Wifi->Ethernet oplossing voor werkeilandjes

Pagina: 1
Acties:

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-02 10:55
Voor enkele cursussen maken wij gebruik van een drietal eilandjes, waaraan maximaal 5 mensen deelnemen aan de cursus. De cursus vereist een internetverbinding. Wij verzorgen die altijd met een WiFi-router.

Nu zitten wij met het probleem dat mensen en hun eigen laptops -altijd- problemen hebben met het WiFi-netwerk. Van niet mogen veranderen van bedrijfsinstellingen op bedrijfslaptops tot slechte performance, etc. Tel daarbij op dat wij cursisten hebben die niet weten hoe ze verbinding moeten maken met een WiFi-netwerk en het plaatje is compleet. Uiteindelijk kost het instellen van ieders laptop op het netwerk echt te veel tijd en zijn we vaak een half uur verder voordat iedereen klaar zit.

Ik wil op elke tafel graag een soort switch hebben staan met 5 ethernet kabels. Deze switches wil ik echter via draadloos netwerk verbinden met de router om het internet te verdelen, ik wil geen kabel naar elke tafel hebben lopen. Uiteindelijk wil ik alles in zo weinig mogelijk apparaatjes: dus bestaat er een switch die ik kan instelllen op een draadloos netwerk?

Helemaal mooi gaat het zijn, als deze switch een poos kan functioneren op een batterij! Dan zet ik op elke tafel zo'n apparaat en iedereen kan inpluggen... edit: ik heb toch laptops in het stopcontact dus daar win ik niks mee.

...maar ik zou niet weten waar ik op moet zoeken. Wellicht dat iemand mij de weg kan wijzen!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:35

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Elke tafel een http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=973775 in accesspoint modus.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Is het niet veel handiger om als aanbieder van de cursus voor max 5 mensen, om zelf laptops / desktops beschikbaar te stellen.

Als een laptop dicht getimmerd is, lijkt het me best mogelijk dan bedraad ook niet (goed) zal werken.

Dat lijkt me de investering van 5 eigen laptops in eigen beheer vele malen handiger en meer tijdwinst boekt. Just an idea ;)

Ey!! Macarena \o/

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:39
Ik gebruik zelf dit kastje om het internet wat ik deel met de buren in mijn huis te kunnen bereiken. De repeater hangt vervolgens weer aan de WAN poort van mijn router die alles doorstuurt naar mijn computers intern. Mijn eigen netwerk is hierdoor afgeschermd voor de buren. Zij zien alleen mijn repeater. Op deze manier kan je de genoemde eilandjes creëren.

pricewatch: TP-Link TL-WA801ND
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Dus:

wlan buren --> Repeater --> Router --> Computers

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
RielN schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:50:
De cursus vereist een internetverbinding.
Nu zitten wij met het probleem dat mensen en hun eigen laptops -altijd- problemen hebben met het WiFi-netwerk. Van niet mogen veranderen van bedrijfsinstellingen op bedrijfslaptops tot slechte performance, etc.
Je geeft het zelf al aan.
Jullie geven die cursus.
Jullie zullen dus moeten borgen dat de requirement van een internet verbinding dus ook geregeld is.
En dat kun je alleen met spul wat van jullie is.

Best logisch imho dat je niet mag klooien op laptops van andere bedrijven.

Investeren.
Jullie verdienen er ook je geld mee tenslotte.

Abort, Retry, Quake ???

• RielN
Het gebruiken van de eigen laptops biedt even zo grote voordelen: je leert werken met je eigen systeem, en het demonstreert de platformonafhankelijkheid.

@aZul2001 Ik deel je mening, maar is voor nu nog niet relevant. Die internetverbinding is er ook wel (we hebben een ethernet kabel bij de hand), maar het kost teveel tijd. Ik wil plug and play. En nog even geen 15+2 reserve laptops kopen, die investering kán ik nu nog niet doen;), los van het logistieke probleem én dat ik dan net zo goed liefst een deugdelijke netwerkinterface heb.

Huren van het spul is ook mogelijk, maar die kosten zijn vrij royaal. Vandaar mijn vraag.

@Coach4all, thanks voor de link, hoeveel ethernet aansluitingen heeft dit apparaat?

Verwijderd

4

• RielN
Jep, had het inderdaad simpel gevonden in de specs. Hmm, dat is er praktisch gezien één te weinig. Misschien met een losse switch werken? Maar dat zijn weer 6 apparaten totaal.

Een 8 poorts router met wifi en WDS dus. . . bestaat die? Volgens Google niet ...

[ Voor 31% gewijzigd door RielN op 12-11-2011 01:06 ]

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 10:26
Ik heb in het verleden eens een vergelijkbare oplossing gebouwd met behulp van Cisco Access-Points, geconfigureerd als Workgroup Bridge. De "WGB" Access-Points maken verbinding met een centrale AP over het draadloze netwerk en bieden daarmee connectiviteit aan alle apparaten die zijn aangesloten op de ethernet poort.

In jouw geval zou je vier AP's nodig hebben:
  • Één centraal geplaatste AP
  • Een (WGB-)AP voor elk eiland
Aan elke AP op een eilandje zou je een switch naar keuze kunnen aansluiten, mits alles goed is geconfigureerd krijgen alle PC's / Laptops / Devices achter de WGB-AP netjes een IP-adres, net zoals bij een bedrade aansluiting met de rest van het netwerk.

Nu is de Cisco oplossing misschien wat te prijzig, maar het idee blijft hetzelfde met goedkopere apparatuur :)

• aZuL2001
Dan zou ik toch kiezen voor een volledig bekabelde oplossing.

Geen gezeik met wifi, en nog losse switches.
Kabels netjes bundelen, twee snakerunners / kabelbruggen
Afbeeldingslocatie: http://www.kabelsenmeer.nl/Uploaded_files/Zelf/Afbeeldingen/130563304031.160.jpg

24 poorts switch, verlengsnoeren en verdeeldoos (Hema).

En je bent ook klaar.
Lijkt me dan stabieler dan wifi.

Abort, Retry, Quake ???

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Of een stel 8-poort switches.

Mag ik vragen wat het budget hiervoor is?

-_-

Verwijderd

aZuL2001 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 17:26:
[...]

[...]

Je geeft het zelf al aan.
Jullie geven die cursus.
Jullie zullen dus moeten borgen dat de requirement van een internet verbinding dus ook geregeld is.
En dat kun je alleen met spul wat van jullie is.

Best logisch imho dat je niet mag klooien op laptops van andere bedrijven.

Investeren.
Jullie verdienen er ook je geld mee tenslotte.
Dat is onzin natuurlijk. Je bied een werkende internetverbinding aan. Dat de cursisten vervolgens zelf met laptops aankomen die blijkbaar niet goed functioneren, tja dat is toch echt hun probleem. Voor het maken van een verbinding met een draadloos netwerk hoef je niets te veranderen in de instellingen. Wachtwoord invullen en klaar.

Je kan maar tot een bepaalde hoogte ondersteuning bieden en je mag er vanuit gaan dat men weet hoe de zelf meegebrachte laptops werkt.

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

dat ligt natuurlijk volledig aan de cursus. Als het een beginner computer gebruikers cursus is is het aan de praat krijgen van internet al moeilijk genoeg :)

-_-

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 07:53
In een grijs verleden heb ik voor dezelfde siuatie gestaan. Ik heb toen 10 2e hands laptops op de kop getikt (kan ook via normale shops als je goed rondbelt), en die geconfigureerd voor het leslokaal. Dan ben je dus niet meer afhankelijk van "eigen laptops". Kosten waren destijds (10 jaar geleden) ongeveer 300 gulden per laptop. Valt dus best mee.

• aZuL2001
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 03:09:
Dat is onzin natuurlijk. Je bied een werkende internetverbinding aan.
Wel goed lezen.
TS heeft voor de cursus een werkende internet verbinding op iedere laptop keihard nodig.
Het instellen bij de diverse personen kost structureel teveel tijd.
Dat de cursisten vervolgens zelf met laptops aankomen die blijkbaar niet goed functioneren,
Aanname
tja dat is toch echt hun probleem. Voor het maken van een verbinding met een draadloos netwerk hoef je niets te veranderen in de instellingen. Wachtwoord invullen en klaar.
Blijkbaar niet.
Je kan maar tot een bepaalde hoogte ondersteuning bieden en je mag er vanuit gaan dat men weet hoe de zelf meegebrachte laptops werkt.
Aanname.

Los daarvan kunnen het ook zakelijke laptops zijn met valide restricties.

Mijn punt is dat als TS zijn geld er mee verdient, en er last van heeft, zoals hij schrijft, er verschillende mogelijkheden zijn om dat op te lossen.
Ter plaatse support leveren kost teveel tijd en valt blijkbaar buiten de scope van de cursus.
Investeren en zelf voor de pc's/laptops zorgen heeft hij het budget (nog) niet voor.

Vandaar zijn vragen.

Abort, Retry, Quake ???

• RielN
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 03:09:
[...]

Dat is onzin natuurlijk. Je bied een werkende internetverbinding aan. Dat de cursisten vervolgens zelf met laptops aankomen die blijkbaar niet goed functioneren, tja dat is toch echt hun probleem. Voor het maken van een verbinding met een draadloos netwerk hoef je niets te veranderen in de instellingen. Wachtwoord invullen en klaar.

Niet altijd, met dat draadloos, ik heb drie laptops van één organisatie gehad die NIET verbonden met een ander wifi-netwerk dan de organisatie zelf. Ik kan dat wel eruit frummelen, maar daar ontbreekt echt de tijd voor. Als de mensen binnen zijn wil ik graag starten :)

Ik wil het gewoon zo makkelijk mogelijk maken. Hierboven een vraag over budget, ik vind 3 á 400 euro wel ongeveer voldoende, voor mijn gevoel.

• RielN
mjax schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 07:53:
In een grijs verleden heb ik voor dezelfde siuatie gestaan. Ik heb toen 10 2e hands laptops op de kop getikt (kan ook via normale shops als je goed rondbelt), en die geconfigureerd voor het leslokaal. Dan ben je dus niet meer afhankelijk van "eigen laptops". Kosten waren destijds (10 jaar geleden) ongeveer 300 gulden per laptop. Valt dus best mee.
Een reële optie, zeker in de toekomst (hé: ik presenteer de cursus met een Chromebook, maar die zijn dan weer nét wat te prijzig voor iedereen ;)). Bovendien wisselt ons leslokaal ook voortdurend! (Aankomend weekend moet ik zelfs een eigen internetverbinding meenemen...).

Ik waardeer het meedenken en vind de router-switchoptie wel aantrekkelijk, maar bespreek ook de kabelgoten even met mijn collega, daar had ik niet aan gedacht. Dat ziet er namelijk ook professioneel uit, mits dat in te pakken is in zeg maar een goede koffer Qua prijs minder interessant: ik heb ongeveer 15 meter kabelbrug nodig, die op de betreffende foto zullen dan 250 euro aan gootjes zijn, + 100 meter ethernetkabel van goede kwaliteit. Wel netjes!. Dan zou één wireless AP ook voldoende zijn voor die mensen die alleen op WiFi kunnen werken (haha, de cursusleider :)).

[ Voor 27% gewijzigd door RielN op 12-11-2011 11:54 ]

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

300 - 400 euro is ruim voldoende budget om iedereen bedraad aan te sluiten. Mijn advies, schaf een stel switches en accesspoints met bridge mode aan. 3 8-poort switches, wat netwerkkabel (check 2e hands of uit china, dealextreme.com bijvoorbeeld) en 3 accesspoints met bridge mode. Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Conceptronic 150N Wireless AP/Bridge/Repeater

Eventueel kun je ook nog kijken naar routers die DD-WRT kunnen draaien. Deze wifi routers kunnen ingesteld worden als wifi bridge.

Om eventuele kosten nog verder te drukken kun je eventueel netwerkkabels tussen tafels leggen en gebruik maken van slechts 1 wifi bridge.

-_-

Pagina: 1