Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb een Draytek Vigor 2820vn modem/router die ik gebruik voor mijn internetverbinding. Daarachter zit een Apple Time Capsule gekoppeld via een netwerkkabel. Ik ben geen expert op het gebied van netwerken configureren, maar ik heb wel het idee dat het een en ander nu efficiënter geconfigureerd kan worden binnen het lokale netwerk.

Ik gebruik de draadloze verbinding van de Draytek op dit moment niet, deze is wel geactiveerd op de Time Capsule. De Time Capsule staat boven in mijn werkkamer en de Draytek staat in de gangkast. Omdat zowel mijn vrouw als ik beneden met draadloze apparatuur (netbook, notebook, mobiele telefoons) werken, maar het draadloze signaal beneden niet zo sterk is als boven, wil ik graag ook de Draytek gebruiken voor het draadloze netwerk. Idealiter hebben beiden dezelfde draadloze verbinding, waarbij de Draytek het basisstation is en de Time Capsule fungeert als een soort extender van diezelfde verbinding.

Wat ik eigenlijk wil is dat de Draytek de centrale router wordt voor het vaste en draadloze netwerk en dat de Time Capsule zowel vast als draadloos als een verlengstuk fungeert.

DHCP is nu zowel actief op de Draytek als de Time Capsule, maar de Time Capsule bepaalt de netwerkadres verdeling binnen het netwerk. En ik wil graag dat de Draytek dit doet, zodat ik op 1 centraal punt het netwerk kan beheren. Ik neig naar een statische netwerk oplossing, zodat ik mijn NAS server een vast adres kan geven. Dan is deze altijd bereikbaar, ook na het herstarten van de Draytek of de Time Capsule. Want kennelijk door het toepassen van DHCP wijzigt het netwerkadres van de NAS server na een uitval van het netwerk.

Ik heb echter geen idee hoe ik dit moet aanpakken/configureren. Graag advies of een verwijzing naar een goede tutorial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 13:12
- Om je Time Capsule als wifi repeater te gebruiken, adviseer ik je dit artikel te lezen.
- Om de Time Capsule qua bedraad netwerk als switch te gebruiken dien je de kabel die vanuit je Draytek komt, in een LAN-poort te doen i.p.v. de WAN-poort. Daarna moet je de DHCP service op de Time Capsule uitzetten. Volgens mij, even uit het hoofd, staat dat ook in de guide die ik hierboven heb gelinkt.
- Je kunt op je Draytek een bereik aangeven van waaruit IP-adressen uitgedeeld moeten worden, bijvoorbeeld 192.168.1.100 t/m 192.168.1.150. Je kunt apparaten waar je een statisch IP voor wilt hebben, een IP geven buiten dit bereik. Je nas kan bijvoorbeeld op 192.168.1.155. Op deze manier is de NAS gewoon bereikbaar voor alles binnen je netwerk, maar houdt hij zijn IP-adres als je router een keer uit gaat.

In dit hele verhaal ben ik er van uit gegaan dat de functionaliteit van de Time Capsule gelijk is aan alle andere standaard routers; m.a.w. ik heb geen kennis van Time Capsules maar wat ik hier voorstel moet geen probleem zijn voor standaard consumenten routers.

[ Voor 4% gewijzigd door Daffie op 12-11-2011 23:59 ]