Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
ik heb redelijk wat verstand van computers, maar ik kom hier niet uit.
Mijn buurman heeft zijn pc bij mij gebracht, er was een tik te horen en hij viel plots uit, er kwam ook een brandlucht vanaf. Oorzaak was dat de voeding doorgebrand was, dus ik heb een voeding van mij erin gebouwd.
Met zijn western digital wd1200 erin valt de pc na 2 seconden uit, processorfan draait, moederbord krijgt stroom.
Met mijn seagate baracuda ST3160215A erin valt die ook uit.
Met mijn western digital wd1600 erin start die door.

Als ik het hele spul in mijn pc bouw dan valt de pc met de wd1200 na 2 sec uit, met de rest erin gebouwd start die gewoon door.

Mijn vraag is dus hoe het komt dat in zijn pc de wd 1600 en de seagate uitvallen, maar de wd 1200 het wel doet en in mijn pc de seagate en de wd1600 het wel doen.
Ik weet dat het een beetje glazen bol kijken is, maar dit gaat echt mijn verstand en logisch denken te boven.

Update: ik hang net de seagate als master in ide 1 van mijn pc met op ide 2 de wd1200 als slave en dit werkt (de wd1200 is vanuit windows benaderbaar). Zet ik de wd1200 als master, dan werkt het niet en valt hij weer uit na 2 sec.
Zet ik de wd1200 als master op ide1 en ik doe alleen de stroomkabel in de seagate, dan start die ook door. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2011 11:58 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-02 19:15
Als een voeding doorbrand wil het meestal een tik (overspannings puls) afgeven aan het moederbord + hdd enz.
Kans bestaat de er meerdere dingen beschadigt zullen zijn is vrij groot.
Wat voor voeding zat er eerst in?

Verwijderd

Topicstarter
Een Fortron fsp250-60atv.
Het rare vind ik alleen dat mijn seagate in zijn pc niet werkt, maar in mijn pc wel. De computers zijn even oud en de configuratie verschilt niet zoveel.
Ik ben nu de wd1600 in zijn pc aan het inbouwen en windows erop aan het zetten. Kijken of dat helpt.

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:20:
Een Fortron fsp250-60atv.
Het rare vind ik alleen dat mijn seagate in zijn pc niet werkt, maar in mijn pc wel. De computers zijn even oud en de configuratie verschilt niet zoveel.
Ik ben nu de wd1600 in zijn pc aan het inbouwen en windows erop aan het zetten. Kijken of dat helpt.
Dat zou toch wel een redelijk merk moeten zijn.
Maar je heb gelijk het blijft zeker een vreemd probleem.
Ik hoop voor je dat het systeem stabiel blijft en geen andere rare problemen gaat veroorzaken.
Tip: doe voor de zekerheid een grondige memory en cpu test.

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 13:16
HD kabel al eens vervangen voor een andere?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hd kabels van mijn systeem en van hem systeem gebruikt, hetzelfde resultaat.

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 13:16
Ik denk dat er toch iets op de controller van de HD defect is geraakt, wellicht gebruikt de hd in slave config een andere pin out naar de controller waardoor deze het in slavemode nog doet?

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Misschien heeft een van de HDD-aansluitingen op je mobo (of de geïntegreerde HDD-controller) een oplawaai gehad van de spanningspiek. Probeer door eliminatie te achterhalen of ze het allemaal nog doen.

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

• Hell-Slave
Hou er wel rekening mee dat er mee rare problemen kunnen verschijnen.
Ik heb wel vaker dit soort systemen gekregen, die op het eerste gezicht niks mankeerde maar later toch onstabiel werden.
Het enige wat je kan doen is goed testen en hopen dat ie goed blijft.
Pagina: 1