Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelf PC in elkaar zetten Vragen

Pagina: 1
Acties:

• Thomaszhh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-11 20:14
Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort zelf mijn pc in elkaar zetten maar ik heb hier nog een paar vragen over.

Zitten de kabels bij de producten inbegrepen of moet ik deze er apart bij kopen
Heb ik een anti-statische polsband nodig?

Alvast bedankt,
Thomas
P.S ik denk dat je de lijst met producten op mijn profiel kan zien (Inventaris PC)

Verwijderd

Kabels zitten erbij (meestal hou je zelfs over), polsbandje is voor mietjes (heb je niet nodig als je een beetje nadenkts)

Mijn eerste keer was een jaar geleden, het is super makkelijk en als je wilt kan ik je via webcam en microfoon assisteren :p Of je vraagt een vriend die het al eerder heeft gedaan

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

je kan eigenlijk vrij weinig fout doen. Bij een moederbord krijg je vaak wel kabeltjes enzo. Ik kreeg 4 Sata kabels bij de mijne, beetje raar als je 6 poorten hebt, maar ach :P

En een pc is gewoon vrij dummy-proof in elkaar gezet, zeker het processor gedeelte. Gewoon nadenken en het komt wel goed.

People as things, that’s where it starts.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Read the Friendly Manual ... vooral het moederbord

https://discord.com/invite/tweakers

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 15:30
die polsband heb je alleen nodig als je regelmatig last heb van schokjes. (lang haar, hoogpolig tapijt etc) als je niet weet wat ik bedoel zal je er geen last van hebben.

voor de rest, niets forceren, doe het rustig aan en een goei schroevendraaier

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:05

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Het is erg makkelijk.
Processor is een hendel, die open, processor kan erin, enz. Staat duidelijk in manual.
uitbreidingskaarten en ram is net lego, erin klikken tot ie goed vast zit :)
Wel uitkijken bij de afstandsbuisjes, niet teveel en niet te weinig plaatsen, en dan moederbord met de goede schroefjes monteren...

tips:
- eerst processor en -koeler installeren, is wat makkelijker dan in de kast
- bij cpu-koeler: eerst linksboven en dan rechtsonder, niet eerst ene kant dan andere, dan drukt ie zich vast...
- niet teveel koelpasta, als het de standaard meegeleverde koeler is zit er al exact genoeg op, hoeft dan niet.
- Kijk goed waar je alle kabels aansluit, niets forceren
- Ram, als je meer dan 1 reepje gebruikt, kijken welke sloten de voorkeur bieden. Bijna nooit 1 en 2, vaak 1 en 3 of 2 en 4. Dit voor extra snelheid met dual channel
- Zorg dat alle kabels goed weggewerkt zijn
- Vergis je niet met alle aansluitingen op de voeding
- Kijk goed in de handleiding welke pinnetjes op het moederbord voor aan-uit-knop/lichtje zijn, enz.
- Zeker geen audio connector op de usb zetten, gaat niet werken
- Controleer of alles vast zit
- Ga niet op een kleed staan oid, en ontlaad jezelf aan de kast, met een hand erop rusten/aanraken is genoeg. (wel zorgen dat het uit de kast weg kan)
- Dingen niet laten vallen
- Zo min mogelijk bij de chips/connectors dingen vastpakken, maar aan de randen...

[ Voor 63% gewijzigd door F.West98 op 12-11-2011 22:13 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zonder polsbandje: Voordat je de electronica aanraakt, hoewel je de contactpunten zoveel mogelijk moet vermijden, even de kast of iets geaard aanraken om jezelf te ontladen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Thomaszhh schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:46:
Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort zelf mijn pc in elkaar zetten maar ik heb hier nog een paar vragen over.

Zitten de kabels bij de producten inbegrepen of moet ik deze er apart bij kopen
Heb ik een anti-statische polsband nodig?

Alvast bedankt,
Thomas
P.S ik denk dat je de lijst met producten op mijn profiel kan zien (Inventaris PC)
Al bij al hebben fabrikanten het meestal wel vrij makkelijk voor je gemaak aan de hand van kleuren. Daarbij komt dan nog eens dat je eigenlijk bijna niets op een verkeerde plek kan steken, een gouden tip: Als je teveel kracht moet gebruiken om het erin te prikken, zit het fout.

Gewoon gezond verstand gebruiken, een ESD-polsbandje is niet verplicht (maar kan zeker geen kwaad) maar je kan jezelf best eerst even ontladen. Kabels zitten er in de meeste gevallen bij, maar soms kan je wel kabels tekort komen (bv als er maar 1 SATA-kabel bij het moederbord zit terwijl je zowel een SATA harde schijf hebt als een sata DVD-drive).

Verder zeker ook de handleiding lezen als je nog geen ervaring hebt! Je zal zien dat het allemaal wel wat voor zich spreekt maar het zou zonde zijn als je iets kapot doet. Let vooral op de richting van stekkers en ga niets forceren. Zorg ook dat je alles (goed) aansluit (zo vergeten wel wat mensen de 4-pin CPU-voedingstekker in het moederbord te pluggen).

Als je niet zeker bent ben ik er zeker van dat je hier wel terecht kan voor vragen en assistentie. "Better safe than sorry" in het achterhoofd houdend laat je bij twijfel best alles gewoon vallen (nou, niet letterlijk natuurlijk :) ) en vraag je om hulp.

zoals hierboven ook al vermeld: gebruik goed materiaal. Geen hamer om je geheugen erin te slaan, geen te grote/te kleine schroevendraaier (dan draai je de schroeven kapot), en voor optische drives (DVD,CD,BRD, ..) gebruik je schroefjes met fijne draad. Harde schijf(/ven) en al de rest draai je vast met "grove" draad (als je niet weet wat ik bedoel moet je de schroefjes maar eens bekijken).
Zet ook zeker de HDD en optical drives goed vast langs beide kanten, anders kan het zijn dat er dingen beginnen trillen en dat zorgt dan weer voor geluidsoverlast.

Nog een laatste tip: Zorg dat je (voedings)kabels netjes bijeengehouden worden door kabelbinders (aka strips of straps) (eigenlijk laatste stap voor je hem dichtdoet). Oogt netter, je behoudt een overzicht, de airflow is beter het stof blijft zo niet op verschillende plaatsen hangen.

edit@sjaak: Als de kast zelf (nog) niet geaard is is het dweilen met de kraan open :)

[ Voor 20% gewijzigd door Tokkes op 12-11-2011 22:24 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:17
Kijk goed of de afstandhouders overeenkomen met gaten in het mobo. Plaats er zoveel mogelijk, maar niet daar waar geen gat zit (kans op kortsluiting).

Als je een schroefje in je kast laat vallen (dat gaat vast gebeuren) is het zaak dat schroefje er meteen uit te halen. Laat je er eentje achter je mobo liggen en de spanning gaat erop.... :o :X

Een moderne grafische kaart heeft niet voldoende aan wat het mobo levert, maar moet met een speciaal stekkertje ook op de voeding worden aangesloten.

Probeer verder de kabels een beetje weg te werken. Dat staat niet alleen netjes, het is ook goed voor de airflow.

Verder is het stukken makkelijker als 20 jaar geleden toen ik mijn eerste pc (80286) had.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Thomaszhh
Harstikke bedankt iedereen hier zal ik zeker wat aan hebben :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
Tokkes schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:13:
Daarbij komt dan nog eens dat je eigenlijk bijna niets op een verkeerde plek kan steken, een gouden tip: Als je teveel kracht moet gebruiken om het erin te prikken, zit het fout.
Nou ja, *teveel* is natuurlijk nooit goed, maar geheugenreepjes zijn hier wel een uitzondering: daar moet je toch regelmatig vrij veel kracht gebruiken om de clips dicht te laten springen. Let goed op de uitsparing in de geheugen-reep en de bijbehorende 'bult' in het geheugenslot. Zorg dat die op elkaar aansluiten, zet de hendels van het geheugenslot open en duw het geheugen voorzichtig met genoeg kracht tot de clips dicht springen.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Naast alle andere tips die hier zijn gepost, lees het boekje van in ieder geval het moederbord even goed door.

Ik heb ooit een paar uur zitten zoeken naar de reden waarom mijn pc ging hangen zodra ik er een UTP kabel instak...bleek uiteindelijk dat ik mijn netwerkkaart in een PCI slot had zitten dat zijn IRQ deelde met het PCI slot waar mijn geluidskaart inzat. Thuis ging dat altijd goed (daar hadden we toen nog geen netwerk liggen), maar zodra ik op een lanparty kwam liep Windows vast.

Moraal van het verhaal is dus dat je dat soort vage problemen vaak kunt voorkomen door de moeite te nemen om het boekje even te lezen :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Zoals hierboven al vaak wordt aangegeven: let op vorm van de connector, let op kleur connector en let erop dat je niet veel kracht hoeft te zetten om een connector ergens in te pluggen.
Kijk goed in de quick-start guides van alle componenten waar ergens een data of power connector zit en sluit zoveel mogelijk aan.
Als je twijfelt of er op je moederbord nog iets ingestoken moet worden: kijk in je manual!
Verder zijn de youtube filmpjes erg informatief en deze volgorde kun je gewoon aanhouden met bouwen.

Verder qua aarding: ik bouw altijd eerst de voeding in en steek de stekker in het geaarde! stopcontact zodat de behuizing al geaard is.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
ik wil je graag via skype assisteren als dat nodig is!
zul je geen spijt van krijgen garandeer ik je :D

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:05

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Bartjezz schreef op zondag 13 november 2011 @ 14:05:
Zoals hierboven al vaak wordt aangegeven: let op vorm van de connector, let op kleur connector en let erop dat je niet veel kracht hoeft te zetten om een connector ergens in te pluggen.
Kijk goed in de quick-start guides van alle componenten waar ergens een data of power connector zit en sluit zoveel mogelijk aan.
Als je twijfelt of er op je moederbord nog iets ingestoken moet worden: kijk in je manual!
Verder zijn de youtube filmpjes erg informatief en deze volgorde kun je gewoon aanhouden met bouwen.

Verder qua aarding: ik bouw altijd eerst de voeding in en steek de stekker in het geaarde! stopcontact zodat de behuizing al geaard is.
En dan het mobo kortsluiten als de 24-pins erin zit?
Voeding ALTIJD als laatste

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Allemaal nuttige tips hier!
Neem voor je begint, gewoon eerst even alle boekjes door, kijk of je alles snapt.
Als dat zo is, rustig beginnen, neem er je tijd voor!

Als iets niet wil, of iets niet werkt, niet forceren, rustig nagaan of alles volgens de handleiding gedaan is, dan moet het goed komen!

• Thomaszhh
Hartelijk bedankt iedereen PC zit in elkaar en werkt prima

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
F.West98 schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:39:
[...]

En dan het mobo kortsluiten als de 24-pins erin zit?
Voeding ALTIJD als laatste
Waarom er altijd vanuit gaan dat tips zoals die van mij altijd op puinzooi uitdraaien? Ik ben een gediplomeerd elektricien en weet echt wel waarom ik zo'n tip geef! Deze keer was het gewoon vanwege de aarding, niet om een moederbord alvast op te blazen als je er nog niets op hebt :S
Pagina: 1