Website met achterliggende database...hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik zou graag mijn eerste stappen zetten m.b.t. het bouwen van een website.

In het verleden weleens geëxperimenteerd met forefront etc. maar dat was het niet.

Wat ik graag zou willen maken is een website met daarachter een database (géén Microsoft Access). Dus een gebruiker krijgt een website-pagina voorgeschoteld waarop allerlei informatie staat, die deels uit een achterliggende database komt.

Graag zou ik weten hoe ik dit aan moet pakken en of jullie hiervoor bepaalde programma's, programmeertalen, boeken of websites met tutorials aan zouden kunnen raden.

Ik sta overal voor open. Googlen heb ik al aardig wat gedaan maar er zijn zoveel oplossingen dat dit al snel verwarrend wordt en ik ben dus erg benieuwd naar jullie voorstellen aangezien hier de 'echte' tweakers zijn.

Alvast erg bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:34
Begin met een kant-en-klaar oplossing, bijvoorbeeld Wordpress.
Dan heb je een "goede' basis waarin je aanpassingen kunt gaan bouwen, en zo gaande weg nieuwe dingen tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waar moet die website gaan draaien?

Komt het op een eenvoudig shared hosting account te draaien dan wordt waarschijnlijk PHP de enige keuze, met MySQL als database. Mogelijk vind je dan wel een Installatron of iets in de webadmininstratiemodule van je account waardoor je een PHPMyAdmin kunt laden (of zoniet dan upload je die zelf) zodat je wat makkelijker bij de database kunt. Voor de 'echte' website kun je met een PHP pagina beginnen die gegevens uit de database in de HTML wegschrijft , en gegevens vanuit een form weer kan terugstoppen in de database. Eventueel kun je een bestaand CMS pakket zoals Wordpress ook een beetje aanpassen. Maar let op: vaak wordt bij die oplossingen waarbij je SQL-opdrachten samenstelt in PHP (ook in de veelgebruikte CMS systemen) vergeten om de gegevens goed te controleren. Lees je in over SQL-injectie, en hoe je de website beveiligt (als het online staat kun je in de logbestanden terugzien dat er ongevraagd 'bezoekers' langskomen die mogelijk SQL commando's in je formulieren proberen in te vullen, en naar PHPMyAdmin zoeken om daarop wat veelgebruikte wachtwoorden uit te proberen).

Als je wat meer vrijheid hebt bij de hosting (virtuele server, of je lokale server) dan zou je kunnen overwegen om in plaats van PHP met Python aan de slag te gaan (Django, Web2Py) of Ruby (Ruby on Rails). Ik kan me voorstellen dat je die talen 'mooier' vindt (dus makkelijker te leren omdat het er helderder uit ziet). Wat bij deze oplossingen anders werkt is dat je de database-taal (SQL) niet meer letterlijk in je eigen scripting samenstelt maar dat je een database layer functie uit de omgeving kunt laden en aan die functie de opdracht geeft met de gegevens. Zo'n soort tussenlayer kun je ook gebruiken met formulieren, eigenlijk de gehele pagina (je kunt een sjabloonpagina maken, en de data wordt daarin gegoten). Dat komt voor een beginneling misschien even wat abstracter over, maar het kan ook beginnersfouten voorkomen doordat in de functies die je gebruikt al goed is gedacht aan de validatie van gegevens (waardoor de voor de hand liggende methodes van SQL-injectie zijn afgedekt).

Hoedanook, als je echt vanuit niets begint, heb je wel een paar weken cursus of een paar maanden zelfstudie nodig om je het eigen te maken.

Addit:
Als je niet de tijd hebt om een nieuwe programmeertaal te leren en je eigenlijk iets zoekt wat tussen MS Access en SQL oplossingen in zit, dan zou je eens kunnen kijken naar een Filemaker Pro hosted service waar Instant Web Publishing en Custom Web Publishing bij in zit (dat moet je voor ongeveer 25 euro per maand kunnen krijgen). Dat is een aardige oplossing waarmee je een database als website kunt publiceren die werkt met ingebouwde grafische layout-tools en formules in velden (het vormgeven werkt vergelijkbaar met een spreadsheet-programma). Het is daarbij aan te bevelen om op je eigen computer ook Filemaker Pro te installeren zodat je het meeste kunt vormgeven en testen voordat het online gaat. Filemaker is een leuke rommel-maar-wat-raak-en-er-werkt-wel-wat oplossing zolang het maar niet schaalbaar hoeft te zijn; dus als je een site maakt die later mogelijk honderden gebruikers simultaan te verwerken krijgt kun je beter Filemaker laten liggen en op basis van MySQL of Postgres gaan bouwen.

[ Voor 22% gewijzigd door benoni op 13-11-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Thx voor het zo uitgebreide meedenken!

Niet alles wat jullie zeggen komt me nu al heel bekend voor maar dat zal nog wel komen.
Ik ben eens gaan zoeken naar een cms en via de pcm, waar ik lid van ben ben ik uitgekomen
Bij joomla of drupal met daaronder een wamp server.

Zou dat -om te beginnen- een goed idee zijn als vliegende start?

De site komt waarschijnlijk in 1e instantie op een server op kantoor te draaien, wellicht later bij een hoster.

Het gaat er dus om om een site te hebben waar het dmv inloggen voor meerdere personen mogelijk is om op die user toegespitste, uit de database gehaalde informatie te kunnen bekijken en evt. Aan te kunnen passen. De data moet dus in een achterliggende database staan.

Op een later moment wil ik wel dmv bijv. Een iPhone/iPad app ook de data uit kunnen lezen.

Omdat ik kennelijk niet direct diepgaand met html5/php etc bezig hoef je gaan kan ik als ik het goed begrijp
Relatief snel up and running zijn.

Wat denken jullie? Is het slim om deze weg te volgen? Html etc leren mag ook later;ik ben namelijk al bezig met een andere studie. En zo ja, drupal of joomla? Voors? Tegens?

Nogmaals erg bedankt voor jullie (uitgebreide) meedenken!

[ Voor 9% gewijzigd door Zonnetje83 op 13-11-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik denk dat je te veel wilt ;)

Ga eerst maar je requirements op een rijtje zetten en dan vervolgens kijken naar de diverse pakketten die genoemd zijn.

Probeer aan de hand van je requirements dan ook wat algemener te kijken. Heb je meer een blog/publish (wordpress) systeem nodig of toch meer een website waar meerdere mensen informatie kunnen updaten (joomla / drupal).

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Da's niet moeilijk: ik wil standaard teveel :-) ogen altijd groter als mijn maag en portemo...you get my drift :P

requirements lijken me simpel:
een database met daar bovenop een website waarop een beheerder kan inloggen en bepaalde gegevens van users bij die users kan ingeven, de users kunnen dan met hun persoonlijke inlog die gegevens weer inzien.

Denk aan een leraar engels die op de site de cijfers voor overhoringen per leerling apart invoert, waarna de ouders van die leerlingen thuis dan in kunnen loggen en de cijfers inzien.

voila! :-)

Ik wil dus niet zo zeer kunnen bloggen, maar juist meer van bovenstaande. liefst (natuurlijk) met zo min mogelijk effort op dit moment i.v.m. mijn andere studie.

Van nature ben ik erg nieuwsgierig dus ik zal me uiteindelijk zeker verder gaan verdiepen in html etc. zoals bijv. benoni hierboven heeft vermeldt, maar op dit moment ga ik dus meer voor snel een acceptabele site kunnen uitleveren, rest komt later.

Op dit moment ben ik dus aan het kijken naar drupal en joomla, waarvan ik het idee heb dat mijn requirements daar wel mee overeenkomen.

Mijn vraag is dus: zit ik daarmee dan goed of juist helemaal fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Je hebt wel wat meer nodig dan 'ik wil een website met een database erachter'. Een database is een middel, niet een doel. Probeer je doel duidelijker te formuleren. Dus adv wat je hierboven vermeld had: ik wil een website waar iemand kan inloggen als leraar (admin) en cijfers in kan voeren per leerling. Hierna kan een andere persoon inloggen welke enkel van 1 leerling de cijfers kan bekijken.

Echter, als je het geheel zelf wilt bouwen (evt met een cms erbij zoals Joomla) heb je nog een lange weg te gaan. Ervanuitgaand dat het een website moet worden kan je beginnen met HTML/Javascript te leren, om vervolgens een backend-technologie te kiezen zoals ASP/PHP/RoR etc.

[ Voor 26% gewijzigd door TJHeuvel op 14-11-2011 15:33 ]

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Zonnetje83 schreef op maandag 14 november 2011 @ 13:00:
Op dit moment ben ik dus aan het kijken naar drupal en joomla, waarvan ik het idee heb dat mijn requirements daar wel mee overeenkomen.

Mijn vraag is dus: zit ik daarmee dan goed of juist helemaal fout?
Drupal of Joomla zijn (evt. in combinatie met een module/plug-in) geschikt om zo'n website te bouwen ja.

Ik vraag me alleen wel af of het verstandig is om direct zo'n groot project op te pakken met zo weinig kennis. Is het ook echt voor cijfers van leerlingen, of wat dat alleen een voorbeeld?

[ Voor 18% gewijzigd door OkkE op 14-11-2011 15:41 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
@TJHeuvel: dank je, ik realiseer me dat het niet binnen een dag af zal zijn maar ik hoopte wel als je
het d.m.v. joomla/drupal zou doen het het verhaal wel zou bespoedigen.

@OkkE: ok mooi thx!
Ik probeer me niet teveel op de hals te halen (allerlei programmeertalen extra leren etc.) daarom
viel joomla/drupal me op. ik heb het idee dat de website niet bijster complex hoeft te worden, zeker
niet in 1e instantie.

Het gaat om iets soortgelijks, maar komt wel op precies hetzelfde neer als hetgeen TJHeuvel
hierboven beschreef.

1. er moet een voor zowel leraar als ouder van leerling benaderbare website zijn.
2. leraar krijgt invoer-rechten zodat hij cijfers (data) kan ingeven
3. ouder van leerling krijgt kijkrechten op deze cijfers / data

In een (veel) later stadium zal er gewerkt gaan worden aan het op een iphone/ipad laten werken van punt 2, dus de database achter de website moet dan benaderbaar zijn door de app die daarop draait.

Zoals gezegd maakt wat meer leren me niet uit, hoeft ook niet in 1 dag. Maar het is wel mooi om te weten of je op het juiste pad zit en of het te doen is.

Overigens: @TJHeuvel: ik zie bijv. joomla als het pakket waarin ik de website maak, waarachter de database draait. En d.m.v. aanpassingen/modules/whatever pas je het verhaal aan om de juiste werking te waarborgen.

Hiervan uitgaande heb ik dan nog wel html/javascript/.. nodig wat jij opnoemde? Dit zal dan neem ik aan alleen nodig zijn als er echt veel complexere zaken bij komen of begrijp ik dat verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door Zonnetje83 op 14-11-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54

Tazzios

..

Ik gebruik zelf joomla en het component Fabrik. Gebruikers kunnen daarmee wedstrijduitslagen insturen deze zijn vervolgens voor iedere ingelogde gebruiker te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 14-11-2011 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Filemaker is wellicht ook geschik :P

Het zou me niet verbazen als er al kant-en-klare opensource&gratis oplossingen zijn trouwens.

Als je kijkt hoe dingen over het algemeen worden uitgevoerd is denk ik de combinate webserver+PHP en Postgresql/Mysql het gangbaarst, maar er zijn ook projecten in C+database, Python of Ruby+database...

[ Voor 100% gewijzigd door begintmeta op 14-11-2011 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ken je Moodle? Ik niet, maar ik heb ergens gelezen dat je daar ook de rapportcijfers in kon bijhouden, met voor iedere leerling een eigen account ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Nog steeds totaal ongefundeerde reacties en halve flames posten... please.... Dit was voorlopig de laatste, dus let erop

[ Voor 78% gewijzigd door Creepy op 15-11-2011 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Ietwat laat maar toch niet minder gemeend:

Dank jullie voor het meedenken. Ik ga alle gemelde opties eens goed bekijken en zien wat het beste werkbaar
is. Hopelijk is er een bij welke niet zo'n stijlen leercurve heeft.

Thx!
Pagina: 1