Spikes op houten vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430328

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben van plan de Jamo C 607 aan te schaffen. Deze wordt met spikes geleverd, ik heb daar geen ervaring mee en vraag me af wat ik het beste tussen de spikes en mijn (eiken)houten vloer kan leggen?

Ik zag iemand die rubberen speeltuintegels gebruikte, dat vind ik LELIJK. Ik zoek een goede maar ook mooie oplossing om m'n vloer te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zoek een mooie tegel en doe daar rubbertjes onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Dit moet je hebben! (de voetjes dan)

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=342130

Zijn er ook in mooie messing kleur en dergelijke... deze vond ik even snel.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 12-11-2011 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28

FeaR

In GoT we trust

Rubberen (speeltuin)tegels hebben ook een andere functie dan spikes. Met spikes koppel je de speakers op/aan de vloer, wel op een zeer klein oppervlak. Met rubberen tegels ontkoppel je de speaker van de vloer. Daar zit een verschil in.

Maar bij spikes worden redelijk vaak cups geleverd waar de spikes precies invallen. Mocht je nog goedkoper willen dan lukt een paar stuivers of andere muntstukken ook perfect.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FeaR schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:43:
Mocht je nog goedkoper willen dan lukt een paar stuivers of andere muntstukken ook perfect.
Afbeeldingslocatie: http://www.justiz.nrw.de/WebPortal_en/projects/ieei/documents/foto_0_euro.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:43
FeaR schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:43:
Met spikes koppel je de speakers op/aan de vloer, wel op een zeer klein oppervlak. Met rubberen tegels ontkoppel je de speaker van de vloer. Daar zit een verschil in.
Die Conrad link van hierboven:
"Spikes

Ideaal voor ontkoppeling van luidsprekers."

[ Voor 9% gewijzigd door Ample Energy op 12-11-2011 20:49 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Siempie schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:48:
[...]
Ideaal voor ontkoppeling van luidsprekers."
Dan heeft Conrad het toch echt fout. Met spikes koppel je de speaker, subwoofer of soms zelfs apparatuur aan de vloer. Als je wilt ontkoppelen maak je gebruik van zachtere materialen. Goede voorbeelden zijn de plateau's van Auralex. Maar ook hier kan het goedkoper met bijvoorbeeld halve squashballetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FeaR schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:51:
[...]

Dan heeft Conrad het toch echt fout. Met spikes koppel je de speaker, subwoofer of soms zelfs apparatuur aan de vloer. Als je wilt ontkoppelen maak je gebruik van zachtere materialen. Goede voorbeelden zijn de plateau's van Auralex. Maar ook hier kan het goedkoper met bijvoorbeeld halve squashballetjes.
Dan klopt je verhaal met je tegels ook niet helemaal!

Die spikes ontkoppelen zeker. Tuurlijk heb je cups maar die dingen in combinatie met de spike reduceren het contact echt met 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 149075 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 20:55:
[...]
Dan klopt je verhaal met je tegels ook niet helemaal!
Rubberen tegels ontkoppelen meer dan gewone (natuurstenen) tegels. Al ben ik nooit onder de indruk geweest van de oplossing met de rubber tegel. Liever een goede Auralex onder de speaker of subwoofer mocht het nodig zijn.

Overigens lijkt spikes op een rubber tegel me ook geen gelukkige combinatie.
Die spikes ontkoppelen zeker. Tuurlijk heb je cups maar die dingen in combinatie met de spike reduceren het contact echt met 90%.
Met spikes koppel je de speaker aan de vloer. Inderdaad op een veel kleiner oppervlak dan dat je de speaker "kaal" op de vloer zou zetten, maar ontkoppelen doen ze niet.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 12-11-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FeaR schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:01:
[...]

Rubberen tegels ontkoppelen meer dan gewone (natuurstenen) tegels. Al ben ik nooit onder de indruk geweest van de oplossing met de rubber tegel. Liever een goede Auralex onder de speaker of subwoofer mocht het nodig zijn.

Overigens lijkt spikes op een rubber tegel me ook geen gelukkige combinatie.

[...]

Met spikes koppel je de speaker aan de vloer. Inderdaad op een veel kleiner oppervlak dan dat je de speaker "kaal" op de vloer zou zetten, maar ontkoppelen doen ze niet.
Een rubber mat ontkoppelt al helemaal niet hoor... het gaat om oppervlak in dit geval... materiaal maakt niet vreselijk veel uit. Rubber zal dempen en vertragen... maar verder niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Anoniem: 149075 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 21:24:
[...]

Een rubber mat ontkoppelt al helemaal niet hoor... het gaat om oppervlak in dit geval... materiaal maakt niet vreselijk veel uit. Rubber zal dempen en vertragen... maar verder niet :)
Wat versta je precies onder ontkoppelen dan? want volgens mij gaat het toch juist om het dempen van de trillingen zodat deze niet worden doorgegeven aan de vloer? en spikes zijn toch juist zeer stijf en zorgen dat trillingen zo goed mogelijk worden doorgegeven aan de vloer en dat noemt men koppelen dacht ik.

Toevoeging: Wil je echt ontkoppelen dan zoek je een materiaal dat een eigenfrequentie heef t die zo laag mogelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door venom1 op 12-11-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

venom1 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:12:
[...]

Wat versta je precies onder ontkoppelen dan? want volgens mij gaat het toch juist om het dempen van de trillingen zodat deze niet worden doorgegeven aan de vloer? en spikes zijn toch juist zeer stijf en zorgen dat trillingen zo goed mogelijk worden doorgegeven aan de vloer en dat noemt men koppelen dacht ik.
Spikes zijn er juist voor dat je de trillingen NIET op de vloer krijgt.

Zover ik weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:01

mr.paaJ

generatie cmd+z

Spikes zijn er om de speaker zo stevig mogelijk te laten staan, zodat de conussen alleen hun eigen beweging hebben en niet de beweging van de kast.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Tazzios

..

Trillingen wil je nooit doorgeven, dit val op 2 manieren op te lossen

koppelen (Spikes)
Door het gewicht van de speaker op een zo klein mogelijk contact oppervlakte te zetten en door het gewicht per cm2 te verhogen minder trillingen doorgeven

Ontkoppelen
Speaker zo "zwevend" mogelijk maken/ materiaal gebruiken wat de trillingen opvangt.

[ Voor 44% gewijzigd door Tazzios op 12-11-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Tazzios schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:28:
[...]

Trillingen wil je nooit doorgeven, dit val op 2 manieren op te lossen

koppelen (Spikes)
Door het gewicht van de speaker op een zo klein mogelijk contact oppervlakte te zetten en door het gewicht per cm2 te verhogen minder trillingen doorgeven

Ontkoppelen
Speaker zo "zwevend" mogelijk maken/ materiaal gebruiken wat de trillingen opvangt.
Je hebt gelijk: ) ik wou het net gaan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
Over het nut van spikes kan je dit artikel even lezen: http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/speaker-spikes-and-cones-2013-what2019s-the-point

Spikes ontkoppelen niet je speakers met de het vloer oppervlak. In eerste instantie zijn spikes ook uitgevonden om je speakers beter op tapijt neer te kunnen zetten. De audiobladen hebben daat later wat mooie eigenschappen omheen verzonnen.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673

Al met al gelul in de marge. Dat blijkt al uit het feit dat niemand nou precies weet wat spikes nou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:34:
Al met al gelul in de marge. Dat blijkt al uit het feit dat niemand nou precies weet wat spikes nou doen.
Ik heb spikes altijd gebruikt om de dreun niet door de vloer geen te laten gaan :) Op rondje met gaatje of niet :)

Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673

Dus jouw spikes ontkoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja lijkt me wel :)

Ik zou geen andere oplossing er voor weten eigenlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
Anoniem: 149075 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 23:30:
[...]

Ja lijkt me wel :)

Ik zou geen andere oplossing er voor weten eigenlijk :D
Spikes ontkoppelen niet. Zie mijn eerdere posting in dit topic.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal, ter bescherming van m´n vloer ik ga er van die kleine dopjes onder doen. Ik hoop dat Jamo ze meelevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 09:20
Als je ze er niet bij krijgt, kun je bijvoorbeeld ook zoiets kopen:

Onderlegschijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Double J schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:08:
Als je ze er niet bij krijgt, kun je bijvoorbeeld ook zoiets kopen:

Onderlegschijven
Ik zou daar zeker voor gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:29
Anoniem: 430328 schreef op zondag 13 november 2011 @ 09:59:
Bedankt allemaal, ter bescherming van m´n vloer ik ga er van die kleine dopjes onder doen. Ik hoop dat Jamo ze meelevert.
Ik heb er gewoon onderlegschijfjes bijgekregen bij de C607. Staan ook op een eiken houten vloer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tnx voor de link! Die zien er mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

Exirion

Gadgetfetisjist

mr.paaJ schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:27:
Spikes zijn er om de speaker zo stevig mogelijk te laten staan, zodat de conussen alleen hun eigen beweging hebben en niet de beweging van de kast.
Juist, en zeker op een vloer die niet zuiver vlak is kan dat veel uitmaken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Als spikes er alleen voor zijn om de luidspreker zo goed/vlak mogelijk contact te laten maken met de vloer, waarom gebruiken ze dan 4 spikes ipv 3? Als dat namelijk de achterliggende gedachte is, lukt dat met 4 spikes niet. Met 3 spikes haal je al je "Degrees of Freedom" al uit je systeem. Ga je er een toevoegen, dan gaat het weer fout; Bureaus die wiebelen vs 3-poot-statieven die altijd stabiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09-2024
Anoniem: 185410 schreef op zondag 13 november 2011 @ 12:33:
Als spikes er alleen voor zijn om de luidspreker zo goed/vlak mogelijk contact te laten maken met de vloer, waarom gebruiken ze dan 4 spikes ipv 3? Als dat namelijk de achterliggende gedachte is, lukt dat met 4 spikes niet. Met 3 spikes haal je al je "Degrees of Freedom" al uit je systeem. Ga je er een toevoegen, dan gaat het weer fout; Bureaus die wiebelen vs 3-poot-statieven die altijd stabiel zijn.
Daarom hebben de meeste (beter) spikes dan ook een stelmogelijkheid. Deze bestaan uit 2 delen met een schroefdraad & tapdeel, of de spike zelf is voorzien van een schroefdraad en zit er in de luidspreker een inbus o.i.d.

Met 3 spikes werken kan natuurlijk, maar bij een smalle hoge luidspreker bestaat dan het gevaar dat deze makkelijker kan omvallen.

Overigens heb ik wel eens gehoord dat spikes lage tonen dempen doordat deze minder goed worden doorgegeven bij een klein raakoppervlak, maar dit kan natuurlijk flauwekul zijn...

@TS:

Zelf gebruikte ik altijd een stuiver met een stukje vilt eronder...

Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:01

mr.paaJ

generatie cmd+z

Vier goed afgestelde spikes zijn stabieler want groter oppervlak. Degrees of freedom zijn er niet als de spikes gewoon goed vastgrijpen in de ondergrond.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazurr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09-2020

Hazurr

wannabe

Je kunt ook een viscose spons proberen, laat bijna geen trillingen door.

Pessimism is the foundation of survival

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amoor
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-08-2023
Spikes zijn volgens mijn informatie hernieuwd gebruik van bestaande techniek.
Ideale spikes hebben een punt met een oppervlak 0(nul). Ze staan op een oneindig hard oppervlak. Gevolg is een oneindige druk op het contactoppervlak. Iedere beweging zal onmiddelijk omgezet worden in warmte.
Resultaat: geen overbrengst van geluid op ondergrond of omgekeerd.
Praktijk, geleend uit weegschalen industrie: Gehard stalen punt op Agaat plaat. (Agaat, zwarte steen in b.v. sieraden)
Als de druk te klein is, b.v. door gering gewicht van de box, maakt men vaak een klein putje of nog erger gaatje in de plaat. Daarmee wordt het contactoppervlak dus vergroot en de werking verkleind, maar de box blijft wel beter op zijn (of haar?) plaats.
Het gaat dus om het omzetten van geluidsenergie in iets anders, in dit geval warmte.
Prachtige dingen dus, maar uitsluitend in combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kan je de spikes niet gewoon van de speakers af schroeven? Denk dat ze er vooral zitten om de speaker een 'high end' uitstraling te geven.

[ Voor 40% gewijzigd door TBTL op 13-11-2011 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

j-phone schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 22:32:
Over het nut van spikes kan je dit artikel even lezen: http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/speaker-spikes-and-cones-2013-what2019s-the-point

Spikes ontkoppelen niet je speakers met de het vloer oppervlak. In eerste instantie zijn spikes ook uitgevonden om je speakers beter op tapijt neer te kunnen zetten. De audiobladen hebben daat later wat mooie eigenschappen omheen verzonnen.
met ^. Spikes zijn net zoals 99% van de apparatuur in de hifi-wereld eindeloos veel geld tegen je apparatuur gooien om 0.00001% verbetering (of in dit geval is het niet eens duidelijk of het verbetering, verslechtering, verandering of helemaal niets doet) te behalen. En zoals bijna alle topics van deze strekking: steek je geld in artiesten waarvan je de muziek goed kunt waarderen, niet in je apparatuur. Geluidsbeleving zit helemaal tussen je oren.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
Dat is weer een beetje te makkelijk..

Bij mijn B&W 803S kreeg ik spikes en rubberen voetjes meegeleverd. Staat op laminaat dus ik heb eerste de rubber voetjes geprobeerd. Maar ik had toch het idee dat spikes beter klonken.
Het verschil tussen spikes op 5 cent muntjes en rubberen voetjes bleek duidelijk meetbaar en gaf in een frequentiecurve zelfs meerdere deceibel verschil. m.a.w: hoorbare verschillen.
(Ik heb in dit geval geen blinde test gedaan.)

Helaas is niemand het er over eens hoe spikes en rubberen voetjes nu precies voordeel moeten geven.

Een zeer interessante die ik ben tegengekomen is de volgende:
- Alle zijwanden van een speaker trillen als gevolg van de geluidsgolven die door de speaker gaan.
Ook de onderkant dus. En als die onderkant trilt staat die speaker niet netjes stil op zijn plek, en dat heeft negatieve effecten voor het geluid.
De plekken op de wanden van de speaker die het minste trillen zijn de hoekpunten. Die punten zijn het stevige en starre onderdeel van de constructie.
Als die hoeken niet trillen en je plaats spikes op die hoeken, dan trillen de spikes ook niet.
Die trillingen zorgen er voor dat de speakers niet staat te schommelen, en er gaan ook minder trillingen naar de grond toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Meerdere decibel verschil, hoorbare verschillen... maar, is dat goed? is dat slecht? Is het gewoon 'verschil'?

Dat is een beetje het punt met speakers. Speakers kleuren het geluid gigantisch. Nagenoeg alle onderdelen van je audiochain zijn perfect of kunnen in ieder geval perfect zijn: bron, omzetting, versterking, kabels. De speakers en je akoestiek zijn de factor die alles sowieso al verknallen als je op goede reproductie uit bent.

Wat ik probeer te zeggen met de vorige post is dat spikes geen ontegenzeggelijke verbetering zijn voor je speakers, hoogstens een verandering. Die kan best meetbaar zijn, tuurlijk. Een speaker die je hard tegen de grond schroeft zal heus anders klinken dan een speaker die met klitteband staat op een dun paaltje. Maar is dat een verbetering? Is dat niet de speaker anders gebruiken dan waar hij voor ontworpen is, en er daardoor een kunstmatige onbedoelde kleuring aan geven? Het is op z'n best persoonlijke voorkeur of een esthetische reden, geen objectief onderbouwbare verbetering.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Pagina: 1