Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-04 20:05
Na al geruime tijd met veel plezier mijn computer gebruikt te hebben, viel deze vorige week opeens uit, en wou niet meer opstarten.
Na veel puzzelen besloten een nieuw moederbord te halen. Maar nu lijken de problemen zich gewoon weer te herhalen.

Wat zijn de specs van de computer?

Kast: Antec P180
Moederbord: MSI P35 Neo2 (FR)
CPU: Intel Core 2 Duo E8200
GPU: MSI 8800GT OC
RAM: 8GB Kingston
Voeding: OCZ 500W StealthXStream
HDD: Samsung Spinpoint F1 640 GB, en een oud 320 GB Schijfje.
Soundcard: Creative Audigy 2 Platinum
Nog wat fans, een DVD-speler, etc.

Wat is het probleem en wat heb ik gedaan om te proberen het op te lossen?

Vorige week viel de computer spontaan uit. Toen probeerde ik de computer weer op de starten, echter dit werkte niet. De computer leek wel aan te gaan, maar gaf geen beeld. Het moederbord heeft 4 LED indicatie lampjes om aan te geven waar hij vast loopt bij het opstarten.

Ik heb de handleiding erbij gehaald om de code van deze lampjes te vertalen naar het daadwerkelijke probleem. Hij gaf de volgende code, van boven naar beneden: R-G-R-R.
Op pagina 38 van de handleiding PDF vond ik dat dit betekende:

"MemoryDetectionTest Testing on board memory size. The D-LED will hang if the memory module is damaged or not installed properly."

Op dit moment ging ik er dus vanuit dat het geheugen misschien kapot zou zijn.
Vervolgens heb ik geprobeerd de computer op te starten met minder geheugen, ander geheugen, 1 bankje geheugen (1x geprobeerd in elk van de slots), andere videokaart (aangezien de PC geen beeld gaf), andere CPU, en zowel een andere videokaart, CPU als geheugen.

Dit mocht in alle gevallen niet baten.

Mijn conclusie; Het moederbord doet het niet meer.

2e hands heb ik toen eenzelfde moederbord van iemand overgenomen. (alleen is dit de FR versie, met firewire.)
Alles weer in elkaar gezet, en de PC aangezet, en hij werkte.

Echter komen de problemen weer gewoon terug. Als ik de PC aanzet, dan start deze niet op. Hij lijkt te beginnen met opstarten; geeft alleen geen beeld, en reset dan zichzelf.
Dit herhaalt vaak een aantal keer, tot hij het spontaan opeens doet. Als hij dan eenmaal werkt, dan blijft hij het ook gewoon doen.
Hij lijkt het probleem minder te vertonen als ik voor ik de computer aanzet, de netwerk kabel eruit haal, maar dit kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.

Het geheugen heb ik nog getest door een dag lang memtest te draaien, en deze heeft geen fouten of problemen kunnen detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het klinkt mij als een probleem met de voeding. Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te testen?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
Ja, dat was voor mij ook de laatste variabele. Ik heb hier zelf helaas geen andere voeding om het mee te testen.

Zijn er nog andere manieren om te testen of het de voeding is?
Ik heb wel het opstarten zonder verder iets aan te sluiten geprobeerd.
(Simpele videokaart, geen schijven of DVD-spelers of geluidskaart, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-05 11:06

JanW23

Mine mine mine mine

Zit je soms met handmatige geheugeninstellingen en voltages te spelen in het BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
Nee, een bios reset gedaan, en nooit aan de instellingen gekomen.
Kan ze even nakijken als ik thuis ben, maar ik verwacht dat daar niks geks zit.

Ik vind het meest aparte ook, dat als ie opstart en beeld geeft, hij het ook blijft doen.
En als ie het nu niet doet, geeft ie de LED codes:
R-R-R-R of R-G-R-R of R-G-G-R

Deze codes slaan weer op processor en geheugen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:51
Lijkt me verstandig om toch ff een memtest(+) te draaien met elk van je geheugen DIMMs. Het feit dat ze het (eventjes) doen in een ander mobo, wil niet automatisch zeggen dat ze nog 100% zijn.

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
En dan een memtest(+) draaien met elk van de bankjes er afzonderlijk in?
Hoelang moet ik memtest dan laten lopen, de vorige keer had ie na 8 uur nog geen fouten gevonden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het kan het welbekende P35 cold boot probleem zijn, maar dat verklaart niet het plotselinge uitvallen van je systeem. Dat is vaak of de voeding, of oververhitting van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
Exorcist schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:58:
Het kan het welbekende P35 cold boot probleem zijn, maar dat verklaart niet het plotselinge uitvallen van je systeem. Dat is vaak of de voeding, of oververhitting van de CPU.
Als hij eenmaal aan is, en werkt, dan valt hij ook niet meer uit, en blijft ie het gewoon perfect doen. Het aankrijgen is alleen een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

TheTMC schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:36:
[...]

Als hij eenmaal aan is, en werkt, dan valt hij ook niet meer uit, en blijft ie het gewoon perfect doen. Het aankrijgen is alleen een probleem.
Precies, het cold boot probleem. Bekend probleem op die chipset. Enige dat mij helpt (2 van mijn PC's hebben zo'n chipset, eentje daarvan met problemen zoals die van jou) is als ik "klaar" ben met de PC, de schakelaar van de voeding omzetten totdat ik hem weer ga gebruiken. Al het overige heb ik al geprobeerd, voeding tot CPU vervangen.

[P5K / P35] Het grote boot en no post probleem

[ Voor 7% gewijzigd door Exorcist op 11-11-2011 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
En dan heb je geen last meer van het probleem?

Bios update/downgrade helpt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

TheTMC schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:43:
En dan heb je geen last meer van het probleem?

Bios update/downgrade helpt ook niet?
Dat is het enige dat bij mij helpt. BIOS updates hebben nooit geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
Top, bedankt, ga dit weekend wel even dat topic doorlezen, en dan ga ik ook wel even proberen of het beter wordt als ik er elke keer de stroom af haal.

Anders kan ik altijd nog op zoek naar een ander S775 bordje, dat geen P35 is :)

EDIT: het geheugen voltage staat op auto, dus dat zal wel goed moeten zitten...

[ Voor 15% gewijzigd door TheTMC op 11-11-2011 18:15 ]

Pagina: 1