Toon posts:

Vervanger voor defecte NAD 319

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige versterker, een NAD 319 heeft het begeven en nu ben ik op zoek naar een andere gebruikte versterker maar ik ben niet zo goed thuis in de versterkerwereld.

Ik kwam o.a. een Sony TA-FA1200ES tegen maar te ver uit de buurt om zo even te gaan beluisteren.

Wie kent deze versterker en zou die mijn boxen goed aan kunnen sturen? En is de vraagprijs van €350,- reëel?

Mijn boxen:

Heco Superior Presto 760

De specificaties:

Bauart: 3-Wege, Bassreflex
Chassis:
Tieftöner: 2x 175 mm (Konus)
Mitteltöner: 1x 125 mm (Konus)
Hochtöner: 1x 19 mm (Kalotte)
Belastbarkeit (Nenn-/Musikb.): 120/160 W
Wirkungsgrad: 88 dB
Frequenzgang:
Übertragungsbereich: 28 - 35.000 Hz
Übergangsbereiche: 290 / 3.000 Hz
Anschlußwerte: 4-8 Ohm
Impedanz: 4 Ohm

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Reparatie van NAD319 niet mogelijk?

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Op zich is die Sony TA-FA1200ES een goede versterker (Bouwjaar 2007). Maar om daar € 350,. voor te gaan betalen is absurd. De nieuwprijs was 5 jaar geleden € 700.-. Doe maar eens een bod van € 100,-. Dat is ongeveer de reële waarde.

Overigens begrijp ik niet goed, waarom je 2e hands wilt kopen. Een nieuwe versterker kost tegenwoordig niet meer de hoofdprijs.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Mijn eerste gedachte was: die gaat voor een nieuwe NAD. Is er een reden om van NAD af te wijken? Of heb je nog andere apparatuur van NAD staan waardoor NAD misschien toch nog een voetje voor heeft?

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 11-11-2011 18:15 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-01 11:20
Je kan ook kijken voor een NAD C320, geweldig goede versterker. Lekker veel headroom, zoals de meeste NAD versterkers dat hebben en de klassiek sobere NAD uitstraling. Je kan de pre en eindversterker ook loskoppelen zodat je een andere pre erop kan gooien.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst iedereen dank voor zijn reactie.

Ik ging er gemakshalve vanuit dat NAD al lang niet meer bestond. Zo goed ben ik dus thuis in deze materie.

Maar ik weet wel dat ik erg gecharmeerd was van mijn oude versterker.

Ik heb even gegoogled en kwam op de site van Stassen hi-fi. Daar worden verschillende NAD's aangeboden. Het model wat het meest overeenkomt met mijn oude NAD is volgens mij de C372 (corrigeer me als het niet zo is). En de prijs, €819,- valt me ook mee.

Maar is de klank dan ongeveer hetzelfde als van mijn oude NAD? Het mooiste is natuurlijk eerst beluisteren maar Stassen zit in Tegelen en dat is niet bepaald bij mij in de buurt. En ik kan met google geen ander verkooppunt in Nederland vinden.

Wat mij bij de NAD bijzonder beviel was het gedetailleerde, heldere geluid. Maar ik moet er bij zeggen dat het mijn eerste "high end" versterker met "high end" boxen was. Die set heb ik 3 jaar terug gekocht. Daarvoor heb ik het ruim 25 jaar een "instapmodel" Akai stereoinstallatie met dito boxen gehad. Dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Als ik voor nieuw ga, zijn er dan misschien nog andere versterkers in diezelfde prijsklasse die jullie aan kunnen bevelen?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zover ik weet verkoopt Hobo Hifi ook NAD, die zitten redelijk door het land verspreidt. Importeur van NAD is AND Benelux, op hun site kun je vast meer verkooppunten vinden.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:23:
Wat mij bij de NAD bijzonder beviel was het gedetailleerde, heldere geluid. Maar ik moet er bij zeggen dat het mijn eerste "high end" versterker met "high end" boxen was. Die set heb ik 3 jaar terug gekocht. Daarvoor heb ik het ruim 25 jaar een "instapmodel" Akai stereoinstallatie met dito boxen gehad. Dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Als ik voor nieuw ga, zijn er dan misschien nog andere versterkers in diezelfde prijsklasse die jullie aan kunnen bevelen?
Jouw speakers zijn makkelijk aanstuurbaar met elke versterker van circa 50 Watt. Mij is niet duidelijk, waarom jij kiest voor versterkers van zo'n 150 Watt. Dat vermogen heb je voor een gemiddelde woonkamer helemaal niet nodig, maar maakt het wel onnodig prijzig.

De klank wordt niet bepaald door de versterker. Op jouw speakers zal een Denon versterker hetzelfde klinken als een NAD versterker. Een versterker moet doen wat hij doen moet en dat is versterken. Meer niet. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, dan koop je een Sony TA FE370 (€ 169). Als het wat meer mag zijn, dan koop je een Denon PMA 510AE (€ 279). Als je de geldpest hebt, dan kun je ook nog de NAD C326 kopen voor € 449. De keus is aan jou. Alle drie zullen gelijk klinken. Het verschil zit voornamelijk in technische snufjes en bouwkwaliteit.
Pagina: 1