen, maar zodra het op Windows aankomt dan is men te beroerd om ook maar even te lezen in de help of internet.
[/frustratie.]

Maar goed.
Ik ben helemaal niet bereid om takke veel te gaan lezen in Man-pages, het moet best flawless gaan, anders begin ik er niet aan.. Maar een beetje extra leren ofwel een wat stijlere curve ben ik niet vies van. Maar met Windows durf ik wel te zeggen dat ik wel redelijk uitgeleerd ben in wat me boeit, en dan overstappen op wat leerzaams waar je veel ervaring uit kan opdoen, en naar mijn inziens meer kan en beter is opgebouwd dan wat ik heb zeker met zicht op de toekomst.

Windows blijft altijd windows, de modulaire opbouw van UX kan mij van de 1 op andere dag besluiten om een andere windowmanager te gaan gebruiken zonder dat ik een geheel ander OS heb.
Windows doet steeds meer dingen die ik niet wil zoals ik wil dat het werkt en keuze is er niet op windows, want wij van wc-eend......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Precies. Met Windows 8 ben je zo ongeveer verplicht de Metro interface te gebruiken. Maar bij Ubuntu ben je dat niet voor Unity. Je kan zo een andere sessie selecteren waardoor je de vertrouwde gnome omgeving krijgt. En het is alleen bij Ubuntu dat je Unity hebt. Neem je Kubuntu, Xubuntu of Lubuntu, dan heb je 't niet.

Daarbij verandert er niet niets aan de locatie waar configuratiebestanden staan en de meeste applicaties om je systeem mee in te stellen houden dezelfde naam. Microsoft gooit dit in Windows regelmatig door elkaar. Add/remove software (of gewoonweg Software in NL) heet nu opeens Programs and Features. Zo zijn er meerdere dingen waar je je rot naar zoekt omdat de naam is verandert.

Persoonlijk ben ik naar Linux gegaan omdat ik geen zin had om Windows te kopen. Een illegale versie gebruiken doe ik liever niet. Te veel geklooi om 'm te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Dank je wel voor het begrijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe is je overgang ondertussen? Mint 12 is final en je had de RC al in een VM draaien meen ik. Hoe is dat allemaal verlopen? Tevreden met de resultaten, dat je het als main OS gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:55
Ik draai sinds een paar maanden min 11. Ik kom terug van Arch, dus da's een soort versimpeling van mijn distro..ik ben er iig tevree over. It just works..
Ik heb geen tijd meer om veel energie te steken in mijn os, vandaar.

Naar 12 ga ikvoorlopig niet, ik draai een xps15 delletje en onder kernel .38 heb ik geen problemen met acpi_call om mijn nvidia uit te schakelen. Onder Arch wel.
Kortom ik denk dat mint een goede 'overstap-distro' is, met gelukkig nog gnome 2 onder mint 11....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ik heb even afgewacht tot de final, die ben ik van plan nu uit te gaan rollen en dan alles wat ik heb gelezen en met de 11 release al heb opgepikt te gaan toepassen, dus van de week word het weer druk hier qua posten.

Tnx voor de intresse.
Hero Of Time schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:01:
Hoe is je overgang ondertussen? Mint 12 is final en je had de RC al in een VM draaien meen ik. Hoe is dat allemaal verlopen? Tevreden met de resultaten, dat je het als main OS gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero Of Time schreef op zondag 13 november 2011 @ 14:24:Printers is iets dat wat makkelijker kan gaan vergeleken met Windows. Als je een HP printer hebt, dan is het kinderlijk eenvoudig: installeer HPlip, als dat nog niet erop staat, en je printer zal bijna direct werken. Heb je Canon of Epson of Lexmark (tegenwoordig Dell), dan kan het wat lastiger worden.

Bij ons op het werk gebruiken we Canon printers en in Ubuntu 11.04 werkte dit prima door de driver van de website te halen en via Alien van RPM naar DEB om te zetten (er was alleen een 32 bit .deb, en 64 bit .rpm). Maar nu ik op Debian Sid zit, werkt dat niet meer. De consumenten printer van Canon daarentegen die bij de directeur staat, heeft wel native 64 bit .deb versie en doet het prima. Het is dus even afhankelijk hoe of wat. Canon doet iig wel moeite voor de Linux gebruiker, want ze leveren ook de broncode van de driver (kan per printer verschillen).
HP heb ik zelf geen ervaring mee, maar zou goed ondersteund moeten zijn. Canon is naar ik begrepen heb een ramp. Canon maakt voor zover ik weet geen linux drivers, niet voor de printers en niet voor de scanners. Zelf heb ik mijn Canon scanner nooit met Linux aan de praat gekregen. Het Antonius-ziekenhuis, dat in 2009 overschakelde op Ubuntu en voor 500 Canon scanners een Linux-driver nodig had kreeg geen enkele medewerking van Canon en uiteindelijk heeft men zelf, via reverse-engineering een driver laten maken.
1e artikel: Ziekenhuis bespaart met open source (Jolein de Rooij)
2e artikel: St-Anonius reduceert kosten met open source (Sander Hulsman), Canon weigerde Linuxdriver te ontwikkelen ((Jolein de Rooi)
(Waarbij naderhand, toen het in het nieuws kwam men blijkbaar toch een Linux-driver ter beschikking heeft gesteld.) Als consument of kleine onderneming (MKB/KMO) heb je meestal niet de middelen, noch de kennis en vaardigheden om zelf zo'n driver te maken, laat staan meerdere.

Inmiddels kan er best het één-en-ander veranderd zijn, Gimp-print, Turboprint (commerciëel) en Canon maken nu ook Linux-drivers maar slechts voor een klein aantal modellen, mijn vaders MP810 zit er bijvoorbeeld niet bij. Van dat Canon sources vrijgeeft heb ik nog nooit gehoord. Het St-Antonius-ziekenhuis heeft de voor haar ontwikkelde drivers in ieder geval wel onder een open source licentie vrijgegeven maar dat ligt misschien aan het feit dat de maker een ontwikkelaar was van het SANE-project en er daarvan code is gebruikt.
Geen ervaring met Epson en Lexmark.
Mijn Epson Stylus Photo R320 werd destijds al direct herkend, zij het dat Ubuntu 4.5 hem zag als diens voorganger, de R300. Alles werkte echter prima en in latere versies was ook dat minpuntje verholpen.
Voor mijn huidige Samsung MFP heeft Samsung wel Linux-drivers, ik heb ze echter nog niet geprobeerd.

Lexmark, kan ik weinig over zeggen, maar ik dacht dat die een paar jaar geleden ook Linux-drivers maakten.
Webcams, tja, ik heb een Creative webcam die volgens het type in Linux zou moeten doen, maar als ik ga kijken naar de chip die erin zit, dan werkt het weer niet. Dit ding is nu al een aantal jaren oud (5 jaar ofzo) en nog steeds geen ondersteuning. Doet het prima onder Windows, maar dat heb ik al in geen jaren opgestart en mijn nieuwe computer heeft het alleen in een VM draaien.
Webcams geen ervaring mee, Pidgin ondersteund het niet, vandaar dat mijn vrouw de voorkeur geeft aan Yahoo messenger op haar Windows-notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

HP's ondersteuning is zonder meer uitstekend. Je hoeft nauwelijks te wachten voor drivers voor nieuwe modellen. Ik koop zelf alleen nog maar HP-printers. Net omdat je wéét dat die op Linux zullen werken.

Check altijd es http://linuxprinting.org, da's een semi-officiële database van alle printers, staat netjes op aangegeven wat er wel en niet werkt, of er wel of geen drivers beschikbaar zijn. Zelfde geldt voor draadloos trouwens - http://linuxwireless.org.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
Wat printers betreft: HP printers werken bij mij ook altijd uitstekend 'out of the box' (je moet hem nog wel even aanklikken in het lijstje maar dan werkt het gewoon). Ik meen dat ik ook een tal Brother printers/scanners/faxen aan de gang heb gekregen door spul van hun website te halen. Dat was wel omslachtiger omdat er geprutst moest worden op de commandline. Vind ik niet zo erg maar ik kan me voorstellen dat het voor velen een afknapper is. Een niet-werkende printer is nog veel erger natuurlijk :).

Wat ik vaak zie in dit soort topics is dat mensen afhankelijk zijn van een soort software, veelal Photoshop (en dan het liefst de laatste versie). Als je het niet strikt voor je werk nodig hebt, kun je ook eens Gimp of een ander alternatief proberen. Ik wil hier geen Photoshop vs De Rest discussie aangaan, maar mijn ervaring leert dat de meeste mensen PS alleen gebruiken om een beetje te croppen of het contrast bij te trekken. Oplossingen met virtualbox of wine zijn meestal erg veel gedoe en voelen breekbaar aan, ten opzichte van een native oplossing. Komt bij dat het niet kunnen draaien van PS via bijvoorbeeld Wine al snel een dealbreaker is, als je dat als harde eis opstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

BeosBeing schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:13:
Het St-Antonius-ziekenhuis heeft de voor haar ontwikkelde drivers in ieder geval wel onder een open source licentie vrijgegeven maar dat ligt misschien aan het feit dat de maker een ontwikkelaar was van het SANE-project en er daarvan code is gebruikt.
Ik weet dat ze bij St-Antonius behoorlijk fanatieke gebruikers zijn van Vrije Software. Het is echt geen toeval dat ze die driver hebben vrijgegeven.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1