Toon posts:

Vervloekte stroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen,

Ik zit met een vraagje, ik ken iemand waarbij echt alles kapot gaat.
Iemand heeft een tijdje bij hem gewoond en er zijn gewoon een aantal dingen stuk gegaan.
- se gemini ii microfoon van 800 euro
- Packerd Bell quadcore desktop
- Acer laptop

Nou zijn de problemen best wel vaag. Ik bedoel de Microfoon was blijkbaar alleen de voeding van kapot en de microfoon zou het zelf nog wel doen. Echter die microfoon was aangesloten aan de geluidskaart en die is nu ook kapot. En die geluidskaart was aangesloten aan de packerd bell desktop en die is nou ook stuk. Maar goed die desktop heb ik naar gekeken daar deed de voeding het nog wel maar het moederbord was dus stuk. Hij heeft zelf ook een Aspire 7720z die ene met die koelproblemen en stof problemen enzo. Maar goed het is een laptop dus ik vond het niet raar dat de accu en de voeding daar al van stuk is gegaan dat kan gebeuren. Maar volgens mij is bij hem ook iets bij het moederbord doorgebrand maar dat weet ik niet zeker hij zit nu bij een winkel die een passende voeding probeert te zoeken voor de laptop.

Nu heb ik laatst zeg maar een Elektrische heggenschaar uitgeleend en die is daar gebruikt. Maar nu gebruikte ik hem laatst weer thuis begon dat hele ding te roken en de stoppen van de elektriciteit in het hele huis vloog eruit.

Nou denk ik van is die hele stroom ding in zijn huis vervloekt of weet ik veel wat want ik heb daar geen verstand van....

Oh ja zijn stofzuiger zo een speciaal elektrisch ding zonder zak erin is ook al stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 13:45
Dat dingen stuk kunnen gaan, dat dingen zomaar stuk kunnen gaan, dat dingen soms als het niet uitkomt stuk kunnen gaan, dat dingen na uitgeleend te zijn geweest stuk kunnen gaan, dat is soms zuur om mee te maken maar kan gebeuren maar vervloekte stroom? Dit meen je toch niet serieus he?

Apparaten kunnen stuk gaan, face it, als je ze netjes behandeld kunnen ze langer mee gaan, maar dat er een vloek oid op rust..... :N

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:36
Haal er iemand bij met een multimeter en kijk eens welke spanning er uit het stopcontact komt. Het is mogelijk dat de spanning te hoog is in het huis van je vriend. (Ik weet zo ff niet de marges die de energieleverancier moet aanhouden). Mits dit de marges overschrijd kan je bij je energieleverancier een schadeclaim indienen voor de defecte apparatuur.

Misschien kan iemand anders dit verder toelichten, ik ben niet uiterst bekend met de regeling met betrekking tot dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Uiteraard is het mogelijk dat de spanning te hoog is, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat het geval is.
Het kan zijn dat er in de buurt zware machines stoorsignalen op het lichtnet zetten. Dit kan van alles zijn, maar het kan net zo goed aan de wasmachine liggen.
In een heggenschaar zit erg weinig geavanceerde elektronica. Deze zou het op 260V ook gewoon doen zonder te gaan roken.

Hebben de buren ook dat soort problemen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee de buren hebben niet dat soort problemen. Want ik woon bij hem in de straat. Maar goed hij heeft zelf ook een tijdje een opleiding gevolgd als elektricien maar nooit afgemaakt zegt hij. Dus naja ik weet niet het lijk me gewoon erg sterk dat alles toevallig is. Maar goed even wat toelichting dan maar:

- Die heggenschaar is laatst ingevet en geslepen voordat hij ging roken enzo.
- Die voeding van de microfoon schijnt laatst per ongeluk zelf gewoon op het verkeerde voltage gezet te zijn (schakelaar achterop.)
- Ik kan me herinneren dat de versterker toen ook kapot is gegaan maar gedeeltelijk ik geloof dat nog 2 audio kanalen het deden en de rest het niet meer. Die versterker was volgens mij ook aangesloten op de studio/microfoon pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Dat is de informatie waar ik op wachtte. :)
Bij een verkeerd geslepen heggenschaar kunnen de tanden tegen elkaar komen, en niet meer langs elkaar verschuiven. De motor zal dat toch proberen, maar omdat hij vast zit wordt hij warm en gaat op den duur kapot.

De versterker heeft misschien wel een optater van de microfoon gekregen die een veel te hoge spanning naar de versterker heeft verzonden.
Allemaal logische verklaringen dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gebruikt ie een haspel als verlengsnoer ofzo? Want zo'n ding niet helemaal uitrollen krijg je een spoel effect waardoor je hele andere waardes kan krijgen, dan er uit hoort te komen.

Mensen doen dat vaker, want ze hebben dan niet de totale lengte nodig, maar dat kan ook redelijk funest zijn voor de apparatuur. Altijd helemaal uitrollen zo'n ding.

Zo'n ding dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.lichtwebshop.nl/pictures/1/300x300/haspel-20.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 12-11-2011 10:48 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
de spoelwerking is niet zo erg als men denkt. heen en teruggaande draad ligt immers naast elkaar.
het grootste probleem van een opgerolde haspel is de warmteontwikkeling die niet weg kan.
Onbekend schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 10:45:
- Die heggenschaar is laatst ingevet en geslepen voordat hij ging roken enzo.
- Die voeding van de microfoon schijnt laatst per ongeluk zelf gewoon op het verkeerde voltage gezet te zijn (schakelaar achterop.)
- Ik kan me herinneren dat de versterker toen ook kapot is gegaan maar gedeeltelijk ik geloof dat nog 2 audio kanalen het deden en de rest het niet meer. Die versterker was volgens mij ook aangesloten op de studio/microfoon pc.
daar ligt het probleem.

als het vet op een rare plek komen dat dat sluiting geven en inderdaad kunnen de tanden verkeerd geslepen zijn zodat de motor gewoon overbelast wordt.

toen de voeding van de mic op 110v kwam te staan is de secundaire spanning ook enorm gestegen. Daar kan de voeding niet tegen (dus kapot) en diezelfde spanningspiek is doorgetrokken naar de geluidskaart, moederbord en versterker.

er is niks vervloekt aan de stroom, nu je excuses aanbieden :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het beste is om eens met een oscilloscoop te kijken of de sinus wel zuiver is als je twijfelt.

Van die dingen die je opnoemd: dat komt gewoon door onoplettendheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 09:48

john43

Emmen

en meet inderdaad even wat er uit het stopcontact komt en daar niet teveel variatie in zit.

Groet, John woonplaats Emmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blijft wel dat je heel bijzondere troep op je netspanning moet hebben voordat een computer/laptop voeding ermee kapt. Die dingen zijn allemaal geschakeld en kunnen een hoop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die oude Acer Aspire vista laptops krijgen allemaal een kapotte voeding en accu dat is niet zo bijzonder het is geen goede kwaliteit. Mijn HP laptop heeft ook een kapotte voeding dat hoort er nou eenmaal bij bij laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Accu's gaan niet zo lang mee, maar de voedingen zouden toch wel wat moeten kunnen hebben. Bij 95% van de gevallen gaat de laptop eerder kapot dan de voeding zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bartjezz schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 11:09:
Het beste is om eens met een oscilloscoop te kijken of de sinus wel zuiver is als je twijfelt.
.........
Onzin, wat denk je hiermee aan te tonen?
Afgezien van dat niet iedereen beschikt over een oscillocoop, laat staan dat iedereen daar zomaar mee om kan gaan.

Totaal zinloos advies. De spanning op het electriciteitsnet in Europa is gewoon overwegend sinusvormig. Natuurlijk is er vervorming, maar is met een gewone oscilloscoop niet te zien en is voor vrijwel alle electrische apparaten onschadelijk. Je hebt om dat te meten andere (nogal dure) apparatuur nodig, maar het is gewoon zinloos om daar naar te grijpen. Eventuele filters om zo'n vervorming te onderdrukken zijn alleen maar weggegooid geld.

Edit:
Inderdaad met een gewone multimeter even de netspanning meten. Eventueel over wat langere tijd observeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 12-11-2011 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Onbekend schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 14:07:
Accu's gaan niet zo lang mee, maar de voedingen zouden toch wel wat moeten kunnen hebben. Bij 95% van de gevallen gaat de laptop eerder kapot dan de voeding zelf.
Ben ik het niet met je over eens.

Ik heb al heel wat laptopvoedingen kapot zien gaan door kabelbreuk of losse 230v connectors, zeker al een stuk of 4 gerepareerd, sommigen meermaals en de bijbehorende laptops doen het allemaal nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:12:
[...]
Totaal zinloos advies. De spanning op het electriciteitsnet in Europa is gewoon overwegend sinusvormig.
In het verleden heb ik een situatie meegemaakt waar de hoofdaansluiting voor een woongebied niet genoeg capaciteit had. Gevolg van een overbelasting: 180V blokgolf op de contactdozen. Het is dan een kwestie van tijd voordat de eerste apparatuur begint uit te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

SA007 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 23:17:
Ben ik het niet met je over eens.

Ik heb al heel wat laptopvoedingen kapot zien gaan door kabelbreuk of losse 230v connectors, zeker al een stuk of 4 gerepareerd, sommigen meermaals en de bijbehorende laptops doen het allemaal nog steeds.
Ik bedoelde met dat percentage eigenlijk het aantal keer dat de voeding zelf stuk was.
De kabel gaat inderdaad vaker kapot, maar daarmee sloop je je laptop gelukkig niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

In voornamelijk oude huizen wilt het ook wel eens voorkomen dat zodra een zwaar apparaat uitgaat [wasmachine, droger, pc] dat er voor korte tijd een hogere stroom komt te staan. Heb ergens gelezen dat dat niet bepaald gezond is.

Ik had dat zelf ook: als het licht van mijn aquarium uitging, sloeg mijn versterker een fractie van een seconde uit.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mini-me schreef op zondag 13 november 2011 @ 12:07:
[...]

In het verleden heb ik een situatie meegemaakt waar de hoofdaansluiting voor een woongebied niet genoeg capaciteit had. Gevolg van een overbelasting: 180V blokgolf op de contactdozen. Het is dan een kwestie van tijd voordat de eerste apparatuur begint uit te vallen.
Schijnt inderdaad wel eens voor te komen, maar dit is een grote zeldzaamheid.
Bedenk wel dat voor het omgaan met een oscilloscoop enige kennis van zaken nodig is. Zoals b.v. het (althans bij een klassieke oscilloscoop) het meetcircuit altijd aan één kant aan de aarde ligt. De gemiddelde leek is hier niet op bedacht en kan door gebrek aan kennis van zaken behoorlijk brokken maken of zich in gevaarlijke situaties begeven.
Leen dus als leek dus niet zomaar zo'n ding, maar laat alles aan een deskundige over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:37

beany

Meeheheheheh

Ik heb dit ook gehad, dat er van alles kapot ging. En dan ook echt aan de lopende band. Ik was grootverbruiker lampen(gloei & spaar) en allerlei apparatuur ging kapot. Van alles na laten meten, maar niks kunnen vinden. Ben ergens anders gaan wonen en sinds dien(6 jaar nu) slechts 2 keer een lampje hoeven vervangen.

Het frustrerende is dat je er niet achter komt. Je kan wel meten wat er uit het stopcontact komt, maar wie zegt dat er geen pieken 's nachts zijn als er niet gemeten wordt? En het kan ook simpelweg pech zijn, dat je net de spullen hebt die snel kapot gaan.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Pech omdat je toevallig allerlei slechte artikelen na elkaar heb gekocht is een beetje vergezocht.

Maar omstandigheden en apparatuur van jouw buren of verder in de buurt spelen een grote rol:
- Of er dicht bij jouw huis een 10KV-kabel, hoogspanningsmast of (hulp)zendmast staat.
- Babyfoons en netwerkstekkers die via het stopcontact informatie doorgeven.
- Apparaten met hoge vermogens die ineens aan/uit schakelen. (Elektrische kachels, kookplaten e.d.)
- Kwaliteit van de elektrische installatie. (Klemaansluitingen i.p.v. schroefaansluitingen die soms geen goed contact maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Loszittende nulleiding bij een 3-fase aansluiting kan ook voor schade zorgen. Zo heeft een kennis eens een hoop apparatuur verloren. Maar gezien jouw klachten lijkt het meer toeval dan dat het net er voor verantwoordelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Mini-me schreef op zondag 13 november 2011 @ 12:07:
[...]

met de meeste huidige apparaten valt het op zich wel mee.
bijna allemaal smps (90-240v). de spanningsdip valt dan wel mee en het wordt direct gelijkgericht na binnenkomst. Er onstaat vaak wel wat meer warmteontwikkeling (idem met die goedkope omvormers), maar het zal niet direct fout gaat. normale trafo's etc vinden het minder lief
Frank__B schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:38:
Loszittende nulleiding bij een 3-fase aansluiting kan ook voor schade zorgen. Zo heeft een kennis eens een hoop apparatuur verloren. Maar gezien jouw klachten lijkt het meer toeval dan dat het net er voor verantwoordelijk is.
gewoon zorgen dat jouw fase meer stroom verbruikt als de andere 2, dan zit je veilig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Frank__B schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:38:
Dat had ik hier laatst bij de schoonfamilie, Hele 3fasen hoofdverdeling in mekaar gezet voor zijn bedrijf. Alles opnieuw moeten doen. de leverancier had een volgorde gemaakt van aardlekken en zekeringen waardoor het niet meer logisch was. Nu wel weer en geheel volgens de NEN ;)

Komt ik op een gegeven moment langs, en zie ik alle TL Balken flikkeren.. dus ik multimetertje gepakt.. en gaan meten.

Stopcontact waar die tl-len ophingen stond 280Volt... een andere aansluiting 260... dus ik meterkast geopend en daar gaan meten,

had een monteur van de koelingsinstallaties even de klemmenstrook losgemaakt van een zekering ( reden onbekend, waarschijnlijk spanningsloosstelling ) en daar de 0 niet meer vastgeschroefd, Klemmenstrook heb ik weg kunnen gooien want die was zwart aangeslagen. Alles opnieuw gedaan aan die schakelaar en weer helemaal okee..

Dat is zo jammer, je controlleerd alles en laat dit voor de zekerheid nogmaals controlleren.. dan komt er zo'n nono die bijna alles in de fik laat vliegen. Als ik em tegenkom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Autsj!

dat is idd wel vervelend. sommige monteurs zou je toch achter het behang plakken...

2 jaar terug oid thuis ook van 1 naar 3 fasen gegaan.. scheelt aanzienlijk in de kapotte lampen :')

( de 1 fase lijn was gewoon overbelast waardoor er spanningsschommelingen optraden )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet veel verstand van elektriciteit maar ik weet wel dat ik een stofzuiger zonder zak (en zonder naam te noemen zelfs) van de eerste dag dat ik bij m'n vriendin ging wonen naar de vaantjes had geholpen door hem in de garage op het stopcontact aan te sluiten. Heb gelukkig direct een nieuwe gekregen (goed merk, goede service, zonder naam nog altijd :p) en toen nooit meer in de garage aangesloten. Elders ging alles wel perfect. In zelfde garage was een kapotte lamp waar ik in een nieuwe in stak, licht aan en lamp spatte direct in het rond. Voor mij reden genoeg om elektricien te laten komen. Bleek een aftakking (slecht gerenoveerde huurwoning) die verkeerd gemaakt was waardoor voltage volledig verkeerd!!

Zoals hierboven al aangegeven, meet alles eens na of laat alles meten. Vervloekte elektricien bij renovatie m.a.w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nou, een ongelooflijke prutser, dat wel. Maar om die arme man meteen te vervloeken .... ;)
Pagina: 1