Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr3wdriv3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12-2023
Goedenavond Tweakers,

Ik hoop dat jullie eens mee willen denken in een probleem dat ik momenteel heb bij het bouwen van een nieuwe pc voor mijn oom. Ik heb al aardig wat pc's gebouwd in mijn leven, en ik zou hier ook niet om hulp vragen als ik echt niet alles geprobeerd had, dat gebruikelijk is bij het niet juist functioneren van een nieuwe setup.

Bestelde onderdelen:
Moederbord: MSI 760GN-E51 (fx)
Processor: AMD FX-6100
Geheugen: 4gb Kingston Valueram 1333mhz
Voeding: Cooler Master GX 550W
Videokaart: Geforce 440 (passief gekoeld)

In eerste instantie had ik een ander moederbord besteld, maar na een hoop trial & error tot de conclusie gekomen dat het moederbord of de cpu kapot moest zijn (dit kon ik niet uitsluiten omdat ik geen vergelijkbaar of compatible materiaal hiervoor).

Na dus het hierboven geschreven moederbord te hebben ontvangen, ging ik weer met volle moed aan de slag, ervan uitgaande dat het nu een fluitje van een cent zou worden. Dit is vies tegengevallen, na alles zorgvuldig in elkaar te hebben gezet, kreeg ik geen videosignaal, wat ik ook deed. Andere videokaart geprobeerd enz, maar niets werkte.

Nu heb ik mijn AMD Phenom II X4 840 er ingezet, en wat denk je, het systeem werkt. Het moederbord zou geflashed zijn naar een BIOS-versie, die ervoor zorgt dat de FX-processoren ondersteunt zijn, en als ik de BIOS bekijk, dan is versie 3.0 geinstalleerd (van 26.07.2011).

http://event.msi.com/mb/am3+/

Bovenstaande link verteld me, dat wanneer de am3+ cpu support sticker op de doos is geplakt, dat de benodigde BIOS aanwezig zou moeten zijn, en die sticker zit erop. Mij lijkt het dat de cpu niet kapot zal zijn, die dingen worden toch in de fabriek getest? Nou moet ik zeggen dat Afuture ook geen enkele moeite heeft gedaan bij mijn vorige RMA, en maar zei dat het moederbord inderdaad kapot was, en de oude processor dus mee terug heeft gestuurd.

Ik kan hier erg weinig informatie over vinden, maar ook niemand die problemen heeft met deze combo, en dus eventueel de BIOS nog heeft moeten flashen om het werkend te krijgen.

Wie heeft er tips, BIOS flashen nodig, of toch maar weer RMA sturen naar Afuture (met het risico dat ik als ik een nieuwe krijg, tegen hetzelfde probleem aanloop).

Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Vind die pagina van MSI maar wat vaag.. Er staat dat er FX-support is maar in de CPU Support list staat er geen enkele FX-processor..

Ik ga er wel vanuit dat het zou moeten werken als er ook mee geadverteerd wordt op de doos, en aangezien het systeem wel boot met je PII X4-840 zet ik toch vraagtekens bij een eventueel defect van je CPU. Ik zou zeggen, zorg dat je die even elders kan testen, dan kun je zien of het aan je CPU ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr3wdriv3r
Bedankt voor je snelle reactie.

Dat hij niet in de cpu support list staat, had ik ook al gezien inderdaad, erg vaag, zeker als je ziet dat hij wel in de lijst staat met mobo's in de link uit mijn eerste post.

Hoe groot is de kans dat een cpu kapot geleverd wordt? Ik dacht ooit begrepen te hebben dat dit zeer zeldzaam was aangezien ze erg goed getest worden in de fabriek.

Ken verder niemand met een mobo waar een fx processor op zou kunnen volgens mij :(

Edit: Kan trouwens ook niet goed vinden wat de BIOS v3.1 nou precies toevoegt, tenminste niet dat hij essentieel zou zijn voor am3+ support (wat ook logisch is gezien het hele sticker = geflashed verhaal).

[ Voor 18% gewijzigd door Scr3wdriv3r op 12-11-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Alles kan kapot, toch? ;)

Please refer to CPU Support for compatible CPU; the above description is for reference only.

Dat is wat ik zie staan op deze pagina, en die Bulldozers staan dus niet op de CPU support pagina. Al met al vind ik het maar een vreemde bedoeling..

Ik zou toch even kijken of je niet even bij Afuture kunt kijken of zij je CPU even willen testen om te zien of het probleem daar ligt, of anders even een advertentie in de V&A hier op T.net of er iemand in de buurt eventjes je procje kan testen..

In ieder geval, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr3wdriv3r
Dat klopt :)

Wat vreemd is dat als je de doos van de fx versie bekijkt op de pagina van MSI, dan zie je dat er verschil is met http://nl.msi.com/product/mb/760GM-E51.html#/?div=BIOS. Die doos heb ik namelijk, en vrijwel de eerste pagina van het boekje, staat dat de BIOS een update naar 1.6 heeft gehad (een versie die je bij de BIOS downloads ziet op de pagina van de 'oude doos'. Dit terwijl de BIOS versie toch echt 3.0 is als ik die bekijk in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik denk dat het niet eens mogelijk is. De chipset moest dacht ik minimaal 880 zijn om FX processoren aan te kunnen. Die jij hebt heeft de 760 set.

Wat dan wel weer raar is, is dat hij wel een zwart socket heeft, wat aangeeft dat hij FX CPU's aan kan. Iets wat AMD volgens mij "streng" controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr3wdriv3r
@Gropah

Zoiets had ik ook gelezen, zelfs dat ze alleen op de 900-familie chipsets zou kunnen, maar het lijkt me zo sterk dat ik niets kan vinden op internet van mensen die massaal claimen dat het hele fx-ready onwaar zou zijn?

Ziet er naar uit dat ik de boel toch terug zal moeten sturen naar Afuture, maar daar gaat weer minimaal een week overheen voor ik aan de slag kan. Jammer dat er zo weinig info te vinden is over welke versie BIOS minimaal nodig is om fx compatible te zijn. Het zal wel echt de fx versie zijn, aangezien de socket zwart is, maar ik kan er met mijn pet niet bij waarom hij een Phenom wel draait, en deze niet. Buiten het feit dat hij kapot kan zijn natuurlijk, maar daar geloof ik op 1 of andere manier niet echt in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mja, uiteindelijk is het heel erg simpel: als de CPU op de supported CPU list staat dan werkt het, en anders ondersteunt de BIOS de CPU niet (en gaat het waarschijnlijk ook niet werken).
Als de CPU wel op die lijst staat is het een kwestie van de juiste BIOS erop flashen (wat meestal neerkomt op gewoon de meest recente). Als het dan niet werkt dan is er hardware stuk...

In dit geval ondersteund het moederbord de processor zo te zien niet, ondanks de zeer verwarrende FX in de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr3wdriv3r
Dat lijkt mij ook logisch, maar waarom dan hier wel voor adverteren en al die stickers op de doos plakken?

http://event.msi.com/mb/am3+/

Ik heb me ook een slag in het rond gezocht op internet op allerlei combinaties, en niets wijst erop dat anderen zich bestolen voelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij bios versie 3.1 staat duidelijk update CPU Agesa code, tevens is de versie uitgekomen rond het tijdstip dat de FX processors uitkwamen. Lijkt mij dus wel essentieel voor de FX reeks. Ik snap eerlijk gezegd niet dat je het bios niet gewoon flasht naar 3.1, dus flashen met die handel en proberen, kwaad kan het niet. CPU support lijsten worden niet altijd meteen bijgewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr3wdriv3r
@E65

Kijk, heldere taal. Klinkt inderdaad ook erg logisch, ik ga ermee aan de slag.

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:10
Ik heb toevallig ook dit moederboard dus ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr3wdriv3r
Bijna vergeten om hier even te melden dat het opgelost is, het bleek toch echt de bios te zijn! (thx E65 voor het laatste zetje!).

Wat een absolute matigheid van MSI, om aan te geven dat wanneer er een sticker op die doos zit, de boel good to go is, terwijl je toch echt zelf nog v3.1 moet installeren om de boel te kunnen draaien.
Pagina: 1