• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:52
dit leek mij het meest geschikte subforum

Achtergrond info:
Ik heb hier al een tijdje een systeem staat van een neefje van me. Hij snapt niet dat er een 'Shut Down' optie op de pc zit. Dus als hij klaar is met 'computeren' dan trekt hij simpelweg de stekker eruit. Met als gevolg dat na verloop van tijd Windows moeilijk ging doen. Zijn vader dacht het op te lossen door Windows 98 te installeren (er zat Windows XP op). Dit liep uiteraard verkeerd en toen hebben ze 'm bij mij gedumpt.

Het probleem
Door het continue abrupt uitschakelen van de pc heeft de hardeschijf het in 1,5 jaar tijd begeven. Hardeschijf vervangen, Windows XP Professional geinstalleerd.

Toen wilde ik de drivers installeren, ik had dezelfde drivers die ik 1,5 jaar geleden geinstalleerd heb op deze pc nog bewaard, dus installeerde ik deze, na iedere driver netjes de computer herstarten. Wat blijkt, de drivers laten zich installeren. Maar als je later in Apparaatbeheer kijkt, staan er bij al die apparaten (Ethernet, Multimedia Audio en Video Controller) nog altijd vrolijk vraagtekens met een uitroeptekentje ervoor. Driver niet geinstalleerd blijkbaar.

Wat heb ik al geprobeerd?
Drivers een aantal keer achter elkaar installeren
Diverse Windows XP Pro's geprobeerd (van gekraakte tot OEM IBM versie's)

Het systeem
Voor zover ik heb kunnen achterhalen een IBM Thinkcentre A50 8193
Pentium 4 2.8Ghz Northwood
512MB RAM (1x 256MB Samsung DDR-PC2700, 1x "POI" 256MB DDR-333)
40GB Western Digital schijf (origineel, zit nu een 80Gb Western Digital in)
IBM REV 2.7 moederbordje zonder iets dat lijkt op een model nummer
PCI geluidskaartje, van een voor mij onbekend merk ( 'Turtle Beach' ?)

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn, ik heb geprobeerd de drivers opnieuw te downloaden, maar ik kan ze nergens meer terug vinden....

Kan het misschien zijn dat het gehele systeem te leiden heeft gehad onder de manier van uit schakelen? Lijkt me sterk, maar zoals ik het zie, is het moederbord niet tof meer (geen bolle elco's trouwens, gechecked)

Als iemand misschien weet wat hier aan de hand is, of hier een oplossing op weet, graag. Deze pc staat hier nu al sinds de zomervakantie en die mensen willen hem ondertussen graag terug :P Heb er nu eindelijk tijd voor kunnen maken

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:13
http://support.lenovo.com/en_US/downloads/default.page?

In het venster wat verschijnt, de derde optie "Find Product" kiezen, en dan kom je bij je drivers. Je type 8193 staat er alleen niet tussen.

IBM heeft de pc afdeling verkocht aan Lenovo. Vandaar.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-02 16:23
Aah Lenovo :-)

Wat vaak erg helpt is even het volgende te downloaden:
http://support.lenovo.com...ge?LegacyDocID=MIGR-73695

Zelf mijn vrij recente T60 laptop heeft van die onvindbare drivers. Met system update geeft hij precies aan wat je nodig hebt. T60 is officieel nog IBM, maar al wel voorzien van wat Lenovo brandings
Let wel: je krijgt drie tabbladen met suggesties. Het eerst blad is essentieel (je drivers) tweede is leuk (biosupdate etc) en derde tabblad allerhande extra programma's die je pc vaak stroperig maakt (niet heel hard nodig).

Verder back-upt dit programmetje ook zichzelf automatisch, ik heb standaard dit op USB stick staan (oudere versie). Hop hop, dingetje installeren en binnen no-time staan al je drivers erop.

Succes!

EDIT:
Bovenstaande link is voor windows 7 voor XP gebruikt u:
http://support.lenovo.com...e?&LegacyDocID=MIGR-66956

EDIT 2:
Van bovenstaande link:
ThinkVantage System Update is supported on the following systems:

Lenovo 3000 C100, C200, N100, N200, N500, V100, V200 notebook computers
Lenovo 3000 J100, J105, J110, J115, J200, J200p, J205, S200, S200p, S205 desktop computers
All ThinkPad computers
All ThinkCentre desktop computers
All ThinkStation desktop computers

[ Voor 31% gewijzigd door significant op 11-11-2011 23:35 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:52
jeroen3 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 23:09:
http://support.lenovo.com/en_US/downloads/default.page?

In het venster wat verschijnt, de derde optie "Find Product" kiezen, en dan kom je bij je drivers. Je type 8193 staat er alleen niet tussen.

IBM heeft de pc afdeling verkocht aan Lenovo. Vandaar.
Als ik daar direct '8193' intik heb ik al een hit. Ga er dit weekend even verder naar kijken :)

Bedankt!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:13
Het valt mij op dat Lenovo dit bijzonder goed heeft geregeld!

Ik hoop dat het lukt, het zou kunnen dat sommige onderdelen inderdaad kapot gaan van het vele aan en uit zetten. Hoewel de harde schijf hier toch echt het zwakste is, door de mechanica. De rest wat kapot kan komt dan door software die stopt terwijl het belangrijke taken aan het verrichten is.